Permalänk
Avstängd

AOC 24" AG241QX glittrig upplevelse?

Tja!

Köpte i dagarna en ny AOC 24" AGON AG241QX som är en 24" skärm med 2560x1440 vilket jag trodde skulle ge en ännu skönare användarupplevelse.

Till min stora besvikelse så känns hela ytan på skärmen som glittrig, lite som om man har fettstänk på skärmytan. Problemet är extra uppenbart när man har svart text mot vit bakrund som här på forumet.

Min fråga är: skall en skärm för 4000 med upplösningen 2560x1440 anno 2017 ha sämre läskomfort än vad min Samtron skärm från 2002 som inte klarar mer än 1024x768?

Är det en fråga om garanti eller har jag missat något?

Det är alldeles horribelt dåligt, först trodde jag att det satt någon skyddsplast framför ytan men icke.

Permalänk
Medlem

@bulybasha:
Det är reflexflitret som skapar det du ser, tar upp i Sweclockers recension av just den skärmen
https://www.sweclockers.com/test/23025-aoc-agon-ag241qg-och-a...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 220volt:

@bulybasha:
Det är reflexflitret som skapar det du ser, tar upp i Sweclockers recension av just den skärmen
https://www.sweclockers.com/test/23025-aoc-agon-ag241qg-och-a...

Det har du rätt i.

Jag frågar mig själv hur AOC kunde offra bildkvalitén på ett så katastrofalt sätt till förmån för ett reflexfilter som är helt onödigt eftersom man som gamer självklart har strategiskt placerade ljuskällor.

Det handlar trots allt inte endast om upplevelsen i Windows utan man ser denna smörpapperseffekt även i spel så fort en yta är av det ljusare slaget, typ en solnedgång.

Tji fick jag som enbart läste Sweclockers stämpel "utmärkt" på Inets produktsida. Hur en produkt som har en så otroligt usel användarupplevelse så fort man har en enfärgad yta framför sig kunde få utmärkelsen "utmärkt" är helt sanslöst.

Ska man lida 100% av tiden för att kunna åtnjuta ett reflexfilter som är användbart 5% av tiden? Jag får inte ihop matematiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Det har du rätt i.

Jag frågar mig själv hur AOC kunde offra bildkvalitén på ett så katastrofalt sätt till förmån för ett reflexfilter som är helt onödigt eftersom man som gamer självklart har strategiskt placerade ljuskällor.

Det handlar trots allt inte endast om upplevelsen i Windows utan man ser denna smörpapperseffekt även i spel så fort en yta är av det ljusare slaget, typ en solnedgång.

Tji fick jag som enbart läste Sweclockers stämpel "utmärkt" på Inets produktsida. Hur en produkt som har en så otroligt usel användarupplevelse så fort man har en enfärgad yta framför sig kunde få utmärkelsen "utmärkt" är helt sanslöst.

Ska man lida 100% av tiden för att kunna åtnjuta ett reflexfilter som är användbart 5% av tiden? Jag får inte ihop matematiken.

Det drar helt klart ner upplevelsen ordentligt med "glitter" effekten! Hade en gammal Dell u2412m och den hade också väldigt tydligt mönster.

Om du vill ha en 1440p så har Dell en modell som heter S2417DG, den är 165hz med g-sync och enligt recensioner ha ett bra filter utan att se glittrigt eller grynigt ut. TN panel men ska ändå vara helt okej.
https://pcmonitors.info/reviews/dell-s2417dg/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@bulybasha: Omdömet "Utmärkt" står jag fast vid eftersom det speglar skärmarna som helhet hur de svarar mot det behov de är tänkta att fylla. På detta måste du själv utifrån informationen i testet svara på vilka egenskaper som passar eller inte passar just ditt exakta behov.

Skärmar är komplexa produkter och man kan inte bara rycka första bästa från en hylla. Det finns alltid någon detaljegenskap man älskar eller hatar. Blanka filter, matta filter, utseendet på foten, böjda skärmar, raka skärmar och så vidare. Egenskaper som inte nödvändigtvis har med helheten att göra, utan mer vad du som individ gillar och inte gillar.

