Permalänk
Skrivet av Mixe:

Vilken horisont valde du samt risknivå? eftersom du nämner att avkastning inte är högt krav

Skickades från m.sweclockers.com

Auto 5 och 10 år(?). Fortfarande osäker på vad jag riktigt "sparar" till men det är pengar jag lagt där istället för på sparkontot med 0,7%.
3-7% per år anses väl annars relativt normalt men tänker att möjligheterna är större än så med rätt investeringar på annat håll. Lätt att fastna i det, speciellt nu.

Permalänk
Avstängd

Jag har en blandad kompott av aktier.
Sensys Gatso - finns en härlig framtid i denna aktie att plocka av snart.
Lundin Mining - välskött bolag med bra ekonomi och bra gruvor
Pricer - händer inte mycke men tror det är ett par stora fiskar på gång
Image Controll - sågsidan snurrar på och ekonomin i bolaget börjar se bra ut.
Lite mera småaktier som jag bara väntar på att kunna sälja av.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Såhär ser portföljen ut:
Clas Ohlson
LeoVegas
Lundin Mining
Nobina
Nordea
Skanska
Telia

Hyfsad uppgång i år men hoppas på betydligt mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För ett litet tag sig köpte jag in mig på aktier igen efter ett kort upphåll över sommaren.

Blev cannabisföretag i Canada, Amazon och EA.

Permalänk
Medlem

Har sedan ett tag suttit fram o tillbaka med aktier men vill hålla mig i framkant o modern så funderar på o lägga en mindre slant på kryptovalutor för o lära mig!

Min fråga är då vart jag kan lära mig mer om detta. samt hur det funkar rent transaktionsmässigt från att det är på ditt vanliga bankkonto tills det blir ngn form av kontrakt eller kryptovaluta och sen en vacker dag förhoppningsvis tillbaka på ditt bankkonto? Tar det lång tid? Är det höga transaktionsavgifter? Enkelt att sätta in krångligt att ta ut?

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Har 8st olika fonder hos Handelsbanken med lika exponering. Dom har legat stilla fram tills nyår.

Asien
Japan
Kina
Norden småföretag
Sverige småföretag
Amerikanska småföretag
Global Tema
Förnybar energi

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Har sedan ett tag suttit fram o tillbaka med aktier men vill hålla mig i framkant o modern så funderar på o lägga en mindre slant på kryptovalutor för o lära mig!

Min fråga är då vart jag kan lära mig mer om detta. samt hur det funkar rent transaktionsmässigt från att det är på ditt vanliga bankkonto tills det blir ngn form av kontrakt eller kryptovaluta och sen en vacker dag förhoppningsvis tillbaka på ditt bankkonto? Tar det lång tid? Är det höga transaktionsavgifter? Enkelt att sätta in krångligt att ta ut?

Det finns snabba tjänster där man betalar med swish eller kort och kan få betalt med swish. Exempel bt.cx eller localbitcoins.com. Då kostar det mera. Alternativt använder man banköverföring till någon utländsk Exchange. Då kan det ta några dagar innan man får in pengarna på en Exchange där man sedan kan köpa kryptovaluta. Tar längre tid men betydligt lägre avgift. Exempel på sådan växlingstjänst är Coinbase.

Man bör ha en egen wallet på sin dator att överföra kryptovalutan till sedan då det är säkrare än att låta någon annan ha hand om dem. Viktigt då är att ha backup på walletfiler samt backup på krypteringsnycklar, gärna nedskrivna på papper. Eventuellt vill man flytta krypto vidare till någon annan Exchange som handlar med fler kryptovalutor (de som växlar mellan Euro/USD och krypto har ofta inte så många olika krypton). På en Exchange för kryptovaluta funkar handeln ungefär som aktiehandel och bitcoin är valutan som allt annat värderas i (finns även handel mot andra kryptovalutor men det är inte lika stora volymer där). Exempel på sådana Exchanges är Bittrex och Cryptopia.

Sedan när man vill sälja så säljer man till bitcoin eller någon annan kryptovaluta som går att växla till traditionella pengar och skickar tillbaka detta till växlingskontoret som handlar med traditionella valutor och säljer krypto till Euro/USD och gör banköverföring till sitt bankkonto vilket kan ta några dagar.

Överföringar i bitcoin kan bli dyra för mindre belopp då minimumavgiften kan vara ganska hör. 0.002 BTC är en vanlig avgift för överföring av bitcoin från en Exchange. Kan vara bättre köpa Litecoin istället och överföra dessa. Handlar man för stora belopp kanske 0.002 BTC är lite procentuellt sett men det är ju ändå typ 30 USD. Litecoin kostar mindre att överföra. Coinbase har bara Litecoin, Ethereum och Bitcoin och av dessa är Litecoin billigast. Läste någonstans att Litecoin ska sänka sina avgifter snart så jag tror det blir standardvalutan för att flytta runt krypto med lägre belopp. Många använder Dogecoin mellan olika handelsplatser för krypto då de är snabba i överföringarna och har låga avgifter. Dock inte så lätta att växla direkt till traditionella pengar.

En varning dock är att just nu är det så överhettat att många Exchanges har stängt för nyregistrering. Deras servrar orkar inte med mera. Även vissa mindre Exchanges har legat nere på sistone då de inte mäktat med. Detta är också en anledning till att man inte ska ha mer än "växelpengar" liggandes på en Exchange utan helst flytta kryptovalutan till sin egen wallet om man tänkt ha den en längre tid. Visst de uppgraderar servrarna och det kanske lugnar ner sig lite så de kommer igång igen men under den tiden kan man ha förlorat pengar eftersom de varit låsta på en wallet man inte kunnat komma åt när kursen faller.

Ett annat sätt att få kryptovaluta är mining. Som tekniknörd är det ett roligt sätt tycker jag. Har man redan ett hyfsat grafikkort så är det ett billigt sätt att få litegrann att testa med. Sedan kan man hålla på det man tjänat in ett tag eller växla till något annat och kanske känna lite mer på trading så småningom. Ungefär så som jag gjort. Det tar lång tid innan det blir några belopp att tala om men man lär sig mycket under tiden. Med mitt GTX 1060 kan jag få in några dollar om dagen. Har man tur tjänar man mer om kurserna går upp om man låter bli att sälja direkt.

Så det är lite vilda västern så du gör rätt i att testa med lite mindre belopp först. Risk man gör en del misstag innan man lär sig också och då är det dumt att ta några risker. Själv funderar jag på att göra tvärtom. Sälja av en del krypto och köpa aktier istället. Ingen aning om vad som är rätt eller fel väg att gå men vet att det inte alltid blir som man tror.

Permalänk
Medlem

Har börjat ge mig in på aktier nu senaste veckan typ och har ingen aning om vad jag håller på med egentligen men har haft hyfsat flyt än så länge. Just nu är det bara kaffepengar det handlar om, några tusenlappar här och några tusenlappar där. Sparar via Avanza och jag gick in och kikade på vad dom tyckte man skulle köpa. Leovegas rekommenderades, så jag köpte ett gäng såna för en utekvällspeng ungefär. Tre dagar senare sköt dom upp med typ 12% så jag sålde med vinst. Nu såhär i efterhand så skulle jag väl haft kvar dom för dom har gått upp ungefär lika mycket till nu senaste dagarna, men jaja. Stockwik förvaltning var också rekommenderat, så köpte några sådana i fredags. Igår gick dom upp väldigt mycket så köpte på mig lika många till i morse vilket var ett bra beslut för den har gått upp med 26% än så länge idag.

