Permalänk
Medlem

Passtruth exsi

Går de lägga till diskar i datastore när de e påslaget lr de går alla igenom då alla utom installationsdisken ?

Permalänk
Medlem

Hänger inte med. Men passthrough kan du bara göra på en hel disk-kontroller. Så då berörs alla diskar, ofta köper man ett extra kontrollerkort för det. Sedan finns raw device mapping och det kan man göra per disk.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du menar med passthrough. Det finns olika typer av sätt att lägga till diskar i ESXi:

  • Skapa datastores på diskar (Rekommenderat för hemmaanvändare)

  • Passthrough av diskkontrollern (Rekommenderat för ZFS eller vettig mjukvaru-RAID)

  • Raw device mappings (Generellt sett inte rekommenderat)

Skapa datastores på diskar:
Kan skapas med diskar anslutna till maskinen i både webbguit och windowsklienten när den är igång, brukar inte ha några problem att detektera alla diskar. Allmänt gäller med datastores att kontrollen över diskarna ges till ESXi vilket gör att dom virtuella maskinerna inte kan läsa SMART-data och annan info om disken. Funkar bra om man bara vill lägga till en disk för lagring utan mjukvaru-RAID och brukar vara det lättaste alternativet om man bara vill ha ett snabbt sätt att lagra data.

Passthrough av diskkontrollern:
Med detta alternativet kan hela diskkontrollern ges till en virtuell maskin som ser det som sin egen enhet vilket gör att alla diskarna som är anslutna till kontrollern presenteras för den virtuella maskinen som individuella diskar (brukar vara rekommenderat att ha en diskkontroller som stödjer så kallat "IT-mode" vilket är ett läge som tar bort att RAID-funktionalitet från kontrollern). Kan användas om den virtuella maskinen ska köra med ZFS och någon form av RAID-nivå.

Raw device mappings:
Ofta inte rekommenderat då VMWare själva inte har officiellt stöd för den funktionen, presenterar disken för den virtuella maskinen men har ESXi som mellanlager.

Visa signatur

| Phenom II X3 720BE 2,8GHz (upplåst till X4 20) @ 3.6GHz | Corsair HX850W | Crosshair IV Formula | 8GB Kingston HyperX Blue | 2st 5970 Crossfire | Intel 120GB SSD | Silverstone Fortress 2 | H80 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toben:

Går de lägga till diskar i datastore när de e påslaget lr de går alla igenom då alla utom installationsdisken ?

Du menar väl hot plug?

Om man har en serverdator med hotplug så är det inga problem om man ska ta ut hårddisken så måste man umount först så att inga data blir förstörd.

Om du inte har hotplug på din dator så ska du inte göra det då risken att du kommer åt något på moderkort som kan göra att den går sönder.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Låter som du kanske installerat esxi på disk?
Köp en bra certifierad usb sticka istället och lägg esxi install på den.
Sedan så bootar du den och installerar på samma sticka.

Permalänk
Medlem

Skall förklara lite bättre.

Det står en hp z620 med xeon 2670 och 64gb ram på posten som skall bli min nya server hemma.
Raid skall va av ahci skall väljas i controller
Den skall agera fileserver dns plex plex.py controller-unifi windows7rdp samt någon annan linux maskin.
Har tänkt vmware på usb

Där e 6 sata platser
Min tanke e att använda 4 sata med 4x4tb till fileserver
Och inpotera två diskar till datastore en ssd och en vanlig 3.5 till vm
Men de som slog mig va att de kanske inte va möjligt att lägga till diskar i datastore när man har passtruth på ? Utan att de bara e instaltions disken som syns och är.möjlig att lägga vm på.
Fileserver e tänkt freenas alt openmediavault.
Freenas är väl att föredra ?
Hoppas ni förstår sitter med telefonen på semester e så svårt att formulera sig när mn bara ser en del av texten man skriver

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toben:

Skall förklara lite bättre.

