Permalänk
Medlem

Hur ändrar man clocken på bios?

Hej! Som rubriken säger så är Processorn alltid på 4,1 ghz vilket gör att den blir otroligt varm, spelar ingen roll om användningen är på 10% eller 90%, det är en i5 7600, 3.5 ghz.

Har också gått in på kontrollpanelen och ändrat till energisparläge, detta sänkte clocken och tempen otroligt dock får jag väldigt dålig fps, från 150 till 65 på Battlerite, väldigt konstigt.

Många säger att det ska gå att fixa på bios, dock vet jag inte hur man gör det, någon som vill informera?

Moderkortet är ett Z270 Gaming K3, från Gigabyte!

Permalänk
Medlem

@MrDiDO: Prova med att stänga av MultiCore Enhancement (MCE) i BIOS och se om det löser problemet.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk

Vad har du för kylare? Hur varm blir CPUn? Körs alla kärnor i 4.1 eller bara en? (Detta kan du kolla genom att högerklicka varsomhelst i programmet cpu-z). Detta går isåfall att stänga av i UEFI/BIOS.

Processorn ska dock inte bli varm på idle även fast den går i 4.1ghz. Låter nästan som detta är ett problem med kylaren: Kan det vara så att du applicerat för lite kylpasta/ingen alls, eller glömt att ta av ev. skyddslager på kylaren?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Vad har du för kylare? Hur varm blir CPUn? Körs alla kärnor i 4.1 eller bara en? (Detta kan du kolla genom att högerklicka varsomhelst i programmet cpu-z). Detta går isåfall att stänga av i UEFI/BIOS.

Processorn ska dock inte bli varm på idle även fast den går i 4.1ghz. Låter nästan som detta är ett problem med kylaren: Kan det vara så att du applicerat för lite kylpasta/ingen alls, eller glömt att ta av ev. skyddslager på kylaren?

Fick ordnat det mesta genom att ladda Intel XTU, den va på högpresterande därför den gick på fullt hela tiden, dock är temperaturerna lite konstiga, dom pendlar från 30-43 på bara några sekunder i Idle.

Jag har en Pure Rock kylare från be quiet, har kylt väldigt bra tills några dagar sedan då temps började bli höga. Prövade ta av den och applicerade ny kylpasta men höga temps igen så prövade byta till originalkylaren men samma sak där.

Moderkortet kortslöts från och till för några veckor sedan pågrund av att föra ägaren hade satt distanser under moderkortet, har nu köpt nytt moderkort. Tror du att cpun kanske tog skada från kortslutningen vilket gör att den blir varm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDiDO:

Fick ordnat det mesta genom att ladda Intel XTU, den va på högpresterande därför den gick på fullt hela tiden, dock är temperaturerna lite konstiga, dom pendlar från 30-43 på bara några sekunder i Idle.

Jag har en Pure Rock kylare från be quiet, har kylt väldigt bra tills några dagar sedan då temps började bli höga. Prövade ta av den och applicerade ny kylpasta men höga temps igen så prövade byta till originalkylaren men samma sak där.

Moderkortet kortslöts från och till för några veckor sedan pågrund av att föra ägaren hade satt distanser under moderkortet, har nu köpt nytt moderkort. Tror du att cpun kanske tog skada från kortslutningen vilket gör att den blir varm?

Skickades från m.sweclockers.com

En sak som kan tilläggas är att jag också gjorde ett stresstest på XTU, där processorn låg på 100% men där va temperaturerna endast runt 50 grader. Borde jag fortfarande vara orolig för graderna i Idle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDiDO:

En sak som kan tilläggas är att jag också gjorde ett stresstest på XTU, där processorn låg på 100% men där va temperaturerna endast runt 50 grader. Borde jag fortfarande vara orolig för graderna i Idle?

50º är helt normalt. Att temperaturer skenar upp/ner händer vid upp/nerklockningar. Det ser man mest med luftkylning. Vatten(kylning) kan lagra mer energi och på så sätt får en "jämnare" värmeutveckling. I energisparläge så försöker alltid datorn spara på ström, vilket gör att processor, grafikkort osv försöker jobba i energisparläge så mycket som möjligt. Det som händer är att klockfrekvenser hoppar i olika energisparlägen till "stock/turbo", fram och tillbaka, när belastningen blir för lätt (även i spel!!) och då får man en upplevd ryckigare bild i spelet och lägre fps.

Om du vill göra ett stresstest (för att få reda på maxtemp och/eller stabilitet på överklockning) på CPU så rekommenderar jag IntelBurnTest eller prime95 med läget Small FFTs.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro