Sårbarhet upptäckt i Intels processorer – kan hackas via USB

Permalänk
Avstängd

@Enigma: tack för upplysningen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Tur jag alltid låser ytterdörren.

Har du även brandväg framför dörren har hört att det inte är så många som använder det? xD

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Tyvärr inget nytt. Intel Management Engine (IME) är vidrigt och illa nog att bojkotta Intel bara av den anledningen. Dom flesta är inte medvetna om vad det är kapabelt till och hur hårt implementerat det är. Läsvärt är också detta:

https://hackaday.com/2016/11/28/neutralizing-intels-managemen...

Om jag tolkar det rätt så är det ända bak till 4x chipset som detta har funnits för Intel.
Alltså Socket 775 tiden för stationära datorer.

Men 3X chipseten har det alltså inte?

Så om man har ett Socket 775 system så kan man klara sig utan om man har tillräckligt gammalt moderkort?

Skrivet av Thomas:

Bojkottar du AMD för att de har PSP, som är ganska likvärdig?
https://libreboot.org/faq.html#amd

Det hade varit betydligt enklare om inte AMD haft någon motsvarighet.
Kände inte till det här med IME innan...
Men nu är ju Ryzen ett ganska bra alternativ till Intel. Så om inte Ryzen hade haft IME, PSP, TrustZone eller dyl så hade det varit ett stort plus och något att överväga vid nyköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Raptor Computing har datorn Talos som är POWER8 baserad. Nu håller dom på med deras nya workstation Talos II som är POWER9 baserad.

1) Vet vi att de inte har någon motsvarighet till IME ?

2) Jag kollade på www.raptorcs.com

Alla produkter verkar vara "Current Status: Pre-Order Acceptance"
Så det går inte att köpa direkt idag även om man vill och har råd.

3) Priserna...
Talos™ II Mainboard (Board Only) $2,250.00
+ 32GB DDR4 ECC Registered RAM (2x 16GB) $450.00
IBM POWER9 CPU (4-Core) $340.00

Summa $3040

Tar man istället
Basic Talos™ II Bundle (Single CPU)
+ 32GB DDR4 ECC Registered RAM (2x 16GB)

Så blir det lite billigare
Summa $2,850

Men det är fortfarande inte en komplett dator.

Tar man istället
Talos™ II Desktop Development System
Så blir det
Desktop 16 GB RAM $4,710
Desktop 32 GB RAM $4,950

För 50kkr så kan man få 3 ganska bra PC om man istället tar Intel eller AMD CPU.
Sen blir det väl frakt och moms och tull så slutsumman landar väl ännu högre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det påminner ju då lite om USB-säkerhetshålet som var för några år sedan, som byggde på att datorn inte kan föreställa sig att ett tangentbord t. ex kan ha elak payload, så all kommunikation till och från en enhet som klassas som tangentbord litades på, men det har de väl fixat nu, och så lär även ske med det här.

Tyvärr är det fortfarande fallet så vitt jag vet. Inte bara tangentbord men datorn litar på allt vad USB säger så din USB sticka kan säga att den är både lagring och nätverkskort och windows litar på det och låter "nätverkskortet" helt dirigera om din trafik (i princip enkel MitM attack)

Skrivet av anon5930:

Känns som det radas upp nya anledningar att undvika Intel för varje dag som går nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr har AMD något liknande. Det verkar vara mer öppet men jag har inte sett speciellt mycket skrivet om det av någon jag skulle lita på (folk bakom QubeOS har skrivit mycket om Intels IME och hur otroligt illa den är för säkerhet).

Edit: Det senaste (vad jag vet) om att stänga ner delar av IME finns här: http://blog.ptsecurity.com/2017/08/disabling-intel-me.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

1) Vet vi att de inte har någon motsvarighet till IME ?

2) Jag kollade på www.raptorcs.com

Alla produkter verkar vara "Current Status: Pre-Order Acceptance"
Så det går inte att köpa direkt idag även om man vill och har råd.

3) Priserna...
Talos™ II Mainboard (Board Only) $2,250.00
+ 32GB DDR4 ECC Registered RAM (2x 16GB) $450.00
IBM POWER9 CPU (4-Core) $340.00

Summa $3040

Tar man istället
Basic Talos™ II Bundle (Single CPU)
+ 32GB DDR4 ECC Registered RAM (2x 16GB)

Så blir det lite billigare
Summa $2,850

Men det är fortfarande inte en komplett dator.

Tar man istället
Talos™ II Desktop Development System
Så blir det
Desktop 16 GB RAM $4,710
Desktop 32 GB RAM $4,950

För 50kkr så kan man få 3 ganska bra PC om man istället tar Intel eller AMD CPU.
Sen blir det väl frakt och moms och tull så slutsumman landar väl ännu högre.

Värt att notera att Power CPU'er är stordator CPU'er, den typen av grejer som driver runt banksystem (även om de flesta där kör ännu större grejer som Z plattformen t.ex.), lönesystem, logistiksystem, försäkringskassan m.m. De springer fullständigt cirklar runt Intel och AMD när det gäller beräkningar men kostar därefter. Power8 och 9 system är dessutom full redundant normalt sett, du kan t.om. hot-swappa CPU(!!!) om du har mer än en socket. Dock är detta openPower och i regel så skalar OEM:en för de CPU:erna (tillverkas på licens) bort en hel del funktionalitet för att pressa priset. Du får ingen fullskalig Power8 / 9 CPU för bara 50.000. 32 GB RAM är också det väldigt småpotatis i sammanhanget, Power system är ofta uppe i alla fall i 256-512GB RAM och skalar ända upp till 16 TB RAM för Power8 senast jag var involverad. Troligen går Power9 ännu högre men orkar inte kolla upp det just nu.

Har jobbat som TechSales för Power8, det är en helt fantastisk plattform men det är svårt att sälja för de flesta företag nöjer sig med det billigaste som fungerar istället för det som är mest prisvärt på sikt eller presterar bäst, och banker köper inte nytt så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Värt att notera att Power CPU'er är stordator CPU'er, den typen av grejer som driver runt banksystem (även om de flesta där kör ännu större grejer som Z plattformen t.ex.), lönesystem, logistiksystem, försäkringskassan m.m. De springer fullständigt cirklar runt Intel och AMD när det gäller beräkningar men kostar därefter. Power8 och 9 system är dessutom full redundant normalt sett, du kan t.om. hot-swappa CPU(!!!) om du har mer än en socket. Dock är detta openPower och i regel så skalar OEM:en för de CPU:erna (tillverkas på licens) bort en hel del funktionalitet för att pressa priset. Du får ingen fullskalig Power8 / 9 CPU för bara 50.000. 32 GB RAM är också det väldigt småpotatis i sammanhanget, Power system är ofta uppe i alla fall i 256-512GB RAM och skalar ända upp till 16 TB RAM för Power8 senast jag var involverad. Troligen går Power9 ännu högre men orkar inte kolla upp det just nu.

Har jobbat som TechSales för Power8, det är en helt fantastisk plattform men det är svårt att sälja för de flesta företag nöjer sig med det billigaste som fungerar istället för det som är mest prisvärt på sikt eller presterar bäst, och banker köper inte nytt så ofta.

Viktigaste frågan är väl ändå fortfarande vad man får för FPS i CS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Tyvärr är det fortfarande fallet så vitt jag vet. Inte bara tangentbord men datorn litar på allt vad USB säger så din USB sticka kan säga att den är både lagring och nätverkskort och windows litar på det och låter "nätverkskortet" helt dirigera om din trafik (i princip enkel MitM attack)

Tyvärr har AMD något liknande. Det verkar vara mer öppet men jag har inte sett speciellt mycket skrivet om det av någon jag skulle lita på (folk bakom QubeOS har skrivit mycket om Intels IME och hur otroligt illa den är för säkerhet).

Edit: Det senaste (vad jag vet) om att stänga ner delar av IME finns här: http://blog.ptsecurity.com/2017/08/disabling-intel-me.html

AMD bör vara the lesser evil, såvida inget annat dyker upp då. Hela Managment Engine-härvan stinker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

AMD bör vara the lesser evil, såvida inget annat dyker upp då. Hela Managment Engine-härvan stinker.

Det är min tanke med och även om inte så är man lika körd i alla fall.

Det som jag inte vet svaret på är om IME och AMDs motsvarighet kommer åt andra nätverkskort med. Om inte så bör man helt enkelt sluta använda porten de lyssnar på (MBOs inbyggda) och köra PCIE ethernet kort. Det bör i alla fall säkra datorn från nätverkshackande. Sedan är det fortfarande problem med fysisk tillgång. Medan vanliga OS har problem med USB, DMA och annat smått och gott så är de säkra om disken är krypterad och datorn avstängd (inte sleep utan bara avstängd eller full hibernate). IME attack fungerar också på en avstängd dator vilket gör det hela betydligt värre.

Permalänk

Jag har lyckats hacka en kebabrulle, kräver bara fysiskt tillgång till den..
Lika intressant och farligt hot

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Jag har lyckats hacka en kebabrulle, kräver bara fysiskt tillgång till den..
Lika intressant och farligt hot

Skickades från m.sweclockers.com

Du pluggar heller aldrig in någon USB enhet som skulle kunna ha dold kod, t.ex. allt som säljs, eller en usb du fått av en kompis?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

1) Vet vi att de inte har någon motsvarighet till IME ?

2) Jag kollade på www.raptorcs.com

Alla produkter verkar vara "Current Status: Pre-Order Acceptance"
Så det går inte att köpa direkt idag även om man vill och har råd.

3) Priserna...
Talos™ II Mainboard (Board Only) $2,250.00
+ 32GB DDR4 ECC Registered RAM (2x 16GB) $450.00
IBM POWER9 CPU (4-Core) $340.00

Summa $3040

Tar man istället
Basic Talos™ II Bundle (Single CPU)
+ 32GB DDR4 ECC Registered RAM (2x 16GB)

Så blir det lite billigare
Summa $2,850

Men det är fortfarande inte en komplett dator.

Tar man istället
Talos™ II Desktop Development System
Så blir det
Desktop 16 GB RAM $4,710
Desktop 32 GB RAM $4,950

För 50kkr så kan man få 3 ganska bra PC om man istället tar Intel eller AMD CPU.
Sen blir det väl frakt och moms och tull så slutsumman landar väl ännu högre.

Talos II är ingen speldator det är en workstation.
Den har ECC-minnen, det har inte vanlig desktop PC.
Du jämför nog med en Intel Core eller AMD Ryzen processor utan ECC-minnen.
En mer rättvis jämförelse vore nog en Intel Xeon eller AMD Opteron med ECC-minnen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Hela meningen med IME är att det är en aktiv bakdörr. Det är det den är till och huvud försäljningsargument för företagen (i alla fall i länder där sådant är lagligt).

Ja det är ju din folietolkning att det är en "bakdörr".

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Värt att notera att Power CPU'er är stordator CPU'er, den typen av grejer som driver runt banksystem (även om de flesta där kör ännu större grejer som Z plattformen t.ex.), lönesystem, logistiksystem, försäkringskassan m.m. De springer fullständigt cirklar runt Intel och AMD när det gäller beräkningar men kostar därefter. Power8 och 9 system är dessutom full redundant normalt sett, du kan t.om. hot-swappa CPU(!!!) om du har mer än en socket. Dock är detta openPower och i regel så skalar OEM:en för de CPU:erna (tillverkas på licens) bort en hel del funktionalitet för att pressa priset. Du får ingen fullskalig Power8 / 9 CPU för bara 50.000. 32 GB RAM är också det väldigt småpotatis i sammanhanget, Power system är ofta uppe i alla fall i 256-512GB RAM och skalar ända upp till 16 TB RAM för Power8 senast jag var involverad. Troligen går Power9 ännu högre men orkar inte kolla upp det just nu.

Har jobbat som TechSales för Power8, det är en helt fantastisk plattform men det är svårt att sälja för de flesta företag nöjer sig med det billigaste som fungerar istället för det som är mest prisvärt på sikt eller presterar bäst, och banker köper inte nytt så ofta.

Kollar man på CPU + minne + moderkort.
Så var det framförallt moderkortet som var dyrt.
Du får en ganska bra komplett PC för bara priset av moderkortet.
CPUn var egentligen inte så dyr. Jämförbar med en bättre Intel eller AMD processor av de vanliga. Typ i7 4C/8T eller nu 6C/12T med Coffe Lake och Ryzen 7.

Prisvärt... ja det beror ju på behov...
Dyrast är inte alltid mest prisvärt.

Jag gillar coola plattformar.
Exempelvis SGI med Mips och chassin som är byggda mer som kassaskåp än datorlådor och dylikt.
Men som privatperson med begränsad ekonomi så har man bara råd att skaffa sånt när det är obsolete.

Gamla hemdatorer som var PC i benämningen Personal Computer, men som inte använda x86 platformen, som gamla Commodore och Amiga, Atari, Spectrum, Sinclair mm har också sin charm.
Men kanske inte så bra att ha som sin huvuddator idag...

Sen ska man ha plats också...

Hade jag haft "oändligt med plats" så hade det kanske stått en Talos II hos mig förr eller senare.

Men som huvuddator så har jag haft x86 (inkl x86-64) PC sen jag övergav min begagnade C64 och skaffade 486.

Har du själv någon Power baserad dator hemma? (Ny eller gammal)
Om vi räknar PowerPC så har jag någon gammal Mac och Nintendo konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Talos II är ingen speldator det är en workstation.
Den har ECC-minnen, det har inte vanlig desktop PC.
Du jämför nog med en Intel Core eller AMD Ryzen processor utan ECC-minnen.
En mer rättvis jämförelse vore nog en Intel Xeon eller AMD Opteron med ECC-minnen.

