Hur mycket returer tror ni de stora kedjorna har?

Permalänk
Medlem

Hur mycket returer tror ni de stora kedjorna har?

Hej! Jag undrar litegran hur mycket returer de stora kedjorna har, t.ex NetOnNet, Webhallen osv. Vad tror ni procenten ligger på? Är mest intresserad av nätköpen.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Jag gissar någonstans mellan 1 och 45%, på en höft sådär.
Hurså?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jobbat med RMA tidigare på en av Sveriges största aktör in en viss bransch.
Det där går i vågor och det är ungefär som att fråga hur bred är en röv?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag gissar någonstans mellan 1 och 45%, på en höft sådär.
Hurså?

Skrivet av Valonen:

Jobbat med RMA tidigare på en av Sveriges största aktör in en viss bransch.
Det där går i vågor och det är ungefär som att fråga hur bred är en röv?

Borde ju ändå finnas en statistik på en genomsnittlig returfrekvens?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

@SwedZi:

Det finns nog men inget som är officiellt. Men generellt vill man inte ha en stor andel returer då de är mycket kostsamma. Målet är att hålla dessa nere.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Borde ju ändå finnas en statistik på en genomsnittlig returfrekvens?

Du kan ju alltid göra ett antagande att produkter av billigare slag eller direktimport från kina returneras oftare.
Varför inte ringa företaget och be om statistiken? Tror dock inte de för sådan statistik.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Jag har skickat tillbaka fyra av 100 senaste köpen.

En motsvara inte förväntningarna, en insåg jag egentligen inte hade råd till, två för att jag beställde olika storlekar direkt så jag kunde behålla den som passade. De ordrarna räknas knappt, bolaget har så bra fraktavtal att de erbjuder gratis frakt, returen gratis utan avgift, de inkluderar till och med riktiga retursedlar direkt, inget hålla på att registrera, logga in på mailen, skriva ut, klippa, tejpa och ha sig. Vi snackar lyxretursedel - dra loss och klistra fast.

2%

@SwedZi: Du menade väl retur som i ångerrätt?

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

På franska, och inga nya uppdateringar på snart ett år, men de har ett gäng med rapporter från 2013 tom 2016:

Les taux de retour des composants

Permalänk
Medlem

Hmm intressant på snurrdiskarna

på 2 TB så är WD bland dom sämsta och Seagate bland de bästa men några enstaka undantag på modellserierna - dock är variationen rätt liten över hela linjen med bra utfall även om man tar den sämsta alternativet. 2TB-diskarna är helt klart mogen teknologi med bra kvalitet av alla tillverkarna

På 3 TB klassen så har Seagate fått väldigt mycket skit för sina 3 TB-diskan på olika forum - men på listan så är det WD-black som toppar i felutfallen, och det mycket värre än de övriga, inklusive Seagates 3 TB disk - hur har WD lyckats mörkat detta med tanke på hur mycket skit som flugigt runt 3 TB-diskarna

Och att WD 3TB RED inte är så bra som alla säger stämmer med mina 'incidenter' med disken i fråga.

På 4 TB så är också WD-RED sämst, dock med Segates 4 TB Ironwolf i god sällskap, NAS-diskarna håller sämre än Desktopdiskarna rent generellt och enda NAS-disken med låg utfall är Segates Enterprise NAS-disk tillsammans med HGST-diskarna - det intressanta är att alla superlativdiskarna som RED, Gold, Ironwolf, pro, NAS, Enterprise etc. som ger sken att vara extra tåliga - är ingen garanti att de skulle ha mindre felutfall än en simpel desktopdisk...

6 TB. Att Segates 6 TB desktop-disk och NAS-disk (förmodligen samma chassie) skulle ha så hög felutfall var mig inte känt - här ligger WD för en gång skull bättre till än Seagate.... annars har WD faktiskt varit något sämre än Seagate rent generellt hittills. Seagate och WD är helt klart goda konkurrenter som driver varandra med bara små skillnader mellan sig - medans HGST springer en bra bit framför, de verkar ha lärt sin läxa väl från tiden med 'Deathstar' på slutet av 90-talet...

8/10 TB så är bara Seagate representerat. felutfallet ligger i den övre medelskiktet runt 1.6% där volymerna på 4TB NAS-diskarna också ligger.

Det intressanta av många nedklankade Segates 8TB Archive-disk är faktiskt den med lägst felutfall i 8/10 TB samlingen.

slutligen - felutfallen verka inte hänga ihop med diskstorleken utan väldigt med batch och modellserier oavsett tillverkare och beror på hur bra man lyckades skruva ihop disken för just den serien, en stor disk är heller inte givet sämre än en disk med halva lagringsvolymen.

I dom fallen HGST är representerad så har de haft helt lysande utfall och klart är om man skall ha något med hög driftsäkerhet så skall man kika på HGST, annars är det nog ganska mycket hugget som stucket i valet mellan Seagate och WD - och det finns favorit-serie likväl som sämre modeller på båda att välja mellan.

Och för SSD - som nästan väntat, en Samsung SSD är inte ett felköp om man vill ha något som är pålitligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Hmm intressant på snurrdiskarna

på 2 TB så är WD bland dom sämsta och Seagate bland de bästa men några enstaka undantag på modellserierna - dock är variationen rätt liten över hela linjen med bra utfall även om man tar den sämsta alternativet. 2TB-diskarna är helt klart mogen teknologi med bra kvalitet av alla tillverkarna

På 3 TB klassen så har Seagate fått väldigt mycket skit för sina 3 TB-diskan på olika forum - men på listan så är det WD-black som toppar i felutfallen, och det mycket värre än de övriga, inklusive Seagates 3 TB disk - hur har WD lyckats mörkat detta med tanke på hur mycket skit som flugigt runt 3 TB-diskarna

Och att WD 3TB RED inte är så bra som alla säger stämmer med mina 'incidenter' med disken i fråga.

På 4 TB så är också WD-RED sämst, dock med Segates 4 TB Ironwolf i god sällskap, NAS-diskarna håller sämre än Desktopdiskarna rent generellt och enda NAS-disken med låg utfall är Segates Enterprise NAS-disk tillsammans med HGST-diskarna - det intressanta är att alla superlativdiskarna som RED, Gold, Ironwolf, pro, NAS, Enterprise etc. som ger sken att vara extra tåliga - är ingen garanti att de skulle ha mindre felutfall än en simpel desktopdisk...

6 TB. Att Segates 6 TB desktop-disk och NAS-disk (förmodligen samma chassie) skulle ha så hög felutfall var mig inte känt - här ligger WD för en gång skull bättre till än Seagate.... annars har WD faktiskt varit något sämre än Seagate rent generellt hittills. Seagate och WD är helt klart goda konkurrenter som driver varandra med bara små skillnader mellan sig - medans HGST springer en bra bit framför, de verkar ha lärt sin läxa väl från tiden med 'Deathstar' på slutet av 90-talet...

8/10 TB så är bara Seagate representerat. felutfallet ligger i den övre medelskiktet runt 1.6% där volymerna på 4TB NAS-diskarna också ligger.

Det intressanta av många nedklankade Segates 8TB Archive-disk är faktiskt den med lägst felutfall i 8/10 TB samlingen.

slutligen - felutfallen verka inte hänga ihop med diskstorleken utan väldigt med batch och modellserier oavsett tillverkare och beror på hur bra man lyckades skruva ihop disken för just den serien, en stor disk är heller inte givet sämre än en disk med halva lagringsvolymen.

I dom fallen HGST är representerad så har de haft helt lysande utfall och klart är om man skall ha något med hög driftsäkerhet så skall man kika på HGST, annars är det nog ganska mycket hugget som stucket i valet mellan Seagate och WD - och det finns favorit-serie likväl som sämre modeller på båda att välja mellan.

Och för SSD - som nästan väntat, en Samsung SSD är inte ett felköp om man vill ha något som är pålitligt...

Mer konkret fakta...
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-failure-stats-q2-20...
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-q...

Därför köper jag bara Toshiba HDD. 0% kraschstatistik

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Det är under 250 diskar totalt av Toshibas typ och inte speciellt mycket körtimmar - inte mycket att göra statisk på, en enda diskhaveri och utfallet kommer att öka i hela procentsteg i statistiken

Man behöver nog vara över 1000 diskar av varje modell och de har snurrat i något eller ett par år innan man får en bild av utfallet.

