Permalänk
Medlem

65"-TV för cirka 10 000kr?

Jag har bestämt mig för att byta ut min gamla 46"-TV, då jag tycker att den är alldeles för liten. Jag är inställd på en 65"-apparat och inser förstås att det inte är någon superskärm jag får för 10 000kr. Som tur är har jag inte speciellt höga krav. "Smarta" funktioner bryr jag mig inte om. Jag använder Kodi till allt, så TVn får gärna vara dum som en åsna. Det kommer inte att spelas något på TVn, utan den kommer huvudsakligen användas till filmer och TV-serier.

En kandidat jag hittat är Philips 65PUS6412. Den kostar 9990kr hos den lokala hemelektronikbutiken. Som vanligt när det gäller de billigare modellerna är det i det närmaste omöjligt att hitta några recensioner eller omdömen om dem. Det finns även andra apparater med snarlika modellnamn (PUS6162, PUS6262, PUS6521 osv.) som alla kostar lika mycket och säljs av olika hemelektronikkedjor. Jag blir inte klok på vad som skiljer modellerna åt, men det kanske någon här vet?

Tanken är att jag slår till under BF och det behöver definitivt inte bli en Philips-TV. Finns det några andra vettiga alternativ i 10 000-kronorsklassen? Tidigare har jag alltid haft Samsung-apparater och varit mycket nöjd med dessa, men de verkar kosta lite mer. Jag är verkligen inte sugen på att lägga så mycket mer än 10 000kr på en TV-apparat. Då går jag hellre ned till 55" om 65"-skärmarna i den prisklassen är fullständigt usla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag har bestämt mig för att byta ut min gamla 46"-TV, då jag tycker att den är alldeles för liten. Jag är inställd på en 65"-apparat och inser förstås att det inte är någon superskärm jag får för 10 000kr. Som tur är har jag inte speciellt höga krav. "Smarta" funktioner bryr jag mig inte om. Jag använder Kodi till allt, så TVn får gärna vara dum som en åsna. Det kommer inte att spelas något på TVn, utan den kommer huvudsakligen användas till filmer och TV-serier.

En kandidat jag hittat är Philips 65PUS6412. Den kostar 9990kr hos den lokala hemelektronikbutiken. Som vanligt när det gäller de billigare modellerna är det i det närmaste omöjligt att hitta några recensioner eller omdömen om dem. Det finns även andra apparater med snarlika modellnamn (PUS6162, PUS6262, PUS6521 osv.) som alla kostar lika mycket och säljs av olika hemelektronikkedjor. Jag blir inte klok på vad som skiljer modellerna åt, men det kanske någon här vet?

Tanken är att jag slår till under BF och det behöver definitivt inte bli en Philips-TV. Finns det några andra vettiga alternativ i 10 000-kronorsklassen? Tidigare har jag alltid haft Samsung-apparater och varit mycket nöjd med dessa, men de verkar kosta lite mer. Jag är verkligen inte sugen på att lägga så mycket mer än 10 000kr på en TV-apparat. Då går jag hellre ned till 55" om 65"-skärmarna i den prisklassen är fullständigt usla.

Jag läste guiden om tv-apparater igår här på swec, och som jag fattar det så innebär det exempelvis att PUS6162, PUS6262 och PUS6521 är samma panel men vissa smådetaljer kan skilja åt beroende på vad beställaren har valt, typ annan fot, extra Hdmi eller liknande. Så hittar du en recension för en av dessa så ska det inte skilja mycket åt.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av saigon:

Jag läste guiden om tv-apparater igår här på swec, och som jag fattar det så innebär det exempelvis att PUS6162, PUS6262 och PUS6521 är samma panel men vissa smådetaljer kan skilja åt beroende på vad beställaren har valt, typ annan fot, extra Hdmi eller liknande. Så hittar du en recension för en av dessa så ska det inte skilja mycket åt.