Det finns de som älskar den här typen av reflexfilter som dessa AOC-skärmar har, precis som det finns de som hatar dem. Du är en av de senare. När du är så känslig måste du därför själv läsa på innan om produkterna, annars riskerar du köpa fel produkt.

Skrivet av bulybasha:

Tji fick jag som enbart läste Sweclockers stämpel "utmärkt" på Inets produktsida. Hur en produkt som har en så otroligt usel användarupplevelse så fort man har en enfärgad yta framför sig kunde få utmärkelsen "utmärkt" är helt sanslöst.

Hade du läst igenom artikeln innan hade du tydligt sett både rubrik och bildtext om att det är ett framträdande reflexfilter på de här produkterna. Då hade du själv kunnat dra dina slutsatser och därför undvikit ett olämpligt impulsköp.

Permalänk
Medlem

Jag har denna skärm och vet inte vad ni pratar om ens Jag märker då inte av nåt filter eller "glitter". Syns det enbart i ljus? Jag har alltid mörkt i mitt rum, aldrig nån lampa tänd.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oTiuZ:

Jag har denna skärm och vet inte vad ni pratar om ens Jag märker då inte av nåt filter eller "glitter". Syns det enbart i ljus? Jag har alltid mörkt i mitt rum, aldrig nån lampa tänd.

"Glittret" kommer framför allt i starkt ljus. Vid mildare ljusnivåer är det mer som en struktur eller "spräcklighet". I mörkt rum finns det inte så mycket ljus att studsa mot filtret. Då kanske det inte märks av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@bulybasha: Omdömet "Utmärkt" står jag fast vid eftersom det speglar skärmarna som helhet hur de svarar mot det behov de är tänkta att fylla. På detta måste du själv utifrån informationen i testet svara på vilka egenskaper som passar eller inte passar just ditt exakta behov.

Skärmar är komplexa produkter och man kan inte bara rycka första bästa från en hylla. Det finns alltid någon detaljegenskap man älskar eller hatar. Blanka filter, matta filter, utseendet på foten, böjda skärmar, raka skärmar och så vidare. Egenskaper som inte nödvändigtvis har med helheten att göra, utan mer vad du som individ gillar och inte gillar.

Det finns de som älskar den här typen av reflexfilter som dessa AOC-skärmar har, precis som det finns de som hatar dem. Du är en av de senare. När du är så känslig måste du därför själv läsa på innan om produkterna, annars riskerar du köpa fel produkt.

Hade du läst igenom artikeln innan hade du tydligt sett både rubrik och bildtext om att det är ett framträdande reflexfilter på de här produkterna. Då hade du själv kunnat dra dina slutsatser och därför undvikit ett olämpligt impulsköp.

Då ifrågasätter jag starkt titeln "bildexpert" som du bär.

Du säger själv att produkten har ett citat: "framträdande reflexfilter på de här produkterna.".

Man kan ha åsikter om det estetiska men i grund och botten så köper man en skärm för skärmens egenskaper, speciellt om det är en gamingskärm som i det här fallet. För en seriös gamer där skärmen kan förbättra spelarens egna prestanda så spelar det estetiska ingen som helst roll utan bildens prestanda är A och O.

Att då ge en skärm som du vet har ett ytterst framträdande reflexfilter som även du stör dig på utmärkt i betyg, ja då undrar jag om inte någon swishade dig en slant för detta är den sämsta skärmen jag någonsin sett. Till och med min flickvän som är helt ointresserad av datorer satte sig ner och sa "den här skärmen är alldeles hemsk att läsa på. Har du verkligen betalat 4000 för den?"

Att hon som är lekman kan totalrata den medans du som bildexpert ger den betyget utmärkt är inget annat än en skymf i ditt protokoll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

"Glittret" kommer framför allt i starkt ljus. Vid mildare ljusnivåer är det mer som en struktur eller "spräcklighet". I mörkt rum finns det inte så mycket ljus att studsa mot filtret. Då kanske det inte märks av.

Har inga framförliggande ljuskällor i min lägenhet alls, när jag gamear så har jag lågenergilampor som lyser bakom ett draperi vilket inte studsar mot skärmens yta på något sätt. Ändå syntes denna feta beläggning i alla lägen.

Hade förstått valet av reflexfilter om skärmen var avsedd för kontorslandskap där man själv inte kan bestämma vart ljuskällorna skall befinna sig men jag har mycket strategiskt placerat min belysning, alltså hade skärmen i mitt fall de allra bästa förutsättningarna och fallerade totalt ändå.

Permalänk
Medlem

1.Det KAN ju vara något fel på din skärm, typ att man råkat lägga på ett dubbelt lager eller något, försök få till bilder som visar.

2. Laxpudding har redan förklarat för dig att det finns människor som gillar detta, och de som ogillar detta. En seriös recensent tar inte personliga preferenser med i betyget.

3. Finns gott om goda betyg på denna skärmen på nätet så hoppa inte på Laxpudding för det.

4. Lämna tillbaka skärmen då och läs på bättre till nästa köp.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bulybasha: Uppenbarligen finns det andra som använder samma skärm utan att överhuvudtaget störas av filtret. Reflexfiltrets egenskaper är typexempel på just detta om individens tycke, smak och behov. Nu vet du en gång för alla vad du absolut inte vill ha för reflexfilter på din nästa skärm.

Är du missnöjd med skärmen, använd din ångerrätt. Du är inte direkt den förste eller den siste som gör ett impulsköp och upptäcker saker som starkt ogillas. Informationen om produkterna finns därute. Man kan alltid använd forumet och fråga innan man köper.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en AG271QX som upplevs helt utan bekymmer, om den är likt din gällande reflexfiltret så är det fel på din skärm.

Skrivet av bulybasha:

....
Att då ge en skärm som du vet har ett ytterst framträdande reflexfilter som även du stör dig på utmärkt i betyg, ja då undrar jag om inte någon swishade dig en slant för detta är den sämsta skärmen jag någonsin sett...

Ponera nu att det är fel på din skärm.... vad gör din kommentar för nytta?
Kanske låter tufft för dig att höra men jag tycker att du uttrycker dig vidrigt eftersom du anklagar om mutor helt grundlöst.

Om det inte är fel på skärmen så är du känsligare mot dessa reflexfilter och bör ha det i åtanke vid köp.
Varken jag eller min tjej har ens reagerat på min AG271QX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trebsor:

1.Det KAN ju vara något fel på din skärm, typ att man råkat lägga på ett dubbelt lager eller något, försök få till bilder som visar.

2. Laxpudding har redan förklarat för dig att det finns människor som gillar detta, och de som ogillar detta. En seriös recensent tar inte personliga preferenser med i betyget.

3. Finns gott om goda betyg på denna skärmen på nätet så hoppa inte på Laxpudding för det.

4. Lämna tillbaka skärmen då och läs på bättre till nästa köp.

Skrivet av HappyPie:

Själv har jag en AG271QX som upplevs helt utan bekymmer, om den är likt din gällande reflexfiltret så är det fel på din skärm.

Ponera nu att det är fel på din skärm.... vad gör din kommentar för nytta?
Kanske låter tufft för dig att höra men jag tycker att du uttrycker dig vidrigt eftersom du anklagar om mutor helt grundlöst.

Om det inte är fel på skärmen så är du känsligare mot dessa reflexfilter och bör ha det i åtanke vid köp.
Varken jag eller min tjej har ens reagerat på min AG271QX.

Det faktum att recensenten specifikt tar upp reflexfiltret vittnar ju snarare om att även han noterat att det är en framträdande egenskap som skärmen har? Vild gissning.

Ponera nu att det inte är fel på skärmen då? Inet testade den och köpte tillbaka den till fullpris.

Köpte en Acer XF240H för 2490:- istället och skillnaden är som natt och dag.

Sen får du gärna förklara dig själv @Trebsor när du säger att en recensent inte tar med personliga preferenser i betyget. En recension är ju inget annat än en enskild individs åsikt och samlade bedömning.

http://www.overclock.net/t/1621112/aoc-agon-ag241qx-short-rev...

