Permalänk
Medlem

Ny router? Vilken?

Det finns ju ett och annat bra erbjudande på routrar.

Jag har idag en: Netgear WNR3500L

Den känns lite långsam vid överföringar på (det trådade) nätverket. Det är också problem att streama trådlöst 1080p till sovrummet. Signalen är svag med låg hastighet och massa buffring till följd.

Tror ni en ny router skulle göra märkbar skillnad? Tänker mig mellan 1000-2000 kr? De jag kollat på är Asus RT-AC68U, Asus RT-AC66U, Asus RT-AC87U, Asus RT-AC88U, Asus RT-AC86U och Netgear Nighthawk X10 R9000.

Skiljer sig de dyrare mycket mot de billigare, i praktiken?

Rent specifikationsmässigt tycks det vara stor skillnad, men skiljer sig de billigare mycket mot den jag har idag?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Rent specifikationsmässigt tycks det vara stor skillnad, men skiljer sig de billigare mycket mot den jag har idag?

Beror på, om du har svag signal kan en router med 5Ghz trådlöst hjälpa, dock så kräver det ju naturligtvis att enheten som ska ta emot signalen också har 5Ghz.
En AP (Access Point) mellan routern och sovrummet, kan också hjälpa om du har svag signal till sovrummet.

Något som du också kan göra att kontrollera om kanalen du använder för ditt trådlösa "störs" av andra trådlösa nätverk i närheten, det finns appar för mobiltelefon för att kontrollera detta.
Om så är fallet kan det bli en del skillnad om man byter kanal för det trådlösa.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt prova med en AP.

Jag tror inte enheten (Android-box) har stöd för 5Ghz.

Har provat lite olika kanaler och tror jag har den bästa.

Har dessa "bättre" routrar inte bättre täckning?

Throughputen är mer än dubbla min nuvarande. Märker man det i praktiken eller är det mest en papperssiffra?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har tänkt prova med en AP.

Jag tror inte enheten (Android-box) har stöd för 5Ghz.

Har provat lite olika kanaler och tror jag har den bästa.

Har dessa "bättre" routrar inte bättre täckning?

Throughputen är mer än dubbla min nuvarande. Märker man det i praktiken eller är det mest en papperssiffra?

Vissa routrar har "bättre" täckning.
Men enheten som routern eller accespunkten pratar med måste också orka skicka tillbaka signalen.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Med 2,4 ghz ska du endast använda dig utav kanal 1,6 och 11 eftersom alla andra kanaler störs ut av dom andra kanalernas frekvens omfång. Se bild. 2.4 Ghz klarar också lägre hastigheter än vad 5 ghz klarar. Vad har du för uppkoppling?

Permalänk
Medlem

Jag skall prova byta kanal igen.

Har "bara" 50/10 i nuläget men lär höja i framtiden.

Det är dock streaming av 1080p från HTPC till Androidboxen som inte fungerar (trådlöst).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

2.4 Ghz är ofta extremt brusigt eftersom väldigt mkt av våran teknik ligger där. Alla dina grannars routrar kör de säkert även om de har 5ghz så kör de säkert dualband. Bluetooth, trådlösa telefoner, trådlösa headset, zigbee och till och med microvågsugnar. Vad gäller WiFi på 2.4 så bråkar man om 3 fria kanaler och okunskap gör också att många lägger sig mellan dessa 3 och stör ut 2 kanalband istället för 1.

Stödjer inte din box 5ghz hade jag löst det med en kabel eller köpt en som klarar 5ghz. Om du uppgraderar routern såklart. Vilket jag tycker du borde för att få bättre prestanda på ditt trådlösa.

Vad gäller streaming kör jag själv allt på kabel. Många av dessa mojänger har för dåliga nätverkskort för att hantera konstant streaming utan buffring och lagg via wifi. Kör jag via WiFi på min apple tv så händer det ibland att kvalitén försämras för att snabbt hoppa tillbaka. Det är tillräckligt jobbigt för att jag inte ska kunna leva med det. Då har jag en cisco 1852i.

Det jag vill ha sagt. Det är inte bara accesspunkten som ska prestera. Nätverkskortet ska orka ta emot och skicka också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den tycks ha: "Wifi Connectivity: AP6255 2.4GHZ/5.8GHZ 802.11a/b/g/n ac"

Så det kanske är värt att köpa en ny. Och jag antar att det räcker med någon av de billigare?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Den tycks ha: "Wifi Connectivity: AP6255 2.4GHZ/5.8GHZ 802.11a/b/g/n ac"

Så det kanske är värt att köpa en ny. Och jag antar att det räcker med någon av de billigare?

Va trevligt!
Notera dock att 5GHZ har kortare räckvidd än 2.4GHZ. Är det lång väg och väggar i vägen kan du fortfarande få problem. Även om det inte är lika mkt brus i luften.

EDIT:
Har ingen jättekoll på hemmautrustning faktiskt. Men vad jag vet är alla Asus routrarna du har länkat rätt så trevliga.
Så jag skulle tippa på att vilken som helst kommer funka fint. Förutsatt att det inte är för långt till ditt sovrum ifrån dess placering.

Permalänk
Medlem

Det får nog bli denna:

Asus RT-AC87U

Tack för alla svar!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Har precis kopplat in routern och första intrycket är kanon. Androidboxen verkar tyvärr inte ha stöd för 5 GHz, men det tycks fungera utmärkt med 1080p ändå.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1