Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ahh. Tänkte väl det!

Lät mycket underligt att en ny 4K-UHD-TV skulle ha en inbyggd Android smart-TV som inte stödde 4K-UHD.

Man får väl helt enkelt testa gällande Kodi på inbyggd Android TV (innan man lägger pengar på att köpa in ett annat alternativ).

Själv föredrar jag Plex framför Kodi, men det är väl en smaksak, och beroende på behov/preferenser.

Lät som han redan körde Plex på den dock, dock med RPi3 som server. Vet inte om han ville köra servern (så väl som klienten då) på Shield? Lät som han ville köra allt inklusive emulering (RPi:n körde ju retropie också) på Shield. Hur som helst, inget håller för evigt så det är bara att passa på att använda medan det fungerar oavsett vad man kör.

Permalänk
Medlem

Undertexter i Plex

Har precis köpt mig en Nvidia Shield och jag har inte fått till undertexter i Plex, jag kan välja vilken undertext jag vill ha men den syns inte när man kollar på filmen. Är det så att undertexter inte funkar när man kör plex med Shielden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitmix:

Har precis köpt mig en Nvidia Shield och jag har inte fått till undertexter i Plex, jag kan välja vilken undertext jag vill ha men den syns inte när man kollar på filmen. Är det så att undertexter inte funkar när man kör plex med Shielden?

Var väljer du vilken undertext du vill ha? I datorn? Högerklicka på ditt bibliotek i servern, webbläsaren om du sitter på PC, och tryck "Analysera" eller liknande. Då brukar .srt-filerna du har i samma mapp som filmen (med samma namn som filmen) dyka upp i Plex-spelaren.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Var väljer du vilken undertext du vill ha? I datorn? Högerklicka på ditt bibliotek i servern, webbläsaren om du sitter på PC, och tryck "Analysera" eller liknande. Då brukar .srt-filerna du har i samma mapp som filmen (med samma namn som filmen) dyka upp i Plex-spelaren.

Jag väljer svensk undertext i Plexspelaren på Shielden men någon text dyker inte upp när filmen spelas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitmix:

Jag väljer svensk undertext i Plexspelaren på Shielden men någon text dyker inte upp när filmen spelas upp.

Är undertexten i form av en .srt-fil? Funkar det ordentligt om du kör samma film och undertext i någon mediaspelare direkt på datorn?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitmix:

Har precis köpt mig en Nvidia Shield och jag har inte fått till undertexter i Plex, jag kan välja vilken undertext jag vill ha men den syns inte när man kollar på filmen. Är det så att undertexter inte funkar när man kör plex med Shielden?

Jag kan inte svara på vad ditt problem är, men det ska inte vara något problem att få text i shielden. Jag har bara filmer i MKV-format men oavsett om texten ligger inbäddad i MKV-filen eller ligger lös som .srt så fungerar det. .srt-filen skall ha samma namn som filmen för att det skall fungera utan problem.

PS. kanske ska tillägga att det är plex jag pratar om

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara en sak för mig. Om jag hoppar in i ett program i viaplay men vill se det från början hur gör jag då? Testade viaplay på min Samsung 5 serie tv och då får man förslaget om att se om det från början eller från där det är i realtid. Så blir det inte på shielden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hittade detta op kodi forumet

"But even then the nVIDIA Shield will not allow you to seamlessly play 4K HDR10 content and then regular 1080p 8bit content with Kodi because it lacks 1080p<<-->>2160p(4K) Auto Resolution Apps switching. This is important when upscaling 720/1080p >> 4K video content on a large screen TV."

Vad menar han? min shield fan fan spela allt...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Så jäkla nöjd med vår Shield! Måste vara världens bästa mediaspelare helt klart. Otroligt kompetent, mångsidig och komplett.

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet om Kodipluginet Plexkodiconnect fungerar i Shielden?

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Är det nån som vet om Kodipluginet Plexkodiconnect fungerar i Shielden?

Har inte testat just den, men min generella erfarenhet är att Kodis plugins tenderar att funka lika bra helt oavsett plattform. Har du kört den med lyckat resultat nån annanstans ska den funka under Android TV/Shield också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Är det nån som vet om Kodipluginet Plexkodiconnect fungerar i Shielden?

Ja senast jag provade fungerade det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Så jäkla nöjd med vår Shield! Måste vara världens bästa mediaspelare helt klart. Otroligt kompetent, mångsidig och komplett.

Är faktiskt mer nöjd med AppleTV4k. Blir lite bättre bild, plus autoswitch hz på dom flesta apparna, som i tex netflix, man får 23.976 när det ska vara det etc.
Sen funkar BBB kanalerna klanderfrit, vi har en appletv i sovrummet med. Man ändrar kanal med att swipa på touchscreenen.

Permalänk
Medlem

@Blaxxor: Ja den fungerar.

Permalänk
Medlem

@Swennis: Hur funkar apple 4k som spelkonsol? Klarar den att streama alla spel i 4k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

@Swennis: Hur funkar apple 4k som spelkonsol? Klarar den att streama alla spel i 4k?

Det tror jag inte, inte testat på den Men som mediaspelare tycker jag appleTVn är bättre, vilket jag jämförde nu, iom det inlägget jag citerade .
Streama spel funkar kanon på shielden, men bilden blir lite bättre på apple TVn när det gäller film/serier från netflix, och infuse istället för kodi på shielden, och som jag skrev, stort plus i kanten nu när den har auto HZ på många appar, som tex netflix.
Ska nog sälja min shield v1, den bara ligger här. Antingen till en här på forumet, eller på minhembio, eller blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Är faktiskt mer nöjd med AppleTV4k. Blir lite bättre bild, plus autoswitch hz på dom flesta apparna, som i tex netflix, man får 23.976 när det ska vara det etc.
Sen funkar BBB kanalerna klanderfrit, vi har en appletv i sovrummet med. Man ändrar kanal med att swipa på touchscreenen.

Har den fått stöd för Atmos / DTS:X än?
Än så länge är shielden den överlägset bästa jag testat när det kommer till support för appar/bild- och ljudformat. men kommer inte vara sen med att byta när bättre alternativ kommer
Sen ska typ tilläggas att jag jag kör nästan enbart Plex och lite youtube, Det har hänt att det blivit en complete bluray i Kodi.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Har den fått stöd för Atmos / DTS:X än?
Än så länge är shielden den överlägset bästa jag testat när det kommer till support för appar/bild- och ljudformat. men kommer inte vara sen med att byta när bättre alternativ kommer
Sen ska typ tilläggas att jag jag kör nästan enbart Plex och lite youtube, Det har hänt att det blivit en complete bluray i Kodi.

Det ska komma, vet dock inte när.
Största minuset är väl att det inte stöds 4K Youtube. Men har ingen 4k projje än ändå... kanske blir en 65"-70"Oled TV nästa köp om några år, eller en 4k projje. Och ytube och spotify kör vi från HTPCn ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Är faktiskt mer nöjd med AppleTV4k. Blir lite bättre bild, plus autoswitch hz på dom flesta apparna, som i tex netflix, man får 23.976 när det ska vara det etc.
Sen funkar BBB kanalerna klanderfrit, vi har en appletv i sovrummet med. Man ändrar kanal med att swipa på touchscreenen.

Har du testat Infuse Pro?

Om inte så kan jag rekommendera den starkt, en av de bästa mediaspelarapplikationerna på marknaden.
100 gånger smidigare än Plex med fantastisk subtitle stöd, streamar 4kK HDR rippar från nasen utan några som helst svårigheter.

https://firecore.com/infuse

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Har du testat Infuse Pro?

Om inte så kan jag rekommendera den starkt, en av de bästa mediaspelarapplikationerna på marknaden.
100 gånger smidigare än Plex med fantastisk subtitle stöd, streamar 4kK HDR rippar från nasen utan några som helst svårigheter.

https://firecore.com/infuse

Japp, kör med den med egenripade filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Så jäkla nöjd med vår Shield! Måste vara världens bästa mediaspelare helt klart. Otroligt kompetent, mångsidig och komplett.

Skrivet av Swennis:

Det ska komma, vet dock inte när.
Största minuset är väl att det inte stöds 4K Youtube. Men har ingen 4k projje än ändå... kanske blir en 65"-70"Oled TV nästa köp om några år, eller en 4k projje. Och ytube och spotify kör vi från HTPCn ändå.

Kör du XB1 X så har du stöd för både Atmos och 4K Netflix, 4K YouTube, etc.

Har själv HTPC som klarar det också, men smidigare med fjärren till att navigera apparna på Xboxen tycker jag (blir snabbare, och mer TV-känsla, och lite mindre fläktljud).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kör du XB1 X så har du stöd för både Atmos och 4K Netflix, 4K YouTube, etc.

Har själv HTPC som klarar det också, men smidigare med fjärren till att navigera apparna på Xboxen tycker jag (blir snabbare, och mer TV-känsla, och lite mindre fläktljud).

Dock fel refreshrate...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Dock fel refreshrate...

Stämmer. Men mer korrekt hantering av HDR/icke-HDR än ATV (viktigare, IMO).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Stämmer. Men mer korrekt hantering av HDR/icke-HDR än ATV (viktigare, IMO).

Nu switchar ATV det själv rätt, om man ställer in sdr +auto switch colorspace eller vad det står. Nu har jag bara Tv:n som har hdr, inte projektorn , och förstärkaren klarar bara 4k 30hz sdr. Så har alltid inställt på 1080p sdr. Men kan testa rakt till Tv:n nån dag för att kolla hur det funkar
För oss är rätt hz viktigare.. . Hatar judder

Vill absolut inte smutskasta shielden förresten, för den är en grym mediaspelare också, men gillar jämföra, och är kritisk, bedömmande av allt jag köper, och försvarar inte mina köp bara för att jag själv äger produkten.
Skulle finnas en jämförelsetråd mellan mediaspelare.
Den mediaspelare som varit mest prisvärda för oss här hemma har varit Boxeen faktiskt, men den hade vi enbart till egenripade mkv. Den köpte vi när den släpptes, och den funkade kanon tills för ca 1,5 år sen, började lagga ibland, och startyade i fel hz ibland, så man fick starta om filmerna ibland, elelr tom starta om spelaren. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Vill absolut inte smutskasta shielden förresten, för den är en grym mediaspelare också, men gillar jämföra, och är kritisk, bedömmande av allt jag köper, och försvarar inte mina köp bara för att jag själv äger produkten.
Skulle finnas en jämförelsetråd mellan mediaspelare.

Nu refererade jag till XB1 S/X som mediaspelare, men annars så håller jag med att Shielden har många bra saker och fördelar. Håller inte med i att allt blev helt rätt här (kör själv Plex på NAS och XB istället för Kodi, och har i princip inget fläktljud i mina), och han är ett rätt stort fan av just Shield (och därmed mest inkörd på den), men ändå en intressant jämförelse av de två som mediaspelare:

Annars så tycker jag även att ATV är en utmärkt lösning i många fall och på många sätt. Har själv tipsat bekanta och andra om den. Helt klart den lösning som är både enkel att använda och tar mindre plats (en PS /XB tar ju helt klart lite mer utrymme, och alla behöver inte optisk media, även om jag gillar möjligheten).

Finns helt klart +/- med alla lösningar; sedan är det upp till var och en att finna ut om det är en HTPC, Shield, konsol eller ATV som är bästa lösningen (eller en kombination av de).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu refererade jag till XB1 S/X som mediaspelare, men annars så håller jag med att Shielden har många bra saker och fördelar. Håller inte med i att allt blev helt rätt här (kör själv Plex på NAS och XB istället för Kodi, och har i princip inget fläktljud i mina), och han är ett rätt stort fan av just Shield (och därmed mest inkörd på den), men ändå en intressant jämförelse av de två som mediaspelare:

https://youtu.be/E_71SwSKLWI

Annars så tycker jag även att ATV är en utmärkt lösning i många fall och på många sätt. Har själv tipsat bekanta och andra om den. Helt klart den lösning som är både enkel att använda och tar mindre plats (en PS /XB tar ju helt klart lite mer utrymme, och alla behöver inte optisk media, även om jag gillar möjligheten).

Finns helt klart +/- med alla lösningar; sedan är det upp till var och en att finna ut om det är en HTPC, Shield, konsol eller ATV som är bästa lösningen (eller en kombination av de).

Precis, det är en själv som ska va nöjd
Här ser det ut som följande just nu. ATV 4k för egenrippat material, mkv, bd UHBD och netflix, hbo, viaplay redbullTV, plex. HTPC, som agerar nas också, för ytube, spotify vimeo, kolla filmklipp, bilder etc, och en standalone Samsung BD/UHD spelare förBD/UHD.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

@0p:

Har min shield rootad, så håller an lite med uppdateringen tills det är spikat att 6.3 går att roota.

Undrar dock om det nu går att helt ta bort Recommendations-fältet? I 6.2 och tidigare går det förvisso att ta bort rekommendationerna i sig, men fältet blir kvar, och det ligger en nag om "some recommendations are hidden, to enable go to settings" i det, som är rätt störigt för någon med grov IT-OCD som jag

Beroende på hur det ligger till med den saken blir det olika bråttom att slänga på uppdateringen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Vad är skillnaden mellan NVIDIA Shield & v2?

Läste btw att det finns viktiga begränsningar beträffande streaming från dator till NVIDIA Shield, bland annat blir alla ljudströmmar i stereo så specialformat som DTS osv fungerar inte då.

Vad för ljudformat stödjer NVIDIA Shield? Klarar den av DTS, DTS-HD, osv? Det är ju detta NVIDIA GTX 1050 Ti är optimal på: dekodar alla ljudformat så man slipper få huvudvärk av det om man vill slippa investera i världens dyraste ljudsystem utan kör med aktiva monitorer som jag gör med externt USB-ljudkort.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Vad är skillnaden mellan NVIDIA Shield & v2?

Det som skiljer ar designen pa konsollen och kontrollen sen nagon extra feature men det sitter samma propp och mangd Ram under huven.

mvh