Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Luddelajnen:

@Mumu55: Ok då får det nog bli Dragonfly eller något liknande iom att jag ska ha den till telefonen. Tack för att du tog dig tid. Det uppskattas.

Är det ett krav att den ska vara liten?
Annars kolla på någon mobilanpassad DAC/AMP med inbyggt batteri.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Jo den e fin iCan SE. Men jämfört med Geek Out behövs ju helst en DAC också
Kör du Korg DS-100M då?

Japp kör med den för tillfället. Kommer nog byta vart efter till något med toslink och som är mindre. Korgen är ju en bra dac amp men används av förklarliga skäl endast som dac för i nuläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Agustavsson:

Japp kör med den för tillfället. Kommer nog byta vart efter till något med toslink och som är mindre. Korgen är ju en bra dac amp men används av förklarliga skäl endast som dac för i nuläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Men varför mindre?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Men varför mindre?

Vill ha så lite som möjligt på skrivbordet.. jag kan ju iofs gömma undan den någonstans. Men något med toslink alternativt något som inte kräver drivare. Det är den största nackdelen med DS-dac.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Agustavsson:

Vill ha så lite som möjligt på skrivbordet.. jag kan ju iofs gömma undan den någonstans. Men något med toslink alternativt något som inte kräver drivare. Det är den största nackdelen med DS-dac.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok men drivisar installerar man ju en gång. Och för att spela högre upplösningar och mot nyare (bättre) USB receiver chip behövs ju oftast drivisar. Eller är det extra krångligt med Korg?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Ok men drivisar installerar man ju en gång. Och för att spela högre upplösningar och mot nyare (bättre) USB receiver chip behövs ju oftast drivisar. Eller är det extra krångligt med Korg?

Ja absolut. Problemet är att korgs drivrutiner flippar ur relativt ofta och att det inte direkt verkar som att dom ligger på bollen för att fixa det. Spelar inte DSD heller så för mig är det bara strul.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Agustavsson:

Ja absolut. Problemet är att korgs drivrutiner flippar ur relativt ofta och att det inte direkt verkar som att dom ligger på bollen för att fixa det. Spelar inte DSD heller så för mig är det bara strul.

Skickades från m.sweclockers.com

Uuh jobbigt. Till din fina iCan SE hade jag nog letat efter en bättre beggad DAC i så fall. Och sedan gömt undan den istället för att köpa minsta möjliga mikro-dac.
Finns en Hegel HD10 för 1200kr här tex:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=20665...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Bra pris. Är mycket nöjd med mina HD11:or.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Uuh jobbigt. Till din fina iCan SE hade jag nog letat efter en bättre beggad DAC i så fall. Och sedan gömt undan den istället för att köpa minsta möjliga mikro-dac.
Finns en Hegel HD10 för 1200kr här tex:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=20665...

https://cdn.pji.nu/product/back/800/508249.jpg

http://www.hifi.nl/gfx/hegel_dac_220310_450_05.jpg

Behöver absolut inte något i microstorlek Korgen fungerar för det mesta bra men lite random så kan det bli knas med ljudet och man behöver disable/enable så går den igång igen. Händer inte jätteofta och jag är nöjd med hur den låter. Just nu kommer det inte hända mycket på ljudfronten då det ska flyttas till ny stad och till större lägenhet = fet inköpslista som inte är relaterad till "leksaker"

Permalänk
Medlem

Var i tankarna att eventuellt beställa en Modi 2 från Schiit. Har någon annan beställt, som vet ungefär hur länge det skulle ta för dom att leverera och vad allt som allt gick på, med frakt osv? Vet inte om det finns möjlighet att köpa inom Sverige utöver begagnat...

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Inaktiv

@Muddyvaines: Det finns 1-2 officiella försäljare i EU. Jag använde en av dem med mina Schiit.

Permalänk
Medlem

@anon8870: Aaah, kanon! Heders

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Inaktiv

@Muddyvaines: Modi2 är en DAC, det är vad du är ute efter?

Permalänk
Medlem

@anon8870: Ja, hade väl egentligen tänkt att beställa en Magni 3 också. Men jag tar allt detta och köper eftersom då jag ännu inte har några lurar som är värda att använda den kombon på... tyvärr.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Inaktiv

@Muddyvaines: Ah ok, jag kör med Magni2 modi2 kombinationen. Har ett hav med hörlurar och använder 3-4st.

Hittade "expert" switchen på modi2.. Nu har jag alternativ upp till 192KHz/32bit mot 96KHz/24bit i standardläge. Modi2 har drivers i Windows 10 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@Muddyvaines: Ah ok, jag kör med Magni2 modi2 kombinationen. Har ett hav med hörlurar och använder 3-4st.

Hittade "expert" switchen på modi2.. Nu har jag alternativ upp till 192KHz/32bit mot 96KHz/24bit i standardläge. Modi2 har drivers i Windows 10 nu.

Wow, blir lite skillnad då ju! Det låter väldigt bra! Är egentligen ganska ny på allt vad det heter med hörlursförstärkare och DAC:ar och så... Har bara ett par ATH-M50x just nu men tanken är väl att byta till Beyerdynamic DT-770 Pro/DT-990 eller liknande snart.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Är det ett krav att den ska vara liten?
Annars kolla på någon mobilanpassad DAC/AMP med inbyggt batteri.

Köpte en https://www.massdrop.com/buy/cayin-c5-dac-amp på måfå för några månader sen när jag ville testa massdrop och hörlursförstärkning och är väldigt nöjd med hur den låter. Däremot tycker jag det blir lite klumpigt ibland om man ska ha allt i fickan medan man är ute. Är ute efter något som ger lite klarare ljud från telefonen men som inte tar så stor plats. Helst något i usbminnesstorlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Behöver ett par BT-lurar av in-ear modell att ha på jobbet för att filtrera tjattret från kontorslandskapet på jobbet. Kommer att Spotify:a från mobil eller desktop. Vill inte ha nån sladd i vägen och vill heller inte ha allt för dyr produkt.

Har sneglat lite på Beyerdynamic Byron BT. Finns det andra alternativ? Finns det några billiga aliexpress eller amazongrejer som inte är trams? Tack för hjälpen!

Har samma "problem" och kollat på dem också, vad blev det?

Är det någon annan som har bra tips?, gärna ett par man kan gå ett par meter från mobilen eller datorn utan att det störs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luddelajnen:

Köpte en https://www.massdrop.com/buy/cayin-c5-dac-amp på måfå för några månader sen när jag ville testa massdrop och hörlursförstärkning och är väldigt nöjd med hur den låter. Däremot tycker jag det blir lite klumpigt ibland om man ska ha allt i fickan medan man är ute. Är ute efter något som ger lite klarare ljud från telefonen men som inte tar så stor plats. Helst något i usbminnesstorlek

Köpte samma, tråkigaste var väl att man inte fick usb-c sladd med direkt, tur att det fanns på ebay (även 90 graders vinklad så att kabelhärvan på den sidan blir mindre) Lite drygt att det måste stickas kablar från båda topp och botten samtidigt dock; det är ju därför den blir extra klumpig att trycka ner i en ficka med mobilen.

Annars ganska nöjd jag också, men en lite smidigare lösning hade inte varit helt fel. Har funderat på att skaffa en längre kabel på ca 50cm så att jag kan ha ampen i en vecka och mobilen i en annan - kanske skulle underlätta?

Det enda som är i usb-storlek jag kan tänka på är väl https://www.massdrop.com/buy/centrance-dacport-slim-amp-dac-c... men insåg nyss att den bara fungerar till stationära enheter. Finns det mycket mindre än Cayin c5 om man vill ha med batterier? Kanske marginellt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Har samma "problem" och kollat på dem också, vad blev det?

Är det någon annan som har bra tips?, gärna ett par man kan gå ett par meter från mobilen eller datorn utan att det störs.

Beställde Byron BT på cdon, de har 20% rabattkod på deras websida. 759:- är ett ok pris tycker jag.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Tips för bra hörlurar med mycket soundstage?
Jag letar några ersättare till min RS180 som jag använder när jag tittar på film på kvällarna. Nu har jag testat Sony MDR-1A och Fidelio X2. Jag provade många filmer med använde tex senaste Transformers där mycket ljud sker samtidigt.
MDR-1A har en fin bas som tyvärr tog över för mycket och man hörde inte lika tydligt fint detaljerade ljud som avfirande patronhylsorna.
Fidelio X2 hade en bra soundstage. Man kunde verkligen höra många detaljer. Basen kunde ha varit lite högre men det fanns där. Dessa kändes något klumpiga som att de vill trilla av huvudet.

Jag har en budget på ca 3000kr. Det lutar mot ett part X2. Någon annan rekommendation? Vad är skillnad mellan X2 och X2HR dvs inte spec utan ljudupplevelse?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddyboy:

Man kan tro det, men exakt samma modell ändrades om.

http://cdon.se/hemelektronik/sony-mdr-1a-svart-p29820263

1090kr även på CDON nu.

Jag slog till för att ha ett par lurar på jobbet förutom mina TFZ-1s från Massdrop. Måste säga att för kontorslandskap, spotify så funkar de riktigt bra. De har ju en liten glädjekurva och låter lite sådär Boomigt men är väldigt bekväma och lätta. Folk hör en tydligt när man pratar i micken och så...

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Jag slog till för att ha ett par lurar på jobbet förutom mina TFZ-1s från Massdrop. Måste säga att för kontorslandskap, spotify så funkar de riktigt bra. De har ju en liten glädjekurva och låter lite sådär Boomigt men är väldigt bekväma och lätta. Folk hör en tydligt när man pratar i micken och så...

ja dom låter rätt mysigt. jag fick dock spelet på att det knakade så dant om plasten samt att dom blev på tok för varma.

Permalänk

Tjenare.

Snabb fråga, behöver jag förstärkare för Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm?

Har inte haft lurar över 100 Ohm och är lite osäker, dessa ser riktigt bekväma ut men vill gärna veta innan om man måste ha förstärkare för dem.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Tjenare.

Snabb fråga, behöver jag förstärkare för Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm?

Har inte haft lurar över 100 Ohm och är lite osäker, dessa ser riktigt bekväma ut men vill gärna veta innan om man måste ha förstärkare för dem.

Svårt att säga. Det finns inget rakt ja eller nej när det kommer till förstärkare. Förmodligen kommer det inte behövas om du har tex någorlunda ljudkort i datorn, men det skadar aldrig. Om du vill vara helt säker hade jag gått på 32 ohms varianten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Svårt att säga. Det finns inget rakt ja eller nej när det kommer till förstärkare. Förmodligen kommer det inte behövas om du har tex någorlunda ljudkort i datorn, men det skadar aldrig. Om du vill vara helt säker hade jag gått på 32 ohms varianten.

Skickades från m.sweclockers.com

Den kostar ändå 600kr mer, vilket är priset på en billig förstärkare. Så blir typ runt 2k oavsett hur man ser på det.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Den kostar ändå 600kr mer, vilket är priset på en billig förstärkare. Så blir typ runt 2k oavsett hur man ser på det.

DT770 32 ohm kostar 1370 enligt Prisjakt iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

var kan jag hitta bra recensioner/jämförelser för riktiga hi-fi/dator hörlurar? inga mikrofoner, bryr mig inte om spilljud och sådant. skall endast användas framför datorn/TV. skall vara over-ear.

använder idag Sennheiser HD595 och dessa är i stort sett perfekta för mig men de börjar gå ur tiden.

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Den kostar ändå 600kr mer, vilket är priset på en billig förstärkare. Så blir typ runt 2k oavsett hur man ser på det.

32 ohm är billigare än 80 ohm för tillfället.

Permalänk
Skrivet av phanto:

var kan jag hitta bra recensioner/jämförelser för riktiga hi-fi/dator hörlurar? inga mikrofoner, bryr mig inte om spilljud och sådant. skall endast användas framför datorn/TV. skall vara over-ear.

använder idag Sennheiser HD595 och dessa är i stort sett perfekta för mig men de börjar gå ur tiden.

Googlat? headfi, headphonia, headfonics, innerfidelity, denna tråd, sbaf..And the list goes on.