Permalänk
Medlem

Mikrofon-hjälp?

Så, min mikrofon brusar väldigt jobbigt både när jag pratar och när jag inte pratar.

Här har ni en video om hur det låter;
https://youtu.be/WnuhFXvBSb8

Permalänk
Inaktiv

Är det en USB eller en 3.5mm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon261279:

Är det en USB eller en 3.5mm?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en 3.5mm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wextra:

Det är en 3.5mm

3.5 mm-mikrofoner, speciellt om de är av dålig kvalité, är ökanda för att ha brus eller liknande störande bakgrundsljud. USB-mikrofoner däremot, har väldigt sällan brus eller annat ljud. En USB-mikrofon är nog lösningen för dig. De är dyrare, men av bättre kvalité.

Permalänk
Skrivet av Wextra:

Så, min mikrofon brusar väldigt jobbigt både när jag pratar och när jag inte pratar.

Här har ni en video om hur det låter;
https://youtu.be/WnuhFXvBSb8

Skrivet av anon261279:

3.5 mm-mikrofoner, speciellt om de är av dålig kvalité, är ökanda för att ha brus eller liknande störande bakgrundsljud. USB-mikrofoner däremot, har väldigt sällan brus eller annat ljud. En USB-mikrofon är nog lösningen för dig. De är dyrare, men av bättre kvalité.

nu ska vi inte dra förhastade slutsatser här och dra samtliga analoga mikrofoner över en kam.

bara sör att det är en "usb" mic betyder inte guld och gröna skogar...
men visst oftast slipper man lång kabel med känslig analog signal och istället har en digital som inte är lika känslig.

sen håller jag inte med här tror inte "usb" mic är lösningen här låter mer som en väldigt för mycket förstärkt ljudsignal och då kvittar de om det är usb eller analog signal.

mitt tips är stäng av all sk "Mic boost" och flytta micen närmare munnen om du har problem med låg ljudnivå.

och kolla upp så att inte din mic vill ha fantomström för utan denna kommer du få ut väldigt svagt ljud ur mikrofonen.

vet att t.ex modmic vill gärna ha en up till 10V fantomström som många mer påkostade ljudkort kan leverera direkt ur ljudutgången men många inbyggda ljudkort på moderkortet ofta iinte klarar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

@Rouge of Darkness: Mic-boost är också ett alternativ. Jag nämnde dessutom att "om de är av dålig kvalité" kan det brusa rätt rejält i dem. Kör själv med en USB-mikrofon, eftersom jag bara haft dåliga upplevelser med 3.5mm.

Permalänk
Skrivet av anon261279:

@Rouge of Darkness: Mic-boost är också ett alternativ. Jag nämnde dessutom att "om de är av dålig kvalité" kan det brusa rätt rejält i dem. Kör själv med en USB-mikrofon, eftersom jag bara haft dåliga upplevelser med 3.5mm.

ja givetvis kan en dålig analog mic låta dåligt men samtidigt beror ju precis på hur tillverkaren valt att prioritera men en dålig usb mic kan låta minst lika dåligt då skillnaden mellan analog mic och usb bara är att usb har sitt eget ljudkort inbyggt.

men oftast kan man ändå få en relativt billig mic att låta bra bara man ger den rätt förhållanden.

T.ex vill billiga mikrofoner ofta ha ganska nära till munnen då de oftast bygger på små billiga mikrofonkapslar som är relativt ljudsvaga.

Man kan även se till att inte ha så högljud omgivning placera den för att ta upp så lite oljud från omgivningen som möjligt.

t.ex ett gratis knep att minska oljud oavsett microfonval dyrt eller billigt är att flytta ner själva datorn under bordsskivan och inte ha den ståendes på skrivbordet. även om relativt ljudlös ger datorn ofta ändå ger ifrån sig vibrationer som fortplantar sig i borsskivan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

@Rouge of Darkness: Så sant som det är sagt.