Datorn fryser och gör ett statiskt ljud i hörlurarna

Permalänk
Medlem

Datorn fryser och gör ett statiskt ljud i hörlurarna

Som rubriken säger så fryser datorn och gör ett konstigt statiskt ljud i hörlurarna som är riktigt högt och skär in i öronen. Händer oftast när jag sitter in game men händer också ganska ofta vid mindre påfrestande saker såsom att vara på Facebook.

Trodde först att det va något som överhettade i datorn, men efter att ha kollat i bios så ligger temperaturen på cpun och moderkortet på normala temps i idle. Problemet är att AI Suite går inte att installera, och alla third-party program visar väldigt konstiga temps vilket gör att jag inte får riktiga temps i load, iallafall inte på moderkortet.

Det som jag tror kanske överhettar kan vara processorn, om man ska avläsa graderna från hwmonitor så är dom väldigt höga om man jämför dom med va dom va för en vecka sedan, samma med grafikkortet.

Därför undrar jag om det kanske är moderkortet som är kast som inte orkar ge tillräckligt med el till processorn och grafikkortet? Moderkortet har nämligen krånglat förut, det är ett Asus Prime B250m-Plus.

Har omformaterat datorn för att kolla om det va någon form av mjukvara som krånglade, vilket det alltså inte va.

Lite mycket information kanske men har som sagt felsökt lite själv men inte lyckats hitta någon lösning!

Permalänk
Medlem

@MrDiDO: Kolla spänning på 12, 5 och 3.3 volt med HWmonitor. 12v borde vara mellan 11.7-12.2 typ!

Låter som att nått blir för varmt eller får för lite ström

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

@MrDiDO: Kolla spänning på 12, 5 och 3.3 volt med HWmonitor. 12v borde vara mellan 11.7-12.2 typ!

Låter som att nått blir för varmt eller får för lite ström

Ska göra detta! Tack för hjälpen ☺️

Skickades från m.sweclockers.com