Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ghollghost:

En sak som jag tänkte på när jag läst igenom tråden. Köparen sa att du inte svarat när han skrivit till dig. Och i sista mailet så skrev han ju att du inte var behjälplig alls när han försökte lösa det och var tvungen att blanda in Tradera i det hela.

Ignorerade du mailen eller fick/såg du dem inte? För har han försökt få tag på dig och du inte svarat så förstår jag ju att han gick till tradera för hjälp.

Jag minns att jag precis varit och tankat bilen, när jag fick mejlet. Började på ett svar då han plötsligt ringer istället.

Förklarade för honom att tejpen endast var för att skydda högtalarna under transport, och inte hade någon inverkan på vare sig ljudet eller utseendet. Detta svaret passade eller nöjde sig tydligen inte köparen med, varav han istället valde att starta sin tvist på Tradera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

@L'ombra: Han förklarar det i tråden att det är för att hålla ihop produkten då den är skör under transport.
Detta behöver man inte förklara i en annons, detta hör ju till emballeringen.

Precis.

Permalänk
Inaktiv

Efter jag igår kväll skrivit detta till Tradera:

"Hej!
Ni dömde i denna tvist till köparens fördel, där han påstod att varan var felaktig. Jag har konstaterat efter mottagen retur att varan fortfarande är i fullgott skick, och ej har några fel som köparen påstod i sin tvist till Er. Jag bifogar en bild på högtalaren precis efter jag har packat upp den vid hemkomst .Som synes finns det inga synliga fel, som påverkar varans funktion eller utseende. Bildbevis från köparen saknas även, som styrker hans påstående om en felaktig och defekt vara."

Så fick jag precis idag detta i svar från Tradera:

"Tradera - 2018-02-01 08:02
Hej!

Efter noggrant övervägande kan vi inte fatta beslut om den aktiva tvisten till din fördel. Ärendet är avslutat. Beslut som Tradera tar kan inte överklagas.

Med vänliga hälsningar,
Tradera"

Detta utan att de inte ens fått något bildbevis från köparen.
Underbart företag att ha att göra med eller hur?

Ingen ide att hålla på att mejla köparen om bilder nu heller?

Bara att inse att loppet är kört och invänta fakturan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Jag förstår inte varför ni önskar karaktärsmörda TS.
Den information han har lämnat är ju avskalad, dissekerad och bestyckad så gott det går med den info han är benägen att lämna. Och det låter inte alls orimligt det som framställts.
Förstår inte vad det har med hans tidigare kommentarer i andra trådar att göra eller hans andra trådar öht.

Sedan i ett case så är det ju alltid härligt att få ta del av bådas sidor. Men om detta är ett krav för att skapa tråd under kategorin "konsumenträtt" så skulle kategorin vara utdöd då det krävs att man förmodligen ska vara SweC användare för att erbjuda sin version.

Det är mer vanligt än sällsynt att man bara presenterar en del. Det vårat jobb som kommentatorer är att dissekera varje påstående till dess att man kan blotta verkligheten i det.

Något jag kan vara allergisk på dock är att man skriver en tråd och som trådskapare är du minst aktiv i tråden. Då är det inte längre intressant!

Ok, så man ska blint hålla med och inte lägga fram några teorier om att det kanske låter lite konstigt från båda håll bara för att det är en Swec användare? Det är väl värre för den andra parten som får massa skit här utan att kunna försvara sig? Jag tar som sagt inget parti eftersom jag inte kan har all fakta för att kunna göra det. Men känslan är att det är TS sanning vi får höra här inte den 100% verkliga sanningen. Säger inte att någon blåljuger men tror inte det är hela sanningen.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv

@Jaxione: Det fina med text är att man kan återgå till den ifall man känner att det finns mer att utvinna ur den. Det är väl mitt råd till dig nu då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@Jaxione: Det fina med text är att man kan återgå till den ifall man känner att det finns mer att utvinna ur den. Det är väl mitt råd till dig nu då!

Läste slarvigt. Ber om ursäkt

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv

OT; Trist att Tradera tar i med det stora fingret mot den lilla mannen. Hade du agerat utifrån de råd vi gett dig här så hade du dock inlett en annan kamp än den du har idag, men förmodligen gått ut som en vinnare. Nackdelen är förstås ett större engagemang från din sida.

Personligen så förstår jag, 600:- är så lite pengar för så mycket trassel. Det krävs en inställning för att orka driva sådant skit och hos vissa så är det suget lite starkare men hos andra saknas den helt. Det är ingenting fel med det. Nu är dock sagan över för din del verkar det som och det är trist att du fick uppleva det så.

Såg att någon ville köpa dem i tråden (om han var seriös vet jag ej), sälj till honom vettja

Det var mitt sista inlägg då det verkar ha stagnerat i läget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Ingen ide att hålla på att mejla köparen om bilder nu heller?

Bara att inse att loppet är kört och invänta fakturan?

Jag tycker du skall be om förklaring från köparen vad det är som är fel på varan. Uppenbarligen har köparen ljugit till tradera då han hävdar att varan är trasig.

Jag vet inte hur Traderas villkor ser ut, det kan vara så att köparen har väldigt starkt skydd jämfört med säljaren. Jag tycker dock att det måste finnas godtagbara skäl för att man skall få reklamera.

Permalänk
Medlem

Returen får du nog lov att acceptera, kunden har ju inte varan längre. Kunden i fråga skulle ju aldrig betala för att få varan skickad till sig igen. Koncentrera dig på att få bort omdömet (via Tradera eller via köparen själv) istället. Varan är bara att lägga ut till försäljning igen, finns säkert någon som kan komma och hämta varan på plats också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Jag minns att jag precis varit och tankat bilen, när jag fick mejlet. Började på ett svar då han plötsligt ringer istället.

Förklarade för honom att tejpen endast var för att skydda högtalarna under transport, och inte hade någon inverkan på vare sig ljudet eller utseendet. Detta svaret passade eller nöjde sig tydligen inte köparen med, varav han istället valde att starta sin tvist på Tradera.

Haha, var kommer försökt få tag på dig grejen ifrån då? Om ni pratade på telefon och han skrev sms. Låter helt absurt att han får rätt i det hela.

"inte kan överklagas" låter helt fucked i det här fallet. Om du har starka bevis, med bilder och allt. Så håller inte hans argument. Låter som att den som skriver med dig på tradera inte orkar blanda sig in i vad som egentligen händer.

Vet inte om man kan gå någonstans förutom rätten, vilket folk här sagt kostar mer än vad du skulle få. Så känns ju ovärt. Känns som din tidigare lösning på att betala de där hundralapparna och avsluta kontot är enda lösningen. Troligtvis den väg jag hade gått om jag var i din sits. Och sen rekommendera alla jag känner att inte använda Tradera.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Haha, var kommer försökt få tag på dig grejen ifrån då? Om ni pratade på telefon och han skrev sms. Låter helt absurt att han får rätt i det hela.

"inte kan överklagas" låter helt fucked i det här fallet. Om du har starka bevis, med bilder och allt. Så håller inte hans argument. Låter som att den som skriver med dig på tradera inte orkar blanda sig in i vad som egentligen händer.

Vet inte om man kan gå någonstans förutom rätten, vilket folk här sagt kostar mer än vad du skulle få. Så känns ju ovärt. Känns som din tidigare lösning på att betala de där hundralapparna och avsluta kontot är enda lösningen. Troligtvis den väg jag hade gått om jag var i din sits. Och sen rekommendera alla jag känner att inte använda Tradera.

Att driva ett småmål mot Tradera eller köparen kostar 900 kr. Att låta det gå till Kronofogden och Tingsrätten genom att man motsäger sig kravet och bestrider hade nog inte lett någon vart. Förhållandet mellan dig och Tradera är ju Traderas avtal, och det är väl just avtalet de skulle pröva om du bestrider, och inte själva affären. Låter rimligt att Tradera kan ta den rollen när många av deras säljare är näringsverksamheter, och det är ju också något de flesta betalningsleverantörer kan göra, man får helt enkelt räkna med att folk lämnar tillbaka grejer utan anledning.

Säljer du något på Blocket med Blocketpaket gäller ju liknande upplägg, likaså om du säljer något och tar betalt via Paypal.

Permalänk
Medlem

Ja, vi har som bekant bara ena sidan av historien.

Hade Tradera inte agerat så hade istället köparen startat en tråd och förklarat hur oseriös Tradera är som inte hjälper en köpare som blivit blåst. Folk hade sannolikt okritiskt instämt även i den klagosången.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shakermaker:

Ja, vi har som bekant bara ena sidan av historien.

Hade Tradera inte agerat så hade istället köparen startat en tråd och förklarat hur oseriös Tradera är som inte hjälper en köpare som blivit blåst. Folk hade sannolikt okritiskt instämt även i den klagosången.

Håller inte alls med. Han har ju styckat utdrag från mail konversationer osv. Krävs ju en nivå psykopat att sitta och fejka sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Håller inte alls med. Han har ju styckat utdrag från mail konversationer osv. Krävs ju en nivå psykopat att sitta och fejka sådana.

Han har inte redogjort för exakt vad köparen vänt sig emot, vi har inte fått se bilder av tejpningen, vi har inte fått se kontakten som han haft med köparen och han har ibland sagt att högtalarna gått sönder för att sen säga att det bara var en simpel tejpning.

Det är rätt uppenbara och stora luckor där vi inte fått insyn.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv

Skickat detta mejl till honom precis:

"Hej igen ******.

Nej, tvisten är ej avslutad.

Jag vill ha bildbevis eller videobevis som stödjer ditt påstående som du grundade din tvist på.

Det borde därför inte vara några problem att mejla bilder på detta till mig.

Eller?"

Någon som tror man kommer få bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Han har inte redogjort för exakt vad köparen vänt sig emot, vi har inte fått se bilder av tejpningen, vi har inte fått se kontakten som han haft med köparen och han har ibland sagt att högtalarna gått sönder för att sen säga att det bara var en simpel tejpning.