"I returned my AG241QX a few days ago, I couldn't stand the extremely heavy coating. Indeed the screen looked like it was greasy.

"And now what I disliked strongly:
- The monitors coating. You don´t want to see that on a modern monitor, if you are prone to it. to be honest, I knew it had a thick coating beforehand, but it was much worse than i could have imagined. Bright areas look like the monitor is coated with grease, nearly everything has a crystalline look."

https://pcmonitors.info/reviews/aoc-ag241qx/

"The screen surface imparted quite obvious graininess when viewing lighter shades and did not have the vibrancy potential of ‘lighter’ screen surfaces"

Amazon.com

"It looks like there is a permanent grease stain on the monitor"

"The matte finish on the screen itself gives the screen a greasy look. Its pretty obvious in all situations."

whoever put the anti glare matte coating on this panel was a complete doofus. It legit looks like the monitor is covered in a thin layer of Elmers glue."

Kom igen nu, det är bara att googla +AG241QX +coating så får man upp massor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@bulybasha: Uppenbarligen finns det andra som använder samma skärm utan att överhuvudtaget störas av filtret. Reflexfiltrets egenskaper är typexempel på just detta om individens tycke, smak och behov. Nu vet du en gång för alla vad du absolut inte vill ha för reflexfilter på din nästa skärm.

Är du missnöjd med skärmen, använd din ångerrätt. Du är inte direkt den förste eller den siste som gör ett impulsköp och upptäcker saker som starkt ogillas. Informationen om produkterna finns därute. Man kan alltid använd forumet och fråga innan man köper.

Det handlar inte om det, det handlar om att du som recensent gett en uppenbart dålig produkt betyget utmärkt. Det är en utomordentligt usel gamingskärm som har ett kristalliknande glittrande lager som syns oerhört tydligt i alla ljusare nyanser, det finns ingen ursäkt för det mer än att ta bort betyget eller tappa all trovärdighet.

Jag repeterar:

"I returned my AG241QX a few days ago, I couldn't stand the extremely heavy coating. Indeed the screen looked like it was greasy.

"And now what I disliked strongly:
- The monitors coating. You don´t want to see that on a modern monitor, if you are prone to it. to be honest, I knew it had a thick coating beforehand, but it was much worse than i could have imagined. Bright areas look like the monitor is coated with grease, nearly everything has a crystalline look."

Kom igen nu, det är bara att googla +AG241QX +coating så får man upp massor.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bulybasha: Grattis! Det verkar som du först nu i efterhand sitter och googlar. Precis vad du skulle gjort innan du köpte fel skärm på impuls.

Har vi lärt oss något här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@bulybasha: Grattis! Det verkar som du först nu i efterhand sitter och googlar. Precis vad du skulle gjort innan du köpte fel skärm på impuls.

Har vi lärt oss något här?

Förhoppningsvis har vi det. Till exempel att inte ge en skärm som ser ut som den blivit sprayad med bronze tanning olja betyget utmärkt. Jag ska inte behöva googla mer än en Swec recension, har en gamingskärm betyget utmärkt så ska bildytan inte vara något annat än utmärkt.

Eller? Hett tips liksom, från en som inte kallar sig bildexpert men som ändå kan se en sån brist som förödande för slutanvändaren.

Men det klart, en gamer tänker ju på det estetiska enligt dig och det säger en hel del om hela recensionen.. fniss. Estetik och gaming.. haha kul skämt.

Permalänk
Medlem

Den som skyller ifrån sig och anklagar andra för sina egna misstag har inte lärt sig något.
Kul att se när de psykologiska mekanismerna kickar in för att försvara sitt stolta ego framför möjligheten till att kunna bli lite mer kunnig samt ha ett bredare perspektiv.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bulybasha: Du läste inte testet, googlade aldrig modellen och använde aldrig forumet som stöd. Därför köpte du en produkt som inte passar dina krav. Nu är skärmen skickad i retur, pengarna är tillbaka och du är nöjd med en annan skärm. Trots att saken är ur världen försöker du i alla fall göra mig till ansvarig för ditt alldeles eget förhastade beslut.

