Permalänk
Inaktiv

Vcore lägen och SpeedStep

Mitt moderkort är ett Asus Rampage IV Extreme och det har två olika lägen för vcore, nämligen manual och offset. Båda dessa lägen har dessutom ett auto-läge som ett alternativ till att skriva in ett värde själv.

Såvida man inte överklockar, vilket av följande är det bästa läget för att få korrekta energibesparingar med SpeedStep?

Manual - Auto (default),
eller
Offset - Auto?

Jag har läst på flera ställen att manual ger samma spänning hela tiden, alltså även vid idle. Så för att SpeedStep ska fungera korrekt bör man ändra till offset-läget. Det tycker jag låter konstigt med tanke på att "manual - auto" är standardinställningen i BIOS. Om manual dessutom är satt på auto-läget så läser den väl av CPU:ns VID och skickar rätt spänning därefter? Alltså får man väl ändå lägre spänning vid idle även om man är i manual-läget eftersom mig veterligen så får CPU:n en lägre VID när SpeedStep sänker multipliern. Eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

@anon79096: På Auto så väljer moderkortet tillsammans med processorn vad som ska matas till den. Både vid idle och vid load. Men med Offset läget så kan du själv styra det något. Det viktigt dock att vara medveten om att när du justerar Offset volten så påverkar du både idle och load. I och med det så får du även två krashpunkter än en att hantera.

Det offset gör är att lägga på eller ta bort en viss volt mängd på både idle och load beroende på vad du själv satt den på. Låt oss säga att Auto läget har ett span på 0.800 volt vid idle och 1.2 vid load. Om du tar låt oss säga -0.05v så kommer din processor att matas med 0.750v vid idle och 1.15v vid load. Fördelen är väl att du kan ha en viss påverkan på din idle volt men även hålla load volten inom rimlig ram. Nackdelen är ju att din dator kanske är stabil vid dess load volt på 1.15v men kanske krashar vid 0.750v som då återfinns hos idle.

Och Manual läget låser i princip volten på ett fast värde både för idle och för load. Personligen kör jag alltid med Manual och stänger av Intel SpeedStep. Visst påverkar det idle temperaturen lite men för mig så har jag fått mer kontroll på stabiliteten genom att göra såhär. Och då jag kör på vattenkylning så påverkar det inte mina temperaturer så mycket.

Men vad som fungerar för mig kanske inte passar dig. Du får leka runt lite med din processor och dina inställningar. Kör på det som du känner dig mest bekväm med.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nephitis:

@Jarv0: På Auto så väljer moderkortet tillsammans med processorn vad som ska matas till den. Både vid idle och vid load. Men med Offset läget så kan du själv styra det något. Det viktigt dock att vara medveten om att när du justerar Offset volten så påverkar du både idle och load. I och med det så får du även två krashpunkter än en att hantera.

Det offset gör är att lägga på eller ta bort en viss volt mängd på både idle och load beroende på vad du själv satt den på. Låt oss säga att Auto läget har ett span på 0.800 volt vid idle och 1.2 vid load. Om du tar låt oss säga -0.05v så kommer din processor att matas med 0.750v vid idle och 1.15v vid load. Fördelen är väl att du kan ha en viss påverkan på din idle volt men även hålla load volten inom rimlig ram. Nackdelen är ju att din dator kanske är stabil vid dess load volt på 1.15v men kanske krashar vid 0.750v som då återfinns hos idle.

Och Manual läget låser i princip volten på ett fast värde både för idle och för load. Personligen kör jag alltid med Manual och stänger av Intel SpeedStep. Visst påverkar det idle temperaturen lite men för mig så har jag fått mer kontroll på stabiliteten genom att göra såhär. Och då jag kör på vattenkylning så påverkar det inte mina temperaturer så mycket.

Men vad som fungerar för mig kanske inte passar dig. Du får leka runt lite med din processor och dina inställningar. Kör på det som du känner dig mest bekväm med.

Tack för beskrivningen, men mitt moderkort har inget renodlat autoläge för vcore. Man måste välja mellan manual eller offset. Vad jag försökte förklara är att dessa två lägen har varsit autoläge som man kan välja istället för att själv ange ett värde. Så vad är skillnaden mellan att sätta på autoläge i manual eller autoläge i offset? Vilket av de två lägena man bör välja för energibesparing. Jag överklockar inte CPU:n.

Permalänk
Medlem

@anon79096: Då hade jag nog personligen kört på Manual - AUTO. Eller ja, den inställning som låter din volt gå upp och ner i samband med klockhastigheten och belastning.

Alternativet för dig är att prova skriva in "AUTO" själv i den ruta som det står Manual och Offset. Ibland finns dessa saker inte med i dropdown menyn utan kommer fram automatiskt genom t.ex. att man trycker - (minus) i botten. Eller skriver in det för hand.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nephitis:

@Jarv0: Då hade jag nog personligen kört på Manual - AUTO. Eller ja, den inställning som låter din volt gå upp och ner i samband med klockhastigheten och belastning.

Alternativet för dig är att prova skriva in "AUTO" själv i den ruta som det står Manual och Offset. Ibland finns dessa saker inte med i dropdown menyn utan kommer fram automatiskt genom t.ex. att man trycker - (minus) i botten. Eller skriver in det för hand.

Efter att ha observerat lite med både Manual - Auto och Offset - Auto så verkar det som att de fungerar snarlikt med varandra, alltså att de sänker volten lika mycket vid idle. Såvida det inte finns något annat beteende "under the hood", som man säger. Det går dock inte att skriva i själva rutan för Manual och Offset.