Förbjudet att köra med mobil i handen från februari 2018

Permalänk
Medlem

Bara det inte blir som andra länder där folk som står stilla i bilköer åker på det.
Står trafiken och bilen still bör man få fippla. Börjar trafiken röra på sig och man inte märker det p.g.a. fipplandet är det en annan sak och då stör den körförmåga/trafiken.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk

Bra!
Men i praktiken kommer detta vara tandlöst.

Permalänk
Medlem

Bra!

Tänker på med barn i bilen, och föräldern sitter med mobilen, skrämmande.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Bra, det var på tiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Om 10-15 år så kommer säkert "manuell" körning vara förbjudet och det kanske är bra.

Inte för oss som älskar att köra bil

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Så bara om den hålls i handen är det förbjudet?

Om den sitter i en ställning så är det ok?
Om inte det är ok. Hur äre med infotainmentsystem, dom är ju iprincip mobiltelefoner. Resultat att det blir förbjudet att korrigera tempraturen i bilen via infotainmentsystemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Inte för oss som älskar att köra bil

Tror det blir lite som det blev för hästarna. Om du nu verkligen genuint vill köra så kommer det ju finnas banor man kan köra å tävla i.

Däremot tror jag att det är någon som tycker det är geniunt roligt att sitta på essingeledingen i snigelfart klockan 07:48 samtidigt som medvetenheten om att man blir sen till mötet vid 08:05 växer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phil88:

Inte för oss som älskar att köra bil

Kommer säkert finnas banor för folk som älskar att köra bil så att de får lov att köra av sig (mig själv inkluderat)

Ju tidigare vi får självkörande bilar och får bort människor ifrån ratten desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Är det bara jag som är tveksam till det här?
Vi har redan en förhållandevis säker trafikmiljö i Sverige, och även om jag också anser att när man kör bil ska man enbart göra det och vara fokuserad på vägen, trafiken och andra faror och så vidare.. så undrar jag, hur många liv räddar det här årligen egentligen? Är det ens värt att hålla på och lagstifta om? Utfallet och nyttan av det här är nog egentligen ganska liten, det handlar snarare om att man bötfäller några hundra bilister varje år. Och då vet jag inte riktigt vad vinsten är.

Att göra en förhållandevis säker trafikmiljö, lite säkrare, är la ändå bra?
Om det räddar ett liv, ovaset om det gäller dödsfall, förlamning, whiplashskada osv, så är det helt klart värt det (sjukskrivning, sjukavgifter till sjukvården i Sverige osv osv).

Men nej, egentligen ska detta inte BEHÖVAS lagstiftas, men tydligen behövs det för att folk inte tänker när de kör bil (idioter i trafiken finns det gott om).
Men i dagens samhälle så finns det verkligen ett behov av att lagstifta det, vilket kanske får flera bilförare att sluta pilla på mobilen när man kör (vi vet alla att det kommer fortfarande finnas folk som gör det).
Så länge det räddar ett liv, så är det helt klart värt det i min mening.

Permalänk
Medlem

Borde varit förbjudet för 15 år sedan. Det var ungefär då jag och min mamma blev påkörda bakifrån av en billist som pratade i telefon som inte såg rödljuset i korsningen. Min morsa fick whiplash i nacken och ryggsmärtor som gjorde att hon inte kunnat jobba resten av sitt liv.

Trist att man inte kunnat få tummarna ur a*slet och inte infört detta tidigare, men jag antar att det är bättre sent än aldrig.

Permalänk
Avstängd

För de som inte orkade läsa pressmeddelandet så står det så här..

"Ändringen innebär att en förare inte får använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på ett sådant sätt att hen håller den i handen. Förbudet mot att hålla utrustningen i handen gäller utan att det behöver göras en prövning av om användningen påverkat framförandet av fordonet negativt."

Jag ser det som något positivt med denna ändring. Förhoppningsvis minskar antalet människor som lägger fokus på sin smartphone istället för på fordonet de framför när de vet att de kan få böter bara genom att polisen ser att de har enheten i handen.

Statistiken på olyckor som "orsakats" av smartphones är bristande, mycket på grund av att det oftast krävs att den som orsakat olyckan själv erkänner att det var det som var orsaken till olyckan. Något som sällan sker. Men med tanke på hur ofta man ser folk i trafiken med telefonen framför ansiktet så tror jag att det är mer incidenter än man kanske först tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Klart, dock skillnad att bli träffad av ett föremål på hjul som väger 2000kg i 90km/h än en cykel med cyklisten ca 120kg i 20km/H

Kan ju dock bli cyklisten som blir påkörd av en bil för att cyklisten inte stannar när den ska/bör.
Men bara denna veckan har jag själv vid två tillfällen varit nära att bli påcyklad av cyklister som fipplar med telefonen medan de trampar på.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem

Som cyklist: jag hoppas det blir hårdare tag mot cyklister som vinglar runt stirrandes i mobilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

Kan ju dock bli cyklisten som blir påkörd av en bil för att cyklisten inte stannar när den ska/bör.
Men bara denna veckan har jag själv vid två tillfällen varit nära att bli påcyklad av cyklister som fipplar med telefonen medan de trampar på.

Jo, tänkte med på det Häromdan fick jag plinga på mötande gängare på gatan då de inte hade ögonen upp en enda gång från mobilen..helt hypnotiserade blir vissa av mobilen..

Hade jag fått bestämma borde mobilstirrande vara olaglig så fort man rör sig snabbare än 10km/h oavsett vilket medel man tar sig framåt med..handsfree eller inget.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CynXen:

Bra! Detta borde dock inte innefatta handsfree då det inte stör mer än att ha en passagerare.

