Amazon USA, erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Amazon USA, erfarenhet?

Hej,

Vet att det finns en del trådar kring detta redan men ingen svarar på frågan jag behöver få svar på.

Jag har aldrig beställt något ifrån usa tidigare och jag undrar om någon vet vad det tillkommer för kostnader?
Att köpa inom EU är inget alternativ eftersom prisskillnaden är avsevärt stor.

Jag tänkte beställa en laptop ifrån amazon usa. Enligt tullverket är det 0% i tullavgift på datorer. Frakten är dessutom fri i den prisklassen till sverige. Min fråga är kring moms.. om varan kostar 10 000kr på amazon.com, är den svenska momsen då inräknad där (+25%), eller den tillkommer senare? Om så, när tvingas jag betala den svenska momsen?

Några jag har pratat med säger att de priset jag ser på amazon.com innan jag bekräftar köp är den totala summan jag betalar. Alltså att svensk moms är inräknad där. Vet någon om det stämmer, eller de tillkommer avgifter utöver de 10 000kr?

Jag vet också att varor under 1600kr är momsfria. Denna kostar tyvärr mer än så.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Rekordmedlem

Moms, ev tull och importdeklaration tillkommer och speditören brukar fakturera det när paketet
kommer till sverige, det finns inget fribelopp för moms utan det är för tull. >

Vilka avgifter kan du behöva betala?
Tull
Hur stor tullavgiften blir beror på vad det är för slags vara, vad den kostar och från vilket land den kommer. Vissa varor har ingen tullavgift alls medan andra kan ha upp till 20 procent i tullavgift. Tullavgiften beräknas på inköpspris och fraktkostnad.
Tullavgiften är densamma i hela EU, och tumregeln är att du ska betala tull om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde av mer än 1 500 kronor.
Moms
Momsen är 25 procent på alla varor förutom livsmedel där den är 12 procent och trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.
Du behöver alltid betala moms, oavsett värdet på din vara.
Skatter
De skatter, så kallade punktskatter, som kan bli aktuella när du handlar en vara på internet är alkoholskatt, energiskatt (inkl. koldioxid- och svavelskatt), reklamskatt och tobaksskatt.
Punktskatt ska du betala för varor som importeras från ett område som ligger utanför EU:s skatteområde.
Sök mer information om EU:s punktskatteområde hos Skatteverket .
Andra avgifter
Förutom tull, moms och eventuellt andra skatter behöver du även betala transportföretagets avgift för att göra tulldeklarationen åt dig, en så kallad importtulldeklarationsavgift. Du betalar samtliga avgifter i samband med att du hämtar ut ditt paket.

http://www.tullverket.se/allmantomavgifter.4.792224361590183a...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns den inte på amazon.co.uk eller amazon.de?

Med amazon.com åker du på tull och moms, om du inte har väldig tur.

Permalänk
Medlem

Jag är med på att momsen i Sverige alltid ska betalas. Men vet ni om summan som framgår på amazon.com inkluderar den svenska momsen? Alla säger olika, någon som egentligen vet?

Nej samma vara finns inte för samma pris inom EU, tyvärr. Enkelt val annars

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Medlem

Amazon ska komma snart till Sverige.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

skicka en länk till datorn så kan vi kolla på det men tidigare erfarenhet säger att momsen läggs på mot slutet av en beställning på amazon, dock är det mycket elektronik grejer som amazon inte skickar till sverige från usa.

Permalänk
Medlem

amazon kor val som standard att de skoter hela den biten at dig, sa lagger du saken i varukorgen, glider vidare till kassan plitar i din address kommer aven moms och import kostnader visas.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Amazon ska komma snart till Sverige.

http://www.ehandel.se/Amazon-haller-inte-pa-att-starta-e-hand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av majzter:

Hej,

Vet att det finns en del trådar kring detta redan men ingen svarar på frågan jag behöver få svar på.

Jag har aldrig beställt något ifrån usa tidigare och jag undrar om någon vet vad det tillkommer för kostnader?
Att köpa inom EU är inget alternativ eftersom prisskillnaden är avsevärt stor.

Jag tänkte beställa en laptop ifrån amazon usa. Enligt tullverket är det 0% i tullavgift på datorer. Frakten är dessutom fri i den prisklassen till sverige. Min fråga är kring moms.. om varan kostar 10 000kr på amazon.com, är den svenska momsen då inräknad där (+25%), eller den tillkommer senare? Om så, när tvingas jag betala den svenska momsen?

