Tja,
polarn bad mig hjälpa till att krafsa ihop en dator åt hans grabb för vanilla gaming som gärna får hålla ett par år. Utgå alltså ifrån 60hz 1080/1440 - vet inte vad de har för skärm hemma, men tänk på att det inte är en entusiast som kommer vilja byta delar eller uppgradera särskilt snart.
Han länkade ett färdigbygge på Webhallen med en 7700 och ett 1070 för 14k och jag kände inte att det var riktigt klockrent - mina funderingar kom till i5 8400 och 1080 för att ge honom ganska långlivad kraftfördelning för svenssongaming. Jag grejar att göra det här själv, tänkte bara kalla in Swec-gardet om någon hade några konkreta förslag på hur man kan strypa kostnaden och kunde tipsa om byggen med vettig kostnadsfördelning på chassi/PSU/RAM/lagring.
R5 1600 är också intressant om det kan få ner kostnaden nämnvärt utan att offra spel/singeltrådprestanda. Skit i montering men inkludera en legit windowslicens för jag pallar inte med en kinguinlicens som jävlas om en månad när det inte är min egen dator. Och tack för hjälpen de som länkar en kundvagn!