Hur skulle ni göra om ni hade en aktie som har raketskjutit såhär? Köpa fler? Hålla kvar dom jag har? Sälja och ta den säkra vinsten?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har börjat ge mig in på aktier nu senaste veckan typ och har ingen aning om vad jag håller på med egentligen men har haft hyfsat flyt än så länge. Just nu är det bara kaffepengar det handlar om, några tusenlappar här och några tusenlappar där. Sparar via Avanza och jag gick in och kikade på vad dom tyckte man skulle köpa. Leovegas rekommenderades, så jag köpte ett gäng såna för en utekvällspeng ungefär. Tre dagar senare sköt dom upp med typ 12% så jag sålde med vinst. Nu såhär i efterhand så skulle jag väl haft kvar dom för dom har gått upp ungefär lika mycket till nu senaste dagarna, men jaja. Stockwik förvaltning var också rekommenderat, så köpte några sådana i fredags. Igår gick dom upp väldigt mycket så köpte på mig lika många till i morse vilket var ett bra beslut för den har gått upp med 26% än så länge idag.

Hur skulle ni göra om ni hade en aktie som har raketskjutit såhär? Köpa fler? Hålla kvar dom jag har? Sälja och ta den säkra vinsten?

Meningen är ju att köpa billigt och sälja dyrt så har den skjutit upp snabbt är det mer säljläge än köpläge. Om något går upp tokmycket på en dag så är risken stor att det blir en rekyl tillbaka ner igen. Tänk istället mer långsiktigt om du tror på den eller inte. Om du inte tror på den eller inte har någon aning så sälj medan du har vinst och leta vidare efter nästa fynd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har börjat ge mig in på aktier nu senaste veckan typ och har ingen aning om vad jag håller på med egentligen men har haft hyfsat flyt än så länge. Just nu är det bara kaffepengar det handlar om, några tusenlappar här och några tusenlappar där. Sparar via Avanza och jag gick in och kikade på vad dom tyckte man skulle köpa. Leovegas rekommenderades, så jag köpte ett gäng såna för en utekvällspeng ungefär. Tre dagar senare sköt dom upp med typ 12% så jag sålde med vinst. Nu såhär i efterhand så skulle jag väl haft kvar dom för dom har gått upp ungefär lika mycket till nu senaste dagarna, men jaja. Stockwik förvaltning var också rekommenderat, så köpte några sådana i fredags. Igår gick dom upp väldigt mycket så köpte på mig lika många till i morse vilket var ett bra beslut för den har gått upp med 26% än så länge idag.

Hur skulle ni göra om ni hade en aktie som har raketskjutit såhär? Köpa fler? Hålla kvar dom jag har? Sälja och ta den säkra vinsten?

Sitter själv med en del LeoVegas och visst har de smakat. Har valt att behålla dem i hopp om att kunna sälja vid åtminstone 120-strecket, men får se hur det blir med det, beror på vad resten av veckan har att bjuda på. Sitter även med en del pengar i Modern Times Group A vars kurs har stigit kraftigt på sistone men idag tog rejält med stryk. Någon annan här som investerat i dem som har några säljplaner? Tänker dock snarlikt där, sitter på dem och hoppas att jag åtminstone kan sälja till plus minus noll. Hoppas dock självklart på vinst om kursen fortsätter stiga.

EDIT: Vad gäller Stockwik så är det ju inte tal om någon riktig vinst än, såvida du inte investerat riktigt stora summor. 23% må låta mycket men kom ihåg att kursen inte ens ligger på 0,06kr. Nu kanske du inte syftade på just Stockwik i din fråga om att säkra vinsten, men där skulle jag absolut ligga kvar och hoppas på betydligt högre avkastning i det långa loppet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

Sitter själv med en del LeoVegas och visst har de smakat. Har valt att behålla dem i hopp om att kunna sälja vid åtminstone 120-strecket, men får se hur det blir med det, beror på vad resten av veckan har att bjuda på. Sitter även med en del pengar i Modern Times Group A vars kurs har stigit kraftigt på sistone men idag tog rejält med stryk. Någon annan här som investerat i dem som har några säljplaner? Tänker dock snarlikt där, sitter på dem och hoppas att jag åtminstone kan sälja till plus minus noll. Hoppas dock självklart på vinst om kursen fortsätter stiga.