Förutom att forskning visar att den gör det då interaktioner över telefon är helt annorlunda än i person. Din passagerare märker att du är upptagen med trafiken och tar inte illa upp medan den på telefonen har ingen möjlighet till sådan anpassning.

Ärligt talat bör varje kotte som behöver få det förklarat explicit i lagen ha förlorat körkortet för länge sedan. Om man som förare inte inser att det är en enorm risk då är man inkompetent och ska inte ha körkort.

Permalänk
Medlem

Med denna lag lite tidigare hade jag kanske inge behövt få en bil parkerad i min bil på en 60 väg och få issias-problem som 20-åring. Så inte bara dödsfallen man får räkna här, alla skador som kan undvikas är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Då kanske man får sätta fast mobilen på ratten får då håller man den inte med handen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

De borde införa samma förbud för cyklister också...

Yepp eller ta det ett steg längre.

Vi borde även ta efter en lag som San Francisco kör med.
Där är det förbjudet för både fotgängare och cyklister att använda mobil eller att ha på sig hörlurar (over/in-ear) som täcker båda öronen när man ska korsa en väg och för cyklister är det alltid förbjudet att ha på sig hörlurar som täcker båda öronen så länge som de är i trafiken.

Vet inte hur många gånger som det händer att man möter fotgängare som är både helt blinda och döva när de går ut mitt i gatan tack vare hög musik och blicken begraven i mobilen.

Permalänk
Medlem

Konstigt att det ska behövas ett förbud men sunt förnuft verkar inte fungera längre. Förutsätter att handsfree fortfarande kommer undgå regeln annars skjuter de sig i huvudet. Då lär man inte få ha några passagerare med heller vilket kanske är skönt. Då lär bussbolagen få det svårt.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

De borde införa förbud på cyklister också...

FTFY

När vi ändå förespråkar en förmyndarstat där personlig ansvar inte betyder någonting.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

När jag sitter i bilen och kör längre sträckor använder jag ofta "Hej Siri" funktionen för att ringa, svara i telefon, ta fram en ny destination eller slänga iväg ett snabbt SMS. Det fungerar i 8/10 fall, (förutsatt att du inte har kod på telefonen för då behöver du låsa upp det med TouchID/FaceID/Kod), men gör det man eventuellt skulle behöva göra på en telefon när man sitter i bilen.

Notis: Pendlar ofta Sundsvall > Göteborg med bil, vilket är en resa på 8-9 timmar. Ofta "behöver" man göra något på telefonen under den tiden, även om man inte borde. Vi snackar alltså inte om att sitta och läsa facebook.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaZman:

FTFY

När vi ändå förespråkar en förmyndarstat där personlig ansvar inte betyder någonting.

Vad vill du ha sagt med det? Ska jag bryta handen på den cyklisten som orsakat att jag brutit handen, istället för att via myndigheter få till stånd en förbättring och hoppas på att det inte upprepas?

Det här är ett problem jag dagligen brottas med, men du anser det tydligen som en inskränkning i din frihet att inte tillåtas utsätta andra för allvarlig skada.

Permalänk
Medlem

Korkad formulering.

Om man nu ska förbjuda något, varför lämnar man ett gigantiskt kryphål.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Är det bara jag som är tveksam till det här?
Vi har redan en förhållandevis säker trafikmiljö i Sverige, och även om jag också anser att när man kör bil ska man enbart göra det och vara fokuserad på vägen, trafiken och andra faror och så vidare.. så undrar jag, hur många liv räddar det här årligen egentligen? Är det ens värt att hålla på och lagstifta om? Utfallet och nyttan av det här är nog egentligen ganska liten, det handlar snarare om att man bötfäller några hundra bilister varje år. Och då vet jag inte riktigt vad vinsten är.

HejJ
Jag kan svara på denna fråga ganska enkelt. Jag som småbarnsförälder har varit ute många mil totalt under ett antal år och jag kan inte räkna upp hur många gånger jag får rädda mig själv och mina barn vid övergångsställen pga människor som sms:ar eller surfar i sina telefoner och bara flyger förbi. Som gående har man ansvar att hålla uppsikt och vara uppmärksam men tro mig, flera gånger har jag och barnen riskerat livet helt i onödan pga dessa ur min synvinkel, fullfjädrade idioter till bilförare.
Det finns ingen starkare känsla än den som uppstår när ens barn hamnar i livsfara pga andra människors oansvarsfulla beteenden.
Jag har haft tur men bekanta som själva och personer de känner som råkat illa ut pga mobil-förare.

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk

När fasen kommer förbud mot cyklister med slutna eller in-ear lurar? De är det största trafikhotet i storstäder.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Är helt för detta förbud men det kommer i praktiken inte göra nån direkt skillnad då vi ändå inte har några poliser som kan bötfälla folk för detta.

Permalänk
Medlem

Undra hur många som kommer åka dit av gammal vana den första perioden Detta borde gälla för cyklister också.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Min bil kan köra själv, men jag räknas ändå som förare. Undra om man får pilla på mobilen?

Permalänk
Medlem

Knepigt att Handsfree inte är inkluderat.
Vet mycket väl hur mycket fokuset försvinner när man hamnar i en livlig diskussion.
Det blir 1/3 på körning MAX, 1 plastbit +- i handen ändrar inte det. Jag likställer handsfree med hybridbilar, ska va el ffs.
(ps Nä skulle aldrig falla mig in att prata i mobil som förare).

Permalänk
Medlem

Man bör inte få kolla på mobilen oavsett hur man färdas även till fots det är ju inte så att man behöver kolla mobilen varje sekund folk klarade sig länge utan mobil i trafik och lär klara sig nu med annars har man ett beroende och bör söka hjälp.