Permalänk
Medlem

Ny skärm till Datorn

Tjenare,
sitter och skall köpa en ny skärm till datorn, i dagsläget sitter jag på en 24" Samsung TV (via HDMI) och en 21.5" ACER-skärm (via DVI), så tanken är väl att införskaffa en "riktig" skärm som passar mitt system (se sign).
De jag har tittat på är då AOC Agon 27" (IPS, 165Hz och G-sync) och Acer Predator 27" (IPS, 165Hz och G-sync).
Vill gärna ha input och synpunkter på dessa två skärmar, vilken ni tycker är bäst, etc. samt om ni har andra skärmar ni föreslår eller andra egenskaper som bör tas i åtanke.
Prismässigt ligger acer-skärmen i överkant av vad jag kan tänka mig (100-300 kr mer är ok)
ser framemot att lära mig mycket vettigt om skärmar!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: finns här verkligen INGEN som har någon input kring dessa skärmar (eller andra) och deras funktioner?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Sitter och velar kring samma skärmar, dock verkar lagerstatus vara snålt, speciellt på AOC skärmen. Kan de vara på utgång tro?

Permalänk
Bildexpert 📺

@sweisdapro: Tror dessa är de mest sönderdiskuterade skärmarna här på forumet.

AOC-varianten har jag testat och det finns testpilot. Jag har även en större artikeln om just de här skärmarna på väg, liksom ett test av Acer XB271HU.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Har fattat det som att dessa två samt Asus G-sync IPS skärm 27" 1440p är samma panel så om man inte bryr sig om det estetiska runt skärmen så spelar det ingen roll vilken man väljer? Googlade runt lite men hittade inget på de nya skärmarna som kan tänkas komma 2018, är de värda att vänta på?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chrisj: Två skärmar kan baseras på samma sorts bildpanel men ändå bete sig olika som produkter. Men i detta fall med G-Syncmodulen på alla dessa skärmar är de väldigt snarlika. Därför är det mer en fråga om allt runtomkring, chassi, garantier, stativ etc.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: har läst recensionen av AOC-skärmen, och sett otaliga reviews av båda skärmarna, ville mest ha input från användare vad de tycker om dem, eller om de har andra skärmar de tycker är bättre att välja (tex välja bort g-sync för UW, eller någon annan funktion)
Ser fram emot att läsa recensionen av Acer-skärmen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag bytte själv från 3 basic BenQ skärmar till en 35"UW 144hz och det är nog det bästa jag har gjort känner inte alls att jag sakar 3 skärmar, skärmen har dock inte g sync men känner att jag inte behöver det då jag ändå inte når 144hz i spelen jag maxar men med ditt 1080Ti lär du maxa allt på 4k så då är kanske gsync något som du skulle glädjas av. Så jag skulle själv rekomendera en UW skärm alla dar i veckan men i ditt fall med gsync så är det bara att de skärmarna kostar kostar kring 10k :/ Så då kanske det blir svårt att rättfärdiga köpet

Visa signatur

Intel I7-6700K 4.6GHz@1.320v | Ghost S1 MkII Limestone | Asus Z170I PRO | EVGA 3070 | Corsair 16Gb @2666MHz | Samsung 970 evo 500Gb + 860 evo 1TB | BenQ XR3501
Samsung S10+ | Bose QC35 | Lenovo X1 Yoga och dyslektiker

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av igtl314:

Jag bytte själv från 3 basic BenQ skärmar till en 35"UW 144hz och det är nog det bästa jag har gjort känner inte alls att jag sakar 3 skärmar, skärmen har dock inte g sync men känner att jag inte behöver det då jag ändå inte når 144hz i spelen jag maxar men med ditt 1080Ti lär du maxa allt på 4k så då är kanske gsync något som du skulle glädjas av. Så jag skulle själv rekomendera en UW skärm alla dar i veckan men i ditt fall med gsync så är det bara att de skärmarna kostar kostar kring 10k :/ Så då kanske det blir svårt att rättfärdiga köpet

Nu är det ju precis tvärt om. Om du har möjlighet att alltid ligga på skärmens uppdateringsfrekvens tillför G-Sync nästan ingenting. Då kan man lika bra köra gammal vanlig V-sync. Det är nämligen det G-sync gör om du ligger över skärmens uppdateringsfrekvens.

Det är just i de fall du INTE kan ligga spikat på exempelvis 144Hz som G-sync tillför något. Eftersom skärmens uppdateringsfrekvens synkroniseras mot hur många FPS ditt grafikkort orkar pumpa ut för student får man en väldigt följsam och "mjuk" upplevelse trotts att FPSen kanske pendlar mellan säg 80-144 fps eller liknande Helt utan ryck och "stutter". Tro mig - kör med 1080 ti och Acer X34A. Det är som natt och dag att ha G-sync när många krävande spel ofta ligger i intervallet 60-100fps istället för att behöva skruva ner inställningar för att kunna ligga på 100fps hela tiden (skärmen är en 100Hz skärm)

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Köpte Acern förra veckan. Kan inte säga annat än att jag är nöjd med utförandet. Bytte från en 24" FHD TN skärm, så extremt stor skillnad i spelupplevelse.

Vad gäller allt runt omkring så är stativet stadigt och praktiskt. Det täcker dock ganska stor yta så om du har litet skrivbord kan det krocka med till exempel musmatta eller tangentbord. Ser dock att båda har lika stora fötter, så är väl ingen skillnad egentligen.

Vad gäller funktioner kan du leka en hel del med färger, ljus, blått ljus, on-screen-displays, och annat. Kan lätt hoppa mellan pre-set profiler eller tre olika custom profiler för inställningar.

Jag är långt från en expert på skärmar men jag är definitivt nöjd med köpet.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av igtl314:

Jag bytte själv från 3 basic BenQ skärmar till en 35"UW 144hz och det är nog det bästa jag har gjort känner inte alls att jag sakar 3 skärmar, skärmen har dock inte g sync men känner att jag inte behöver det då jag ändå inte når 144hz i spelen jag maxar men med ditt 1080Ti lär du maxa allt på 4k så då är kanske gsync något som du skulle glädjas av. Så jag skulle själv rekomendera en UW skärm alla dar i veckan men i ditt fall med gsync så är det bara att de skärmarna kostar kostar kring 10k :/ Så då kanske det blir svårt att rättfärdiga köpet

Skrivet av Drickz:

Köpte Acern förra veckan. Kan inte säga annat än att jag är nöjd med utförandet. Bytte från en 24" FHD TN skärm, så extremt stor skillnad i spelupplevelse.

Vad gäller allt runt omkring så är stativet stadigt och praktiskt. Det täcker dock ganska stor yta så om du har litet skrivbord kan det krocka med till exempel musmatta eller tangentbord. Ser dock att båda har lika stora fötter, så är väl ingen skillnad egentligen.

Vad gäller funktioner kan du leka en hel del med färger, ljus, blått ljus, on-screen-displays, och annat. Kan lätt hoppa mellan pre-set profiler eller tre olika custom profiler för inställningar.

Jag är långt från en expert på skärmar men jag är definitivt nöjd med köpet.

Tackar, är precis sådan här input jag vill ha ^^
Jag tittade först på UWQHD (AOC, 100Hz, G-sync), men tyckte att den blev för dyr, och började därför titta på "vanliga" QHD med G-sync iom att 1080 Ti inte kan maxa 165FPS i alla titlar (speciellt inte med en Ryzen).
Hade du något problem med BLB på Acern, eller andra skador, en av anledningarna till att jag skapade tråden är att recensioner/forum får det att låta som att 99% av skärmarna är oanvändbara pga BLB/IPS-glow

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Blev till Acern till slut, pga fler positiva recensioner tyckte jag den verkade vara ett säkrare kort. Är otroligt nöjd med den (det jag nu använt den under 2 dagar, sånt otroligt flyt man får med 165Hz och G-sync), och 1440p gör att allt är kristallklart. Tycker inte det är så mycket BLB, så det är ju också ett plus

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P