Lycka till med den strategin! Tror inte jag kan hjälpa dig mer här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@bulybasha: Du läste inte testet, googlade aldrig modellen och använde aldrig forumet som stöd. Därför köpte du en produkt som inte passar dina krav. Nu är skärmen skickad i retur, pengarna är tillbaka och du är nöjd med en annan skärm. Trots att saken är ur världen försöker du i alla fall göra mig till ansvarig för ditt alldeles eget förhastade beslut.

Lycka till med den strategin! Tror inte jag kan hjälpa dig mer här.

Jag läste tillräckligt för att anse att skärmen verkade vara ett bra köp, speciellt då du i slutbetyget inte ens nämner den ytterst feta beläggningen som hela internet rasar över.

Nackdelar

TN-panel kan fortfarande ge problem för placering och vinklar

Ghosting med Freesync i lägre frekvenser

Att du ens nämner att TN panelen har dåliga betraktningsvinklar ( som TN paneler alltid haft ) är ju bara ett skämt.

Det faktum att du inte tar till dig ett uns kritik visar ju bara vilken hög häst du sitter på och hur otroligt olämplig du är som recensent. Men det klart, istället för att inse att du på ett felaktigt sätt recenserat en gamingskärm där du faktiskt sett skärmens estetiska egenskaper som något att värdera visar ju bara att hela recensionen är helt felprioriterad.

Permalänk
Medlem

Usch vilken dålig tråd, diskussionsvärdet i att två människor tycker olika är ju ganska litet.... och varför uttrycka sig så otrevligt?

Man kan ju också fråga sig varför man läser en recension och sen ändå inte använder sig av den information som finns däri. Lycka till med din nya skärm TS. Men att det skulle vara Thomas fel att du köpte fel från början kan du lägga ned direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Sen får du gärna förklara dig själv @Trebsor när du säger att en recensent inte tar med personliga preferenser i betyget. En recension är ju inget annat än en enskild individs åsikt och samlade bedömning.

Mjaaa man tar med såna aspekter, vilket Thomas här faktiskt har gjort. Men man måste skilja på saker som påverkar alla negativt (T.ex långt eftersläp) och sånt som kan upplevas olika av alla användare i betygsättningen (som i detta fallet). Förstår du hur jag menar?

Skrivet av bulybasha:

Jag läste tillräckligt för att anse att skärmen verkade vara ett bra köp, speciellt då du i slutbetyget inte ens nämner den ytterst feta beläggningen som hela internet rasar över.

Läser du mycket Nyheter24-clickbaitartiklar eller? "Det som hände sen fick hela världen att rasa"

Som jag sa innan, det finns gott om positiva omdömen av skärmen på nätet, betydligt fler än negativa må jag säga. Kan du googla detta också eller ska jag dra lite exempel?

Amazon - Snitt 4.1/5 med 156 omdömen
Komplett - 1 omdöme som ger 5 stjärnor
Ebuyer 9.1/10 med 15 omdömen
Newegg 2 omdömen som ger full pott.

Ska du skriva till alla dessa nöjda människor och basha dem också och säga att de har fel?

Och ja några av dessa nämner också grynigheten som du pratar om. Vilket Thomas också gjorde och ändå hackar du på honom.

Ärligt talat förstår jag inte ditt problem och det verkar vara flera som tycker likadant så du kanske skulle se över dig själv, växa upp och sedan återkomma till forumet lite visare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trebsor:

Mjaaa man tar med såna aspekter, vilket Thomas här faktiskt har gjort. Men man måste skilja på saker som påverkar alla negativt (T.ex långt eftersläp) och sånt som kan upplevas olika av alla användare i betygsättningen (som i detta fallet). Förstår du hur jag menar?

Läser du mycket Nyheter24-clickbaitartiklar eller? "Det som hände sen fick hela världen att rasa"

Som jag sa innan, det finns gott om positiva omdömen av skärmen på nätet, betydligt fler än negativa må jag säga. Kan du googla detta också eller ska jag dra lite exempel?

Amazon - Snitt 4.1/5 med 156 omdömen
Komplett - 1 omdöme som ger 5 stjärnor
Ebuyer 9.1/10 med 15 omdömen
Newegg 2 omdömen som ger full pott.

Ska du skriva till alla dessa nöjda människor och basha dem också och säga att de har fel?

Och ja några av dessa nämner också grynigheten som du pratar om. Vilket Thomas också gjorde och ändå hackar du på honom.

Ärligt talat förstår jag inte ditt problem och det verkar vara flera som tycker likadant så du kanske skulle se över dig själv, växa upp och sedan återkomma till forumet lite visare.

Precis, och här har vi dig som aldrig sett skärmen men som ändå är sjukt partisk till förmån för Sweclockers i sann white knight anda.

Här har vi å andra sidan mig som varit gamer sedan 1994 och som hands down kan säga att det är den sämsta skärmen jag någonsin sett och då har jag sett en hel del skärmar. Ta då i beaktning att Thomas gav denna gamingskärm en utmärkelse som i princip kategoriserar den som felfri utöver det faktum att beläggningen inte ens hamnade i listan över brister.

Skrivet av superpwnguin:

Usch vilken dålig tråd, diskussionsvärdet i att två människor tycker olika är ju ganska litet.... och varför uttrycka sig så otrevligt?

Man kan ju också fråga sig varför man läser en recension och sen ändå inte använder sig av den information som finns däri. Lycka till med din nya skärm TS. Men att det skulle vara Thomas fel att du köpte fel från början kan du lägga ned direkt.

Problemet är att det inte är en fråga om tycke, både jag och Thomas är överens om att beläggningen finns där och att det är störande, skillnaden är att han som självutnämnd s.k. "bildexpert" tycker att det är acceptabelt att en sådan brist får finnas på en high end skärm av allra senaste mått, något jag skrattar åt högt och länge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

Den som skyller ifrån sig och anklagar andra för sina egna misstag har inte lärt sig något.
Kul att se när de psykologiska mekanismerna kickar in för att försvara sitt stolta ego framför möjligheten till att kunna bli lite mer kunnig samt ha ett bredare perspektiv.

Det är ju precis vad jag inte gör ju? Jag har ju läst recensionen även om jag inte läste allt till punkt och pricka.

Att en självutnämnd bildexpert anser att en gamingskärm (där bildkvalitén är 99% av anledningen till att man köper skärmen) får ha grova brister i bildupplevelsen när han helt nonchalant ger skärmen ett toppbetyg, ja då är det knappast jag som gjort fel.

Det enda felet jag begått är att följa Sweclockers "utmärkt" betyg satt av en recensent som är så självgod och sitter på en så hög häst att han förmodligen skulle falla i en halvtimma innan han slog i marken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superpwnguin:

Usch vilken dålig tråd, diskussionsvärdet i att två människor tycker olika är ju ganska litet.... och varför uttrycka sig så otrevligt?

Man kan ju också fråga sig varför man läser en recension och sen ändå inte använder sig av den information som finns däri. Lycka till med din nya skärm TS. Men att det skulle vara Thomas fel att du köpte fel från början kan du lägga ned direkt.

Vems fel är det då?

Man ska inte behöva läsa femtio recensioner innan man köper en produkt och man ska definitivt inte behöva känna att skärmen var det absolut sämst jag någonsin sett i hela mitt liv när man på en seriös sida som Sweclockers fått bekräftat att skärmen i betyg fick "utmärkt".

Skärmens beläggning var inte med i slutbetyget och såg mer ut som en notis i recensionen snarare än något som faktiskt är en allvarlig brist, detta trots att internet svämmar över med folk som rapporterar samma sak dvs att skärmens yta upplevs ha ett tjockt lager fett som är extremt störande. Läste du inte mina exempel?

Är det inte rimligt att en BILDEXPERT ska recensera produkten ur en gamers synpunkt? Det vore ju det minsta man kan begära att sånt skall stå i slutbetyget om det var uppenbart negativt, något han alltså inte tog upp TROTS att tog upp det i recensionen.

Sluta upp med white knightandet nu och håll för tusan med om att det är jävligt skevt att recensera en gamingskärm och ge den "utmärkt" med vitsorden:

"Oavsett om du kör grafikkort från AMD eller Nvidia ger AG241QX dig 144 Hz och 2 560 × 1 440 pixlar med en allroundkvalitet du normalt inte får hos enklare spelskärmar.

AOC Agon AG241QX är enkelt en utmärkt spelskärm. Den passar särskilt väl för dig som ställer högre krav än vad man normalt räknar med från en genomsnittlig spelskärm."

När Thomas samtidigt skriver att:

"Reflexfiltret är matt och har en synlig struktur som ligger som en hinna över bilden. Denna ”smörpapperseffekt” är tydlig både i starka reflexer och när du kör exempelvis ett tom, vitt webbläsarfönster."

Varför det är acceptabelt att en gamingskärm har en synlig struktur som ligger som en hinna över bilden är fullständigt oförståeligt. Det är väl klart att det påverkar gamingupplevelsen?

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

DU tycker att detta förstör hela skärmen, NÅGRA ANDRA tycker likadant. ANDRA tycker att det är bra. Du måste inte hålla med en recension men du kan inte säga att den ÄR fel.

Nej jag har inte sett din skärm, det närmsta jag kommer är att jag hade en BenQ XL2730Z som också hade ett tjockt lager anti glare så jag vet vad du menar. JAG tyckte inte detta var ett problem men jag skriker inte på dig för att du tycker det. Jag skriker på dig för att du tycks vara en sån som inte förstår att folk tycker olika.

Det sista du citerar från recensionen är inte skrivet varken positivt eller negativt, det är en iaktagelse. Du tänker däremot inte alls på fördelarna med detta utan skäller bara för att den inte passar DIG eller DINA behov.

Så här mycket energi trodde jag aldrig jag skulle lägga på en främling över nätet men satan alltså....

§ 1.2
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trebsor:

DU tycker att detta förstör hela skärmen, NÅGRA ANDRA tycker likadant. ANDRA tycker att det är bra. Du måste inte hålla med en recension men du kan inte säga att den ÄR fel.

Nej jag har inte sett din skärm, det närmsta jag kommer är att jag hade en BenQ XL2730Z som också hade ett tjockt lager anti glare så jag vet vad du menar. JAG tyckte inte detta var ett problem men jag skriker inte på dig för att du tycker det. Jag skriker på dig för att du tycks vara en sån som inte förstår att folk tycker olika.

Det sista du citerar från recensionen är inte skrivet varken positivt eller negativt, det är en iaktagelse. Du tänker däremot inte alls på fördelarna med detta utan skäller bara för att den inte passar DIG eller DINA behov.

Så här mycket energi trodde jag aldrig jag skulle lägga på en främling över nätet men satan alltså....

*** raderat ***

Faktum kvarstår att vi har en s.k. bildexpert som hellre lyfter fram att TN panelen har dåliga betraktningsvinklar, något som folk vetat om i över 10 år då det är en egenskap ALLA TN paneler har istället för att lyfta fram beläggningen som skapar en mycket obehaglig användarupplevelse.

*** raderat ***

Ingen gamer skulle avstå ett köp pga betraktningsvinklarna för ingen gamer bryr sig om betraktningsvinklar, det finns en anledning till varför VM körs på 144hz TN paneler.

Däremot kan jag svära på att denna oerhört hemska beläggning som inte bara jag stör mig på utan tvekan borde stå i listan över negativa punkter då det till 100% är en avvikande egenskap som absolut inte är vanligt förekommande, speciellt inte på skärmar som kostar 4k eller mer.

§ 1.2
Permalänk
Medlem

@bulybasha: Aja jag slösar inte mer tid här. Jag gör bara bort mig tydligen, alla har ju fel utom du och tanken att min förra BenQ-skärm kanske eventuellt t.om skulle kunna ha ett ännu tjockare, eller åtminstone lika tjockt filter så jag vet vad du pratar om - existerar inte. (Notera eventuellt, inte att det absolut är så).