Det är rätt uppenbara och stora luckor där vi inte fått insyn.

Han har tagit en bild, då han hänvisar till att han bifogat den i mail till Tradera. Däremot postade han inte den här när han postade emailet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Han har tagit en bild, då han hänvisar till att han bifogat den i mail till Tradera. Däremot postade han inte den här när han postade emailet.

Menar du mig?

Har alla bilder både före jag skickade varan, samt efter jag mottagit returen.

Ingen av bilderna visar dock något fel på varan, som jag påtalat både för Tradera och köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Menar du mig?

Har alla bilder både före jag skickade varan, samt efter jag mottagit returen.

Ingen av bilderna visar dock något fel på varan, som jag påtalat både för Tradera och köparen.

Vem är det annars som inte postat och fortfarande inte postat bilden i tråden? En del tycks vilja se den bilden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Vem är det annars som inte postat och fortfarande inte postat bilden i tråden? En del tycks vilja se den bilden.

Bilder på högtalarna precis innan leverans till köparen:

https://imgur.com/a/DlM87

https://imgur.com/SToBxqR

Bilder på högtalarna efter köparen skickat tillbaka dem:

https://imgur.com/GPBMtBh

https://imgur.com/mO8syXd

Något som inte ser helt ut?

Permalänk
Medlem

Vart är tejpen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

https://imgur.com/SToBxqR

Bilder på högtalarna efter köparen skickat tillbaka dem:

https://imgur.com/GPBMtBh

https://imgur.com/mO8syXd

Något som inte ser helt ut?

Det ser ut som att du har postat samma bild flera gånger, kolla länkarna igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Precis innan leverans är väl att ta i, det där är ju bilden du använde i annonsen. Den säger ju inte något om hur du har packat det, till exempel hur den här tejpen nu ska ha sett ut.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Tycker det är för mycket tjafs om den här tejpen i den här tråden.
Låter som han stött på en extremt kräsen köpare, en normal person hade köpt det som sas i telefon, och där med lagt ner det hela.

Du bör dock bestrida eventuella krav från Tradera TS, förhoppningsvis inser Tradera hur fel dom har gjort i det här fallet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Blev blåst på ett grafikkort en gång och Tradera gjorde fan ingenting, märkligt i min mening.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI | Corsair H150i Elite | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL | Samsung 980 PRO 1TB M.2| Samsung 980 1TB M.2 | Gigabyte NVMe Gen3 SSD 1TB | Kingston A400 960GB 2.5" | EVGA GQ 850W | Corsair 5000D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Det ser ut som att du har postat samma bild flera gånger, kolla länkarna igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är två bilder före min leverans, samt två bilder efter jag fått tillbaka dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JoL_:

Precis innan leverans är väl att ta i, det där är ju bilden du använde i annonsen. Den säger ju inte något om hur du har packat det, till exempel hur den här tejpen nu ska ha sett ut.

Packade dem med tjockt skyddspapper runtom, samt under och över. Detta hade köparen tydligen slängt.
Tyvärr glömde jag att ta en bild på detta innan jag skickade iväg dem, då jag inte räknade med att köparen skulle reklamera dem.

Här är tejpen du är så nyfiken på:

Närbild högtalare

Ser du någon? Den sitter där.

Saken är den, som jag redan har påtalat ett flertal gånger redan, att tejpen som alla gör sådan stor sak av, var endast ditsatt som skydd under transporten. Den har inget att göra med ljudet eller utseendet på högtalarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Tycker det är för mycket tjafs om den här tejpen i den här tråden.
Låter som han stött på en extremt kräsen köpare, en normal person hade köpt det som sas i telefon, och där med lagt ner det hela.

Du bör dock bestrida eventuella krav från Tradera TS, förhoppningsvis inser Tradera hur fel dom har gjort i det här fallet.

Håller med, förstår inte riktigt varför många gör sådan stor sak av tejpen. Den påverkar inte ljud eller utseende.

Fick min faktura från Tradera idag, som är på 625 kr. Nu var det tydligen underhåll av fakturorna:

https://imgur.com/DuQap0n

Visar fakturadelen när de fått ordning på det igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaekmAcKaN:

Blev blåst på ett grafikkort en gång och Tradera gjorde fan ingenting, märkligt i min mening.

Precis därför jag kommer bojkotta Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Nej, det är två bilder före min leverans, samt två bilder efter jag fått tillbaka dem.

Nej, kontrollera länkarna och bilderna. Så här ser det ut, notera url och bilder (jag har lagt till röda texten):

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Nej, kontrollera länkarna och bilderna. Så här ser det ut, notera url och bilder (jag har lagt till röda texten):
https://i.imgur.com/M9J9e8F.png

Ja hoppas att du inte skickade högtalarna så som det ser ut på bilden? (kan ha missat ngt inlägg gällande det tidigare, ber om ursäkt i så fall)

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]