Vissa tillverkare är expert på att göra det mer förvirrande än så. Philips är väl värst på detta...

Följande sajt samlar info och uppgifter och kan ha svar på vilken paneltyp som sitter i vilken modell:

https://www.displayspecifications.com/en/brand/3750b

Till exempel verkar PUS6262-modellen ha omväxlande IPS eller VA-paneler beroende på tumstorlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vissa tillverkare är expert på att göra det mer förvirrande än så. Philips är väl värst på detta...

Följande sajt samlar info och uppgifter och kan ha svar på vilken paneltyp som sitter i vilken modell:

https://www.displayspecifications.com/en/brand/3750b

Till exempel verkar PUS6262-modellen ha omväxlande IPS eller VA-paneler beroende på tumstorlek.

Okey, det är inte alltid så enkelt då:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Jag läste guiden om tv-apparater igår här på swec, och som jag fattar det så innebär det exempelvis att PUS6162, PUS6262 och PUS6521 är samma panel men vissa smådetaljer kan skilja åt beroende på vad beställaren har valt, typ annan fot, extra Hdmi eller liknande. Så hittar du en recension för en av dessa så ska det inte skilja mycket åt.

Skrivet av Laxpudding:

Vissa tillverkare är expert på att göra det mer förvirrande än så. Philips är väl värst på detta...

Följande sajt samlar info och uppgifter och kan ha svar på vilken paneltyp som sitter i vilken modell:

https://www.displayspecifications.com/en/brand/3750b

Till exempel verkar PUS6262-modellen ha omväxlande IPS eller VA-paneler beroende på tumstorlek.

Tack för de snabba svaren. Jag tog en sväng förbi Elgiganten idag och tittade på en 65PUS6161. Bilden kändes väldigt dassig jämfört med alla andra TV-apparater, inklusive de billigaste från Samsung. Jag har bytt riktning och siktar nu på en 65" Samsung 6-serie i stället. Vi får se om det dyker upp några bra erbjudanden under BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Tack för de snabba svaren. Jag tog en sväng förbi Elgiganten idag och tittade på en 65PUS6161. Bilden kändes väldigt dassig jämfört med alla andra TV-apparater, inklusive de billigaste från Samsung. Jag har bytt riktning och siktar nu på en 65" Samsung 6-serie i stället. Vi får se om det dyker upp några bra erbjudanden under BF.

Förra året hade de flesta bra erbjudande på Samsungs medel TV i storlek 55". Det skulle i år motsvara MU6175. Om det kommer något bra i 65" återstår att se. Tyvärr har de inga i 60" som förra året.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

Jag kollade på en MU6175 igår (visserligen 75-tummaren) men bilden imponerade inte. Märkbara eftersläpningar vid snabba rörelser. Vet inte om det kanske går att trixa bort i inställningarna?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺

@Shakermaker: Väldigt få TV-apparater idag ger tydliga eftersläpningar på normalt filmat material. Så det du såg var förmodligen det gamla vanliga, en butiksinställning med interpolering och påstridiga brusfilter som smetar ut rörelser.

Permalänk
Medlem

Om du nöjer dig med en 1080p skärm och redan har ett separat ljudsystem så skaffa en projektor + skärm under BF / mellandagsrean.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Shakermaker: Väldigt få TV-apparater idag ger tydliga eftersläpningar på normalt filmat material. Så det du såg var förmodligen det gamla vanliga, en butiksinställning med interpolering och påstridiga brusfilter som smetar ut rörelser.

Tack, det låter bra. Då skall jag inte avfärda modellen helt från ett eventuellt framtida inköp...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon nämnt men Komplett och NetOnNet säljer just nu LG 70" 4K UHD Smart-TV 70UJ675V för 14.990.
5000 över din budget dock.

NetOnNet har också Hitachi 65HL5W64 65" 4k för 10k.

