Sortera och radera dubbletter av foton

Permalänk
Medlem

Sortera och radera dubbletter av foton

Hej! Har sedan många år skramlat ihop över 200gb utav foton som ligger utspridda över diverse hårddiskar som en form utav backup.
Har egentligen noll koll numera efter alla dessa mobilbyten mer än att det finns mängder utav mappar och bilder.

Detta vill jag verkligen ta tag i nu när jag köpt en molnlagringstjänst.

Finns det något vettigt program där jag kan kasta in allt som sorterar och raderar kopior?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

@Ang3r: Jag rekomenderar att du testar programmet Duplicate Photo Finder. Programmet hittar dubbletter men även bilder som bara liknar varandra, t.ex. om du har samma bilder fast med olika namn, filformat, upplösning och storlek.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

För att hitta dubletter har jag använt gratisversionen av ett program som heter Duplicate Cleaner. Om det är bäst vet jag inte men det har funkat bra för mig.
Det kan söka både på filnamn och innehållet i filen och grupperar sedan alla filer som är samma ihop så att man kan bestämma vilden eller vilka dubletter man vill ta bort.

Sedan vet jag inte hur du vill "sortera" bilderna. Förutsatt att bilderna innehåller EXIF-information (det brukar alla digitala bilder normalt göra om de inte är strippade av någon anledning) går det ju enkelt att döpa om bilderna efter valfritt/fria fält i exifinformationen, tex tid och datum när bilden är tagen.
Vill du själv titta på bilderna och sortera in dem i mappar eller liknande så behövs ju någon form av bildvisare. Faststone eller Irfanview, som är gratis, borde kunna funka tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

@Ang3r: Jag rekomenderar att du testar programmet Duplicate Photo Finder. Programmet hittar dubbletter men även bilder som bara liknar varandra, t.ex. om du har samma bilder fast med olika namn, filformat, upplösning och storlek.

Skrivet av dumbo:

För att hitta dubletter har jag använt gratisversionen av ett program som heter Duplicate Cleaner. Om det är bäst vet jag inte men det har funkat bra för mig.
Det kan söka både på filnamn och innehållet i filen och grupperar sedan alla filer som är samma ihop så att man kan bestämma vilden eller vilka dubletter man vill ta bort.

Sedan vet jag inte hur du vill "sortera" bilderna. Förutsatt att bilderna innehåller EXIF-information (det brukar alla digitala bilder normalt göra om de inte är strippade av någon anledning) går det ju enkelt att döpa om bilderna efter valfritt/fria fält i exifinformationen, tex tid och datum när bilden är tagen.
Vill du själv titta på bilderna och sortera in dem i mappar eller liknande så behövs ju någon form av bildvisare. Faststone eller Irfanview, som är gratis, borde kunna funka tex.

Håller just nu med att lägga allt tillsammans och sen gör en backup på det. Något skönt att ha några skapliga diskar i RAID som snabbar upp det hela.

Ska kolla båda programmen som ni nämnt.
Sorteringen vill jag helst ha på filnamn datum, det borde väl inte vara omöjligt?
Tack för svar så sent på kvällen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Rekordmedlem

Handlar det om exakta kopior så är Doublekiller det hittills bästa jag provat, det letar dock inte "liknande"
http://www.bigbangenterprises.de/en/doublekillerpro/
Bättre lagringslösningar har "deduplicering" så att dubbletter inte förbrukar särskilt mycket utrymme utan filen/lika delar av olika filer finns bara en gång fysiskt på lagringen och sedan länkas den flera gånger på liknade sätt som komprimeringsprogram gör för att spara plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Handlar det om exakta kopior så är Doublekiller det hittills bästa jag provat, det letar dock inte "liknande"
http://www.bigbangenterprises.de/en/doublekillerpro/
Bättre lagringslösningar har "deduplicering" så att dubbletter inte förbrukar särskilt mycket utrymme utan filen/lika delar av olika filer finns bara en gång fysiskt på lagringen och sedan länkas den flera gånger på liknade sätt som komprimeringsprogram gör för att spara plats.

Japp, exakta kopiar handlar det om! Ska ta en kik även på det programmet.
Tack

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Du har ingen freeware version liggandes någonstans? Denna gör allt jag önskar, dockkan jag inte flytta dubbletterna till en annan plats utan fullversionen. Visst det går ju att radera valda filer. Men problemet är att det är den mittersta utav dubbletterna jag vill ha kvar och ta bort dom övriga vilket inte går.

EDIT: Använde denna version och allt funkade perfekt

Tack alla så hemskt mycket för hjälpen!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White