Acer Predator X27 med 4K i 144 Hz, G-Sync och HDR butikslistas i Sverige

Permalänk
Medlem

Lär ju få vänta på nästa generations grafikkort också och köpa 2 st för att kunna maxa nya spel i 4K och 144hz/fps. Billigt blir det...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Haha ni kan ju inte slå ihop tekniken från två skärmar och sen jämföra det sammanlagda priset med denna. Vad är det för logik?

För varje teknik som ska appliceras blir varje steg svårare och dyrare att tillverka.

Dessa premium-spelskärmar har producerats i ganska många år nu. Ställ er frågan varför ingen tillverkare släppte dessa paneler för 3-4 år sedan!... nej det är inte bara displayport-standarden som satte stopp.

Väntar man ett par år efter release så sjunker säker priset radikalt i takt med att generation 2 kommer ut och fler produkter konkurrerar i segmentet. Men att dessa skärmar sjunker under 15 000 kr de närmsta åren är inte så sannolikt tyvärr.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esoteric:

Någon som vet om man kommer se en direkt sänkning på andra skärmar?

Tror du på riktigt att vi sitter med en spåkula?

Lär inte se en sänkning pga denna skärmen nä, o andra sidan är datorprylar rätt billiga redan så.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jag hade aldrig i mina vildaste drömmar kunna tänka mig att någon ens skulle fundera på ett köpa en sådan skärm för 25k.

Har gamers så mycket pengar att bränna på sin hobby? Och varför vill dem inte ha en skärm med vettig storlek och ultrawide istället? Det störde mig alltid enormt när jag lirade på 16:9 skärm att jag alltid kände att synfältet var allt för snävt och det enda som stör mig nu är att skärmen känns för liten (29"). Har dock aldrig märkt någon större skillnad 75 och 100hz när jag lirade CS back in the days. 144hz har jag inte provat, men den skillnaden lär ju märkas ännu mindre.

Det har dom inte, räcker och läsa forumet för att se att se vilket klientel det är och dom är inte direkt köpstarka.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Självklart är jag sugen och har råd men jag vill ha 21:9 format får se om jag bokar eller inte.
Synd att ögonspårningen är borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Nja man kan ställa in den på de flesta tal från 60 till 100, det var det jag menade med "upp till 100".

Och jag räknade inte upp G-Sync för jag hade tidigare räknat upp saker som PG348Q "inte" hade.

OK vet inte vad du snackar om nu men det kvittar.. Jämför du en skärm med en annan på det sättet så är det råa fakta.. Den är 100hz och den har dom sakerna du nämnde plus g sync.. Punkt slut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

25k!....men varför har den en keps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

Köper man något det står Acer på, för 25K är man helt blåst. Acer är ett lågkvalitativt, skräpmärke och skall inte lansera highend-produkter. Dom kan gott hålla sig till sina laptops för 2995:-. Kan lova att denna kommer ha diverse problem.

Allt jag köpt av Acer har gott sönder eller strulat redan första året.

Skönt att få detta utrett, då stryker vi Acer för all framtid för att deras laptops för 3000 kr inte är bäst på markanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

OK vet inte vad du snackar om nu men det kvittar.. Jämför du en skärm med en annan på det sättet så är det råa fakta.. Den är 100hz och den har dom sakerna du nämnde plus g sync.. Punkt slut

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, den kan kan förhoppningsvis överklockas till 100 hz men det är inget som Asus garanterar. Det blir inte mindre fel för att du upprepar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

25k!....men varför har den en keps?

Vanligtvis för att göra kalibrering bättre genom att stänga ute lite ljus från omgivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Tror du på riktigt att vi sitter med en spåkula?

Lär inte se en sänkning pga denna skärmen nä, o andra sidan är datorprylar rätt billiga redan så.

Haha vad snackar du om är du ironisk eller?

Ett tips är att läsa lite om Swansons Lag, Richard Swanson är grundare för ett amerikansk solpanels företag och insåg att tillverkningskostnaden blir 20% billigare för varannan levererad produkt i fokus för tillverkning av solpaneler men principen är den samma vare sig man tillverkar skärmar, bilar, kylskåp, telefoner osv. vilket man upptäckte redan under andra världskriget när man masstillverkade bombplan. En förklaring kan ses på SVT's reportage: Fossilbranschens sista strid som för övrigt är ett väldigt bra och intressant reportage.

Spola fram till 18:10 om ni inte orkar se hela: https://www.svtplay.se/video/14034616/fossilbranschens-sista-...

Pris efter utbud och efterfrågan helt enkelt: Låg efterfrågan och lite tillgängligt = Svindyrt, hög efterfrågan och massor tillgängligt = billigare pris.

Dessutom är G-sync licensierat vilket innebär ett påslag på priset, prislappen kommer att lägga sig där andra high-end gaming skärmar ligger idag, jag tippar på mellan 8000-12.000 nånstans

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

För 20 000 får du en dator som klarar de flesta spelen utan problem. Då har du ändå 5000 över till tillbehör, varpå högst 80% av den summan kan gå till en relativt bra skärm. När jag såg artikeln så tänkte jag mig; åh lol, ännu en skärm som kostar 10-12K... för att sedan se det dubbla priset.

WTF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vanligtvis för att göra kalibrering bättre genom att stänga ute lite ljus från omgivningen.

Stämmer detta verkligen?

Permalänk
Bildexpert 📺

Själva mätaren påverkas mer sällan av ljuset från omgivningen då det ofta är kontaktmätare. En del ljus kan i teorin leta sig in i reflexfilter och transporteras in i mätaren. Men då skulle i alla fall jag säga att det är lite sak samma med mätare för exakt färgåtergivning. Sitter man så illa i rummet att stora mängder ljus slår mot skärmen har man inte riktigt förberett sin arbetsplats för något som kräver färgprecision.

Syftet med Kepsen (den bör rimligtvis gå att ta av) är samma som kepsen på exempelvis Benq Zowie XL2540 att minska reflexer från sidorna. En tanke är mer ett publikt e-sportsammanhang med starka spotlights som slår mot skärmen. Men även insynsskydd ifall man nu skulle sitta bredvid sin motståndare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nej, den kan kan förhoppningsvis överklockas till 100 hz men det är inget som Asus garanterar. Det blir inte mindre fel för att du upprepar det.

Med rätt kabel och kapabel grafikkort ska du ha 100hz annars är det något fel och bara reklamera.. Det är inte så att asus säger "vi kan inte lova att du får 100hz".. Är inget lotteri lixom utan med förutsättningarna ska du ha 100hz.
Det gäller alla skärmar med skräpkabel eller grafikkort får du inte ut den upplösningen som du vill ha.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Skärmen hade varit intressant om det var TN panel (då jag inte gillar IPS Glow)

Visa signatur

MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 32 GB DDR4 2666 mhz, Corsair RM750x 80+ Gold, Noctua D15, Be Quiet Dark Base 700, MSI X370 Gaming Titanium, 2st Samsung 850 Evo 512 GB, Ryzen 7 1700. . Acer Predator XB271HUA 2560x1440p 165 hz, G - Sync. ASUS 144 hz monitor och Sony MDR-Z7 (High End) Högtalare: XTZ Tune 4 (high end)

Phone: Samsung Galaxy Note 9, 512 GB.

Gamingstol: AKRACING ProX.

Permalänk
Avstängd

Själv väntar man på 4k 144hz och G sync med TN panel

Visa signatur

MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 32 GB DDR4 2666 mhz, Corsair RM750x 80+ Gold, Noctua D15, Be Quiet Dark Base 700, MSI X370 Gaming Titanium, 2st Samsung 850 Evo 512 GB, Ryzen 7 1700. . Acer Predator XB271HUA 2560x1440p 165 hz, G - Sync. ASUS 144 hz monitor och Sony MDR-Z7 (High End) Högtalare: XTZ Tune 4 (high end)

Phone: Samsung Galaxy Note 9, 512 GB.

Gamingstol: AKRACING ProX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av South_156:

Skärmen hade varit intressant om det var TN panel (då jag inte gillar IPS Glow)

Vet inte säkert, men skulle tro man eliminerar ips glow (och bleed) genom att ha full backlit led array.
Glow verkar bero på att ljus läcker diagonalt genom skärmen pga superstarka edge leds som skall försöka lysa upp hela skärmen.

TN har ju fortfarande snabbare responstid om inte annat.
Jag skulle vilja testa en 21:9 TN med samma egenskaper som denna.

Permalänk
Medlem

Coolt ... Men vem kan köpa sådan med bra prestanda ? :P...

1440p fungerar perfekt i gaming över 60 fps med gtx1070+ I dagsläget (I krävande spel som kanske witcher eller ark)...

Men 4k? Vissa spel helt klart @ 60!...
Men Du behöver minst 1070 sli (förmodligen 1080ti sli honestly) för att klara av att nå 144hz i 4k.

Coolt ... Men ja, Glhf Rikemansbarn

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av South_156:

Skärmen hade varit intressant om det var TN panel (då jag inte gillar IPS Glow)

Det är ju endå lite som att gå på lyxrestaurang men be krögaren tillaga maten med råvaror från komposten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jaha.... en dyr sak till på önskelistan. Tur att knäckebröd är gott.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Hade dom kört 30" 144HZ IPS och dragit ner upplösningen och prislappen till hälften hade jag varit lite intresserad. Vilken dator ska köra spel i 4k med 144fps? Ska man lira CS eller OW på skärm för 20 lök? Fattar inte alls tanken bakom denna skärmen.

Permalänk
Avstängd

@Xyborg:

LoL, kanske det

Visa signatur

MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 32 GB DDR4 2666 mhz, Corsair RM750x 80+ Gold, Noctua D15, Be Quiet Dark Base 700, MSI X370 Gaming Titanium, 2st Samsung 850 Evo 512 GB, Ryzen 7 1700. . Acer Predator XB271HUA 2560x1440p 165 hz, G - Sync. ASUS 144 hz monitor och Sony MDR-Z7 (High End) Högtalare: XTZ Tune 4 (high end)

Phone: Samsung Galaxy Note 9, 512 GB.

Gamingstol: AKRACING ProX.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JBE:

Vet inte säkert, men skulle tro man eliminerar ips glow (och bleed) genom att ha full backlit led array.

Ja, i väldigt hög grad kommer man dölja dessa problem om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Haha vad snackar du om är du ironisk eller?

Ett tips är att läsa lite om Swansons Lag, Richard Swanson är grundare för ett amerikansk solpanels företag och insåg att tillverkningskostnaden blir 20% billigare för varannan levererad produkt i fokus för tillverkning av solpaneler men principen är den samma vare sig man tillverkar skärmar, bilar, kylskåp, telefoner osv. vilket man upptäckte redan under andra världskriget när man masstillverkade bombplan. En förklaring kan ses på SVT's reportage: Fossilbranschens sista strid som för övrigt är ett väldigt bra och intressant reportage.

Spola fram till 18:10 om ni inte orkar se hela: https://www.svtplay.se/video/14034616/fossilbranschens-sista-...

Pris efter utbud och efterfrågan helt enkelt: Låg efterfrågan och lite tillgängligt = Svindyrt, hög efterfrågan och massor tillgängligt = billigare pris.

Dessutom är G-sync licensierat vilket innebär ett påslag på priset, prislappen kommer att lägga sig där andra high-end gaming skärmar ligger idag, jag tippar på mellan 8000-12.000 nånstans

Nope, det var jag inte.
Kan man hålla vettiga marginaler gör man det oavsett tillverkningskostnad.
Efterfrågan som överstiger tillgång resulterar i högre prissättning, omvänt det motsatta.
Jag vet att G-sync kostar licenspengar (samt hw)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv

Inte nu för att denna skärm någonsin kommer vara inom min prisklass, men vågar man hoppas att den kommer med en A-TW Polarizer med tanke på priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Inte nu för att denna skärm någonsin kommer vara inom min prisklass, men vågar man hoppas att den kommer med en A-TW Polarizer med tanke på priset?

Den borde inte behöva en a-tw polarizer. Det är ett fusk-sätt att dölja bleed och glow på ojämna edge-lit displays som inte _borde_ behövas på en skärm med full backlight array.
(ger även vissa missfärgningar. Om man klarar att ha bra uniformitet utan, så vill man inte ha en).

http://www.necdisplay.com/faq/additional-topics/color-critica...
"What is an A-TW (Advanced True White) polarizer? What are the benefits and drawbacks?

The A-TW filter is an additional film that is applied to some LCD panels with the aim of improving off-axis viewing of the display by reducing the "glow" effect that can be seen when viewing very dark images at extreme angles on S-IPS LCD panels. While it does reduce the glow effect, it can also introduce a slight coloration artifact that causes the glow to appear green when viewed from one angle, and magenta from another."

(Alla polariserings och antireflexfilter och annan smuts de klistrar på skärmarna är ondska, och hör hemma på budget och kontorsskärmar. Har man råd med en skärm för 20-25k så har man råd med gardiner också. 149kr http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60349115/ )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JBE:

Den borde inte behöva en a-tw polarizer. Det är ett fusk-sätt att dölja bleed och glow på ojämna edge-lit displays som inte _borde_ behövas på en skärm med full backlight array.
(ger även vissa missfärgningar. Om man klarar att ha bra uniformitet utan, så vill man inte ha en).

http://www.necdisplay.com/faq/additional-topics/color-critica...
"What is an A-TW (Advanced True White) polarizer? What are the benefits and drawbacks?

The A-TW filter is an additional film that is applied to some LCD panels with the aim of improving off-axis viewing of the display by reducing the "glow" effect that can be seen when viewing very dark images at extreme angles on S-IPS LCD panels. While it does reduce the glow effect, it can also introduce a slight coloration artifact that causes the glow to appear green when viewed from one angle, and magenta from another."

(Alla polariserings och antireflexfilter och annan smuts de klistrar på skärmarna är ondska, och hör hemma på budget och kontorsskärmar. Har man råd med en skärm för 20-25k så har man råd med gardiner också. 149kr http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60349115/ )

Nu är jag inte direkt kunnig på området men såvitt jag vet så återfinns A-TW polarizer endast på proffsskärmar och finns knappt/inte alls på skärmar under 10000kr. Den 384-zoners bakgrundsbelysningen som används här borde kunna minimera bleed men det tar väl inte bort glow på samma sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Väntar med spänt F5-finger på reaktionerna!

Ugh 25 laxar wtf!

Acer Predator XB321HK 9 990:- 32" 3840x2160 G-Sync 60Hz
börjar kännas billig, hade hoppats på uppdatering av den skärmen till kanske 120Hz och samma pris eller kanske 12.000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nu är jag inte direkt kunnig på området men såvitt jag vet så återfinns A-TW polarizer endast på proffsskärmar och finns knappt/inte alls på skärmar under 10000kr. Den 384-zoners bakgrundsbelysningen som används här borde kunna minimera bleed men det tar väl inte bort glow på samma sätt?

Om de bygger den smart, tex sätter ett "rutnät" av plastväggar mellan led-zonerna borde det totalt eliminera glow.
Det borde då vara 100% fysiskt omöjligt att ens få glow från 2 zoner som gränsar til varandra.

Även om de inte gör det, utan bygger den öppen inuti (tex för bättre internt luftflöde) borde det nästan helt eliminera glow ändå, då varje zon komer vara svagare än dagens monster-döds-leds som normalt sitter i hörnen och försöker belysa hela skärmen och dessutom, då zonerna är små, borde du få sitta väääldigt nära och titta väldigt snett för att alls se glow.

Bleed däremot kommer fortfarande vara beroende på uniformitet och kvalitet på panelen, men kommer mest sannolikt vara ett minimalt problem ändå då backlight är mer uniformt utspritt över hela panelen istället för koncentrerat till hörnen/kanterna (dagens led-lcd ser man ju oftast bleed i hörnen och kanterna pga detta, även om problemet existerar lika mycket över hela panelens yta).

Hela historien med a-tw polarizers, som jag minns den (jag köpte in skärmar runt den tiden (2005-09 ca) till företaget jag jobbade på, bla till en avdelning med webdesigners och grafiska designers som vi köpte NEC med a-tw till):

I åren mitt i 2000-talet skedde en övergång mellan CRT (som då var extremt mogna, extremt bra kvalitet, perfekt responstid, hög refresh, möjlighet till perfekt färåtergivning för den tidens standard som ju var baserad på CRT då CRT varit dominant i evigheter) till LCD (som mestadels var skräp, enda fördelen i kvalitet vs CRT var möjligen geometrisk uniformitet och skärpa, men tilverkarna tjänade ju mycket mer pengar på LCD och det såg snyggt ut med tunn skärm och drog mindre el så det slog ju igenom ändå - nu ett par årtionden senare har vi äntligen LCD som har gått om CRT.. men det tog sin tid).

Under dessa mixade CRT-LCD år (vi köpte inga ctr, men hade fortfarande kvar några), så kunde du enkelt på kontoret jämföra sida vid sida och se att "jaha, på min gamla sony triniton-CRT är svart svart, men på denna nya LCD:n är svart en blandning av mörkgråa och ljusgråa moln".
Sänder monitor i retur. Får mer eller mindre samma skit flera gången. Frågar om vi haft otur eller det skall vara så.
NEC hade någon modell med a-tw polarizer som såg ut att ha bra uniformitet, så vi köpte sådana.

Gissningsvis hade ju massor med företag samma problem, petiga människor som kunde jämföra sida vid sida med crt eller hade färskt i minnet att uniformitet skall vara 100%.
Så för att få dessa människor att acceptera att köpa LCD man med nödlösningen a-tw polarizer som löser de uppenbara synliga problemen med uniformitet och glow, men som intrudocuerar andra problem med missfärgningar (jag hade en gammal dell LCD med a-tw, svart såg uniformt ut, men det såg mer ut som lila-grått än svart).

Detta är ett problem som kalibreringsutrustning inte upptäcker. Dagens metod att kalibera räknar inte svart som en färg som skall ha en referenspunkt, utan mäter bara mängen ljus skärmen avger när den försöker producera svart och kallar det black level (men egentligen: level för black är 0. allt annat är inte svart utan någon helt annan färg (oftast grå) som man hoppas att ljusstyrkan är låg nog på att den upplevs som svart i ett belyst rum).
Om svart är tintat lila eller grönt eller annat skiter processen i.
Kalibrering har heller ingen aning om hur en färg ser ut tex i vinkeln från ditt öga till skärmens kant, utan mäter bara rakt på, kamera mot yta, punkt för punkt.

Så resten är gissningar: professionella användare började mer och mer upptäcka att det var ett lager med a-tw SMUTS som missfärgade deras skärmar, och tjatade hål i huvudet på tillverkarna att fixa uniformiteten på riktigt, och nu har nog väldigt få skärmar a-tw, men jag har inte koll på professonella skärmar nuförtiden så säger inget säkert.

Intressant nog finns det redan review på tftcentral av dells professionella IPS med 384 zoner dimming. Ingen a-tw där ser det ut som.
Kontrast i HDR mellan 4000-53000:1 http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_up2718q.htm#hdr
(53k är perfekt scenario, dvs peak luminance vs full dimming, men 4000:1 i mer normala senarion känns ändå ganska trevligt, lite som en VA utan VA-problem, så är väl det vi kan förvänta för dessa gamingskärmar ca).
De har även en bild med glow fast dumt nog bara med backlight på, så inte relevant för hdr/dimming-diskussionen.
Bleed ser bra ut.