Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

När har de inte tagit ut denna avgift då?

Jag har aldrig då betalat moms, tull och en administrativ avgift på 125 spänn för mina 10-kronorsköp från Kina. Ever. Och jag köper dussintals grejor därifrån i månaden.

Ibland har jag åkt på tull och moms för dyrare inköp, som till exempel en rörförstärkare till min skivspelare, men det var tull och moms, några 125 spänn i administrativa avgifter har jag aldrig betalat, någonsin. Varken från Kina eller från någon annanstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Exakt varför det inte gjordes tidigare är väl ganska sekundärt, problemet är att man använder momsuttaget som svepskäl för en oskälig pålaga. Den ärliga vägen att bli av med kinapaketen hade varit att arbeta mot att få Kina, som knappast kan kallas postalt U-land längre, omklassificerat av Världspostföreningen, och därmed tvinga China Post att höja portona till Sverige.

Jag tycker i övrigt fortfarande det gamla upplägget var synnerligen rimligt, helt oavsett att det var någon slags praxis sprungen ur intet.

Fast om de höjer portet eller inte för sina kunder i Kina spelar ingen roll, och det är inget problem unikt till fastlandets Kina. Paket från Hongkong har samma problematik, och att det är billigt därifrån har mer att göra med att de var del av det brittiska samväldet och inte att de hade någon utvecklingsstatus, de går inte under samma postavtal. PostNord kommer inte bli av med paket från Kina, så det är bara att vänja sig vid att de behöver göra importdeklarationen åt folk. Sen hade det givetvis varit bättre för konsumenterna om speditörerna i Kina förtullade varorna och stod för avgifterna, och att de betalas i förskott till säljaren. Hade varit enklare för Sverige att ta emot försändelserna och hade blivit mindre väntetider. Fast att de skulle komma med en pragmatiskt lösning från deras håll är ju bara att glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Äh, men lägg av. Du vet precis vad jag menar med "ändring".

Vadå kontrollera? Ett paket från Kina är väl ett paket från Kina, det är väl inget man behöver kontrollera. Ändringen består ju i att ALLA paket från Kina, oavsett värde skall behandlas och registreras, momsas och tullas och detta merjobb, som inte gjordes tidigare, kostar pengar. Men om inte staten tjänar på denna ändring, vilket de ju i rimlighetens namn inte borde, varför gör man det då.

Såklart de måste läsa exportdeklarationen där det står ordervärde och vad det är för vara, det har de knappast gjort. De har inte kontrollerat om de ska ta moms och tull.

Tullverkets uppgift är inte att instruera bolag hur man bryter mot lagen, att regeringen kräver att lagen efterföljs är inte konstigt alls då det bara handlar om att alla ska ha samma spelregler på marknaden. Andra speditörer följde till stor del redan lagen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Speditören importdeklarerar inte paket inom EU. Eftersom speditören gör extra jobb vid import, så tar de ut en avgift för det. Inte konstigare än att du måste betala för visum för att resa till Kina (fastlandet) eller vad som helst som kostar pengar i samhället.

Skillnaden är alltså att moms inbetalas på ett mer ineffektivt sätt vid import från länder utanför EU.

Om du handlar från en butik inom EU, är det inlagt i butikens datasystem vilka produkter som har 6% moms (böcker, inrikes tågbiljetter m.m.), 12% (livsmedel) respektive 25% (det mesta annat). Utländska butiker inom EU debiterar ibland moms enligt reglerna i hemlandet istället för att debitera enligt svenska regler. Datorn kan alltså direkt räkna ut hur mycket momsen uppgår till och det sker därför bara en transaktion på varor + moms som betalas en gång för alla och det behövs ingen manuell handpåläggning. Snabbt, enkelt och effektivt.

