Permalänk
Medlem

Hjälp med TV köp

Tjoho!

Tänkte passa på att köpa en ny tv under mellandagarna och skulle behöva få hjälp inför ett köp då jag är helt lost och saknar intresse när det kommer tv-apparater.

Min nuvarande tv: Philips 42PFL4007T/12

Tvn jag kollar på: Philips 55PUS6262/12

Om man nu jämför dessa två, vad är det då som är skillnaden när det kommer till bildkvalité? Finns det någon annan tillverkare eller modell som är bättre runt samma prisklass, alltså 5000-6000kr som är min budget. Vad ska man leta efter när man köper en ny tv?

Tänkte även införskaffa mig en Apple TV då jag använder en bärbar dator med HDMI när jag ska se på streamat. Är det värt att köpa Apple TVn som stödjer 4K eller räcker det med den vanliga Gen4n?

Tack i förhand!

Visa signatur

I'm not a psycho

Permalänk
Bildexpert 📺

@fritet: Din gamla TV är en Philips i 4-serien, deras bottenskrapsbudget vilka normalt inte tillverkas av Philips själva. Alltså en OEM-tv som får Philips egna varumärke och kanske Philips design på menyerna. Men den kunde lika gärna heta Andersson, Handic, Finlux eller liknande och varit 500 kronor billigare.

6-serien är deras enklare mellanklass och är åtminstone TP Visions egna produktion. Jag skulle gissa att du får ett tydligt bildmässigt lyft men det är inte det mest självklara lyftet i fråga om jämförelser.

Du vill åt 4K-versionen av Apple TV för att nå den högre kvaliteten på det material som streamas.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hade ingen aning att dem ens gjorde så, tack för infon! Men om jag ska köpa mig en ny tv där man verkligen ser en stor skillnad och får en wow upplevelse vad är det då för prisklass? Vilka tillverkare ska jag leta efter?

Apple TVn med 4K får det bli då

Visa signatur

I'm not a psycho

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en wow upplevelse är det nog inte Philips 6serie jag tänker på direkt. 55pus7272 är en mycket bättre tv om den finns kvar i nåt varuhus nära dig. För 6666kr är den ohotad.

Till ord priser så är alla 55" runt 6k budgetmodeller så vill du ha en wow faktor är det nåt mellandagsklipp eller höja budgeten som gäller.

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.