Några jag har pratat med säger att de priset jag ser på amazon.com innan jag bekräftar köp är den totala summan jag betalar. Alltså att svensk moms är inräknad där. Vet någon om det stämmer, eller de tillkommer avgifter utöver de 10 000kr?

Jag vet också att varor under 1600kr är momsfria. Denna kostar tyvärr mer än så.

Tacksam för svar.

allt som säljs utan för EU kommer det moms på sedan kan du ha tur att paketet går igenom tullen ändå men då ska du själv anmäla detta och betala moms.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

amazon kor val som standard att de skoter hela den biten at dig, sa lagger du saken i varukorgen, glider vidare till kassan plitar i din address kommer aven moms och import kostnader visas.

Okej, inte provat att gå så långt i processen. Ska prova de! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

skicka en länk till datorn så kan vi kolla på det men tidigare erfarenhet säger att momsen läggs på mot slutet av en beställning på amazon, dock är det mycket elektronik grejer som amazon inte skickar till sverige från usa.

Här har du den; https://www.amazon.com/gp/aw/d/B06Y4GZS9C/ref=mp_s_a_1_3?ie=U...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

allt som säljs utan för EU kommer det moms på sedan kan du ha tur att paketet går igenom tullen ändå men då ska du själv anmäla detta och betala moms.

0% tullavgift på datorer enligt tullverket 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Medlem

För mig står det på den sidan:

Citat:

Price: $1,049.99 + $321.71 Shipping & Import Fees Deposit to Sweden

Så priset blir alltså ca. 11200kr med moms och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

För mig står det på den sidan:
Så priset blir alltså ca. 11200kr med moms och allt.

Var fick du fram de uppgifterna? Efter att du lagt in kortuppgifter o så? (Inte fullföljt det steget själv)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av majzter:

Var fick du fram de uppgifterna? Efter att du lagt in kortuppgifter o så? (Inte fullföljt det steget själv)

Skickades från m.sweclockers.com

Står direkt på produktsidan för mig. Är du inte inloggad kanske det är därför det inte står för dig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av majzter:

Var fick du fram de uppgifterna? Efter att du lagt in kortuppgifter o så? (Inte fullföljt det steget själv)

Ingen aning, jag är inloggad på mitt Amazon-konto och då visas importavgifterna direkt på produktsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ingen aning, jag är inloggad på mitt Amazon-konto och då visas importavgifterna direkt på produktsidan.

Okej, tack för era svar! Bittert att de ska behöva kosta 3000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av majzter:

0% tullavgift på datorer enligt tullverket 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Tullavgift ja men du ska alltid betala moms det är inte samma sak.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Glöm inte att datorer från staterna alltid har Amerikanska tangentbord och kanske strömadaptrar som inte fungerar hos oss, så kolla upp det före köp om det är något som spelar roll för TS.

Edit: Ja och garantin såklart kan bli problem att nyttja utan höga frakt kostnader.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tullavgift ja men du ska alltid betala moms det är inte samma sak.

Precis, tror inte du läste min frågeställning riktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Medlem

Fungerar alldeles utmärkt att beställa från Amazon.com, har gjort det många gånger. Dock mindre sedan de började tvinga en att betala moms i förskott så man inte längre kunde slippa undan det.

Beställde Playstation VR Skyrim Bundle i söndags, kom fram i torsdags med DHL. Alltså fyra dagars frakttid. De har ofta ett datum flera veckor framåt i tiden men det går alltid snabbare. $350 kostade VR bundlen, $50 frakt och $100 moms och övriga avgifter. 4300 kr i slutändan, så ingen enorm summa sparad. Men jänkarna är ju de enda förutom japsarna som fått v2 VR-headsetet, vilket jag ville ha. Fick även den nya versionen av Move-kontrollerna, och förstås v2 kameran.

Permalänk
Inaktiv

Handlat mycket ifrån Amazon, men bara lätta saker. Frakten brukar äta upp mellanskillnaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cooling23:

Amazon ska komma snart till Sverige.

Längtar. Tyvärr blir det ingen konkurrens kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Glöm inte att datorer från staterna alltid har Amerikanska tangentbord och kanske strömadaptrar som inte fungerar hos oss, så kolla upp det före köp om det är något som spelar roll för TS.

Edit: Ja och garantin såklart kan bli problem att nyttja utan höga frakt kostnader.

Ja du har rätt angående tangentbordet. Det är ju helt klart ett minus. Dock är prestandan för de pengarna till att väga över tycker jag. Får se om jag slänger iväg en beställning eller om jag kan hitta någon som kan skicka den som "gåva" istället 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |