Single player-spel fortsatt stor del av den digitala spelförsäljningen

Permalänk
Melding Plague

Single player-spel fortsatt stor del av den digitala spelförsäljningen

En ny rapport från Superdata visar att single player-spel fortfarande har en plats på marknaden, då de utgjorde en relativt stor del av den digitala spelförsäljningen i oktober.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men EA säger ju att det inte finns lika stort intresse längre för singleplayer-spel och därför lade de ner Visceral och det nya Star Wars-spelet.... inte ljuger väl EA? De som har så bra koll på vad spelarna vill ha...?

Permalänk
Snusfri

Självklart att det har.
Bara för att EA osv inte tror det betyder inte att det är sant.

Själv så spelar jag enbart SP då jag inte ser något som helst nöje i MP (Förutom för några år sedan då jag spelade en hel del Forza på min gamla Xbox 360).

TB, Dodger mfl tar upp detta i senaste Co-Optional Podcasten

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Sony överlever tack vore Fate/Grand Waifus

Permalänk
Medlem

Jag köper enbart singleplayerspel. Råkar det följa med en multiplayerdel så spelar jag den enbart och endast om det finns ett läge för co-op, med sambon.

Mikrotransaktioner skulle jag aldrig frivilligt lägga ett enda öre på.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt egentligen, multiplayer-spelen har en tendens att vara fulla med människor.

Permalänk
Inaktiv

Multiplattform är skit, jag brukar spela högst 10 minuter multiplayer sedan kopplas bara speles ner och jag får ett meddelande typ: Banned.-You banned because you sux so much.

Nå det finns många roliga singelspel, men om man ser ekonomi så är det inte konstigt att det är lättare att få ut mer pengar i multiplattform spel. För vem lägger ner mycket pengar på att styla en singelplayer karaktär? Eller vem vill betala månadsavgift för dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag köper enbart singleplayerspel. Råkar det följa med en multiplayerdel så spelar jag den enbart och endast om det finns ett läger för co-op, med sambon.

Mikrotransaktioner skulle jag aldrig frivilligt lägga ett enda öre på.

Nästan exakt min inställning, med den marginella skillnaden att "sambon" ersätts av "sonen".
(Jag har nyligen för första gången testat att spela Sniper Elite 4 i Co-Op med honom. Det var kul!)

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått charmen med multiplayer. Jag spelar för att SLIPPA behöva vara social en stund.

Permalänk
Medlem

Alltså båda har ju sin plats. Ta GTA 5 t. ex med en fantastisk single-player och multiplayer-del. Om andra kunde ta efter så hade det sett bättre ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Jag har aldrig förstått charmen med multiplayer. Jag spelar för att SLIPPA behöva vara social en stund.

Jag förstår absolut charmen, jag älskar multi-player spel, dock är jag inte så förtjust i pvp utan föredrar pve.
Men, det magiska i att ensamt försvinna in i en annan värld en stund finns det inget som gör så bra som ett riktigt bra single player spel.

Permalänk
Medlem

Jag måste slänga ut en fråga här då jag personligen trodde att sp-spel inte var lika populärt längre. Vad är det som gör att ni spelar single player? Är det storyn? Eller något annat jag missar? Avkopplande?

Alla är vi ju väldigt olika när det kommer till spel men jag själv har sjukt svårt att spela ett spel där jag inte kan mäta mig med andra människor(bortse nu från speedrun etc), med andra ord så är jag väldigt tävlingsinriktad.

Ingen pajkastning nu utan jag är genuint nyfiken!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Dock så lyser singel player spelen med sin frånvaro just nu till pc.

Permalänk
Medlem

@sebbeharry: Kilroy sammanfattar det hela bra för mig vad gäller magin i att ensam försvinna in i en annan värld/koppla bort omvärlden.
Är man gamer och dessutom gillar att läsa böcker kan jag tänka mig att man gillar den aspekten i spel

En del i singleplayer är att fokus på dig kan vara på ett helt annat sätt. DU kan vara hjälten/antihjälten och fokus i spelet på ett helt annat sätt. Det kan finnas välgjorda karaktärer man knyter an till och bryr sig om etc.

Multiplayer är ofta men inte alltid lite av "quickfix" och förvisso en spegling av ett samhälle där många har svårt att fokusera över tid. Med fokus menar jag inte att man orkar spela flera timmar CS utan finns annan typ av fokus som krävs när det gäller att ta till sig mindre actionbetonad information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Självklart att det har.
Bara för att EA osv inte tror det betyder inte att det är sant.

Själv så spelar jag enbart SP då jag inte ser något som helst nöje i MP (Förutom för några år sedan då jag spelade en hel del Forza på min gamla Xbox 360).

TB, Dodger mfl tar upp detta i senaste Co-Optional Podcasten
https://www.youtube.com/watch?v=KZgggxWruNE

Spel med co-op stöd är väl det som är ok med multiplayer i såna fall, annars är det mest singelspel för min del också

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Tycker att SP, MP och MP(co-op) alla har sin plats.

Witcher 3 och Skyrim är bland de bästa spel jag någonsin spelat, renodlade SP-spel.
Att spela igenom kampanjen i Divinity 2/Total Warhammer eller bara kötta lite Diablo 3 tillsammans med kompisar är kul.
Sen har jag lagt alldeles för mycket tid i WoW, CS:GO och Dota 2 för att se ner på MP-spel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av sebbeharry:

Jag måste slänga ut en fråga här då jag personligen trodde att sp-spel inte var lika populärt längre. Vad är det som gör att ni spelar single player? Är det storyn? Eller något annat jag missar? Avkopplande?

Alla är vi ju väldigt olika när det kommer till spel men jag själv har sjukt svårt att spela ett spel där jag inte kan mäta mig med andra människor(bortse nu från speedrun etc), med andra ord så är jag väldigt tävlingsinriktad.

För egen del är det främst för att det är en avkopplande flykt från verkligheten en stund. Det är som att läsa en bok, följa en TV-serie och bara kunna grotta ner sig i storyn, se vad som händer och hur ens karaktär utvecklas, inte minst i olika RPG:s. Men även strategispel, där du kan skapa en egen värld och story i princip om du vill. Gillar även FPS-spel, typ Far Cry och liknande med RPG-inslag. MP har jag lite svårt för då jag aldrig kommit in i det. Har testat PUBG en del, men inser att mitt handikapp att vara döv på ena örat är ett ganska rejält handikapp i sammanhanget då jag i princip inte kan lokalisera ljuden i spelet på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Dock så lyser singel player spelen med sin frånvaro just nu till pc.

Mm, tog en snabb titt på listan och insåg. Två single player spel och de är längst ned på listan. Så det stämmer inte till 100%.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Nämn något spel numera som inte känns som, ja det här känner jag igen?

Antagligen har jag spelat för många spel genom åren och det är ENBART i multiplayer jag känner dramatik & spänning numera. Det bästa är förstås om man kan kombinera multiplayer med story-mode och det är väl det svåraste att lyckas med. Speciellt om man blandar in lite PvP för att höja spänningen.

Single player = F5 för att spara och F9 för att göra om när man misslyckats.. Hur spännande blir det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har helt skippat multiplayerspel sedan flera år tillbaka. Är för gammal nu (född i mitten av sextiotalet). Senaste stora spelupplevelserna är nya Prey och nya Doom. Nästa projekt blir Wolfenstein II: The New Colossus. Spelar även Zelda på Nintendo Switch.

Kul att se att det trots allt finns en marknad för oss gamlingar som inte orkar med all skit som kommer med multiplayer.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

@dblade: Bara för att det går att spara ofta och att man kan "fuska" genom att ladda om en bättre save så måste man inte göra det. Kan dock erkänna att jag har svårt för att själv hålla mig borta från detta ibland. Men man får försöka tygla sig och spela vidare vad som än händer i spelet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av dblade:

Antagligen har jag spelat för många spel genom åren och det är ENBART i multiplayer jag känner dramatik & spänning numera. Det bästa är förstås om man kan kombinera multiplayer med story-mode och det är väl det svåraste att lyckas med. Speciellt om man blandar in lite PvP för att höja spänningen.

Single player = F5 för att spara och F9 för att göra om när man misslyckats.. Hur spännande blir det?