Tror ändå överlag att det är en bra skärm eftersom som sagt, majoriteten av recensioner och omdömen är positiva, fast ifs har ju alla de fel. Alla måste tycka lika och ingen kan utnyttja fördelarna med - eller föredra anti-glare.

Skrivet av bulybasha:

Däremot kan jag svära på att denna oerhört hemska beläggning som inte bara jag stör mig på utan tvekan borde stå i listan över negativa punkter då det till 100% är en avvikande egenskap som absolut inte är vanligt förekommande, speciellt inte på skärmar som kostar 4k eller mer.

Kul grej bara, googlade lite på vilka skärmar som professionella CS-GOspelare använder mest. på första plats kommer BenQ XL2411Z och där finns det också massa att hitta om att det är väldigt tjock anti-glare. På andra plats hittar vi Asus VG248QE med samma sak.

Fan vad konstigt att de ens får kalla dessa för gamingskärmar...

Kul att du är nöjd med din nya skärm iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

*** redigerade inlägg ***

Jag har redigerat några inlägg eftersom tonen var otrevlig.

/KimTjik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trebsor:

@bulybasha: Aja jag slösar inte mer tid här. Jag gör bara bort mig tydligen, alla har ju fel utom du och tanken att min förra BenQ-skärm kanske eventuellt t.om skulle kunna ha ett ännu tjockare, eller åtminstone lika tjockt filter så jag vet vad du pratar om - existerar inte. (Notera eventuellt, inte att det absolut är så).

Tror ändå överlag att det är en bra skärm eftersom som sagt, majoriteten av recensioner och omdömen är positiva, fast ifs har ju alla de fel. Alla måste tycka lika och ingen kan utnyttja fördelarna med - eller föredra anti-glare.

Kul grej bara, googlade lite på vilka skärmar som professionella CS-GOspelare använder mest. på första plats kommer BenQ XL2411Z och där finns det också massa att hitta om att det är väldigt tjock anti-glare. På andra plats hittar vi Asus VG248QE med samma sak.

Fan vad konstigt att de ens får kalla dessa för gamingskärmar...

Kul att du är nöjd med din nya skärm iaf.

Inte för att vara sån men att bara titta på användarrecensioner kan ibland vara väldigt missvisande.

Exempelvis hade filmen Scream 4 runt 8,1 i betyg på imdb under första året, en film som är fruktansvärt dålig på alla sätt.

Här har du å andra sidan mig som gameat sen 1994 och ägt runt 10 high end skärmar och varit nöjd med varenda en förutom just denna som jag returnerade inom 24 timmar.

Du tycker inte att ordet från någon med 23 års erfarenhet väger lite tyngre än den breda massans vars legitimitet inte kan verifieras?

Jag äger också en BenQ skärm, XL2411T vill jag minnas att den heter och det var oxå det absolut bästa BenQ hade på den tiden, den har inte ens i närheten av samma beläggning kan jag meddela här och nu.

Jag försöker inte förkasta hela recensionen utan är endast besviken över att recensenten inte tagit beläggningen på större allvar vilket jag har all rätt att göra, istället har fokus hamnat på betraktningsvinklar vilket är en icke fråga när det gäller TN.

Självklart måste recensenten förstå att folk köper produkten baserat på det som han lyfter fram som det bästa och sämsta med skärmen och när då inte beläggningen ens är med som negativ egenskap ja då förväntar man sig heller inte att det skall vara den enda anledningen till att skärmen åkte i retur.

Jag vidhåller att skärmen inte är utmärkt baserad på 23 års erfarenhet av all möjlig hårdvara av alla dess slag. Jag är dessutom övertygad att du också hade tyckt det om du hade sett vad jag har sett, speciellt eftersom min flickvän som har tummen mitt i handen när det gäller datorer kunde se hur illa det var.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bulybasha:

Inte för att vara sån men att bara titta på användarrecensioner kan ibland vara väldigt missvisande.

Du tycker inte att ordet från någon med 23 års erfarenhet väger lite tyngre än den breda massans vars legitimitet inte kan verifieras?

Ironiskt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB