NordicHardware utsatt för inbrott – hårdvara på vift på begagnatmarknaden

Permalänk
Medlem

Fyfan, kan inte föreställa mig den här tragedin!!

Hur var säkerheten före dådet, var dom tillräckligt skyddade och har lärt sig det nu efter detta?

Tänker nu på SweClockers, om redaktionen främst har fått tagit lärdom till detta och sett till sig själva, att det kan drabba SweClockers.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

T4:15 - "Missar deadline CPU lansering om nån vecka"

Surt, men som dom säger, mestadels unika exemplar så relativt goda förhoppningar att få upp nåt spår.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Lite OffTopic, men mitt försök till att motarbeta "alternativa fakta", som enbart baseras på en känsla.

Skrivet av FribBe:

Denna sortens inbrott har dock alltid skett. Lätta saker att sälja, lätta mål.

Korrekt.

Skrivet av Danmyr:

@FribBe: Självfallet är det så, men frekvensen och omfattningen har dock ökat exponentiellt. Förhoppningsvis blir ärendet löst inom en snar framtid och NW kan återgå till det dem gör bäst.

Källa på det?
Enligt BRÅ så minskade antalet inbrott förra året!? Och sett över en 10-års period så har det legat stabilt på ca 1% av hushållen/år.
"Sedan undersökningen inleddes 2006 har andelen hushåll som blivit utsatta för bostadsinbrott legat relativt stabilt kring 1 procent."
"År 2016 anmäldes 88 800 inbrottsstölder, vilket är en minskning med 1 procent jämfört med 2015. Omkring 13 900 inbrott anmäldes i villa och radhus (-6 %), medan antalet anmälda inbrott i lägenhet i princip var oförändrat med 8 080 anmälda brott."
https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brot...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Avstängd

Kan det vara Linus tech tips som är farten igen?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Malmö borde följa triss-slogan, "Plötsligt händer det! Igen! Och igen!"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Malmö borde följa triss-slogan, "Plötsligt händer det! Igen! Och igen!"

Triss slogan borde heta plötsligt händer ingenting.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danmyr:

Sorgligt hur dagens Sverige ser ut, man rycker knappt på ögonbrynen längre när så mycket bedrövligt sk*t sker mer eller mindre på daglig basis.

Det är en del av den satureringen, utvattningen som sker i samhället idag och som genomsyrar det mesta nu för tiden. Jag ska skriva en novell om fenomenet inom en snar framtid.

Permalänk
NordicHardware

Hej alla och tack för support och stöd, extra tack till Swec och redaktionen som hjälper oss att komma ut med information om detta!
Som alla förstår är detta en mardröm för alla involverade och allt är lite upp och ner nu så det är omöjligt att hänga med i alla diskussioner och trådar överallt men ni ska veta att allt stöd är mycket uppskattat!
Har ni konkreta tips skicka dem gärna till mig i PM eller på mailen som vi skrivit in i artikeln på NHW.se, vi har redan en som pekats ut oskyldigt pga förhastade slutsatser och det vill vi inte ska hända någon mer även om vi givetvis vill göra allt för att få tag i våra grejer ska ingen annan bli skadad på vägen!

Det fanns som sagt ingen försäkring på dessa produkter då vi både kände oss trygga och inte hade hittat något bra alternativ för just produkter som dessa när vi kikade senast.
I vanlig ordning lär man sig ofta försent och nu har vi tittat på liknande specialförsäkringar som Edin nämner samt att uppa säkerheten ytterligare. Den har bevisligen inte räckt även om den skulle varit tillräcklig för en försäkring att gälla.
Hur som haver, vi kan inte ändra det som hänt bara göra det bästa av saken och där är ert stöd och hjälp som sagt mycket värd. Tack igen och bara pinga mig om ni har tips!

Vi har under dagen varit i kontakt med en tidigare utpekad blocketannonsör och vi har kunnat konstatera att det inte finns några kopplingar mellan hans annonserade CPUer och våra stulna processorer. Ytterligare en anledning till varför det är extra viktigt att vi håller detta till icke offentliga tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKarmehed:

Hej alla och tack för support och stöd, extra tack till Swec och redaktionen som hjälper oss att komma ut med information om detta!
Som alla förstår är detta en mardröm för alla involverade och allt är lite upp och ner nu så det är omöjligt att hänga med i alla diskussioner och trådar överallt men ni ska veta att allt stöd är mycket uppskattat!
Har ni konkreta tips skicka dem gärna till mig i PM eller på mailen som vi skrivit in i artikeln på NHW.se, vi har redan en som pekats ut oskyldigt pga förhastade slutsatser och det vill vi inte ska hända någon mer även om vi givetvis vill göra allt för att få tag i våra grejer ska ingen annan bli skadad på vägen!

Det fanns som sagt ingen försäkring på dessa produkter då vi både kände oss trygga och inte hade hittat något bra alternativ för just produkter som dessa när vi kikade senast.
I vanlig ordning lär man sig ofta försent och nu har vi tittat på liknande specialförsäkringar som Edin nämner samt att uppa säkerheten ytterligare. Den har bevisligen inte räckt även om den skulle varit tillräcklig för en försäkring att gälla.
Hur som haver, vi kan inte ändra det som hänt bara göra det bästa av saken och där är ert stöd och hjälp som sagt mycket värd. Tack igen och bara pinga mig om ni har tips!

Vi har under dagen varit i kontakt med en tidigare utpekad blocketannonsör och vi har kunnat konstatera att det inte finns några kopplingar mellan hans annonserade CPUer och våra stulna processorer. Ytterligare en anledning till varför det är extra viktigt att vi håller detta till icke officiella tips.

Lycka till, alltid tråkigt att höra om inbrott och än värre när stöldgodset var oförsäkrat. Men försäkringsbolag är hala och svåra att ha att göra med, premier för "specialfall" känns ofta helt tagna ur luften och sällan rimligt prissatta. Förhoppningsvis hittar ni något alternativ som fungerar framöver.

Sedan vet jag inte hur pass stor andrahandsmarknaden är för den här typen av saker. Visst betingar komponenter ett värde, men sett till risk/reward och allt stök med häleri känns det väl inte som det smartaste yrkesvalet precis. Skitungar som slangar bensin har förmodligen en högre avkastning på sin kriminalitet.

Kort sagt: trist, bara väldigt trist.

Permalänk
Medlem

Vill inte spekulera i vem som gjort detta el varför, men domar är offentliga handlingar såvida ingen sekretess och därmed kan man hämta ut och sätta ihop egen statistik, lite jobb men fullt möjligt.

Träligt att man inte kan få ha prylarna ifred, i detta fallet drabbar det ju dessutom än fler.

Permalänk
Medlem

Svårt att identifiera produkterna på listan. Inget som man vet är unikt? Vet att serienummer går o se. Men nån speciell utgåva hade varit lättare att upptäcka på begagnat marknaden. Hoppas de åker fast. Tråkigt att de vandaliserar med.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Vill inte spekulera i vem som gjort detta el varför, men domar är offentliga handlingar såvida ingen sekretess och därmed kan man hämta ut och sätta ihop egen statistik, lite jobb men fullt möjligt.

Träligt att man inte kan få ha prylarna ifred, i detta fallet drabbar det ju dessutom än fler.

Hur menar du att det skulle gå till? Ska NHW ringa upp personen som blivit dömd för inbrott flest gånger i Malmö-området och fråga om han hade något med saken att göra?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Så trist! Hoppas att ni för tag på både en del av prylarna, och de som är inblandade.

Stödjer gärna er på alla sätt och vis, och trevligt att se att konkurrenter som ni och SweC stödjer och hjälper varandra i den här typen av situationer.

Tack för både ert gedigna arbete för oss läsare, och till SweClockers för backningen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tur i oturen i alla fall att de fick med sig engineering samples och liknande. Finns ju i alla fall någon chans att identifiera sådant på begagnatmarknaden, och i förlängningen sätta dit förövarna. Inbrottstjuvar är väl sällan de vassaste knivarna i lådan, man får väl hoppas att de inte lägger märke till skillnaden, utan lägger ut grejorna utan förbehåll.

Ja nått annat vi hoppas på är att ingen är så dum att de på ett öppet forum uppmärksammar tjuvarna på detta och därmed minskar chansen att de åker dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ja nått annat vi hoppas på är att ingen är så dum att de på ett öppet forum uppmärksammar tjuvarna på detta och därmed minskar chansen att de åker dit.

Haha, ja, klart som fan Baxarbosse spenderar all vaken tid följande vecka med att läsa lusen av hela den svenska forumsfären efter en stöt av den här kalibern, att jag inte tänkte på det

Varken mitt inlägg, eller för den delen din återpublicering av det som dubblar den obefintliga risken, kommer läsas av några inbrottstjuvar. De är i allmänhet helt enkelt inte typen som frekventerar IT-forum.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har svårt att tänka mig att de som har stulit skulle försöka sälja bort hårdvaran. Och om de skulle göra det så kanske inte genom de "normala" vägarna, alltså typ svarta marknaden.

Med tanke på vad som just nu händer skulle jag inte vara förvånad att de inte skulle använda hårdvaran till att gräva efter kryptovalutor.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Jäkligt tråkigt att höra, hoppas verkligen att polisen får tag på fanskapet/en och att förhoppningsvis allt kommer till rätta igen

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@Equilibrium:

Tror inte det, tittar man på videon som Nordichardware lade ut så verkar de ha brådskat igenom allt och inte haft en aning om vilken hårdvara som var bra eller inte. De lämnade kvar bättre grafikkort än de som de stal till exempel. Inte den smartaste bunten direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

vilken stad ligger deras kontor?

Står i artikeln:

”Lördagen den 20 januari utsattes branschkollegorna NordicHardware för ett inbrott, där förövarna tog sig in i och vandaliserade testlabbet i Malmö”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Malmö, allt verkar hända i Malmö nuförtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Lite OffTopic, men mitt försök till att motarbeta "alternativa fakta", som enbart baseras på en känsla.

Korrekt.

Källa på det?
Enligt BRÅ så minskade antalet inbrott förra året!? Och sett över en 10-års period så har det legat stabilt på ca 1% av hushållen/år.
"Sedan undersökningen inleddes 2006 har andelen hushåll som blivit utsatta för bostadsinbrott legat relativt stabilt kring 1 procent."
"År 2016 anmäldes 88 800 inbrottsstölder, vilket är en minskning med 1 procent jämfört med 2015. Omkring 13 900 inbrott anmäldes i villa och radhus (-6 %), medan antalet anmälda inbrott i lägenhet i princip var oförändrat med 8 080 anmälda brott."
https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brot...

Jasså?

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/antalet-inbrot...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Fyfan, kan inte föreställa mig den här tragedin!!

Hur var säkerheten före dådet, var dom tillräckligt skyddade och har lärt sig det nu efter detta?

Tänker nu på SweClockers, om redaktionen främst har fått tagit lärdom till detta och sett till sig själva, att det kan drabba SweClockers.

Om jag inte minns fel så har Sweclockers drabbats av inbrott för ganska länge sen. Därför har det tidigare varit väldigt hemligt var testlabbet låg och inga studiebesök fick göras. Vill någon bryta sig in så kommer de in, men bra lås, övervakning gör det svårare för tjuven.

Skrivet av Megacrash:

Malmö, allt verkar hända i Malmö nuförtiden...

Det som hände på NHW händer ju överallt. Stöld måste väl vara en av de äldsta brotten i historien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, ja, klart som fan Baxarbosse spenderar all vaken tid följande vecka med att läsa lusen av hela den svenska forumsfären efter en stöt av den här kalibern, att jag inte tänkte på det

Varken mitt inlägg, eller för den delen din återpublicering av det som dubblar den obefintliga risken, kommer läsas av några inbrottstjuvar. De är i allmänhet helt enkelt inte typen som frekventerar IT-forum.

Dina djupa kunskaper om inbrottstjuvars förehavanden imponerar!
Kan du inte utveckla vad som gör att en person som snor dataprylar inte skulle kunna ha ett intresse av sagda prylar och läsa på forum likt dessa? Jag menar de råkade ju bryta sig in i lokalerna där ytterligare ett av Sveriges största forum för dessa grejer har sin verksamhet.

Säkerligen råkade de bryta sig in av misstag och utan några kunskaper om vad de skulle stjäla tog de grejer på chans bara. Att en inbrottstjuv som sedan sitter på ett gäng heta elektronikprylar skulle göra en enkel googling och hitta denna tråden, nej det är otänkbart, det är ju inte som att smartphones är var mans egendom.

Än är inte....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Dina djupa kunskaper om inbrottstjuvars förehavanden imponerar!
Kan du inte utveckla vad som gör att en person som snor dataprylar inte skulle kunna ha ett intresse av sagda prylar och läsa på forum likt dessa? Jag menar de råkade ju bryta sig in i lokalerna där ytterligare ett av Sveriges största forum för dessa grejer har sin verksamhet.

Säkerligen råkade de bryta sig in av misstag och utan några kunskaper om vad de skulle stjäla tog de grejer på chans bara. Att en inbrottstjuv som sedan sitter på ett gäng heta elektronikprylar skulle göra en enkel googling och hitta denna tråden, nej det är otänkbart, det är ju inte som att smartphones är var mans egendom.

Än är inte....

Det handlar inte om någon särskild kunskap om inbrottstjuvar, bara ett visst mått av allmänkoll och slutledningsförmåga, som om vi nu ska vara sådana, tycks lysa med sin frånvaro hos vissa i sällskapet...

Du måste börja med att släppa vad som tycks vara din grundpremiss, att vi har att göra med nån slags Mission Impossible-gentlemannatjuvar, som planerat den stora stöten i flera år, och inte lämnar något åt slumpen.

Statistiken talar å det starkaste för att det här är utfört av en bunte pundare eller liknande slödder. Möjligen småkriminella tonåringar från "socialt utsatta områden". Vem skulle annars bryta sig in på en jäkla webtidningsredaktion för att sno i sammanhanget minimala värden? Vilket butikslager som helst är ju bättre i sådana fall. De gör liknande enkla grejer när tillfälle ges på regel, och ägnar sig kort sagt inte åt uppföljning och efterarbete. De är med största sannolikhet fullt upptagna med att tända på, eller något annat helt orelaterat, nu.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Läste du ens artikeln du länkade till?
Den tidningen har använt statistik från BRÅ, alltså samma som jag refererade till. Tidningen skriver:
"Nationellt ökade antalet bostadsinbrott med drygt 2 procent jämfört med förra året. Inbrott i lägenheter ökade med 9 procent, medan villainbrotten minskade med 1 procent. Men att tala om en trend är missvisande därför att antalet inbrott brukar variera över tid. En jämförelse mellan förra årets siffror och 2015 visar att inbrotten i hela riket i stället har minskat något. Exempel på framgångsrik bekämpning av inbrott går att hämta i Skåne, där antalet anmälda brott har minskat de senaste två åren."

I det ursprungliga inlägget stod det ju att "frekvensen och omfattningen har ökat exponentiellt", och vad jag vet så är en konstant nivå på ca 1% inte någon exponentiell ökning. Notera också att antalet inbrott har ökat över 10år, men även antalet hushåll. Så vi har fler hushåll, fler invånare, fler inbrott, vilket inte är så konstigt att de siffrorna hänger ihop. Men att säga att det är "en exponentiell ökning" är helt fel.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Dina djupa kunskaper om inbrottstjuvars förehavanden imponerar!
Kan du inte utveckla vad som gör att en person som snor dataprylar inte skulle kunna ha ett intresse av sagda prylar och läsa på forum likt dessa? Jag menar de råkade ju bryta sig in i lokalerna där ytterligare ett av Sveriges största forum för dessa grejer har sin verksamhet.

Säkerligen råkade de bryta sig in av misstag och utan några kunskaper om vad de skulle stjäla tog de grejer på chans bara. Att en inbrottstjuv som sedan sitter på ett gäng heta elektronikprylar skulle göra en enkel googling och hitta denna tråden, nej det är otänkbart, det är ju inte som att smartphones är var mans egendom.

Än är inte....

har inte NordicHardware själva sagt att det är engineering samples? så då har NH enligt dig skjutit sig själva i foten?
ja menar klarar inbrottstjuvar att läsa forumtrådar så borde dom väl klara av att googla "engineering samples" och därigenom fatta att dom grafikkorten/CPU'n är unika..?

tror denna fråga har kommit upp på vissa forumsidor om hänglås & ytterdörrslås.
Varför finns det youtube-videor som visar hur man dyrkar upp lås X, kan inte tjuvar lära sig av videon hur man gör?

jo men om dom behöver lära sig dyrka så är dom kanske inte så smarta från början,

ja själv har stött på rätt många som inte klarar av "tänka som en tjuv" källaren är visserligen låst men med ett 39kr lås från Konsum. oj det blev inbrott,
okej varför då? ja vet inte men hade saker för 10,000kr där nere och nu behöver jag köpa ett nytt 39kr lås från Konsum. när man då ger dom tipset att "tänka som en tjuv" varför/hur blev det inbrott så kan dom helt enkelt inte, att köpa ett bättre lås ex: klass4 lås är inte på tal för att det är ju dyrt..
jo men alla dina saker i källaren var oförsäkrade så är det inte dyrare köpa ett lås från Konsum?

nej det är det inte för den kostar ju bara 39kr.. i rest my case

Skrivet av kaput:

Det handlar inte om någon särskild kunskap om inbrottstjuvar, bara ett visst mått av allmänkoll och slutledningsförmåga, som om vi nu ska vara sådana, tycks lysa med sin frånvaro hos vissa i sällskapet...

Du måste börja med att släppa vad som tycks vara din grundpremiss, att vi har att göra med nån slags Mission Impossible-gentlemannatjuvar, som planerat den stora stöten i flera år, och inte lämnar något åt slumpen.

Statistiken talar å det starkaste för att det här är utfört av en bunte pundare eller liknande slödder. Möjligen småkriminella tonåringar från "socialt utsatta områden". Vem skulle annars bryta sig in på en jäkla webtidningsredaktion för att sno i sammanhanget minimala värden? Vilket butikslager som helst är ju bättre i sådana fall. De gör liknande enkla grejer när tillfälle ges på regel, och ägnar sig kort sagt inte åt uppföljning och efterarbete. De är med största sannolikhet fullt upptagna med att tända på, eller något annat helt orelaterat, nu.

Fast vänta lite här nu ger du tips i vart man ske göra inbrott.
tänk om tjuvarna inte visste att butikslager var fulla med saker som hade ett värde?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Väntar väl bara ett par månader så att folk inte är så uppmärksamma mera, och säljer på Tradera och Blocket.
Såvida det inte är i Danmark eller längre ner redan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk

Så himla synd, hoppas de kommer tillbaka på fötter ekonomiskt. Den här typen av inventarieförlust går inte bara att mäta i inköpsvärdet av exemplarerna som blev stulna, utan även i det journalistiska värdet att jämföra värdena i framtida artiklar. Hoppas verkligen de får tillbaka majoriteten av deras hårdvara, även om det antagligen är osannolikt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Stöldgodset är nog redan utanför Sveriges gränser, skulle jag tro.
Styrkekramar, NH.
Hoppas ni får ut en schysst summa på försäkringen i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så tråkigt att folk aldrig lär sig. Mer resurser behövs för att se till att dessa personer spenderar många år bakom galler.

Tvivelaktigt att detta löses då inbrottsligor transporterar ut varor för att göra det lättare att sälja snabbare. Detta innebär att de inte behöver vänta flera år för att sälja mer unika produkter utan att höja massor med varningsflaggor.

Personligen så hade jag sett att våran gränspolis hade stängt gränsen tillfälligt för att kontrollera varje fordon som passerar ut igenom Sverige, inklusive färjor. Nu är det dock förmodligen försent om det rör sig om en inbrottsliga. Det är svårt att ha förtroende för polisen då de inte verkar ha någon koll alls.

Hoppas att NordicHardware åtminstone hade kameraövervakning på plats. Även om de då förmodligen aldrig får tillbaka sina saker så kan de iaf hjälpa polisen att ta fast tjuvarna genom diverse identifiering. En persons komplex, längd etc kan hjälpa stort i att fånga tjuvarna, så det spelar liten roll om de skyddade sitt ansikte mm.

Skrivet av Coffe81:

Då kanske man ändå kan göra fynd i Sverige nu när det blir dyrt att handla från Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, så länge man vill riskera upp till två års fängelse för att köpa stöldgods. Antar att du skämtade dock.

Skrivet av Megacrash:

Malmö, allt verkar hända i Malmö nuförtiden...

Är ju porten för utländsk kriminalitet att komma till Sverige med tanke på gränsen till resterande av Europa. Är ju inte direkt så pass långt mellan Skåne och vissa delar av Östeuropa, där den senaste brottsvågen kommer ifrån.

Skrivet av Hillside:

Väntar väl bara ett par månader så att folk inte är så uppmärksamma mera, och säljer på Tradera och Blocket.
Såvida det inte är i Danmark eller längre ner redan...

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är amatörmässigt beteende och polisen och folk involverade håller utkik för sådant. Vill man bli av med saker så säljer man dem inte i samma land man stal dem ifrån, speciellt inte om man snodde unika eller dyrare produkter. Högst troligen så är sakerna tyvärr redan ute ur landet.

Skrivet av Hellworks:

Stöldgodset är nog redan utanför Sveriges gränser, skulle jag tro.
Styrkekramar, NH.
Hoppas ni får ut en schysst summa på försäkringen i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är förmodligen läget. Gränsen är ju typ ett stenkast iväg så polisen skulle endast ha en timma eller så på sig att stänga gränsen, om inte mindre. Vissa saker var inte försäkrade(enligt dem själva, kolla YT videon), så de har fortfarande gjort en stor förlust även om försäkringsbolaget täcker delar av stölden.