Testa X-COM i Iron man-mode! Många Single player spel som har Iron man-mode med som alternativ, oavsett svårighetsgrad annars. Perfekt om du vet med dig att du är en save-scummer annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Finns andra singleplayer spel än Oblivion

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Främst för att kunna spela i mitt eget tempo. Ta pauser när jag vill, kanske grotta ner mig i en viss del av spelet lite extra och välja den svårighetsgrad på motståndet som passar mig. Och så är risken att träffa på idioter i spelet minimal när man kör singel player.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

... Vad är det som gör att ni spelar single player? Är det storyn? Eller något annat jag missar?

Till att börja med så gäller det genre.
Jag föredrar spel med ganska lågt tempo där man får tid att tänka och reflektera i stället för att inom 20 sekunder bli ihjälskjuten av någon motståndare.

De i dag vanligaste typerna av MP är bara kul om man som spelare ligger på ungefär samma nivå som övriga deltagare. Jag har inte hittat något spel som är bra på att matcha deltagarna efter färdighet, från total nybörjare till veteran/elit.
MMO typ WoW faller bort eftersom det är prenumerationstjänster som inte passar för mig som vill kunna spela sporadiskt med väldigt växlande aktivitet (timmar per dag/vecka).
Jag tyckte MP var kul på den tiden (15-20 år sedan) då man var ett kompisgäng som ville spela tillsammans och någon deltagares dator fick agera server. Nu är man hänvisad till servrar som drivs av tredje part, och allt som oftast inte ens längre är tillgängliga när jag kan tänka mig prova (sisådär fem-tio år efter att spelet släpptes).

Permalänk
Medlem

Har inte förstått varför de kallar SP spel linjära när de flesta MP spel där ute är exakt lika linjära om inte mer så än många SP spel, de flesta MP spel är lika från första matchen till sista du spelar, många skiljer sig inte alls förutom spelarna du möter, för all del detta gäller självklart SP med.

Oavsätt vad så spelar jag så got som inte MP (Ej co-op) längre, har tröttnat så rejält på dom då jag inte får ut något alls av det, gillar dock co-op men tyvärr är dessa spel väldigt få idag, man får bli glad om det blir ett bra sådant spel per år. Tur nog så har T.ex. Divinity Original Sins 2 släpps i år vilket jag anser vara det bästa PC spelet som kommit på ett bra tag.

Gillar allt från 100% story drivna spel till 100% gameplay drivna spel, och spelar mer eller mindre allt där emellan, t.e.x allt från Visual novel till Dark Souls där själva gameplay är hela poängen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Bara för denna tråd så fick jag helt plötsligt lust att spela Diablo II som jag alltid spelar som singelspelare. Har inte lirat spelet på flera år

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

En del gillar ju helt enkelt inte att behöva stå ut med massa arga och jobba människor

Permalänk

Ja, 4 av 5 spel som är nominerade till årets spel är ju SP.

Jag spelar Sp när jag behöver koppla bort allt annat. Som en bok. Men behöver inte bara vara storyn. Spelar just nu Mario och det är ju ett fantastiskt spel att utmana sina reflexer lite lätt.

Att vinna över någon annan är inte alltid viktigast. Ibland kan det bara vara härligt att klura ut något som man brottats med ett tag.

MP kör jag med mina närmsta vänner endast för att skratta av mig lite. Det är roligt och man umgås lite. Men avkopplad blir man inte direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Främst för att kunna spela i mitt eget tempo. Ta pauser när jag vill, kanske grotta ner mig i en viss del av spelet lite extra och välja den svårighetsgrad på motståndet som passar mig. Och så är risken att träffa på idioter i spelet minimal när man kör singel player.

Samma här, jag föredrar artificiell intelligens framför verkliga idioter

Jag skulle absolut kunna tänka mig att spela något multiplayer-spel i ett slutet sällskap med folk jag känner, men att bara kasta mig in i nån Open lobby och tvingas stå ut med en massa folk jag inte ens känner..nej tack. Det är ungefär lika roligt som att trängas på en fullsatt SL-buss....

Sedan ger single-player spel som sagt mer möjlighet att anpassa spelet efter egna önskemål. Spela på Easy om man bara vill ha storyn eller skruva upp svårighetsgraden om man tycker spelet blir roligare med utmaning, leka med mods och fusk ostörd o.s.v. Man stöter inte på motståndare som är totalt OP, man behöver inte grinda i 411 timmar för att kunna ta till sig allt i spelet..

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB