Låg fps i spel med Geforce GTX 1070

Permalänk
Skrivet av skywa1ker:

som ovan skrev @Fantgrenen

Men installera om windows, sen alla drivrutiner, sen borde du få ~600+ fps.

Jo, men även med ett 960 kan man komma upp i 400 fps.

Permalänk
Skrivet av Fantgrenen:

Jo, men även med ett 960 kan man komma upp i 400 fps.

Jo det borde man få easy

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Skrivet av skywa1ker:

Jo det borde man få easy

Det fick jag inte innan heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Installerat windows

Nu så har jag installerat windows, steam, drivrutinerna och nividas kontrollpanel på en ssd och håller på att installera cs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hallonolle: Om du fortfarande får problem bör du som tidigare nämnts kolla CPU-tempen under load så att den inte throttlar och därmed sänker din prestanda

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Jo, men även med ett 960 kan man komma upp i 400 fps.

Skrivet av Hallonolle:

Det fick jag inte innan heller

Skickades från m.sweclockers.com

Detta tyder på att det antagligen inte är fel på dina grafikkort, drivrutiner eller Windows. Felet bör vara 1) antingen en annan trasig komponent, 2) överhettning av CPU eller 3) nåt knas med mjukvaran i moderkortet (BIOS). Om det inte är något av dessa är det möjligtvis en inställning i Nvidias kontrollpanel. Kolla så inte DSR, under "hantera 3D-inställningar" är på (har varit med om det innan).

Saker du kan testa är:

  1. Logga CPU temperatur och belastning (HWmonitor? Någon annan kanske har tips?) under spelande samt benchmarks under längre tid och rapportera tillbaka.

  2. Uppdatera moderkortets BIOS (bör finnas guide på tillverkarens hemsida).

  3. Inga andra programvaror (antivirus speciellt) förutom det som krävs för att starta ett spel. Du kanske har testat det redan?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

@Hallonolle: Vi väntar med spänning!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Hallonolle:

Det fick jag inte innan heller

Skickades från m.sweclockers.com

låter ju som att du har ett problem som legat och dragit sedan datorn var ny då.

säger också kolla temperaturer vid last iom att cpu´n säljs utan kylare kan det ev tänkas att du kanske snålat in där och tagit en relativt snålvariant som presterar som en sketen intel stock kylare dvs knappt alls...

eller att du ev inte lyckats 100% med appliseringen av kylpastan mellan cpu och kylare men tillräckligt bra för att den inte ska slå av helt pga överhättning.

vad har du för cpukylare? sen är ju intels cpuer som inte har lödd ihs relativt varma av sig och går varmt lätt vid hög belastning så ordentlig kylning är väldigt viktigt på dem så de inte går över 85-90°c och börjar trottla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Gick sådär

Jag fick 240 fps när jag var i spelet och 116 vid menyn. inte några 500 direkt...

Så nästa steg, var kollar jag temepen på cpu:n?

Att lägg märke till var att datorn nästan yllade, den lätt lite konstigt

Permalänk
Skrivet av Hallonolle:

Jag fick 240 fps när jag var i spelet och 116 vid menyn. inte några 500 direkt...

Så nästa steg, var kollar jag temepen på cpu:n?

http://www.guru3d.com/files-details/msi-afterburner-beta-down...

sen aktiverar du monitoring på både cpu å gpu sen starta spel så ser du tempsen där när du spelar
eller bara ta hem cpuid monitor bara starta sen så sparas dem högsta temperaturerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Nu är det ju inte hz vi pratar om men ja jag använder displayport

Skickades från m.sweclockers.com

Nej vi pratade om ditt problem med dålig fps, något som kan uppstå om man använder fel kabel vid högre hz.

Visa signatur

8700K, GTX1070 blablablabla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Jag fick 240 fps när jag var i spelet och 116 vid menyn. inte några 500 direkt...

Så nästa steg, var kollar jag temepen på cpu:n?

Att lägg märke till var att datorn nästan yllade, den lätt lite konstigt

Okej. Låter väldigt sannolikt att det är CPU-kylaren som inte är ordentligt monterad eller något åt det hållet. Väntar på dina temperaturmätningar så får vi se. Kylaren ska inte yla, så testa att öppna lådan och försök lokalisera ljudet. Passa på att kolla så alla fläktar snurrar och kolla efter damm med ficklampa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Kan "ylandet" vara vanligt coilwhine?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

kommer in lite sent i tråden men kortet har inte hamnat i en pci 4x-slot? ge oss en skärmdump av gpu-z?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Jag fick 240 fps när jag var i spelet och 116 vid menyn. inte några 500 direkt...

Så nästa steg, var kollar jag temepen på cpu:n?

Att lägg märke till var att datorn nästan yllade, den lätt lite konstigt

Jag byggde nyss en ny speldator med i7 8700 och GTX 1080 och fick också bara runt 250fps i CS GO efter installation av Windows och laddat ner spelet från Steam.

Med standardinställningar verkar det inte optimerat för just för hög FPS. Jag gjorde ett antal inställningar i Nvidias kontrollpanel samt satte några "launch options" i Steam. Tyvärr kommer jag inte ihåg alla settings i huvudet eller vet vilka settings som gjorde mest för fps.

