Permalänk
Medlem

SolidWorks på en Mac?

Hej!

läser nu mitt första år på maskinteknik på jönköpings universitet och undrar lite hur prestandan är på en Macbook Pro med SolidWorks?
jag har ju förståt att programmet inte finns till Mac utan måste köras i antingen VM eller bootcamp med windows. Då jag har nästan ingen erfarenhet med varken VM eller bootcamp så vill jag gärna höra lite åsikter kring vilken väg jag ska ta. Fördelar och nackdelar men även egna erfaranheter är jag intresserad av. Tack!

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem

Gick på JTH (som det hette då iallafall), och körde en macbook retina i bootcamp i både solidworks och catia, framför allt catia dock. Ända nackdelen jag kände iallafall var att datorn blev väldigt varm i windows 7 men hade den inte i knät så det gick bra ändå. Sen är ju allt relativt, det går såklart inte att köra hur tunga saker som helst. Men stötte bara på "problem" under examensarbetet, och det var att modellen började bli tungvriden. Körde även vred, alias, inventor och keyshot. Alla utom vred körde jag i OSX. Gick helt ok också och är samma dator jag just nu skriver denna texten på.

När jag använde solidworks under gymnasiet (någonstans vid 2009-2011) kunde man köra ett externt program som "lurade" solidworks att man satt på ett firepro kort, tror inte det fanns till geforce. Fördelen var att du fick mer realistiska shaders men vet inte ens om det funkar längre. Det talar emot macbook då de bara har Intel eller nvidia kort idag (om det nu fortfarande är så). Det som är allra viktigast iallafall är att du har ett "externt" grafikkort för cad och helst en i7'a om du ska rendera/beräkna något vilket du säkerligen kommer göra. Har du det så är det bara att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

Gick på JTH (som det hette då iallafall), och körde en macbook retina i bootcamp i både solidworks och catia, framför allt catia dock. Ända nackdelen jag kände iallafall var att datorn blev väldigt varm i windows 7 men hade den inte i knät så det gick bra ändå. Sen är ju allt relativt, det går såklart inte att köra hur tunga saker som helst. Men stötte bara på "problem" under examensarbetet, och det var att modellen började bli tungvriden. Körde även vred, alias, inventor och keyshot. Alla utom vred körde jag i OSX. Gick helt ok också och är samma dator jag just nu skriver denna texten på.

När jag använde solidworks under gymnasiet (någonstans vid 2009-2011) kunde man köra ett externt program som "lurade" solidworks att man satt på ett firepro kort, tror inte det fanns till geforce. Fördelen var att du fick mer realistiska shaders men vet inte ens om det funkar längre. Det talar emot macbook då de bara har Intel eller nvidia kort idag (om det nu fortfarande är så). Det som är allra viktigast iallafall är att du har ett "externt" grafikkort för cad och helst en i7'a om du ska rendera/beräkna något vilket du säkerligen kommer göra. Har du det så är det bara att köra.

Macar kör bara AMD sedan en bra tid tillbaka

Permalänk
Medlem

Apple kör med Intel eller Radeon Pro på MBP idag..

Då TS har en 13" i sign, så är det Intel som gäller.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Macar kör bara AMD sedan en bra tid tillbaka

Har jag påstått något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

Gick på JTH (som det hette då iallafall), och körde en macbook retina i bootcamp i både solidworks och catia, framför allt catia dock. Ända nackdelen jag kände iallafall var att datorn blev väldigt varm i windows 7 men hade den inte i knät så det gick bra ändå. Sen är ju allt relativt, det går såklart inte att köra hur tunga saker som helst. Men stötte bara på "problem" under examensarbetet, och det var att modellen började bli tungvriden. Körde även vred, alias, inventor och keyshot. Alla utom vred körde jag i OSX. Gick helt ok också och är samma dator jag just nu skriver denna texten på.

När jag använde solidworks under gymnasiet (någonstans vid 2009-2011) kunde man köra ett externt program som "lurade" solidworks att man satt på ett firepro kort, tror inte det fanns till geforce. Fördelen var att du fick mer realistiska shaders men vet inte ens om det funkar längre. Det talar emot macbook då de bara har Intel eller nvidia kort idag (om det nu fortfarande är så). Det som är allra viktigast iallafall är att du har ett "externt" grafikkort för cad och helst en i7'a om du ska rendera/beräkna något vilket du säkerligen kommer göra. Har du det så är det bara att köra.

Du menar inte att man bör ha ett dedikerat grafikkort för cad och inte bara ett integrerat? Externt är ju ganska ovanligt..

Skrivet av Quickzor:

Har jag påstått något annat?

Ja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Du menar inte att man bör ha ett dedikerat grafikkort för cad och inte bara ett integrerat? Externt är ju ganska ovanligt..

Fast med Apple´s nya OS "High Sierra", så är stödet för externa GPU:er inbyggt.

https://egpu.io/macos-high-sierra-official-external-gpu/

Så att köra en 13" MBP med ett Titan-kort är fullt möjligt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Fast med Apple´s nya OS "High Sierra", så är stödet för externa GPU:er inbyggt.

https://egpu.io/macos-high-sierra-official-external-gpu/

Så att köra en 13" MBP med ett Titan-kort är fullt möjligt..

Absolut, jag sa bara att det var ovanligt samt ifrågasatte om det var nödvändigt. Nu har jag inte använt solidworks men jag har svårt att se att det behövs för enklare skolarbeten. Solidworks har ju dock som alla andra cad-program en bekräftad grafikkortslista som består av bara workstationkort.

Men TS lär väl ändå använda en extern skärm, så då kanske man ska gå på extern gpu också i farten.

Permalänk
Medlem

@Quickzor: Tack så mycket för att du delade dina erfarenheter! jag kommer definetivt kolla mer på boot camp och windows och de känns som den bästa lösningen.

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: de finns tillfällen jag inte kommer använda externa skärm (Tyst avdelning på bibloteket grymt nice plugg miljö)
men jaa en extern GPU hade inte skadat men tar programet verkligen nytta av de?
Är inte de bara 4x PCi-e ?
och med tanke på att infon ska till GPU och sen tillbaka till datorn hur stor blir då prestanda ökningen i verkligheten?

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxxiZ:

@Skrotnisse92: de finns tillfällen jag inte kommer använda externa skärm (Tyst avdelning på bibloteket grymt nice plugg miljö)
men jaa en extern GPU hade inte skadat men tar programet verkligen nytta av de?
Är inte de bara 4x PCi-e ?
och med tanke på att infon ska till GPU och sen tillbaka till datorn hur stor blir då prestanda ökningen i verkligheten?

Kan inte så mycket om e-GPU. Men jag kan tillräckligt mycket om CAD för att säga att du kommer göra majoriteten av ditt CADande med extern skärm eller en annan dator. 13 tum är för litet för att det ska vara smidigt med CAD. (men det räcker när du ska visa någon assistent eller polare vad du har gjort)