Nu var det ju inte så att du skrev någon tydlig deklaration om varför du drog upp Raptor Computings produkter...

Men ser man det i sammanhanget till nyheten om sårbarheter i Intel Management Engine och att andra nämnde att AMD hade liknande system...
...så gjorde jag antagandet att du presenterade Raptor computings produkter som ett alternativ om man vill slippa Intels IME och AMDs PSP/Trustzone.

Säg om jag ska köpa en ny dator och jag står och väljer mellan någon av dessa
Intel Core i7 8700(K) 6C/12T
AMD Ryzen 7 1800X
AMD Ryzen Treadripper 1900X

och att jag hade varit nöjd med de alternativen OM det inte hade varit för att jag får IME med Intel och PSP med AMD.

Varför ska jag då välja Xeon eller Opteron istället?
Är det bara konsument processorerna som har IME respektive PSP ?
Slipper jag IME / PSP med Xeon respektive Opteron/Epyc ?

Annars förstår jag inte riktigt varför du drog upp Raptor computings datorer i detta sammanhanget?

Du kanske bara gillar att prata om dem rent allmänt?

- Oj vilket regnväder vi har!
- Ja, men har du sett de nya Tallos II Workstation ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av knge:

Ja det är ju din folietolkning att det är en "bakdörr".

Något som tillåter tillgång till dit system oberoende av OS och som du har ingen kontroll är per definition bakdörr. I detta fall kan den användas för administrering av system men exakt samma funktioner kan användas för en smula mer onda saker. IME ser ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Något som tillåter tillgång till dit system oberoende av OS och som du har ingen kontroll är per definition bakdörr. I detta fall kan den användas för administrering av system men exakt samma funktioner kan användas för en smula mer onda saker. IME ser ingen skillnad.

Du menar alltså att Dimitri från KGB kan ta sig in i min dator när han sitter i Moskva? Är det vad du menar? Hur skulle det fungera i så fall?

Permalänk
Inaktiv

@DasIch:

Jag säger att vem som helst som kommer åt ditt nät kommer åt IME med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Nu var det ju inte så att du skrev någon tydlig deklaration om varför du drog upp Raptor Computings produkter...

Men ser man det i sammanhanget till nyheten om sårbarheter i Intel Management Engine och att andra nämnde att AMD hade liknande system...
...så gjorde jag antagandet att du presenterade Raptor computings produkter som ett alternativ om man vill slippa Intels IME och AMDs PSP/Trustzone.

Säg om jag ska köpa en ny dator och jag står och väljer mellan någon av dessa
Intel Core i7 8700(K) 6C/12T
AMD Ryzen 7 1800X
AMD Ryzen Treadripper 1900X

och att jag hade varit nöjd med de alternativen OM det inte hade varit för att jag får IME med Intel och PSP med AMD.

Varför ska jag då välja Xeon eller Opteron istället?
Är det bara konsument processorerna som har IME respektive PSP ?
Slipper jag IME / PSP med Xeon respektive Opteron/Epyc ?

Annars förstår jag inte riktigt varför du drog upp Raptor computings datorer i detta sammanhanget?

Du kanske bara gillar att prata om dem rent allmänt?

- Oj vilket regnväder vi har!
- Ja, men har du sett de nya Tallos II Workstation ?

Jag svarade @spel565 då han i inlägget pratade om att hålla ögonen öppna för OpenPOWER processorer, och jag råkade känna till att Raptor Computer säljer datorer byggda på POWER arkitekturen och att deras firmware är öppet.
Raptor Computing är rätt unika, annars känner jag inte till någon tillverkare som säljer POWER-baserade datorer som inte är servrar, men det kanske finns.

Vill man ha något utan Intel ME så har man tyvärr inte så mycket val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

@DasIch:

Jag säger att vem som helst som kommer åt ditt nät kommer åt IME med.

Okej. Berätta mer. Hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag svarade @spel565 då han i inlägget pratade om att hålla ögonen öppna för OpenPOWER processorer, och jag råkade känna till att Raptor Computer säljer datorer byggda på POWER arkitekturen och att deras firmware är öppet.
Raptor Computing är rätt unika, annars känner jag inte till någon tillverkare som säljer POWER-baserade datorer som inte är servrar, men det kanske finns.

Vill man ha något utan Intel ME så har man tyvärr inte så mycket val.

Det verkar vara trevliga maskiner
Men för hobbybruk/privatbruk är de lite väl dyra om man inte har väldigt gott om pengar.
Kanske skulle de kunna göra ett enklare moderkort med bara en CPU socket för under $1000, gärna under $500 också om möjligt.
Skulle göra ganska mycket på priset om man inte måste ha 100+GB RAM och det häftigaste allt annat.

Permalänk
Medlem

Är det inte enklare att bara använda datorn med mus och tangentbord när man ändå är där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av serverfel:

Är det inte enklare att bara använda datorn med mus och tangentbord när man ändå är där?

Skickades från m.sweclockers.com

Ofta vill de logga vad användaren skriver.
Var ett sådant exempel, där någon lagt in en apparat, mellan tangentbord och dator, på ett bankkontor, för ett par år sedan.
I det fallet upptäcktes saken.

Ni som hävdar att AMD har liknande sårbarhet, har ni några belägg för detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ni som hävdar att AMD har liknande sårbarhet, har ni några belägg för detta?

Jag är inte insatt i detta...
Minns inte att jag hört om varken IME eller motsvarigheter innan denna nyhet.

Men...

Skrivet av Thomas:

Bojkottar du AMD för att de har PSP, som är ganska likvärdig?
https://libreboot.org/faq.html#amd

Den libreboot länken som Thomas länkar skriver en del om PSP/Trustzone.

På denna sidan nämner AMD själva Trustzone
AMD Secure Technology

Bl.a. detta
ARM® TrustZone®, a system-wide approach to security, runs on top of the hardware creating a secure environment by partitioning the CPU into two virtual “worlds.”

Så att AMD har någon slags motsvarighet till IME verkar bekräftat om jag inte misstolkat något.
Sen mer detaljer om implementering. Där har jag ingen aning.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det påminner ju då lite om USB-säkerhetshålet som var för några år sedan, som byggde på att datorn inte kan föreställa sig att ett tangentbord t. ex kan ha elak payload, så all kommunikation till och från en enhet som klassas som tangentbord litades på, men det har de väl fixat nu, och så lär även ske med det här.

Nej det är fortfarande där, samma med USB som säger sig vara två olika saker. Så det kan vara minne och nätverkskort och får då kapa all din trafik. Dock går det att låsa ner en del i mjukvara.

Detta handlar om JTAG interface vilket är i princip god mode mot IME som är god mode mot CPU och allt som körs på datorn. Du kommer åt allt oberoende av antivirus, OS skydd, processor skydd. Allt. Det är något tidigare USB trick inte tillät fast de var illa nog (speciellt DMA är skrämmande farlig).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Jag är inte insatt i detta...
Minns inte att jag hört om varken IME eller motsvarigheter innan denna nyhet.

Men...

Den libreboot länken som Thomas länkar skriver en del om PSP/Trustzone.

På denna sidan nämner AMD själva Trustzone
AMD Secure Technology

Bl.a. detta
ARM® TrustZone®, a system-wide approach to security, runs on top of the hardware creating a secure environment by partitioning the CPU into two virtual “worlds.”

Så att AMD har någon slags motsvarighet till IME verkar bekräftat om jag inte misstolkat något.
Sen mer detaljer om implementering. Där har jag ingen aning.

Det är i princip samma sak dock verkar AMD trycka mer på DRM användning jämfört med Intel men det är skillnad i PR och inte i själva möjligheter. I båda fall handlar det om bakdörr som du har ingen kontroll över. Just nu verkar det vara fördel att ha Intel då man vet mer om de och JTAG genom USB bör tillåta att rensa ut IME från allt som inte behövs för boot och sedan flippa NSA nyckeln så att IME inte gnäller. För en gångs skull är NSA nyttig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Okej. Berätta mer. Hur funkar det?

IME lyssnar på trafiken på management porten (det är inte säkert om den gör det på andra nätverksportar) och i princip ser trafiken först för att sedan skickade den vidare till CPU och OS. Riktigt hur lätt det är att göra och vad man kan göra är inte helt klart. Några månader sedan hittades säkerhetshål som tillät remote control men då trodde man att AMT krävdes (det är tillägg till IME för företag). Sedan dess har man hittat mer om IME och det är inte uteslutet att IME själv går att utnyttja över nätet. Med tanke på att tillgång till IME ger god mode är det rätt så otrevligt att tänka sig att den nås genom nätverksporten och, som vi nu vet, genom JTAG över USB vilket är ännu värre.

Dock är JTAG jävligt bra för det ger möjlighet att lära sig mer om IME och dess kod. Så något bra i det hela. Önskar att AMD gjorde samma misstag så att vi kan se vad som finns i deras DRM skit.