Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Uppgradera luftkylare till i7 4790k Haswell

Permalänk

Uppgradera luftkylare till i7 4790k Haswell

Hallå där!

Jag upptäckte för ett par dagar sedan att min nuvarande processor går ganska varm vid högre ansträngning som exempelvis mer krävande spel. Då jag inte bytt från stockkylaren insåg jag rätt snabbt att det är dags att ta tag i det och skaffa mig en bättre anpassad kylning men också att jag inte direkt har koll på vad man bör gå efter i dagsläget. Då jag inte är intresserad att ge mig in i vattenkylningsdjungeln förrän jag bygger mig ett helt nytt system så är det en luftkylare jag är ute efter.

Jag sitter med ett BitFenix Neos-chassi som jag förstått det inte kan ta högre kylare än 155 mm så någon form av lägre profil är alltså aktuellt. Om övriga speccs i burken är av intresse är dessa i runda slängar - Intel i7 4790k 4GHz, GTX 1060 6GB, 16GB ram

Som tidigare sagt så är jag inte så insatt i dagsläget för vad som gäller och jag inser att mitt någolunda grunda chassi gör att man inte får plats med några monsterkylare. Däremot har jag länge varit inne på Noctua och hört mycket gott om dem i mina vänskapskretsar. Finns det någon god lösning från dessa eller är de helt utdaterade?

Alla svar tas tacksamt emot!

Mvh
Martin

Permalänk

Kolla in Noctua NH-U9B SE2.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Be quiet Pure Rock är precis 155mm på höjden, presterar bra utan att vara för dyr ca 350 spänn. Finns säkert nån noctua upp till 155mm dessa brukar vara lite vassare men dyrare

Permalänk
Medlem

Första kolla hur hög kylar ton du kan ha i datorlådan dumt att vara snål där

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

@Jygge: Vad menas med kylar ton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Första kolla hur hög kylar ton du kan ha i datorlådan dumt att vara snål där

"Jag sitter med ett BitFenix Neos-chassi som jag förstått det inte kan ta högre kylare än 155 mm"

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

"Jag sitter med ett BitFenix Neos-chassi som jag förstått det inte kan ta högre kylare än 155 mm"

sikta på en så stor kylare du kan ha i lådan jag skulle ta en på max 150mm för att inte riskera på att det blir för trångt
kolla sen minnena om dom kommer i vägen för kylarbredden Inet har ofta mått på passformen de har andra bra databutiker med.

Fördel med stor kylar area är att den lättare kan hålla sig sval

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

@Jygge: Jag är med på allt det där, anledningen till att jag gjorde tråden var för att se vilka kylare man bör välja mellan. Om det finns något i dagsläget givet val

Permalänk
Avstängd

Kolla på s.k ''downblowers'' finns feta kylare som inte tar plats på höjden utan på omkretsen istället. En downblower kyler även hela området runt processorsockeln, VRM mosfet osv, vilket är en bra egenskap att ha med sig

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3149592

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3142277

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4372383

Denna har fått bra reviews hos användare.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2780910

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Inte vattenkylningsdjungeln, räknar du in AiO där OP?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

@Jygge: Jag är med på allt det där, anledningen till att jag gjorde tråden var för att se vilka kylare man bör välja mellan. Om det finns något i dagsläget givet val

Här från Inet CPU kylare
Finns många modeller och priser.
Personligen bruka jag satsa på den som har stor kylyta så den kan lättare leda av värmen
så ta en med stor kylyta som du ha råd med

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz