VGA-kylning med Raijintek Morpheus II core

Permalänk
Medlem

VGA-kylning med Raijintek Morpheus II core

Är det någon här på forumet som har en sån här liten gullig sak?

Mitt 980 Strix har börjat balla ur rejält värmemässigt utan några förändringar i hårdvara/mjukvara, och Asus vägrar erkänna att något är fel på det. Efter en rengöring och applikation av kylpasta med Thermal Grizzly Kryonaut, utan resultat, är det dags för lite grövre tag.

Det känns inte stabilt att kortet ska upp på 81 grader i load, så jag funderade först på att köpa ett nytt men det här verkar roligare. Därmed har jag lagt en order på en sådan där nu, som kommer att få kyla kortet med hjälp av 2x Noctua NF-F12.

Då Asus använder sig av någon form av proprietär 5pins-connector för pwm-styrningen på kortet kommer fläktarna behöva kopplas via Y-split till moderkortet och ställas in manuellt, vilket känns helt okej. Resultatet bör ligga runt 60 grader i load på GPU utan att behöva köra fläktarna på en hörbar RPM. Teoretiskt sett.

Någon på forumet som har en sådan här lösning redan? Annars kan jag dra upp lite före/efter-resultat imorgon när den bör landa i brevlådan.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nanae:

Är det någon här på forumet som har en sån här liten gullig sak?

Mitt 980 Strix har börjat balla ur rejält värmemässigt utan några förändringar i hårdvara/mjukvara, och Asus vägrar erkänna att något är fel på det. Det känns inte stabilt att kortet ska upp på 81 grader i load, så jag funderade först på att köpa ett nytt men det här verkar roligare. Därmed har jag lagt en order på en sådan där nu, som kommer att få kyla kortet med hjälp av 2x Noctua NF-F12.

Då Asus använder sig av någon form av proprietär 5pins-connector för pwm-styrningen på kortet kommer fläktarna behöva kopplas via Y-split till moderkortet och ställas in manuellt, vilket känns helt okej. Resultatet bör ligga runt 60 grader i load på GPU utan att behöva köra fläktarna på en hörbar RPM. Teoretiskt sett.

Någon på forumet som har en sådan här lösning redan? Annars kan jag dra upp lite före/efter-resultat imorgon när den bör landa i brevlådan.

80-82 grader Celsius är måltemperatur för 900-serien och inte bara normalt utan väntad temperatur vid tung last.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

80-82 grader Celsius är måltemperatur för 900-serien och inte bara normalt utan väntad temperatur vid tung last.

Stämmer alldeles utmärkt, dock är det långt ifrån önskvärt för mig. Delvis pga att det är något vajsing på kort/kylare som gör att det går upp i 81c utan motiverbar belastning, delvis för att det får kortet att throttla, och slutligen för att kylaren från Asus låter som en bajsmacka när den är uppe i de varvtalen som krävs för dessa temperaturer.

Förhoppningsvis kan den nya kylarlösningen komma till rätta med alla tre problem.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Jag har en sån med 2st 120mm 1500rpm fläktar på mitt vega 56, med orginalkylare throttlade korted vid 90°C, nu har jag en full load temp på 55-60°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Jag har en sån med 2st 120mm 1500rpm fläktar på mitt vega 56, med orginalkylare throttlade korted vid 90°C, nu har jag en full load temp på 55-60°C

Låter oerhört positivt!

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Från mina 80-83 grader med throttlng och lagg, ligger jag nu på stabilt 70 grader i full 100% load på grafikkortet utan överklockning.

Då är detta efter att jag manuellt ställt ned fläkthastigheterna till ohörbara nivåer, min dator är numera knäpptyst. Skillnaden i mitt tysta kontorsrum från när den är avstängd, och när den är på, lär vara några få decibel bara.

Med 100% på båda NF-F12 fläktarna låg jag på 52 grader i full load på mitt GTX980 Strix.

Helt klart en värd uppdatering. Dock satt den igång tankar på att bygga en vattenloop pga att "kylning är kul", så vi får väl se hur hårt det här kukar ur ekonomiskt.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

@Nanae: Kör du fortfarande med denna setup och är nöjd eller har du gått all-in på vatten? Vilket chassi har du?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

@Nanae: Kör du fortfarande med denna setup och är nöjd eller har du gått all-in på vatten? Vilket chassi har du?

Jag kör fortfarande på denna setup utan att ha märkt någon försämring i prestanda över tid. Den verkar med andra ord vara helt stabil, så jag ser ingen anledning att byta varken kylningsmässigt eller ljudnivåmässigt. Den kyler fortfarande lika bra, och hörs ingenting.

Mitt bygge sitter i ett Phanteks p400s, där det får plats utan några som helst problem. Jag skulle dock vilja påstå att dubbla grafikkort är totalt kört med den här typen av GPU-kylning. Den är helt enorm. Vilket jag i och för sig gillar.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Avstängd

Den Morpheus kylaren är en best. Jag har en sån på mitt GTX970, med ''unleashed'' bios på grafikkortet toppar jag 55c med fläktarna på 5v (Låg varv)

Se till att ha stöd under kylaren för annars riskerar du ''GPU sag'' pga den tunga kylaren.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.