Permalänk
Medlem

NH-D15 lång tid att svalna?

Hej!
Har kört min nya NH-D15 i en vecka nu, schyssta load temps, idle temps osv. Men en grej känns lite skum, kanske är för att jag kört med AIOs under en längre tid. Efter en längre tids spelande har jag ca 55c i load, när jag stängt av spelet håller sig tempen runt 35-40c och fläktarna runt 1000 rpm ett bra tag, inte ens orkat sitta igenom hela nedkylningen. Normal idle temp ligger på ca 25-28c och då går fläktarna i 350 rpm. Beror detta på att hela kylaren i sig är varm och den inte kan kyla processorn till en lägre temp än sig själv? Något som är fel? Skifta fan curve?

Permalänk
Medlem

@Laktos:

Är det verkligen ett problem då? Ändra fläktkurvan om du stör dig på ljudnivån.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Inaktiv

Ändra fläktkurvan. Finns ingen anledning att rampa upp fläktarna under 40°C.

Själv kör jag 20% PWM vid 40°C och 100% vid 75°C, men det är en Ryzen så du ska inte ta det som exakta riktvärden.

Permalänk
Medlem

@Vimsig: Tänker mer om det skulle vara något fel på den, men som sagt jag har inte kört på luftkylare på ett bra tag. Vid vattenkylning kändes det som att tempen gick ner direkt när belastningen upphört. Känns ju ganska rimligt att luftkylare blir mättade på ett annat sätt dock.

Permalänk
Skrivet av Laktos:

@Vimsig: Tänker mer om det skulle vara något fel på den, men som sagt jag har inte kört på luftkylare på ett bra tag. Vid vattenkylning kändes det som att tempen gick ner direkt när belastningen upphört. Känns ju ganska rimligt att luftkylare blir mättade på ett annat sätt dock.

Men tempsen går ju upp betydligt fortare och stabiliserar sig med vatten också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

@Vimsig: Tänker mer om det skulle vara något fel på den, men som sagt jag har inte kört på luftkylare på ett bra tag. Vid vattenkylning kändes det som att tempen gick ner direkt när belastningen upphört. Känns ju ganska rimligt att luftkylare blir mättade på ett annat sätt dock.

Fast med vatten tar det ju en bra lång tid innan något händer.
En fet metalklump fylld med vatten har massvis med värmetröghet.
Min H115i kan jobba på som om den låg i full load i en god 20minuter efter jag avslutar vad det nu än är som belastade processorn.
Dock så är temperaturen på processorn ganska snabbt mer eller mindre vad den brukar vara i idle ganska direkt. Några grader här och där så klart.

självklart tar det lite tiden luftkylare också. Men det bör inte alls ta lika lång tid. Så länge du har bra luftflöde i chassit dvs. Bra luftflöde kan göra enorm skillnad. För får du inte effektivt ut all varmluft så gör den inget annat än att vispas runt. Och då kommer det ta en enormt lång tid innan något händer.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Ska nog inte vara något problem med luftflöde i lådan. Kylaren har ju rätt bra utblås också. Men äsch, skönt att veta att det inte är någon fara bara.