Problemet med MTG A är den dåliga likviditeten: igår bytte 6101 aktier ägare jämfört med B-aktiens dryga 180 000. Det gör att en enda affär till synes kan få stor påverkan på kursen utan att det går att köpa/sälja fler aktier för ett pris ens i närheten. Om man inte har ambitioner att köpa på sig en maktpost är det B-aktien man bör handla med, både utdelning och långsiktig kursutveckling är den samma men likviditeten är betydligt bättre => lättare att komma ur innehavet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Problemet med MTG A är den dåliga likviditeten: igår bytte 6101 aktier ägare jämfört med B-aktiens dryga 180 000. Det gör att en enda affär till synes kan få stor påverkan på kursen utan att det går att köpa/sälja fler aktier för ett pris ens i närheten. Om man inte har ambitioner att köpa på sig en maktpost är det B-aktien man bör handla med, både utdelning och långsiktig kursutveckling är den samma men likviditeten är betydligt bättre => lättare att komma ur innehavet.

Jo, du verkar ha rätt. Första timmens affärer har påverkat kursen löjligt mycket. Har lagt en stop/loss-order då jag fortfarande hoppas kunna sälja till inköpspris. Om inte annat får jag ta förlusten (handlar om ett par hundralappar) och återinvestera i B-aktien. MTG tror jag fortfarande på i långa loppet, hehe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har börjat ge mig in på aktier nu senaste veckan typ och har ingen aning om vad jag håller på med egentligen men har haft hyfsat flyt än så länge. Just nu är det bara kaffepengar det handlar om, några tusenlappar här och några tusenlappar där. Sparar via Avanza och jag gick in och kikade på vad dom tyckte man skulle köpa. Leovegas rekommenderades, så jag köpte ett gäng såna för en utekvällspeng ungefär. Tre dagar senare sköt dom upp med typ 12% så jag sålde med vinst. Nu såhär i efterhand så skulle jag väl haft kvar dom för dom har gått upp ungefär lika mycket till nu senaste dagarna, men jaja. Stockwik förvaltning var också rekommenderat, så köpte några sådana i fredags. Igår gick dom upp väldigt mycket så köpte på mig lika många till i morse vilket var ett bra beslut för den har gått upp med 26% än så länge idag.

Hur skulle ni göra om ni hade en aktie som har raketskjutit såhär? Köpa fler? Hålla kvar dom jag har? Sälja och ta den säkra vinsten?

Leo hade jag hållt, ligger själv 130% i leo och tror att dom liksom flera andra kommer fortsätta gå starkt iom alla sportevenemang som väntar under 2018

Stockwik hade jag tagit vinsten utan o tveka, uppgången är inte motiverad.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Leo hade jag hållt, ligger själv 130% i leo och tror att dom liksom flera andra kommer fortsätta gå starkt iom alla sportevenemang som väntar under 2018

Stockwik hade jag tagit vinsten utan o tveka, uppgången är inte motiverad.

Sålde Stockwik förut idag till en total vinst på runt 800kr, typ 40% sen i fredags. Såg nu att den har gått upp ännu mer men fan, nöjd ändå med 800kr på så kort tid.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Sålde Stockwik förut idag till en total vinst på runt 800kr, typ 40% sen i fredags. Såg nu att den har gått upp ännu mer men fan, nöjd ändå med 800kr på så kort tid.

fint som sagt, jag ser inte att förvärven senaste veckorna motiverar den uppgången vi har sett i aktiekurs, bolaget gör heller ingen vinst, grattis till en fin trade

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Sitter mest på lite AMD, medicin bolag och EyeonID som kan bli riktigt intressanta under året.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

EDIT: Vad gäller Stockwik så är det ju inte tal om någon riktig vinst än, såvida du inte investerat riktigt stora summor. 23% må låta mycket men kom ihåg att kursen inte ens ligger på 0,06kr. Nu kanske du inte syftade på just Stockwik i din fråga om att säkra vinsten, men där skulle jag absolut ligga kvar och hoppas på betydligt högre avkastning i det långa loppet.

Skulle tvärt om säga att faktiskt aktiepris i regel är helt irrelevant i detta avseende, endast relativ skillnad spelar roll. Investerar du 1kkr i en aktie som kostar 1 öre och 1kkr i en som kostar 1kkr, och både går upp x% har du tjänat lika mycket på både, och vad priset per aktie i sig spelar i regel inte i sig själv någon roll för hur mycket man lägger på bolaget, utan man investerar en viss summa

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Senaste inköp är:
Nobia
SAS
Orion B
Lehto Group
Trention
Ferronordic Machines
Keskisuomalainen Oyj A
Alma Media Oyj
Så nu hoppas jag på ett positivt kommande åt för dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

EDIT: Vad gäller Stockwik så är det ju inte tal om någon riktig vinst än, såvida du inte investerat riktigt stora summor. 23% må låta mycket men kom ihåg att kursen inte ens ligger på 0,06kr. Nu kanske du inte syftade på just Stockwik i din fråga om att säkra vinsten, men där skulle jag absolut ligga kvar och hoppas på betydligt högre avkastning i det långa loppet.

Hur tänker du nu? 100% är 100% oavsett om aktien kostar 100kr eller 1 öre. Har du 1 aktie för 100kr eller 10.000 aktier för 1 öre är båda fortfarande värda 100kr och går båda upp 100% så är båda värda 200kr. Sen att frimärkesaktier kan svänga kraftigt både upp och ner utan anledning är något annat och beror mer på psykologi än något annat

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Hur tänker du nu? 100% är 100% oavsett om aktien kostar 100kr eller 1 öre. Har du 1 aktie för 100kr eller 10.000 aktier för 1 öre är båda fortfarande värda 100kr och går båda upp 100% så är båda värda 200kr. Sen att frimärkesaktier kan svänga kraftigt både upp och ner utan anledning är något annat och beror mer på psykologi än något annat

Min poäng var att ifall hans ursprungliga investering inte leder till någon avkastning att tala om i rena kronor så hade åtminstone jag, utan att ha någon som helst insikt i bolaget eller deras prestationer, behållt min andel där och hoppats på en högre ökning. Detta då jag utgår ifrån att genomsnittlige sparare på Sweclockers inte investerar hundratusentals kronor i ett och samma bolag utan snarare tusen eller tiotusen - om ens det, i ett bolag som det här.

Men med det sagt, säger du att du inte ser någon rimlig anledning till den ökade kursen, och faktiskt har gjort lite bakomarbete vilket jag inte har gjort, så köper jag det kort och gott.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

Min poäng var att ifall hans ursprungliga investering inte leder till någon avkastning att tala om i rena kronor så hade åtminstone jag, utan att ha någon som helst insikt i bolaget eller deras prestationer, behållt min andel där och hoppats på en högre ökning. Detta då jag utgår ifrån att genomsnittlige sparare på Sweclockers inte investerar hundratusentals kronor i ett och samma bolag utan snarare tusen eller tiotusen - om ens det, i ett bolag som det här.

Men med det sagt, säger du att du inte ser någon rimlig anledning till den ökade kursen, och faktiskt har gjort lite bakomarbete vilket jag inte har gjort, så köper jag det kort och gott.

Grundpoängen att den faktiska kursen per aktie är ointressant gäller oavsett belopp. Köper du aktier för en tusenlapp får du många fler aktier bara. Varje relativ förändring är sedan lika mycket värd oavsett om aktien kostade 6 öre eller hela tusenlappen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Hedersmedlem

*OT-inlägg raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

jag har ca 115k i ett sparkonto hos avanza och vill flytta till ett isk och börja fondspara i ca 4 år eller så. behöver lite råd om vilka fonder jag ska välja. har dessa i tankarna, från rikatillsammans

vad tycker ni om dem?

källa: https://rikatillsammans.se/fondportfolj/nyborjarportfoljen-ba...

