Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

LG visar 88-tums TV med 8K-upplösning och OLED på CES 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

I denna tråden var det väl snarare du som var emot utvecklingen?

Jag är för kvalité före kvantitet som t.ex. stundtals resulterar i VHS-upplösning ja. Men det är alltså inte du?

Citat:

Dessutom kan du behålla befintliga datorskärmar/tv apparater/etc så länge de fungerar om du vill

Nu var det ju inte skärmarna i sig som var problemet utan vad "jakten på nästa upplösning" ger för konsekvenser på insignal-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loweb_:

Med tanke på att deras finanisering kommer gå över till skatten nu så borde de kanske investera

Glöm inte programmen om feta hundar och präster som söker kärleken. Det är vad jag vill ha, nyheter och annat trams kan gott läggas ner. Kanske tur att SVT inte är i 4K med tanke på vilka program dom lägger pengarna på nu för tiden....

Permalänk

Perfekt för skrivbordet!
Väck med alla sketna små 43" UHD och 27" QHD som man tvingas stå ut med nu.

Permalänk
Avstängd

roligt att tekniken går framåt. jag längtar till 100k

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag är för kvalité före kvantitet som t.ex. stundtals resulterar i VHS-upplösning ja. Men det är alltså inte du?

Hur ofta sjunker Blu Ray och 4K Blu Ray bitrate så lågt att det blir VHS upplösning?

Jag bryr mig inte om du lägger all din fritid på att se VHS filmer.
Varför måste jag tycka att det är en tragedi för mänskligheten att nya skärmar utvecklas ?

Skrivet av ipac:

Nu var det ju inte skärmarna i sig som var problemet utan vad "jakten på nästa upplösning" ger för konsekvenser på insignal-sidan.

Vad kommer först, hönan eller ägget?
Hade det inte funnits något högre än SD upplösningar så hade vi klarat oss på SCART kablar.
Jag tycker att det är bra att det sker utveckling på den sidan också.
"Men det är tycker alltså inte du?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hur ofta sjunker Blu Ray och 4K Blu Ray bitrate så lågt att det blir VHS upplösning?

Sällan. Då har vi täckt upp hela 1% av all content som skapas/distribueras, yippe.
I nästan samtliga övriga fall har man begränsad bandbredd (eller beräkningskraft, om vi pratar grafik), då gäller det att nyttja dessa resurser smart. Pixeljakt på displaysidan tenderar att dra med sig ett osmart nyttjande av dessa resurser.

Citat:

Varför måste jag tycka att det är en tragedi för mänskligheten att nya skärmar utvecklas ?

Du måste ingenting men en öppen diskussion om baksidorna med "hetsig pixeljakt" är garanterat av godo.

Läste så sent som idag följande kommentar (ang LGs nya OLEDs): "Whats the point with 4K, now that we have 8K just around the corner"? Det där är inte bra alltså...

Citat:

Vad kommer först, hönan eller ägget?

Det är mera ett fall av att för tidigt födda hönor värper osmakliga ägg.
Eller, att ur omogna ägg kläcks lite halv-blinda hönor; om du hellre vill börja i den änden.

Citat:

Hade det inte funnits något högre än SD upplösningar så hade vi klarat oss på SCART kablar.

Ingen har sagt att vi bara ska ha SD så du kan släppa det nu, ok?

Det kommer finnas utrymme för 8K tids nog men att lansera det för konsument till år 2020 (vilket är den bakomliggande faktorn till varför vi är där vi är idag, initierad av japanerna) var imo ett onödigt ambitiöst mål. Hade de siktat på 2025 eller kanske t.o.m. 2030 så hade vi haft mer fokus på kvalité.

Citat:

Jag tycker att det är bra att det sker utveckling på den sidan också.
"Men det tycker alltså inte du?"

Nej jag tycker inte utveckling som leder till osmart nyttjande av resurser är "trevligt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ingen har sagt att vi bara ska ha SD så du kan släppa det nu, ok?

Kan du släppa att jag skrev det, tydligen otroligt kränkande ordet "trevligt" till något som du inte håller med om ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du måste ingenting men en öppen diskussion om baksidorna med "hetsig pixeljakt" är garanterat av godo.

Jag har inget automatiskt eller principiellt emot högre upplösning i sig, men likt dig och Thomas Ytterberg så håller jag helt med om att det absolut primära fokuset borde vara bildkvaliteten först.

Hellre en grymt bra 1080p-skärm än en kass 4K-skärm. Hellre en grymt bra 4K-skärm än en kass 8K-skärm. Osv.

Sedan gäller samma resonemang, som du och Thomas återigen är inne på, minst lika mycket på bildmaterialet/ekosystemet/infrastrukturen som man nyttjar, som på själva skärmen.

Har du en fantastisk skärm, med både hög upplösning och bra bildkvalitet, men sedan slösar bort det hela genom att sedan inte ha, eller välja, bra innehållsleveranser så kan man ju inte utnyttja dess riktiga potential. Kan ju lätt bli en viss obalans och suboptimering, systemmässigt och totalt sätt då.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/