Vill bara poängtera att efter tweaksen har jag 999fps i menyerna samt över 700fps som mest på dust 2.

Det behöver alltså inte alls vara hårdvaru- eller temperaturrelaterat.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Jag byggde nyss en ny speldator med i7 8700 och GTX 1080 och fick också bara runt 250fps i CS GO efter installation av Windows och laddat ner spelet från Steam.

Med standardinställningar verkar det inte optimerat för just för hög FPS. Jag gjorde ett antal inställningar i Nvidias kontrollpanel samt satte några "launch options" i Steam. Tyvärr kommer jag inte ihåg alla settings i huvudet eller vet vilka settings som gjorde mest för fps.

Vill bara poängtera att efter tweaksen har jag 999fps i menyerna samt över 700fps som mest på dust 2.

Det behöver alltså inte alls vara hårdvaru- eller temperaturrelaterat.

Tjena mannen. Jag fattar att det kan vara svårt att komma ihåg men om du kan undersöka vilka inställningar du gjorde så vore det schysst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Joppis: Om det är möjligt, skulle jag också behöva lite av inställningar som du fixa, har också 8700k och 1080

Permalänk

@femkantig:

Skrivet av Hallonolle:

Jag fick fram; PCIe x 16 3.0 @ x16 3.0

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hallonolle: sätt energi inställningar på hög prestanda det gjorde jag och fpsen ökade med 100 minst.

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk

Temperaturen blev 63

Jag spelade lite cs hade ca 180-270 fps. Jag hade på msi afterburner i bakgrunden, max tempen blev 63 grader

Max CPU Usage blev 96 %

Permalänk
Medlem

Såg detta ärende och undrar... är de något gemensamt kanske?

#17146163

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0x0r94:

@Hallonolle: sätt energi inställningar på hög prestanda det gjorde jag och fpsen ökade med 100 minst.

Skrivet av Hallonolle:

Jag spelade lite cs hade ca 180-270 fps. Jag hade på msi afterburner i bakgrunden, max tempen blev 63 grader

Max CPU Usage blev 96 %

Okej, inget fel på CPUn då med andra ord. My bad!

Testa det som r0x0r94 skriver. Gå in i Nvidias kontrollpanel / Hantera 3D-inst.. / Läget Energisparfunktioner - Sätt på "Föredrar maximal prestanda".

Det kan ju helt enkelt vara så att i de höga FPS nivåerna så begränsar GPUn strömmen. Vilket är smart. Ju högre FPS desto mer behöver allt i datorn jobba i onödan. Har ju hänt att folks grafikkort gått sönder pga att menyerna inte har FPS cap.

Kan ha missat detta, men varför behöver du så hög FPS? Finns väl inga skärmar med högre refresh än 240Hz? Ser knappast någon skillnad mellan 180-270, som du fick.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Okej, inget fel på CPUn då med andra ord. My bad!

Testa det som r0x0r94 skriver. Gå in i Nvidias kontrollpanel / Hantera 3D-inst.. / Läget Energisparfunktioner - Sätt på "Föredrar maximal prestanda".

Det kan ju helt enkelt vara så att i de höga FPS nivåerna så begränsar GPUn strömmen. Vilket är smart. Ju högre FPS desto mer behöver allt i datorn jobba i onödan. Har ju hänt att folks grafikkort gått sönder pga att menyerna inte har FPS cap.

Kan ha missat detta, men varför behöver du så hög FPS? Finns väl inga skärmar med högre refresh än 240Hz? Ser knappast någon skillnad mellan 180-270, som du fick.

På cs hade de absolut räckt med 250. Men 250 fps i cs motsvara typ 40-60 i pubg o de e för dåligt. 500 i cs hade blivit ca 80-100 i pubg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

På cs hade de absolut räckt med 250. Men 250 fps i cs motsvara typ 40-60 i pubg o de e för dåligt. 500 i cs hade blivit ca 80-100 i pubg

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte så FPS fungerar dock...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Ändrat inställningar

Efter att ha ändrat t föredrar max prestanda så har jag 500 fps i menyn på cs och 250 i map.

Går riktigt pissigt på pubg

Fler tips??!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hallonolle: Kör du Geforce Experience? Testa att "optimize" pubg där i, jag hade stadiga 90-120 fps på mitt 1070 då.

Permalänk

Problem!

Jag har testat allt som skrivits i tråden. Nu har jag ca 250 fps i menyn på cs och ynka 60! när jag kör en match.

Vad f-n kan problemt vara? Borde ju vara inställnings relaterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu minns jag inte om det tagits upp men kan det vara så enkelt som att kortet är defekt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Nu minns jag inte om det tagits upp men kan det vara så enkelt som att kortet är defekt?

Har tänkt på det med men då borde väl det inte funkat så bra i alla benhmarks?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Har tänkt på det med men då borde väl det inte funkat så bra i alla benhmarks?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du någon annan dator du kan testa kortet i? Det borde ju vara det lättaste sättet att fastställa om det är kortet i sig eller ditt system i övrigt som ställer till det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.