Permalänk
Medlem

Bränt moderkort

Hej Sweclockers!

Råkade precis ut för en tråkig incident i hemmet. Kopplade in min laptop laddare i grenuttaget som min stationära dator är kopplad till. När jag stoppade i laddaren i grenuttaget kom där en liten blixt i uttaget men jag tänkte inget mer på det. Dock några minuter efter känner jag att det luktar lite bränt och min stationära dator dör helt. Jag har undersökt vidare och kommit fram till att moderkortet har bränt. På undersidan av moderkortet där nordbryggan sitter är där brända fläckar så moderkortet är dött. Min frågan är nu om det kan vara så att nätaggregatet har pajat med? Min gissning är att den lilla blixten har gjort en kortslutning som har "åkt in" i datorn och sedan kortslutit moderkortet. Jag hoppas att det bara är moderkortet men vet inte om jag vågar testa mitt nätagg på ett annat moderkort utan att det kortsluts med?

Kloka kommentarer och råd uppskattas enormt!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Wow... tror det är första gången jag sett det ske. Kan inget annat än beklaga.

Detta ska ju ditt nätaggregat filtrera. En sak om blixten slår ner, men oavsett hur du sätter in kontakten i väggen så ska där inte vara så hög spänning.

Då det nått moderkortet hade jag nog antagit att saker är döda tills bevisat motsatsen. Dvs RAM, CPU, GPU, SSD/HDD och PSU, dvs rubbet. Frågan är ju hur spiken har kommit in.

Har den slagit 12V linan så lär CPU, GPU, HDD vara toast.
Har den slagit 5V linan så lär SSD, HDD och ev GPU vara toast.
Det kan också ha letat sig bakåt... dvs slagit in i tex HDD och över till 5V därifrån.

Eftersom ditt PSU inte skyddade alls, hade jag kasserat det oavsett om det fungerar eller ej. Det är inte värt att köra om det inte kan separerar högspänning vs lågspänning på ett säkert sätt. Tänk fan om du rört något samtidigt... kunde slutat illa.

Men om du verkligen vill testa det, börja med att testa tvångstarta det först.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggre...

Var försiktig dock... det kan vara skadat nog att ge farliga spänningar. Startar det dock behöver du mäta att spänningarna är inom rimliga gränser med tex multimeter. Har du en gammal HDD som du inte bryr dig om kan du tex testa med någon sånt också.

Sen föreslår jag du kontaktar försäkringsbolaget. För om du har drulle eller vettigt skydd, täcker det ofta sånt här. Visst, det är en självrisk, men det lär täcka allt som är skadat för en hel del mer.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat?

Du kan testa att tjuvkoppla nätaggregatet och se om det fungerar. Koppla en liten kabel/gem/annat mellan "PowerON" (grön) kabeln i ATX kontakten till valfri jordad kabel så startar det utan att behöva använda ett moderkort. Självklart så bör du inte ha något viktigt kopplat till nätaggregatet när du gör det, dock kan det vara bra att köra någon fläkt så du har någon last.
Använd sedan multimeter och kolla så att spänningarna är korrekta innan du kopplar in det i moderkortet.
Se kontakternas pin-out på: https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Wow... tror det är första gången jag sett det ske. Kan inget annat än beklaga.

Detta ska ju ditt nätaggregat filtrera. En sak om blixten slår ner, men oavsett hur du sätter in kontakten i väggen så ska där inte vara så hög spänning.

Då det nått moderkortet hade jag nog antagit att saker är döda tills bevisat motsatsen. Dvs RAM, CPU, GPU, SSD/HDD och PSU, dvs rubbet. Frågan är ju hur spiken har kommit in.

Har den slagit 12V linan så lär CPU, GPU, HDD vara toast.
Har den slagit 5V linan så lär SSD, HDD och ev GPU vara toast.
Det kan också ha letat sig bakåt... dvs slagit in i tex HDD och över till 5V därifrån.

Eftersom ditt PSU inte skyddade alls, hade jag kasserat det oavsett om det fungerar eller ej. Det är inte värt att köra om det inte kan separerar högspänning vs lågspänning på ett säkert sätt. Tänk fan om du rört något samtidigt... kunde slutat illa.

Men om du verkligen vill testa det, börja med att testa tvångstarta det först.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggre...

Var försiktig dock... det kan vara skadat nog att ge farliga spänningar. Startar det dock behöver du mäta att spänningarna är inom rimliga gränser med tex multimeter. Har du en gammal HDD som du inte bryr dig om kan du tex testa med någon sånt också.

Sen föreslår jag du kontaktar försäkringsbolaget. För om du har drulle eller vettigt skydd, täcker det ofta sånt här. Visst, det är en självrisk, men det lär täcka allt som är skadat för en hel del mer.

Skrivet av loefet:

Vad har du för nätaggregat?

Du kan testa att tjuvkoppla nätaggregatet och se om det fungerar. Koppla en liten kabel/gem/annat mellan "PowerON" (grön) kabeln i ATX kontakten till valfri jordad kabel så startar det utan att behöva använda ett moderkort. Självklart så bör du inte ha något viktigt kopplat till nätaggregatet när du gör det, dock kan det vara bra att köra någon fläkt så du har någon last.
Använd sedan multimeter och kolla så att spänningarna är korrekta innan du kopplar in det i moderkortet.
Se kontakternas pin-out på: https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply

Ajdå, det här bådar inte gott.. ska testa med annat moderkort nu som jag fick av en polare! Har dock inte möjlighet att testa annat nätaggregat. Men jag känner att det får bära eller brista med detta moderkort. Funkar inte detta nu så kontaktar jag försäkringsbolag! Tack för det tipset!

Permalänk
Medlem

Hyffsat goda nyheter!

Det fungerade med det "nya" moderkortet! Dock så är det gamla moderkortet samt processorn död så fick ta min gamla processor. Men har en dator som fungerar iallafall!
Tack för hjälp och tips i tråden, upskattas!