Är inte så bra på TV's. Man måste väl kolla upp varje TV å se vad dom har sparat in på eller om någon säger nått dåligt om dom

Kanske är det värt att vänta till Black Friday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Vet inte om någon nämnt men Komplett och NetOnNet säljer just nu LG 70" 4K UHD Smart-TV 70UJ675V för 14.990.
5000 över din budget dock.

NetOnNet har också Hitachi 65HL5W64 65" 4k för 10k.

Är inte så bra på TV's. Man måste väl kolla upp varje TV å se vad dom har sparat in på eller om någon säger nått dåligt om dom

Kanske är det värt att vänta till Black Friday?

Jag kollade lite på 70UJ675V för den verkade lite lockande. Men jag hittade ingen riktig review vid en snabbare googling eller ens ett omdöme på prisjakt. Är det så att detta kan vara en av budgetmodellerna som är släppt enbart för reor som Black Friday? Ska man vara väldigt misstänksam när man inte hittar reviews?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag kollade lite på 70UJ675V för den verkade lite lockande. Men jag hittade ingen riktig review vid en snabbare googling eller ens ett omdöme på prisjakt. Är det så att detta kan vara en av budgetmodellerna som är släppt enbart för reor som Black Friday? Ska man vara väldigt misstänksam när man inte hittar reviews?

Vad jag försökt hitta så verkar den endast ha 50Hz som uppdateringsfrekvens vilket kan vara lite snopet..
Som du sa väldigt konstigt att det inte finns några riktiga reviews fast den släpptes April 2016.
Den kanske ser bättre ut än vad den är helt enkelt.

Permalänk
Bildexpert 📺

LG:s UJ-serie är från i år, 2017. Orsaken till att det är sällsynt med tester beror på att det är en budgetmodell jämfört med UJ7 och UJ8-serierna. Så de ligger långt nere i prioritering för tester, särskilt som 70 tum är dyrt att skeppa runt.

Skrivet av Krakkan:

Vad jag försökt hitta så verkar den endast ha 50Hz som uppdateringsfrekvens vilket kan vara lite snopet..

Den fungerar i 60 Hz likt alla andra TV på marknaden, så inga konstigheter där. Man kan ignorera alla former av Hertz-siffror på TV-apparater då de är missvisande på alla håll och kanter. Tar upp det i detalj i introduktionen till TV-apparater, länkad i min signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Tack för de snabba svaren. Jag tog en sväng förbi Elgiganten idag och tittade på en 65PUS6161. Bilden kändes väldigt dassig jämfört med alla andra TV-apparater, inklusive de billigaste från Samsung. Jag har bytt riktning och siktar nu på en 65" Samsung 6-serie i stället. Vi får se om det dyker upp några bra erbjudanden under BF.

Att titta i butik och försöka jämföra med alla överdrivna färger där den ena är värre än den andra är rätt svårt. Speciellt när vi tilltalas av skarpa färger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p.lindblom:

Tack för de snabba svaren. Jag tog en sväng förbi Elgiganten idag och tittade på en 65PUS6161. Bilden kändes väldigt dassig jämfört med alla andra TV-apparater, inklusive de billigaste från Samsung. Jag har bytt riktning och siktar nu på en 65" Samsung 6-serie i stället. Vi får se om det dyker upp några bra erbjudanden under BF.

Just nu ligger det en samsung 65” på privatannonserna. 8000 kr om du kan tänka dig en begagnad. Jag äger en lika dan fast 2016 års modellen och tycker den är kalas. Fanns i stockholm så kanske värt att ta en sväng.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 65" MU6175 och retur är på gång.

Tom min fru som knappt ser skillnad på Analogtv och HDTV sa "oj vilken dålig bild, det släpar"
Dock riktigt nöjd med samsungs SmartTv funktioner som lirar riktigt bra.

Nu blir det att köpa en 55" då jag också har 10k i budget.

Lutar åt denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4234683

Som har liknande spec som samsung TVn jag först köpte men som jag lämnade tillbaka pga trasig begvara.

kontentan: Det finns enligt min mening ingen vettig 65"are för 10k, du måste lägga på en 5k för att få något vettigt.

/R

Permalänk
Medlem

Funderar också på dwn, funderar bara på hur bra den funkar med hdr samt i spel med eftersläpningar, inputlag och allt sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Jag köpte en 65" MU6175 och retur är på gång.

Tom min fru som knappt ser skillnad på Analogtv och HDTV sa "oj vilken dålig bild, det släpar"
Dock riktigt nöjd med samsungs SmartTv funktioner som lirar riktigt bra.

Nu blir det att köpa en 55" då jag också har 10k i budget.

Lutar åt denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4234683

Som har liknande spec som samsung TVn jag först köpte men som jag lämnade tillbaka pga trasig begvara.

kontentan: Det finns enligt min mening ingen vettig 65"are för 10k, du måste lägga på en 5k för att få något vettigt.

/R

Skrivet av saigon:

Funderar också på dwn, funderar bara på hur bra den funkar med hdr samt i spel med eftersläpningar, inputlag och allt sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var alldeles nyss på Elgiganten för att låta dem matcha Webhallen-priset på just UE55MU7005. Jag insåg nämligen att 6-serien inte är tillräckligt vass, så jag bestämde mig för att gå ned i storlek och köpa en TV med bättre bild. Säljaren tyckte då att jag skulle lägga på 500kr och köpa en UE55MU8005 för 9990kr, vilket jag genast tackade ja till. Jag gissar att det är priset som kommer att gälla under Black Friday, så jag rekommenderar er att vänta till i morgon kväll klockan 20.00, då Elgiganten släpper sina erbjudanden.

Nu ska jag packa upp min nya TV. Dyker det upp något ännu bättre erbjudande på fredag returnerar jag denna. Tack för hjälpen, alla ni som engagerat er.

Permalänk
Medlem

Följer med spänning. Mina önskemål är 65" och >100hz för ett bra flyt.

Samsung UE65MU7005 ligger bra till tror jag. Hoppas på bra pris till BF. Dock väldigt lite recensioner och betyg på den modellen?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jip:

Följer med spänning. Mina önskemål är 65" och >100hz för ett bra flyt.

Samsung UE65MU7005 ligger bra till tror jag. Hoppas på bra pris till BF. Dock väldigt lite recensioner och betyg på den modellen?!

Samsung släpper 100st modeller vid varje släpp, ofta är många likvärdiga etc sen gråimporterar butiker mao är det en ända röra så svårt med tester och rescentioner tyvärr.

Permalänk
Skrivet av p.lindblom:

Jag var alldeles nyss på Elgiganten för att låta dem matcha Webhallen-priset på just UE55MU7005. Jag insåg nämligen att 6-serien inte är tillräckligt vass, så jag bestämde mig för att gå ned i storlek och köpa en TV med bättre bild. Säljaren tyckte då att jag skulle lägga på 500kr och köpa en UE55MU8005 för 9990kr, vilket jag genast tackade ja till. Jag gissar att det är priset som kommer att gälla under Black Friday, så jag rekommenderar er att vänta till i morgon kväll klockan 20.00, då Elgiganten släpper sina erbjudanden.

Nu ska jag packa upp min nya TV. Dyker det upp något ännu bättre erbjudande på fredag returnerar jag denna. Tack för hjälpen, alla ni som engagerat er.

Kom gärna med en liten recension på tven, funderar på att köpa en imorgon kväll om det inte kommer en bra deal på LG OLED 55".

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

@Bra Hemsida: Jag är egentligen inte rätt person att recensera den, då jag verkligen inte är någon TV-nörd, men jag är i alla fall sjukt nöjd. Min förra apparat (som visade sig vara en UE46D5005 när jag tog ned den från väggen) tyckte jag absolut inte att det var något fel på, mer än att den var för liten. Den nya är dock ljusår bättre på alla sätt. Svärtan är fantastisk i jämförelse, skärpan och rörelserna likaså. Direkt ur kartongen var inställningarna rätt märkliga, men det gick snabbt att hitta tips på inställningar för just denna modell, på rtings.com: http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/mu8000/settings

TVn har en 120Hz-panel och vill gärna interpolera sönder allt material och göra såpor av det. Lyckligtvis går denna funktion att både reglera och stänga av helt.

Jag skaffade en provmånad av Netflix och testade att streama lite 4K-material. Det såg minst lika vackert ut som demo-klippen man ofta ser snurra i butikerna, vilket jag inte hade väntat mig. När jag testade att spela 4K-film via min mediaspelare med LibreElec/Kodi hackade bilden rejält, men det visade sig antingen bero på att min mediaspelare inte hänger med eller att mina 10 år gamla HDMI-kablar inte klarar trycket (det återstår att utreda). Det gick dock utmärkt att spela filmen direkt från en extern hårddisk kopplad till TVn, då flöt allt på perfekt.

Om jag ska hitta något negativt med TVn är det att den stora y-formade metallfoten bygger ganska mycket bakåt, vilket gör att TVn kommer ut väldigt långt från väggen om man har den stående mot en. I mitt fall är detta dock inget problem, jag ska skaffa ett väggfäste i helgen.

Som sagt, jag är absolut ingen TV-fantast, men jag uppskattar film och TV-serier och jag känner absolut inte att jag behöver en vassare TV än denna. En OLED-TV för 15 000kr lockade innan, men inte längre. Jag är övertygad om att en sådan är mycket bättre, men oavsett vad man har finns det alltid något som är bättre. Frågan är bara hur mycket man vill betala för det. Jag tycker att 10 000kr räcker.

Edit: Observera att TVn som i Sverige heter MU8*** i stället har namnet MU9*** i USA. Min Rtings-länk ovan är därför felaktig. Här är den rätta: http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/mu9000

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag var alldeles nyss på Elgiganten för att låta dem matcha Webhallen-priset på just UE55MU7005. Jag insåg nämligen att 6-serien inte är tillräckligt vass, så jag bestämde mig för att gå ned i storlek och köpa en TV med bättre bild. Säljaren tyckte då att jag skulle lägga på 500kr och köpa en UE55MU8005 för 9990kr, vilket jag genast tackade ja till. Jag gissar att det är priset som kommer att gälla under Black Friday, så jag rekommenderar er att vänta till i morgon kväll klockan 20.00, då Elgiganten släpper sina erbjudanden.

Nu ska jag packa upp min nya TV. Dyker det upp något ännu bättre erbjudande på fredag returnerar jag denna. Tack för hjälpen, alla ni som engagerat er.

Nu är det officiellt!

Blir nog att köpa denna rackare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Nu är det officiellt!

Blir nog att köpa denna rackare!

https://rejsa.nu/im/user/471/2017-11-23-09-04-19_8005.png

Köpte den i morse på min lokala Elgigantenbutik, då elgiganten.se buggade ur igår 22.00 och sen imorse går den ej att köpa online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jip:

Köpte den i morse på min lokala Elgigantenbutik, då elgiganten.se buggade ur igår 22.00 och sen imorse går den ej att köpa online.

Ahh trodde det var we only då man inte ser lagervärden på siten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jip:

Köpte den i morse på min lokala Elgigantenbutik, då elgiganten.se buggade ur igår 22.00 och sen imorse går den ej att köpa online.

Åkte direkt efter jobbet till Elgiganten i närheten och lyckades knipa det sista exet i butiken pga någon hade bokat den och inte kom.

Riktigt nöjd hittils, känns mycket mer premium och välbyggd samt bättre bil än min förra UE65MU6175

Tack för iden att åka till butiken trots tråkiga staatsen på siten.