Router måste startas om flera gånger om dagen när vi använder en internet-switch

Permalänk
Inaktiv

Router måste startas om flera gånger om dagen när vi använder en internet-switch

Hej! Ett tag tillbaka så började vårt trådlösa internet plötsligt sluta fungera, tills vi startade om routern. Detta behövdes göra flera dagar per dag, så vi bestämde oss helt enkelt för att köpa en ny router (RT-AC68U). Men problemet löste sig inte, så jag testade att köra den gamla routern (RT-N56U) som switch istället och plötsligt fungerade det utan några problem alls. Men då fungerade inte en VPN router farsan använder för att komma åt BBC osv, så han åkte och köpte en ny switch. Men det funkar fortfarande inte, då har vi alltså provat 2 olika routrar och 2 stycken nya switchar.
Vi sitter förövrigt på Falustadsnät, och alla andra enheter som är inkopplade via switch funkar utan problem.

Någon kunnig själ som skulle kunna upplysa mig om vad det skulle kunna vara?

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du specificera hur ditt lan är kopplat och exakt vad apparaterna heter för din beskrivning är rörig, internetswitch och vpnrouter är tex inga vedertagna begrepp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Kan du specificera hur ditt lan är kopplat och exakt vad apparaterna heter för din beskrivning är rörig, internetswitch och vpnrouter är tex inga vedertagna begrepp.

Ursäktar! Just nu går det: Falustadsnät-modem (sitter installerat i huset) > Netgear GS105 Switch > Vidare till AC68U, PS4 och en router farsan köpte från ett VPN företag, ansluter man till den är det så får man en brittisk ip.

Både PS4 och VPN:en funkar perfekt i denna konfigurationen, men då måste AC68U startas om med några timmars mellanrum för att det trådlösa ska fungera.

Samma problem uppstod när vi använde oss utav en annan switch, osäker på märke, däremot om man kopplade in en gammal internet router (RT-N56u) som "switch" så funkade det bra, dock så fungerade inte vpn längre.
Gäller också om vi byter ut AC68u mot RT-N56u.

Det jag vill ha hjälp med är att få det att fungera med Netgear switchen.

Permalänk
Medlem

@anon188021: Byt plats på routern och switchen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Overwatch:

@roxkyp: Byt plats på routern och switchen?

Modemet sitter tyvärr i ett betongrum i källare, försämrar hastigheten kraftigt att ha routern där.

Edit: Vi har också enheter i källaren, så switchen behövs där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Modemet sitter tyvärr i ett betongrum i källare, försämrar hastigheten kraftigt att ha routern där.

Så ifrån modemet i källaren till (internet) WAN på routern->LAN1-4 till switch->resten av enheterna i huset som inte kör wifi. Du kan få problem om du kopplar in ytterligare en router. Om den som din far köpt endast används för att få GB ip så koppla in den i en LAN-port på huvudroutern. Den blir då nat på nat, kan nog fungera.

Edit: Den symptomen brukar i 99% av fallen bero på konsumentroutrar som inte fungerar så bra. Du kan ersätta original firmwaren med dd-wrt, det ger i regel extra funktioner samt Mycket bättre och stabilare router.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragwolf:

Så ifrån modemet i källaren till (internet) WAN på routern->LAN1-4 till switch->resten av enheterna i huset som inte kör wifi. Du kan få problem om du kopplar in ytterligare en router. Om den som din far köpt endast används för att få GB ip så koppla in den i en LAN-port på huvudroutern. Den blir då nat på nat, kan nog fungera.

Edit: Den symptomen brukar i 99% av fallen bero på konsumentroutrar som inte fungerar så bra. Du kan ersätta original firmwaren med dd-wrt, det ger i regel extra funktioner samt Mycket bättre och stabilare router.

Ändrade i inlägget du citerade, behövs någon form av switch där i källaren. Jag förstår definitivt att det kan bli problem att koppla en router på en router, men det jag däremot inte förstår är hur det kan bli problem med att koppla en router efter en switch, även när inget annat är inkopplat. (Som sagt, provat med 2 olika routrar och 2 olika switchar.)

Permalänk
Medlem

Eftersom ni inte har en router som första enhet efter fiberomvandlaren får alla enheter som kopplas till switchen ett ip-nummer tilldelat av eran ISP. Dom flesta har en begränsning på 1,2,5 eller nått sånt.

Att köra enheter i hemmet direkt ut mot internet är en väldigt dålig idé.

Jag tycker ni ska tänka om vad gäller erat nätverk.. köp något kraftfullt nog för era behov och installera PFSense, Opensense etc på den. Sätt sen alla era andra enheter bakom den routern, inklusive AP, ”VPNrouter” etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garmzon:

Eftersom ni inte har en router som första enhet efter fiberomvandlaren får alla enheter som kopplas till switchen ett ip-nummer tilldelat av eran ISP. Dom flesta har en begränsning på 1,2,5 eller nått sånt.

Att köra enheter i hemmet direkt ut mot internet är en väldigt dålig idé.

Jag tycker ni ska tänka om vad gäller erat nätverk.. köp något kraftfullt nog för era behov och installera PFSense, Opensense etc på den. Sätt sen alla era andra enheter bakom den routern, inklusive AP, ”VPNrouter” etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte intresserade av att köpa ännu en router, då vi nyligen köpte AC-68u:n. Har det där med IP:n något att göra med att routern måste startas om efter några timmar?

Permalänk
Medlem

Inte en blekaste, men jag antar att när ni väckt nog många enheter som ber eran isp om IP så blir dom som redan fått ett av med sina.

Om du inte vill ha bra grejjer så kan du använda det ni redan köpt. Installera någon av routerarna först efter fineromvandlaren men stäng av Wi-fi. Sätt sedan den andra routern i den första med kabel å konfigurera den som AP. Alla andra enheter med tråd sätts i den första routern eller i en switch Efter den routern. Ni kommer få kämpa med dubbel NAT, kinkig mjukvara etc men det kommer säkert gå.

Ta lärdom av alla dumma CIOs som fick skit av ekot idag för att deras grejjer ligger exponerade nakna mot internet å gör inte samma misstag..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Problemen beror troligen på att du inte har routern först i lanet, de flesta operatörer delar ut 1 ipadress så att sätta en switch före routern blir helt fel.
Ska du "dela kabel" till källaren så behöver du använda vlan.
Du kan också placera routern där och switchen kopplas sedan in upp men på routerns lansida, är det dålig täckning på wifi så kopplar man in en eller flera acesspunkter, en del routrar går att konfa om så de agerar accesspunkt och Asusburkarna borde klara av den rollen också men de måste konfas om för att undvika problem med adresseringen i lanet och du får inte koppla in något före den enhet som ska agera router utan dess wanport ska anslutas till inkommande internetanslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Gissar att 2 enheter fått samma ip nån stans eftersom felet är kvar efter byte.
Testa utan vpn routern o se om nätet dör.
Se sen till att inte båda delar ut ip i samma ip range.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Är inte intresserade av att köpa ännu en router, då vi nyligen köpte AC-68u:n. Har det där med IP:n något att göra med att routern måste startas om efter några timmar?

Internet -> Router - > Switch.
Vill ni ha bättre täckning på det trådlösa får ni investera i accesspunkter. '
Om du inte kopplar såhär så kan du räkna med alla möjliga konstiga problem. Bland annat att du inte får tillräckligt med, samt samma IP adresser till flera enheter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Inaktiv

Tackar för alla svar! Ska sätta mig och se hur jag ska lösa detta rent fysiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Är inte intresserade av att köpa ännu en router, då vi nyligen köpte AC-68u:n. Har det där med IP:n något att göra med att routern måste startas om efter några timmar?

Jag tror du har två separata fel.

AC-66 och AC-68 är imho hemska. De har så in i helvetes dåligt WLAN, så jag fattar inte varför folk rekommenderar dem.

De flesta som kör dessa, kör antingen 3:e part "mjukvara" i dem, eller endast 100% nyaste AC delar. Får denna routern jobba mot lite äldre delar, N teknik eller G teknik tex, får den fnatt. Den står och tuggar när den ska ge IP adress. Jag har haft detta felet i evigheter och löste det genom att ge fan i att använda dens Wifi och köpte en riktig AP istället för typ 1000kr som fungerar 10x bättre, har kanonbra räckvidd, och du kan sätta denna oberoende av routern.

Där finns inställningar man kan tweaka som ska förbättra detta, men du kommer få offra lite andra saker, bla prestanda och batteritid för att få stabilt Wifi.

Felet verkar härstamma (så vitt jag vet) från att man kör en annan IP intern än default, och DHCP + Wifi delen då inte släpper enheterna korrekt. Så du kan ansluta perfekt första gången, men skulle denna enhet sedan gå ner i batterisparläge och stänga av anslutningen, så måste den mac-adressen timea ut för att du ska kunna ansluta den igen.

En alt lösning är att sätta en fast IP på din enhet också, utanför DHCP range, så kommer du kunna ansluta.

Temp lösningarna här är inte 100% perfekta dock, och inte så roliga att behöva pilla med. Så lämna tillbaka skiten istället och köp en riktig AP till din gamla RT-N56U som kommer gå som en klocka.

Permalänk
Skrivet av anon188021:

Tackar för alla svar! Ska sätta mig och se hur jag ska lösa detta rent fysiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

ställ den ena av dina routrar i köllaren först på linan och konfigurera den andra som accesspunkt till wifi har för mig bägge asusroutrarna du nämnt har möjligheten till detta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows