Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

4K tv input lag

Hej! Jag har en ”billig” 4K tv med hög input lag, men om vi säger att min tv ändå ser okej ut med en vanlig ps4 - skulle det även göra det med en Xbox one x? I 4K? Med andra ord.. är det liksom hur bra bild det är som avgör input lag? Eller får jag samma input lag med en playstation 2 som en Xbox one x t.ex?

Permalänk
Avstängd

Input lag kommer oavsett spelmaskin, det är ju hur snabb bildpanelen klarar av att jobba.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Bildexpert 📺

@pollyman: Input lag baseras på elektroniken i din TV och den bildprocessning den använder. Spellägen brukar därför stänga av sådant som brusfilter och interpolering vilket adderar rätt märkbara latenstider på de flesta TV, kanske så mycket som 100 ms eller mer.

Input lag kan också (och brukar) variera med vilken signal du kör. Fast det är inte på grund av signalen eller källan i sig självt, utan på hur elektroniken i just din TV:n fungerar mot olika signaltyper. Så du kan få olika input lag på PS2 och Xbox One baserat på att din TV ger olika latenstider baserat på signal och koppling (till exempel om PS2 går via scart) och 4K över HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Input lag kommer oavsett spelmaskin, det är ju hur snabb bildpanelen klarar av att jobba.

Du blandar ihop panelens latens med bildhanteringens latens.
Frågan gäller bildhanteringens latens.

OnT:
Testa för att få säkert svar.
Min gamla TV hade ok input lag på Scart och HDMI i 720p men för högt i 1080p.