Man pratar om badkarskurvan här - lite högre utfall i början - låg utfall under en längre period och därefter ökar utfallen igen när man närmar sig produktens tänkta livslängd. I den här gruppen är det alltid somliga exemplar som havererar tidigt och några exemplar som kommer att fungera även långt efter 10 års 24/7 körning.

Nu håller Blackblaze dessutom byta ut stora mängder med 3 TB-diskar till 12 TB diskar (gissningsvis HGST) utan att det är någon fel på själva diskarna, och förmodligen samma med 4 TB-diskarna senare - och resonemanget är enkelt - det drar mindre ström per TB med 12 TB-diskarna i jämförelse med 3 och 4 TB diskar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Av allt datorrelaterat jag handlat via webben de senaste 10 åren (långt över 100 produkter) så har jag bara returnerat två saker; två skärmar och båda var inköpa på Komplett. Returnerade båda av samma anledning; jag var inte nöjd med skärmegenskaperna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

När det gäller kläder returnerar jag nog bortåt 50 procent. Sjukt smidigt.

När det kommer till elektronik så är det mer sällan men jag undersöker mer nogrannt innan jag köper också. Man slipper ju problemet med storlekar också.

Permalänk
Medlem

Är det sant att mycket av det som returneras i form av elektronikprodukter kastas bort på ett eller annat sätt? Har hört det någonstans för många år sedan, men aldrig fått bekräftat hur det egentligen ligger till

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rj45:

Du kan ju alltid göra ett antagande att produkter av billigare slag eller direktimport från kina returneras oftare.
Varför inte ringa företaget och be om statistiken? Tror dock inte de för sådan statistik.

Skulle snarare säga att det är högst sannolikt. Annars vet de ju inte när det är något de behöver förändra. Kanske är så illa att det är en tillverkare vars varor de helt enkelt bör sluta sälja p g a alla returer. Har man ingen statistik så upptäcks det inte, och onödigt höga förluster känns inte som något ett företag struntar i att motverka till varje pris.
Sen att det nog är väldigt hush hush ang hur statistiken ser ut ser jag heller inte som osannolikt. Men som jag förstått det så går väldigt många företag minus på detta. Tror att det främst är klädbolag som påverkas väldigt negativt. Har nämligen för mig att det nämnts något sådant från bolag som sportamore, att de bara ser det som en investering för att samla nya kunder. Men ja, den typen av företag har ju ofta rejält med pengar att bränna, tack vare investerare och extremt förmånliga lånevilkor..

Permalänk

Jag jobbar med att se till att vi har sådan statistik, fel % retur % retur-anledningar osv osv.
Helt sanslöst viktigt för att se trender hos leverantörer och produkter.
Sedan så blir det ju så generellt, ju mer folk returnerar desto mer får dom höja priserna för att täcka för returer.
Så ju mer folk returnerar så mer höjer dom priserna.
Har jobbat med sådan statistik på några olika kedjor i Sverige.
Dock inget man delar med sig av då andra firmor gärna får släpa med sina egna analyser. Dock använder man dom i förhandlingar med sina leverantörer.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Är det sant att mycket av det som returneras i form av elektronikprodukter kastas bort på ett eller annat sätt? Har hört det någonstans för många år sedan, men aldrig fått bekräftat hur det egentligen ligger till

Svårt att tänka mig då de sägs ha rätt låga marginaler. Om någon returnerar en laptop de köpt för 10000kr vad är bäst för affärerna. Att slänga den och förlora 10k eller att försöka sälja den igen som kundretur för 5000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej! Jag undrar litegran hur mycket returer de stora kedjorna har, t.ex NetOnNet, Webhallen osv. Vad tror ni procenten ligger på? Är mest intresserad av nätköpen.

Elektronik skulle jag gissa på under 5%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När jag jobbade som support på en stor kedja så hörde jag att ungefär 2% av alla avancerade tekniska produkter(mobiler, datorer, routers etc) är defekta redan från fabrik, så där är iaf minimumsiffran, om det är sant

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

Returnerar säkert c:a 50% av de kläder jag köper över nätet. Returnerar i princip aldrig elektronik, ligger en bit under 10%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5