Om du handlar från en butik utanför EU, betalar du ingen moms alls till butiken. Istället förser butiken försändelsen med en lapp där det står vad försändelsen innehåller. Sedan sitter det någon på Postnord och läser av etiketten. Personen på Postnord behöver fylla i en tulldeklaration så att rätt avgifter tas ut. Om du behöver betala tull (gäller vanligtvis bara om värdet överstiger 1500 kr, men jag tror att t.ex. försändelser till företag och försändelser som innehåller parfym åter på tull från första kronan), måste man ange exakt vilken sorts vara det är så att det blir rätt tullsats. Är det bara moms att betala, kanske det räcker med att ange rätt momssats (färre alternativ att välja mellan). Sedan ska man klistra på en lapp till mottagaren som talar om vad det är för avgifter. Man måste låta postombudet ta emot betalning (kostar pengar, jämför med kostnaden för postförskott), det måste alltid gå till postombudet (annars kan små försändelser komma direkt i postlådan) och man måste ha åtminstone viss begränsad spårningsmöjlighet inom Sverige så att man kan kontrollera att det betalats och att försändelsen inte kommit bort (men avsändaren kanske valt ett fraktalternativ utan spårning så att Postnord tvingas uppgradera från icke spårbar försändelse till spårbar försändelse).

Det är alltså för denna ineffektivitet man får betala extra. Om du beställer från Amazon utanför Europa, sker betalning av tull och moms genom Amazon (och speditören debiterar Amazon för sina kostnader). Här blir det ofta jäkligt mycket billigare än om man betalar Postnords avgift. Jag antar att Amazon har ordnat så att man har något effektivare upplägg med speditörerna så att importdeklarationen inte kostar lika mycket pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Såklart de måste läsa exportdeklarationen där det står ordervärde och vad det är för vara, det har de knappast gjort. De har inte kontrollerat om de ska ta moms och tull.

Men om dom alltid skall ta tull och moms så spelar det ju ingen roll, man blir ju då tvungen att kontrollera hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men om dom alltid skall ta tull och moms så spelar det ju ingen roll, man blir ju då tvungen att kontrollera hur som helst.

Bevisligen har det inte känt sig tvungna till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag har aldrig då betalat moms, tull och en administrativ avgift på 125 spänn för mina 10-kronorsköp från Kina. Ever. Och jag köper dussintals grejor därifrån i månaden.

Ibland har jag åkt på tull och moms för dyrare inköp, som till exempel en rörförstärkare till min skivspelare, men det var tull och moms, några 125 spänn i administrativa avgifter har jag aldrig betalat, någonsin. Varken från Kina eller från någon annanstans i världen.

Själv håller jag cirka 140 på e4an. Gjort så enda sedan jag fått körkort. Inga böter här inte.

Hörde dock om en som kört 240 km/h mellan linköping och norrköping och han åkte dit. Så kag antar det bara är de högre hastigheter som är otillåtet??!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Och som många sagt tidigare så är det inte en straffavgift...det är till för att täcka de merkostnader som speditören har för att hantera momsen åt dig. Kan ju fråga hur mycket moms du betalat in till staten för de som du beställt? Troligen inget alls? Gillar normalt sett inte liknelser, men dra till med en ändå: Du är lite i läget när man klagar på parkeringsbot när man har sluppit det tidigare, trots att man varit felparkerad. Reglerna har funnits länge, de kommer nu att appliceras även på kinapaket. Har du inte betalt någon moms självmant tidigare så är ju det en indikation på att det behövs ett system som hanterar det åt oss. Vilket då kostar pengar. Skattemoral bör rimligen gälla hela samhället, annars så kommer argumenten: "Men de slipper ju, varför ska jag då betala?"

Fast det är knappast något självkostnadspris. Den totala administrationskostnaden per paket kan omöjligen landa på 125 spänn eller vad avgiften till slut blev, det är helt utom all rim och reson. Man också kan fundera på de etiska aspekterna av att ett privat företag i någon slags samarbetslig monopolställning gentemot andra länders postorgan inför handelshinder i form av en godtycklig avgift.

Inget ont i liknelser, de är många gånger det absolut bästa sättet att lyfta fram en poäng

En rimligare och bättre lösning än ett system som hanterar momsindrivning från första kronan, är att man helt enkelt skippar momsen på såna här smågrejer, på samma vis som man inte drev in arbetsgivaravgift och skatt när du i din ungdom fick några hundralappar som tack för att du hjälpte mormor att klippa gräsmattan eller nåt.

Men den här friheten gällde hela samhället. Det var lika för alla. Vem som helst kunde aliexpressa och ebaya skattefritt av hjärtats lust, det var inte något privilegium som tillföll en viss grupp som så ofta annars. Vill man få bukt med den där sortens tänk borde man snarare angripa samhällselitens skatteplanerande.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Vad är det som är krångligt?

Jag vet inte... Va, vad?

Skrivet av Frispel:

Reglerna har funnits länge som säger att speditören ska se till att moms och eventuellt tull tas ut på varor som skickas från länder utanför eu. Denna hantering måste speditören göra och kommer i praktiken att innebära merkostnader. För att speditören inte ska gå back så har de då rätt att ta ut en avgift.

Jag har aldrig betalat någon sådan avgift, inte från Posten, inte från DHL, inte från Schenker.

Skrivet av Frispel:

Och som många sagt tidigare så är det inte en straffavgift...det är till för att täcka de merkostnader som speditören har för att hantera momsen åt dig.

Men man måste ju inte ta ut moms och tull för alla brev och paket, man har ju inte gjort det tidigare så varför ändrar man. Och om man nu ändrar så att fidget spinnern för 20 kronor från Kina nu obönhörligen absolut utan omsvep MÅSTE momsas och tullas och därför måste kompensera detta genom att ta ut en avgift (vilket rimligtvis borde varken mer eller mindre exakt kompensera för merjobbet) så varför skall man då ta ut moms och tull för dessa skitsummor överhuvudtaget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Själv håller jag cirka 140 på e4an. Gjort så enda sedan jag fått körkort. Inga böter här inte.

Gud vad du är rolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Precis, extra jobb. Det är okej att man tar ut en avgift på extrajobb, men inte om man skapar extrajobbet själv bara för att kunna ta ut avgiften för extrajobbet.

Mig veterligen är det inte Postnord som har beslutat om att det skall vara tull och moms på varor som kommer utanför EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast om de höjer portet eller inte för sina kunder i Kina spelar ingen roll, och det är inget problem unikt till fastlandets Kina. Paket från Hongkong har samma problematik, och att det är billigt därifrån har mer att göra med att de var del av det brittiska samväldet och inte att de hade någon utvecklingsstatus, de går inte under samma postavtal. PostNord kommer inte bli av med paket från Kina, så det är bara att vänja sig vid att de behöver göra importdeklarationen åt folk. Sen hade det givetvis varit bättre för konsumenterna om speditörerna i Kina förtullade varorna och stod för avgifterna, och att de betalas i förskott till säljaren. Hade varit enklare för Sverige att ta emot försändelserna och hade blivit mindre väntetider. Fast att de skulle komma med en pragmatiskt lösning från deras håll är ju bara att glömma.

Okej, bli av med sådana paket som inte är lönsamma att leverera då, oavsett var i världen de kommer från. Minska trögheten i subventionssystemen, så de återspeglar den aktuella verkligheten, och inte hur det låg till för 30 år sedan, för att plocka en siffra ur arslet.

Nä, det är ett problem. Kina kommer förstås bara göra det som Kina tror gynnar Kina, och omvärlden har väl knappast några påtryckningsmedel när det kommer till handeln med dem. Alla sitter med skallen riktigt långt upp i Kinas röv.

Jag tycker dock fortfarande det system man nu infört inte är vettigt på något vis. Administration genererar inga värden, bara omsättning av dem. Använd resurserna som förbrukas på det till att producera något istället. Rimligare vore att helt slopa momsuttag på försändelser av ringa värde, förslagsvis enligt den tidigare praxisen, och ta ut självkostnadspris för moms/tulladministrationen kring försändelser med högre värde. Man snackar ju sig från politikerhåll varm om globaliseringens alla fröjder annars, borde man inte i analogi med det göra precis allt för att främja världshandeln?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast det är knappast något självkostnadspris. Den totala administrationskostnaden per paket kan omöjligen landa på 125 spänn eller vad avgiften till slut blev, det är helt utom all rim och reson.

Övriga speditörer har jämförbar nivå på sina avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Skillnaden är alltså att moms inbetalas på ett mer ineffektivt sätt vid import från länder utanför EU.

Om du handlar från en butik inom EU, är det inlagt i butikens datasystem vilka produkter som har 6% moms (böcker, inrikes tågbiljetter m.m.), 12% (livsmedel) respektive 25% (det mesta annat). Utländska butiker inom EU debiterar ibland moms enligt reglerna i hemlandet istället för att debitera enligt svenska regler. Datorn kan alltså direkt räkna ut hur mycket momsen uppgår till och det sker därför bara en transaktion på varor + moms som betalas en gång för alla och det behövs ingen manuell handpåläggning. Snabbt, enkelt och effektivt.

Om du handlar från en butik utanför EU, betalar du ingen moms alls till butiken. Istället förser butiken försändelsen med en lapp där det står vad försändelsen innehåller. Sedan sitter det någon på Postnord och läser av etiketten. Personen på Postnord behöver fylla i en tulldeklaration så att rätt avgifter tas ut. Om du behöver betala tull (gäller vanligtvis bara om värdet överstiger 1500 kr, men jag tror att t.ex. försändelser till företag och försändelser som innehåller parfym åter på tull från första kronan), måste man ange exakt vilken sorts vara det är så att det blir rätt tullsats. Är det bara moms att betala, kanske det räcker med att ange rätt momssats (färre alternativ att välja mellan). Sedan ska man klistra på en lapp till mottagaren som talar om vad det är för avgifter. Man måste låta postombudet ta emot betalning (kostar pengar, jämför med kostnaden för postförskott), det måste alltid gå till postombudet (annars kan små försändelser komma direkt i postlådan) och man måste ha åtminstone viss begränsad spårningsmöjlighet inom Sverige så att man kan kontrollera att det betalats och att försändelsen inte kommit bort (men avsändaren kanske valt ett fraktalternativ utan spårning så att Postnord tvingas uppgradera från icke spårbar försändelse till spårbar försändelse).

Det är alltså för denna ineffektivitet man får betala extra. Om du beställer från Amazon utanför Europa, sker betalning av tull och moms genom Amazon (och speditören debiterar Amazon för sina kostnader). Här blir det ofta jäkligt mycket billigare än om man betalar Postnords avgift. Jag antar att Amazon har ordnat så att man har något effektivare upplägg med speditörerna så att importdeklarationen inte kostar lika mycket pengar.

Från och med 2021 kommer utländska säljare kunna registrera sig i ett EU-land och EU-landet de betalar in moms till kommer fördela vidare medlen till köparens land. De kommer alltså kunna göra ett helt annat förfarande än att speditören ska ta det ansvaret per försändelse, och typ som importörer i EU betala månadsvis. De måste fortfarande ha någon form av tullombud, men det blir inte längre samma kostnad per försändelse som idag. De behöver senare alltså inte som idag att momsregistrera sig i varje EU-land, de behöver inte sätta upp företag eller filial här heller. Vill de idag skicka till Frankrike, Polen eller Sverige så är det förtullat (DDP) eller att lämna över allt ansvar på mottagaren (DDU) som gäller. Problemet för småsäljare är ju att deras speditör inte erbjuder något alternativ alls för förtullning eller att det är minst lika dyrt som att mottagaren och då PostNord står för det. Jättar som Amazon (eller småsäljare som typ skickar via eBays global shipping) har inte riktigt det problemet.

Vill AliExpress att deras säljare skickar småprylar hit så borde de alltså starta upp ett lager/logistikcenter som deras säljare skickar försändelser till som ska till utlandet och sen hantera frakt och import/export åt dem. Som eBays program fungerar så betalar du moms/tull/avgifterna till eBay i samband med köpet/auktionen, säljaren behöver inte bry sig mer än att skicka in det till eBay i stort sett.

Sen kan de ju alltid börja efterfakturera hos PostNord som andra speditörer istället, om de tycker det är krångligt att sköta moms/tull via ombuden. Gör inte direkt de som får avgiften gladare.

PostNord har betalat in momsen till Tullverket så vitt jag vet, så nog har de kollat vad det rör sig om för varukod/er. PostNord har ju inte för den delen stoppat de paket som inte har något deklarerat värde alls. Rutiner och system har de egentligen, det är ju bara att de valt att inte följa de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Övriga speditörer har jämförbar nivå på sina avgifter.

Två fel gör inte ett rätt. Det är väl ingen slump att man i mesta möjliga mån undviker övriga speditörer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Okej, bli av med sådana paket som inte är lönsamma att leverera då, oavsett var i världen de kommer från. Minska trögheten i subventionssystemen, så de återspeglar den aktuella verkligheten, och inte hur det låg till för 30 år sedan, för att plocka en siffra ur arslet.

Nä, det är ett problem. Kina kommer förstås bara göra det som Kina tror gynnar Kina, och omvärlden har väl knappast några påtryckningsmedel när det kommer till handeln med dem. Alla sitter med skallen riktigt långt upp i Kinas röv.

Jag tycker dock fortfarande det system man nu infört inte är vettigt på något vis. Administration genererar inga värden, bara omsättning av dem. Använd resurserna som förbrukas på det till att producera något istället. Rimligare vore att helt slopa momsuttag på försändelser av ringa värde, förslagsvis enligt den tidigare praxisen, och ta ut självkostnadspris för moms/tulladministrationen kring försändelser med högre värde. Man snackar ju sig från politikerhåll varm om globaliseringens alla fröjder annars, borde man inte i analogi med det göra precis allt för att främja världshandeln?

Vore poänglöst att gå tillbaka till läget vi hade innan 1 juli 1992, EU inför reglerna med tvång hos alla medlemsländer från och med 2021 ändå.

Värdet är bara att vi inte ska snedvrida konkurrensen. När EUs nya tullregler införs kommer det dock finnas andra sätt för säljare i tredje land att betala momsen, och då behöver de inte gå via speditörer med dyra avgifter längre. Sverige kan inte införa något liknande innan resten av EU tyvärr, gemensam marknad och gemensamma regler betyder att det inte är fritt fram att göra som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Borde inte Postnord ta detta med kinesiska staten som subventionerar frakten?

TACK! För att någon faktiskt läst på. Detta är något gammalt FN-avtal som utgår från att kina är ett U-land. Jobbar på posten, det är en jäkla massa denna oändliga kinapaket som belastar men som vi inte får ett öre för.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Två fel gör inte ett rätt. Det är väl ingen slump att man i mesta möjliga mån undviker övriga speditörer.

Vad är rimligt pris då?

Jag vet inte hur lång tid det tar att utföra jobbet så jag har svårt att bedöma hur rimligt det är med 125 kr.

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Det är väl en ändring, annars hade vi väl inte pratat om det.

Ja. Om man går från att inte tillämpa en lag till att tillämpa den, är det förstås en förändring.

Permalänk
Medlem

Ja. Om man går från att inte tillämpa en lag till att tillämpa den, är det förstås en förändring.

Förändringen är i efterföljandet, inte i reglerna eller lagen eller ens tolkningen av lagen.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Fast det är knappast något självkostnadspris. Den totala administrationskostnaden per paket kan omöjligen landa på 125 spänn eller vad avgiften till slut blev, det är helt utom all rim och reson.

Man kan förstås diskutera vad avgiften ska vara. Det är dyrare i Danmark än i Sverige. Du kan testa att använda en konkurrent till Postnord, men då får du förstås också betala en avgift som konkurrenten bestämmer och alla verkar ha liknande avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vore poänglöst att gå tillbaka till läget vi hade innan 1 juli 1992, EU inför reglerna med tvång hos alla medlemsländer från och med 2021 ändå.

Värdet är bara att vi inte ska snedvrida konkurrensen. När EUs nya tullregler införs kommer det dock finnas andra sätt för säljare i tredje land att betala momsen, och då behöver de inte gå via speditörer med dyra avgifter längre. Sverige kan inte införa något liknande innan resten av EU tyvärr, gemensam marknad och gemensamma regler betyder att det inte är fritt fram att göra som man vill.

Ah, nä, det låter ju klart bättre. Visst, man kommer väl se det som en möjlighet att ta ut förtäckt skatt, i stil med miljöavgifter på elektronik, boendeparkeringsavgifter på 600 spänn i månaden för att stå på gatan, etc, men hellre att det går till statskassan än till kommersiella aktörer i alla fall.

Hrrm, är inte konkurrensen redan ganska snedvriden när svenska handlare kan ta 199:- för samma HDMI-kabel som kostar 20:- att beställa från Kina? Jag köper en prisskillnad motsvarande transport, avgifter och moms, men när det rör sig om tiotalsfaktorer måste det handla om att man tar ut rent skamlös avans, och att branschen är liten nog att ingen ska bryta sig ut, det har skapats någon slags tyst kartell. Det lär inte bli bättre av att man nu effektivt blockerat den enda verkliga konkurrens som funnits på den sortens varor.

Glodde tillbaka lite i tråden förresten. Ett förslag när diskussionen ebbat ut; kopiera in alla dina inlägg i Word på kul, och se hur många A4 du får ihop

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast det är knappast något självkostnadspris. Den totala administrationskostnaden per paket kan omöjligen landa på 125 spänn eller vad avgiften till slut blev, det är helt utom all rim och reson. Man också kan fundera på de etiska aspekterna av att ett privat företag i någon slags samarbetslig monopolställning gentemot andra länders postorgan inför handelshinder i form av en godtycklig avgift.

Inget ont i liknelser, de är många gånger det absolut bästa sättet att lyfta fram en poäng

En rimligare och bättre lösning än ett system som hanterar momsindrivning från första kronan, är att man helt enkelt skippar momsen på såna här smågrejer, på samma vis som man inte drev in arbetsgivaravgift och skatt när du i din ungdom fick några hundralappar som tack för att du hjälpte mormor att klippa gräsmattan eller nåt.

Men den här friheten gällde hela samhället. Det var lika för alla. Vem som helst kunde aliexpressa och ebaya skattefritt av hjärtats lust, det var inte något privilegium som tillföll en viss grupp som så ofta annars. Vill man få bukt med den där sortens tänk borde man snarare angripa samhällselitens skatteplanerande.

Varför skulle det inte vara någon form av självkostnad? Du behöver infrastruktur för att samla in och kontrollera vilka vad som är varor och vad som inte är det och ha lokal för att lagra paket i. Man måste kolla vad det är i så man vet om det bara är moms eller om man ska betala tull också. Man måste kolla värdet på saken. Sedan ska paketet registreras och kopplas till en person så man kan skicka en faktura. Pengar ska hanteras och flyttas från kontot man betalat till och föras över till skattemyndigheten(?). Det ska även in i bokföringen och hanteras där så pengar in=pengar ut. De som gör allt detta ska ha betalt. Finns säkert ännu fler aspekter som alla bidrar med omkostnader.

Skrivet av VresiBerba:

Jag vet inte... Va, vad?

Jag har aldrig betalat någon sådan avgift, inte från Posten, inte från DHL, inte från Schenker.

Men man måste ju inte ta ut moms och tull för alla brev och paket, man har ju inte gjort det tidigare så varför ändrar man. Och om man nu ändrar så att fidget spinnern för 20 kronor från Kina nu obönhörligen absolut utan omsvep MÅSTE momsas och tullas och därför måste kompensera detta genom att ta ut en avgift (vilket rimligtvis borde varken mer eller mindre exakt kompensera för merjobbet) så varför skall man då ta ut moms och tull för dessa skitsummor överhuvudtaget?

Därför att även dessa små skitsummor snedvrider konkurrensen och innebär en inkomstförlust för staten. Även om det bara är 5:- på en sak som kostar 20:- så är det 5:- konkurrensfördel mot de som säljer saker med momsen inkluderad. Det kan tyckas handla om skitsummor, men sammantaget ska det handla om miljarder i utebliven moms. Och jag tror att alla är medvetna om att det inte kommer att handla om samma summor framöver om man måste betala administrationsavgift även för skitsaker.

Självklart borde det kunna hanteras på ett smidigare sätt, men det innebär att säljaren får ta det ansvaret eftersom köparen uppenbarligen inte är intresserad av att sköta detta. Förhoppningsvis så blir hanteringen smidigare framöver när EU inför enhetliga regler och då förhoppningsvis även inför ett smidigt system att betala momsen när man köper.

Har du sluppit dessa avgifter så är det bara att gratulera, själv har alltid räknat med dessa avgifter om jag beställt något som skickas från ett land utanför EU, speciellt om det skickas via DHL eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Mig veterligen är det inte Postnord som har beslutat om att det skall vara tull och moms på varor som kommer utanför EU.

Och mig veterligen är Postnord ett statligt bolag.

Permalänk
Avstängd

Exakt. Dessutom är det inte lagstiftat att ta ut en administrativ avgift, eller hur.

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

TACK! För att någon faktiskt läst på. Detta är något gammalt FN-avtal som utgår från att kina är ett U-land. Jobbar på posten, det är en jäkla massa denna oändliga kinapaket som belastar men som vi inte får ett öre för.

Men om man köper ett vykort, klistrar på ett 21-kronors frimärke och skriver "Kina", får väl Postnord hela portobeloppet utan att Zhongguo youzheng får ett öre? Kompenserar dock inte för hela kostnaden med försändelser från Kina till Sverige.

Vad händer om en försäljare låter bli att fylla i blanketten CN22 (eller motsvarande) på en försändelse till Sverige? Har problem med en butik i Japan som verkar ha missat att blanketten måste fyllas i. Hittils har Postnord släppt igenom alla försändelser utan avgift, men det kanske blir ändring på det om man börjar tillämpa skattelagstiftningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är rimligt pris då?

Jag vet inte hur lång tid det tar att utföra jobbet så jag har svårt att bedöma hur rimligt det är med 125 kr.

Kostade vare momsregistrering verkligen 125 spänn att utföra, skulle inget i second hand-butiker, som är i en liknande situation i meningen att de hanterar unika objekt styckvis, kunna sälja något billigare än så. De arbetar dessutom i mycket mindre skala än Postnord, och bör därmed också ha högre kostnader per registrering.

Det skulle förvåna mig storligen om den verkliga kostnaden per försändelse ens var tvåsiffrig. Jag gissar att det handlar om ören.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Därför att även dessa små skitsummor snedvrider konkurrensen och innebär en inkomstförlust för staten. Även om det bara är 5:- på en sak som kostar 20:- så är det 5:- konkurrensfördel mot de som säljer saker med momsen inkluderad.

Jo, det ligger förstås något i det, att ta ut moms på en vara som en småhandlare säljer för 2000% mer än vad en säljare på Ebay tar är förstås bra mycket mer lukrativt.

https://www.maxgaming.se/keycaps/cherry-mx-rubber-o-ring-swit...

https://www.ebay.com/itm/120pcs-Mechanical-Keyboard-Cherry-Ke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

https://www.postnord.com/sv/om-oss/vara-asikter/blogg/blogg/p...

Verkar som att det varit nån idé kring att man som kund ska lösa momsen själv under 22 euro.

Det flög väl under radarn förr men paketvolymerna verkar ju numera ge totalbelopp som farbror staten inte längre kan se mellan fingrarna för.

Jag åkte förr (säg 5-6-7 år sedan) på moms+avgift ungefär 50% av gångerna jag köpte från USA. På senaste åren har jag aldrig fått det igen.

Jag har dock även en konspirationsteori om att PostNord inte har orkat / haft kapacitet att moms-behandla 150k paket om dagen och därav mer än gärna kör på nämnd ”praxis” ovan.
Läste även nånstans, men kan inte hittakällan nu igen, att dom uttalat sig något i stil med att postlagen kräver en skyndsam hantering och att momsandet hade stoppat upp paketen orimligt länge.

Permalänk
Medlem

Men om man köper ett vykort, klistrar på ett 21-kronors frimärke och skriver "Kina", får väl Postnord hela portobeloppet utan att Zhongguo youzheng får ett öre? Kompenserar dock inte för hela kostnaden med försändelser från Kina till Sverige.

Vad händer om en försäljare låter bli att fylla i blanketten CN22 (eller motsvarande) på en försändelse till Sverige? Har problem med en butik i Japan som verkar ha missat att blanketten måste fyllas i. Hittils har Postnord släppt igenom alla försändelser utan avgift, men det kanske blir ändring på det om man börjar tillämpa skattelagstiftningen.

Skickar du något till Kina från Sverige är det postnord som får pengarna så vitt jag vet. Om kina däremot skickar något är det subventionerat vilket i praktiken innebär att Postnord får betala för att skicka dessa paket. Värt att tillägga är också att postnord inte kan säga nej till ett uppdrag så det går inte heller att komma undan paketen den vägen och låta dem gå via en annan speditör.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"