Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Varför har iPhone X så extremt mycket bättre batteritid än min S8?

Permalänk
Medlem

Batteri överlag är lite halvmysko på androids tycker jag. De iphones jag har haft har alltid haft bra batteritid oavsett appar jag installerar.
Med min nexus 6p fick jag ändra diverse saker själv, blir ju en del att kolla upp om man tycker den drar mycket. Jag brukar köra med AccuBattery för att få en bra och enkel översikt då den inbyggda batterimätaren är värdelös.

Hur som. Avg. är 19%/h screen on, 0.9%/h screen off. Screen off inkluderar även en hel del musik, streamad och inte streamad.
Så en vanlig dag kanske resulterar i 50-60% när jag går och lägger mig beroende på hur mycket skärmen används, oftast mellan 1-2 timmar då jag ibland kollar på youtube när jag sitter på bussen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har ganska bra batteritid på min S8, mycket bättre än min äldre S7:a. Använder både Snapchat och Messenger dagligen relativt mycket med min flickvän men använder mig då utav Messenger Lite versionen och använder tredjeparts program för facebook klienten kallad Swipe for Facebook. Ökade min batteritid rejält.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är det samma operatör på telefonerna? Taskig täckning brukar dra väldigt mycket batteri då den konstant ligger och scannar efter en bättre mast.

Ja, jag flyttar mitt sim-kort mellan telefonerna (använder dem inte samtidigt) så ja, samma operatör på båda.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Inaktiv

Har ni testat att stänga av skärmalternativet "Always on". Det hjälpte batteritiden drastiskt på min samsung lur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Idag har varit en relativt inaktiv dag med telefonen men efter cirka 12 timmar med 1 timma och 45 minuters SOT, 50% ljusstyrka och upplösningen satt på 1440 x 2960, ligger batteriet på 68%. Personligen kör jag "AccuBattery" för att spåra min batterianvändning, prova den eller valfri annan app (för alla appar är mer detaljerade än Androids inbyggda), så får du se eventuella energitjuvar.

Ok, får testa att köra AccuBattery då för att se om jag kan hitta ngt, för det här är frustrerande på riktigt.

Sen är det nog som någon annan skriver här, Android är rätt "wonky" när det gäller just batteri. Varierar extremt mellan användare och kan gå från att vara kanon till att vara usel bara pga någon enstaka app eller uppdatering. Antar att det är priset man får betala när ett OS ska fungera med hundratals olika märken och modeller. I Apples fall har dom ju stenkoll på exakt vilja iPhone modeller som deras OS ska lira med och kan ju såklart anpassa och optimera på ett helt annat sätt. Jag måste säga att fram till iPhone X (som jag upplever har extremt bra batteri) så imponerar inte heller batteritiden hos apple, men... ngt som skiljer apple från Android (tycker iaf jag) är att batteriet inte blir sämre från den ena dagen till den andra.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Ok, får testa att köra AccuBattery då för att se om jag kan hitta ngt, för det här är frustrerande på riktigt.

Som många andra skrivit, "Always On display" är det på?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Som många andra skrivit, "Always On display" är det på?

Nej, det är nog det första jag stänger av.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

@AxF: Finns en funktion som heter "energiövervakning" där alla appars batterianvändning övervakas.
Funktionen är inte på som standard men kan aktiveras "Enhetsunderhåll - Batteri - Avancerade inställningar (via de 3 prickarna).
Med denna på bör du kunna få koll på vad det är som drar mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Batteriet i din iphoneX är ju nytt, det blir snart kass ska du se. De första månaderna snittade mitt batteri i min Lenovo P2 på 4-5 dagar. Nu håller det bara 3-4 med samma användning.

Ahhh, sweet, sweet P2 fanken vad jag saknar min.

Jag sitter på OP5t idag men saknar ändå min P2 som även den var relativt ny när olyckan slog till, precis som så många andra sprack skärmen och det efter en ganska lätt stöt också.
Dum som är stängde jag inte av telefonen och efter några timmar fanns RGB samt svarta fläckar runt hörnsprickan, på kvällen hade det spritt sig över hela skärmen och vaknade nästa dag till helt stendöd skärm. Skulle du spräcka frontglaset släck ner den direkt och beställ ny front är mitt tips iaf, vänta inte.

Hoppas man kan hitta en skärm någonstans, någon gång för att behöva betala tusingen från Kina för LCD kopia känns ju så så.., gav 1780kr el nåt sånt för min från Kina.

Permalänk
Medlem

Om du har ett MicroSD kort i luren så skulle du även kunna testa att plocka ur det, har läst att det kan spöka till batteritiden på vissa mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Om du har ett MicroSD kort i luren så skulle du även kunna testa att plocka ur det, har läst att det kan spöka till batteritiden på vissa mobiler.

Ok, Nej inget minneskort i den.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Kör du på full ljusstyrka på skärmen?
Högsta upplösning på skärmen?

Jag kör typ halv ljusstyrka, och har satt ner skärmen till 1080p (märkte absolut ingen skillnad överhuvudtaget). Det kan göra stor skillnad.

Men om du går in i inställningarna och kollar vad som drar batteri, får du inte fram något vettigt där?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Är ju ganska enkelt att kolla vad som drar mest batteri, vad står det under förbrukning?

För mer detaljerad info tror jag att man behöver root och köra typ GSam Battery monitor (vet inte om den fortfarande är aktuell men det var vad jag använde förut).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Ja, jag får testa detta och se om det hjälper...

Förstår bara inte varför man inte kan göra hårdvara/mjukvaran smartare? på min iPhone X är allt (synk, blåtand, platstjänster, wifi) osv påslaget och den har iaf smått fantastisk batteritid i jämförelse.

Har du testat det nu, att stänga av platstjänster?

Hjälpte mig något så enormt. Framför allt är det saker som über som drar när platstjänster är igång.

1) Stäng av platstjänster
2) Aktivera "viloläge" för appar i bakgrunden

Berätta hur du upplevt efter dessa två förändringar

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxF:

Nej, Iphonen är nyare. Men... Jag fick byta skärm på min S8 för ett par veckor sedan hos Samsung service center. Fick då veta att även batteriet ersätts med ett nytt. Jag upplever inte batteritiden ett smack bättre trots nytt batteri.

Du kanske fick ett batteri som inte är original från Samsung?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Du kanske fick ett batteri som inte är original från Samsung?

Det hoppas jag inte... det är bytt på samsungs egen serviceverkstad.
Man får ju utgå från att dom använder originaldelar där.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Använder både en Samsung Galaxy S8 och en iPhone X. S8an har rent ut sagt USEL batteritid. Jag har testat allt från att göra fabriksåterställning, rensa cache, flashat om stock firmware med Odin m.m. Jag tar telefonen på morgonen, läser lite aftonbladet och kollar FB flöde medans jag käkar frukost, efter 1timme kan batteriet vara nere på 80% sedan fortsätter den att hysteriskt käka batteri resten av dagen. Jag får stödladda flera ggr om dagen för att klara mig.

Har nu även en iPhone X som jag kört några veckor. Tog den fulladdad 06:20 när jag gick upp idag, nu kl 19:27 när jag kollar batteriet har jag 73% kvar med 3timmar och 4min SOT. Vad gör Apple som inte Samsung fixar? Kollar man tester på nätet så skiljer det inte speciellt mycket när man jämför S8 och iPhoneX ? Dock så är inte min S8 ens i närheten av 73% batteri efter 13 timmar från laddaren.

Någon?

Hur ser man SOT på en iPhone? För ett tag sedan började de väl med att man kunde se vad varje app hade för SOT? Så då kanske man kunde addera varenda en?
För användning eller vad det kallas för i iOS har inget med SOT att göra, det trodde jag alla visste om efter det varit så i 10 år typ.
Hint: En iPhone som bara ligger still en dag har ca 1 tim användning. Samtal och musik som inte har något med skärmen att göra kommer också adderas till användning.

Kollar man på tex https://www.youtube.com/watch?v=WqNL9IbcrfU så har du antingen fel på din S8:a eller så använder du den mer.

Vidare så verkar ju Apple köra på samma linje som många biltillverkare gör med bensinmätaren. Fast biltillverkarna har ju en giltig orsak till det ibland iaf i och med att tanken är smalare nertill. Där är det ju ofta att tankmätaren står i toppen skitlänge, sen då den börjar sjunka gör den det i fortare takt.
I testet jag länkade ser man ju klart och tydligt att Apple kör på denna linje.

Om det inte vore så och användning i inställningarna visade SOT så skulle det betyda att just din telefon skulle ha en SOT på ungefär 12 tim innan den skulle lägga av vilket du själv måste inse inte är realistiskt.

Permalänk

Reser du mycket om dagarna och/eller har dålig signal? Upplever att batteriet kan ätas riktigt snabbt om telefonen hela tiden måste söka efter bättre signal. Om det är resandet som är boven kan det vara värt att sätta telefonen på flygplansläge under resan om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Att det är bakgrundstjänster som tömmer batteriet har du nog rätt i. Jag märker det rätt tydligt på förbrukning i viloläge. Ladda min iPhone X full på kvällen, drog ut den från laddaren och kollade sedan morgonen efter. 98% kvar av batteriet, dvs 2% förbrukat över natten. Gör jag samma sak med min S8 så har den förbrukat mellan 12-15%

Om S8+ drar 15% under natten så är det nån eller några appar som är buggigt och håller i gång telefonen, då den inte går i viloläge som det skall. Med nya Doze läge skall det dra minimalt när telefonen är i viloläge, ibland endast 0-1% under natten. Bäst att hålla koll på är GSAM Battery Monitor som jag alltid använder oavsett telefon. Tyvärr sen Android 7, så tillåter Google inte 3rd parts app visa appar som drar batteri, men den duger fortfarande ha koll på batteri användning.
Min S8+ drar endast 1-2% under natten och jag har allt du nämnt, platshistorik alltid på: AOD, Facebook, Facebook Messenger, platshistorik, BT, GPS.

Installera CPU Spy, stäng av displayen 1 min och kolla sen inne i CPU Spy om telefonen går i viloläge. Om det inte gör det, boota i recovery mode och rensa cache. Testa igen med CPU Spy och tills du ser att telefonen går i viloläge när den inte används. Denna check gör jag alltid om märker telefonen drar mer än 3% under natten när den inte används.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Något jag brukar tipsa om är att stäng ner onödiga funktioner såsom "Plats" , Bluetooth, Synkronisera, Flera fönster, t.ex

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en S8+ och kör med ljusstyrka på ca 45%, ingen BT, Always on Screen funktionen på kanske 4-5h per dag.

Senast jag använde telefonen ner till 10% för att se hur länge jag klarade mig "på en laddning" så hade den varit igång 38h med 7h aktiv skärmtid. Då är mitt största användningsområde med telefonen att surfa med chrome.