Det står en hp z620 med xeon 2670 och 64gb ram på posten som skall bli min nya server hemma.
Raid skall va av ahci skall väljas i controller
Den skall agera fileserver dns plex plex.py controller-unifi windows7rdp samt någon annan linux maskin.
Har tänkt vmware på usb

Där e 6 sata platser
Min tanke e att använda 4 sata med 4x4tb till fileserver
Och inpotera två diskar till datastore en ssd och en vanlig 3.5 till vm
Men de som slog mig va att de kanske inte va möjligt att lägga till diskar i datastore när man har passtruth på ? Utan att de bara e instaltions disken som syns och är.möjlig att lägga vm på.
Fileserver e tänkt freenas alt openmediavault.
Freenas är väl att föredra ?
Hoppas ni förstår sitter med telefonen på semester e så svårt att formulera sig när mn bara ser en del av texten man skriver

Skickades från m.sweclockers.com

Du skulle behöva ett till kontrollkort för det ska funka.

När du kör med passtruth på SATA kontrollen så kommer alla SATA portar kommer att blir passtruth och därför behövs det en till kontrollkort.

Så ESXI med USB minne och FreeNAS VM ska ligga i SSD hårddisken och dom andra 4x4TB hårddiskar ska du köra med passtruth som sen kopplas till FreeNAS har jag tolkat det rätt?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Du skulle behöva ett till kontrollkort för det ska funka.

När du kör med passtruth på SATA kontrollen så kommer alla SATA portar kommer att blir passtruth och därför behövs det en till kontrollkort.

Så ESXI med USB minne och FreeNAS VM ska ligga i SSD hårddisken och dom andra 4x4TB hårddiskar ska du köra med passtruth som sen kopplas till FreeNAS har jag tolkat det rätt?

Helt rätt så e de tänkt.
Då blir de leta att bra kort till diskarna
Lr så kör man allt virtuellt och kör på openmediavault ist för freenas vilket borde fungera bra okay.

På file servern finns inget livsviktigt mer än mina tippade bluray samt lite annat.
Ett annat alternativ e freenas i botten och körs vm igenom freenas.
Någon som har positiva resultat av de ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toben:

Helt rätt så e de tänkt.
Då blir de leta att bra kort till diskarna
Lr så kör man allt virtuellt och kör på openmediavault ist för freenas vilket borde fungera bra okay.

På file servern finns inget livsviktigt mer än mina tippade bluray samt lite annat.
Ett annat alternativ e freenas i botten och körs vm igenom freenas.
Någon som har positiva resultat av de ?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör med FreeNAS och om du vill dra upp något så är det bara att använda sig av VM i FreeNAS.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ser fan ut som de e två controller på moderkortet.

Integrated SATA 6.0 Gb/s Controller
Integrated SATA 6.0 Gb/s Controller Y N Two ports
Integrated SATA 3.0 Gb/s Controller
Integrated SATA 3.0 Gb/s Controller Y N Eight
ports
Factory integrated RAID on motherboard for SATA drives
RAID 0 Configuration - Striped Array Y N See note
1
RAID 1 Configuration - Mirrored Array Y N See note
1
RAID 10 Configuration - Striped/Mirrored Array Y N See note
1
RAID 0 Data Configuration -- Boot/OS Drive + 2 Drive
Striped Array
Y N See note
1
LSI 9217-4i4e 8-port SAS 6Gb/s RAID Card
LSI 9217-4i4e 8-port SAS 6Gb/s RAID Card Y Y E0X20AA
LSI 9270-8i SAS 6Gb/s ROC RAID Card Y Y
LSI 9270-8i SAS 6Gb/s ROC RAID Card

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det finns två controller på på moderkortet på z620 de va att inte vmware kände ingen filsystemet och därför inte hittade minadatastore diskar

så de va jag som kladda till det

men funkar utmärkt nu