Köpråd på på vissa delar till ny speldator

Permalänk

Köpråd på på vissa delar till ny speldator

Jag blev tillslut biten av Black Friday-buggen och beslutade mig för att fullfölja mina planer på att köpa ny dator. (Dessa planer har varit lite på och av på sistone, men någon gång ska man ju komma till skott. Huruvida det var ett bra köp kan man ju fråga sig, men att köpa ny dator är ju lite som att köpa ny bil. Timingen är aldrig riktigt rätt). Nu har jag dock fastnat i valen av ramminnen och moderkort samt kylarlösning. Mycket har ju skrivits om Ryzen 1800X och ramminnen och jag har försökt navigera i ramminne-djungeln, men det har visats sig vara väldigt svårt. Därför tänkte jag nu rådfråga den samlade forum-intelligensian om goda val av ramminnen. Vi lever ju i en tid där minnen kostar lite grann. Så det vore trevligt att välja hyfsat rätt från början.
När det gäller moderkort är den svåra frågan huruvida det är lämpligt att välja X370 eller B350 Mobo. Tänker spontant att det inte är så troligt att jag att jag kommer använda dubbla GPU, men kanske är det så att det finns ett ändamål som jag inte tänkt på ? Så det skulle vara intressant att höra vad för eventuella vinster som finns med X370.
Sist men inte minst så undrar jag om lagring. Jag planerar att köra 2 operativsystem (Nåt linux och och windows 10) Och jag tänkte mig
funderar på om det är best att had 2 helt sepprarat bootdiskar eller att partitionera en större i 2 delar. Samma fråga för mass-storage disken jag också tänkte ha. Vad tycker ni? ALso: Finns det store vinster med MVNe/M.2-diskar, eller kan man hålla till goda med en vanlig sata ssd som boot och en SSHD/HDD som mass-storage?

(Ska lägga till detaljer om vad jag köpt så fort jag kommer hem)

Inköpta delar

Fractal Design Define R5

Fractal Design Define R5

Evga SuperNova G3 750W
AMD Ryzen 7 1800X 3,6GHz Socket AM4 Box without Cooler

Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB

Visa signatur

Gaming rig:RYZEN 1800X| ROG STRIX X470-F GAMING|NH-D15-SE Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB |
G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 / F4-3200C14D-16GFX |2 * WD Green SD 240 GB + 1*WD Blue
2TB 3.5" Serial ATA-600| | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Själv har jag hört att desto mer RAM speed du har med ryzen desto bättre blir det. En del tester jag har läst uppfattar jag det som 3000mhz är "the sweet spot" och något över det kommer inte ändra din performance radikalt.

Visa signatur

Hej, :)

Permalänk
Avstängd

@Azurelight: Minnen med Samsung B-Die kretsar går över 3000MHz, medans minnen med Hynix kretsar sällan/aldrig går över 2933MHz. X370 moderkort har SLI stöd och i vissa fall bättre VRM kylning, antalet S-ATA portar kan även skilja vissa moderkort åt. Och sen vinner du inget med en NVMe SSD, NVMe SSD:er är bra om du flyttar stora filer(+10gb) eller sysslar med seriös 4K videoredigering och tunga renderingsjobb.

Dessa minnen kör garanterat Samsung B-Die, G.Skill är LP minnen och fungerar med alla tornkylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|