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

jag har ca 115k i ett sparkonto hos avanza och vill flytta till ett isk och börja fondspara i ca 4 år eller så. behöver lite råd om vilka fonder jag ska välja. har dessa i tankarna, från rikatillsammans https://i.gyazo.com/b7156151f52fd41e9213eeb237d6af10.png

vad tycker ni om dem?

källa: https://rikatillsammans.se/fondportfolj/nyborjarportfoljen-ba...

För det första skulle jag inte köpa en lång räntefond i ett läge där räntan bara kan gå upp, det finns inget som tyder på ytterligare sänkningar i vare sig Sverige, Europa eller USA. När räntorna börjar stiga kommer långa fonder att sjunka eftersom de sitter på papper med lång kvarvarande löptid till fast ränta.

För det andra skulle jag inte ha lågavkastande räntefonder i en ISK alls eftersom avkastningen inte ens räcker för att betala avkastningsskatten.

Aktiefonderna tycker jag ser helt ok ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Har en ganska stor del i Redsense Medical vilka jag ligger långsiktigt i.

Sedan gick jag nyligen tillbaka in i Dignitana, vilka nu ser ut att kunna ge bra avkastning.

Sedan har vi sorgebarnet Mavshack som jag även slängde in en chanspost på ca 70.000kr i förra veckan
Vem vet, plötsligt kanske det händer

Har även spridit ut mig på lite mer lågriskare också såklart, men roligare att prata högrisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

För det första skulle jag inte köpa en lång räntefond i ett läge där räntan bara kan gå upp, det finns inget som tyder på ytterligare sänkningar i vare sig Sverige, Europa eller USA. När räntorna börjar stiga kommer långa fonder att sjunka eftersom de sitter på papper med lång kvarvarande löptid till fast ränta.

För det andra skulle jag inte ha lågavkastande räntefonder i en ISK alls eftersom avkastningen inte ens räcker för att betala avkastningsskatten.

Aktiefonderna tycker jag ser helt ok ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka tycker du istället då?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Avanza ISK:
- Lundin Mining
- LeoVegas
- Ethereum
- Avanza Zero

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag sa det för 4 år sedan och jag säger det igen.
Investera i kryptovalutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Vilka tycker du istället då?

Räntefonder? Knappt någon. Det finns ingen anledning att ha pengar i korträntefonder idag när man kan ha pengarna på fasträntekonto med insättningsgaranti istället. Varenda penningmarknadsfond, realräntefond och medellång räntefond hos Avanza har backat de senaste 12 månaderna, liksom varenda långräntefond utom en har gjort det på 3-6 månaders sikt.

Vet du med dig att du inte kommer att använda pengarna förrän tidigast om 3-4 år så skulle jag satt dem på ett fasträntekonto hos en nischbank istället, då kan du iaf få 1-1,5% på dem (Erik Penser och Marginalen Bank erbjuder faktiskt 1,5-1,75% på 2-3 år just nu, dock utan uttag under tiden). Oavsett vilket bolag man väljer bör man dubbelkolla hos Riksgälden att insättningsgarantin gäller: Riksgälden

Min egen portfölj är rätt splittrad men jag har lagt om mer och mer mot utdelningsbolag, dvs stabilare företag med god utdelning, men jag har även en slatt förhoppningsbolag och fonder av olika slag. Bäst av fonderna har Robur Ny Teknik och Handelsbankens Småbolag Amerika gått, av aktierna är det SSAB och Sandvik som ligger i topp. Frågan är hur konjunkturkänsliga bolag som dessa kommer klara rapportsäsongen, förväntningarna är väldigt höga nu...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Du fick mig att tänka lite där om räntefonder. Har nästan följt rika tillsammans portföljen men som du säger så ger räntefonder egentligen ingenting i avkastning. Rika tillsammans har säkert en säkrare portfölj för att det just är en nybörjarportfölj. Så har bestämt att sälja av mina räntefonder och köra aktiefonder istället. Mer risk men har även hälften av mina pengar på sparkonto (än så länge).

Man har ju verkligen inte koll när man är nybörjare.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact