Final Fantasy XV: Windows Edition får stöd för 8K-upplösning och HDR

Permalänk
Melding Plague

Final Fantasy XV: Windows Edition får stöd för 8K-upplösning och HDR

I samband med tillkännagivandet av lanseringsdatumet för Final Fantasy XV på PC bekräftas det att spelet får stöd för en rad efterfrågade funktioner, såsom moddar och HDR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Såå... nu utvecklar man alltså spel för framtida generationers grafikkort, för dagens klarar inte av att driva det med högsta inställningarna?

Det är ju också ett sätt att få folk att fortsätta spela det.
"Nu ser det bra ut, men tänk bara om sisådär 3-4 år när hårdvaran kommit ifatt och du kan lira det igen i 8K! Det du!"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Gameworks..

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

För mycket fokus på grafiken, hade varit bättre om mer fokus och resurser lades på själva spelet. Sämre än XIII i mitt tycke.

Det intressantare spelet är Final Fantasy XII: Zodiac Age som kommer till PC framöver: http://www.guru3d.com/news-story/final-fantasy-xii-the-zodiac...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Såå... nu utvecklar man alltså spel för framtida generationers grafikkort, för dagens klarar inte av att driva det med högsta inställningarna?

Det är ju också ett sätt att få folk att fortsätta spela det.
"Nu ser det bra ut, men tänk bara om sisådär 3-4 år när hårdvaran kommit ifatt och du kan lira det igen i 8K! Det du!"

Finns nog system som klarar av att driva 8k spel i spelbar FPS..

Ett par år sedan presenterade de ju Project cars i 12K med Maxwell Titan om jag minns rätt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

undrar vad minimum spec är för 1024x768 @ 120hz (om spelet ens går så lågt eller tar så hög frekvens)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem

Windows Store, där kommer det bli många sålda ex ... eller inte...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Varför så negativ till Windows Store? Det är väl alldeles briljant med inbyggd app store som finns i både Windows och MacOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Såå... nu utvecklar man alltså spel för framtida generationers grafikkort, för dagens klarar inte av att driva det med högsta inställningarna?

Det är ju också ett sätt att få folk att fortsätta spela det.
"Nu ser det bra ut, men tänk bara om sisådär 3-4 år när hårdvaran kommit ifatt och du kan lira det igen i 8K! Det du!"

Det lär väl dröja innan någon börjar klaga över att det är för lågupplöst i alla fall

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Windows Store, där kommer det bli många sålda ex ... eller inte...

Kommer gå att förhandsboka spelet på steam 1sta februari http://store.steampowered.com/app/637650/FINAL_FANTASY_XV_WIN...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

För mycket fokus på grafiken, hade varit bättre om mer fokus och resurser lades på själva spelet. Sämre än XIII i mitt tycke.

Det intressantare spelet är Final Fantasy XII: Zodiac Age som kommer till PC framöver: http://www.guru3d.com/news-story/final-fantasy-xii-the-zodiac...

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Jag tycker att spelet är underhållande, men att det var under utveckling i tio år och allt som det innebär är rätt tydligt.

Det kommer nog bli ett köp på Steam för mig ändå, eftersom jag inte spelade klart det på Xbox One. De 25-30 FPS man fick där dög inte till en bra upplevelse.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arzei:

Håller med. Jag tycker att spelet är underhållande, men att det var under utveckling i tio år och allt som det innebär är rätt tydligt.

Det kommer nog bli ett köp på Steam för mig ändå, eftersom jag inte spelade klart det på Xbox One. De 25-30 FPS man fick där dög inte till en bra upplevelse.

Sista kapitlen var rätt bra faktiskt så kan vara värt att återvända.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har varvat FFXV 2 gånger på PS4.
Lär nog bli en 3dje gång på PC.

Men blev ändå besviken på storyn i spelet, så tunn och saknar djupet man är van vid i FF titlar.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Såå... nu utvecklar man alltså spel för framtida generationers grafikkort, för dagens klarar inte av att driva det med högsta inställningarna?

De har nog inte ansträngt sig allt för mycket för just 8K-stödet, det är snarare lite konstigt varför de sätter en gräns just där. De flesta moderna spel har ingen begränsning annat än upplösningen på spelarens skärm (se t.ex. Minecraft i 16K), så att FF XV "bara" klarar 8K stinker konsolport.

Permalänk
Medlem

Betyder detta att 8K skärmar är på intåg ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Betyder detta att 8K skärmar är på intåg ?

Det är bara att köpa https://www.komplett.se/product/965067/datorutrustning/bildsk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Betyder detta att 8K skärmar är på intåg ?

Linus Tech Tips - Dell’s 8K Monitor

Samma Dell UP3218K skärm som Chibariku länkade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Såå... nu utvecklar man alltså spel för framtida generationers grafikkort, för dagens klarar inte av att driva det med högsta inställningarna?

Det är ju också ett sätt att få folk att fortsätta spela det.
"Nu ser det bra ut, men tänk bara om sisådär 3-4 år när hårdvaran kommit ifatt och du kan lira det igen i 8K! Det du!"

Det har man i stort sett alltid gjort bortsett från dom kanske sista 5-6 åren på grund av att konsolerna började bromsa hela utvecklingen.
Om man blickar längre tillbaks så har det aldrig funnits singelgrafikkort ute på marknaden som orkat driva dom nyaste värsta titlarna med maxade inställningar och vettig fps.
Vi var väl åtminstone inne på geforce 700-serien (780/780ti) innan det gick att köra BF3 med singelgrafikkort maxat@1080p@60+fps i multiplayer med 64 spelare. Tog med andra ord ca 2 år från att spelet publicerades.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Såå... nu utvecklar man alltså spel för framtida generationers grafikkort, för dagens klarar inte av att driva det med högsta inställningarna?

Det är ju också ett sätt att få folk att fortsätta spela det.
"Nu ser det bra ut, men tänk bara om sisådär 3-4 år när hårdvaran kommit ifatt och du kan lira det igen i 8K! Det du!"

Ja, vet inte hur mycket pengar de tjänar om några år men på t.ex steam reorna eller via humble bundle så fyndar man ju ibland äldre spel. För att inte tänka på GOG. Då är det ju taksamt om spelen stöder lite nyare hårdvara än det som fanns då det släpptes. Om jag förstått det hela rätt så brukar man försöka tänka på vad som kanske är släppt i hårdvara då spelet beräknas vara färdigt.
Men som du påpekat så känns det som att upplåst fps och 8k kommer bli stillbildsparty.

Skrivet av anon5930:

För mycket fokus på grafiken, hade varit bättre om mer fokus och resurser lades på själva spelet. Sämre än XIII i mitt tycke.

Det intressantare spelet är Final Fantasy XII: Zodiac Age som kommer till PC framöver: http://www.guru3d.com/news-story/final-fantasy-xii-the-zodiac...

Skickades från m.sweclockers.com

Kostar nog inte så mycket att implementera lite högre upplösning. Kan tänka mig att några extra bitar i färgsättning kan kosta vid utvekligen av texturer mm. Känns ibland som att square enix vill skryta med att de kan göra bra 3D animeringar. Halva demon till VII då det kom till PC kändes som att de ville visa det. Inget fel med det så länge man inte försummar de andra delarna av spelet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det som inte nämnts i artikeln är att det tar 170GB att installera spelet!

http://uk.pcmag.com/news/90812/final-fantasy-xv-windows-editi...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Varför så negativ till Windows Store? Det är väl alldeles briljant med inbyggd app store som finns i både Windows och MacOS?

Jo, jag gillar det.

Finns ingen anledning till att det bara skall få finnas till iOS och Google.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/