Bitcoin "bubblan" alla talar om.

Permalänk
Medlem

Bitcoin "bubblan" alla talar om.

Till de som inte vet, detta är en väldigt basic skiss på hur stockmarkets och även bitcoin marknaden kan se ut.

Det är viktigt att veta detta för jag ser dagligen folk som använder "Bitcoin is a bubble" som en förolämpning till kryptovalutor, är less på det och man är ignorant och okunnig om man påstår att hela kryptovärlden är en bubbla.

Med detta inlägg vill jag nå ut till så många som möjligt, det handlar alltså inte om att starta en lång, negativ diskussion.
Har postat på flera andra ställen också!

Detta betyder då alltså att "bubblan" redan har spruckit (I december) och bitcoins är fortfarande i farten. Sålänge bitcoins är efterlängtat så kommer fler bubblor återkomma.
(OBS! Om nu inte alla länder som har exchanges skulle göra det olagligt med kryptotrading)

Permalänk
Medlem

Undantaget den lilla skillnaden att vanliga "stockmarkets" bygger i förlängningen på ägande av reella värden vilket fungerar som en bottennivå, något som kryptovalutor saknar och därför har de inte heller någon bottennivå

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Vad använder du för definition av bubbla när du påstår detta? Hur har du bestämt bitcoins reella värde?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Faktum är givetvis att ingen vet vad som kommer hända med kryptovalutor. Det du lägger till som en parentes är kanske den viktigaste faktorn, alltså hur etablerade institutioner och stater kommer adressera handeln i framtiden. Det är också den osäkerheten som bidrar till mycket av volatiliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Undantaget den lilla skillnaden att vanliga "stockmarkets" bygger i förlängningen på ägande av reella värden i vilket fungerar som en bottennivå, vilket kryptovalutor saknar

Det stämmer definitivt.

Personligen anser jag att bitcoins (kryptovalutor i helhet) väger upp det med att vara så efterlängtat av de som investerar och de som majnar. Där bottennivån blir majningen eftersom att mängder av elbolag i övriga delar av världen (främst Kina och Schweiz) majnar själva, om flera majnar i samma region som elbolagen så blir elen i det fallet det som bygger på ägande i förlängningen;
Mining -> El -> $$ -> kryptovaluta <-> $$ <-> El <-> Mining, etc..

Rätta mig gärna om jag har fel. Men efter besök i Schweiz (cryptovalley) så är det så jag har fått det förklarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vad använder du för definition av bubbla när du påstår detta? Hur har du bestämt bitcoins reella värde?

Jag har inte bestämt värdet. Detta är en basic skiss på hur marknader i helhet kan se ut. Ber om ursäkt om tolkningen blev att jag på något sätt försökte skanna av hur marknaden ser ut i realtid.

Allt för många använder ordet "bubbla" för att beskriva kryptovärlden, ungefär som att blockchain eller bitcoins är i en bubbla just nu och såfort den spruckit så försvinner det från jordens yta, för så är det verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Jag har inte bestämt värdet. Detta är en basic skiss på hur marknader i helhet kan se ut. Ber om ursäkt om tolkningen blev att jag på något sätt försökte skanna av hur marknaden ser ut i realtid.

Allt för många använder ordet "bubbla" för att beskriva kryptovärlden, ungefär som att blockchain eller bitcoins är i en bubbla just nu och såfort den spruckit så försvinner det från jordens yta, för så är det verkligen inte.

Du svarade inte på min första fråga.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte skriva ett nytt inlägg så jag kopierar bara från en annan tråd där detta diskuteras.
#17246937

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Faktum är givetvis att ingen vet vad som kommer hända med kryptovalutor. Det du lägger till som en parentes är kanske den viktigaste faktorn, alltså hur etablerade institutioner och stater kommer adressera handeln i framtiden. Det är också den osäkerheten som bidrar till mycket av volatiliteten.

Helt rätt.
En av anledningarna till att jag investerar och majnar är just att jag tror på idén; Alltså hur, var, när och varför kryptovalutor är bättre än vanliga valutor. Det är dock väldigt individuellt och jag hade varit naiv om jag trott att hela världen skulle ge upp på "fiat"-valutor i framtiden.

Måste dock säga.. det är väldigt kul att se flera länder och hemsidor (webhallen.com) använda Bitcoin som en betalningsmetod till exempelvis hyror, mat, restauranger, etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag orkar inte skriva ett nytt inlägg så jag kopierar bara från en annan tråd där detta diskuteras.
#17246937

"Jag har nog aldrig stött på någon som faktiskt använder bitcoin som betalningsmedel"
Har du hört talas om webhallen.com?
Flera länder som använder bitcoin som betalningsmetod för exempelvis hyror, mat, restauranger..

Ser dock inte hur det är relevant till det här?
Menas "IT" med blockchain?
Vet kommentatörerna om att blockchain/etherscan (d.v.s alla transaktioner) lagras i molnet och på personernas datorer och inte på en stor server?

Samma diskussion som man hade om piratebay och ett flertal andra sidor som aldrig kommer försvinna.

Lycka till med att åka hem till alla som har blockchain/etherchain nedladdat på sina datorer och beslagta dem!
Det hade varit en rolig nyhet på expressen dock

Permalänk

Definitionen av en bubbla är mycket enkelt. Något är uppblåst till ett värde som överstiger det rationella värdet av sagda sak. Detta beror ofta på emotionell trading där dom som handlar värderar något till ett överdrivet värde på grund av en emotionell koppling till denna sak. Det är just denna emotionella koppling som gör att bubblor förr eller senare faller eftersom logiska argument som påvisar ett mer naturligt värde kommer att komma fram och överbevisa dom emotionella argument som används av förespråkarna.

Det är till viss del samma sak som skapar bubblor vars drivkraft ligger i en övertro till en fortsatt värdetillväxt trots att värdet vid inträde i det som handlas ligger över något slags fundamenta eller rational.

Skissen du visar är, precis som du säger, en simplificerad bild. Det är dock inte ens skiss över "hur marknaden ser ut" utan en skiss över vissa event man ser i en aktiekurs. denna sorts analys (fast mycket mer advancerad) används oftast i teknisk analys. Sen är det sant att vissa trender oftast syns efter en IPO där exempelvis kursen normalt stiger kraftigt första dagen för att sedan gå ner innan denna stabiliseras.

Att vissa personer definierar en bubbla som att "när denna spricker så försvinner saken" är inte ett argument för att Bitcoin inte är/har varit en bubbla. Dock ska man tänka på, precis som andra säger, att det inte finns ett underliggande värde i Bitcoin vilket gör att golvet blir lägre än för ett företag. Oftast har ett företag vissa tillgångar (patent, lager, kundkontrakt mm.) vilka har ett värde och där ett aktiepris vilket gör att om det totala värdet av företaget understiger det fundamentala värdet så skapas en arbitragesituation som kommer att knuffa upp priset till det fundamentala (i teorin, detta händer inte alltid i praktiken).

Att elförbrukning eller mining/majning skulle skapa ett golv blir felaktigt då detta endast är en kostnad. En kostnad kan inte ligga till grund för ett värde. Det skapar bara ett pris (inte ett värde) eftersom det finns en viss framställningskostnad för att ta fram Bitcoins. Det som skapar värdet är det faktum att någon efterfrågar Bitcoins. Det kostar att framställa CRT-skärmar också vilket gjorde att dessa skärmar fick ett pris (tillverkning+påslag) men det gav inte skärmarna ett värde. Det är också varför man slutade tillverka dessa när dom inte längre var efterfrågade och varför folk numera (förutom någon enstaka här på Sweclockers) slänger dom på tippen.

Kontentan är att Bitcoins har ett värde som många i dagsläget hävdar är underbyggt av emotionella och irratinella förväntningar vilket leder till en uppblåst värdering vilket i sin tur skapat en bubbla. När dessa (enligt många) irrationella förväntningar slås hål på (vilket kommer ske förr eller senare om dom är irrationella) så kommer priset att sjunka. Kanske sjunker det bara lite, kanske sjunker det mycket och kanske sjunker det hela vägen. Framställningskostnaden har inget med det underliggande värdet att göra utan sätter bara ett bottenpris så länge Bitcoins är efterfrågade.

Sen kan väl alla sluta säga att Bitcoin skiljer sig från fiatvalutor då Bitcoin per dess definition är en fiatvaluta då den (precis som nästan alla andra valutor) saknar myntfot

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Det stämmer definitivt.

Personligen anser jag att bitcoins (kryptovalutor i helhet) väger upp det med att vara så efterlängtat av de som investerar och de som majnar. Där bottennivån blir majningen eftersom att mängder av elbolag i övriga delar av världen (främst Kina och Schweiz) majnar själva, om flera majnar i samma region som elbolagen så blir elen i det fallet det som bygger på ägande i förlängningen;
Mining -> El -> $$ -> kryptovaluta <-> $$ <-> El <-> Mining, etc..

Rätta mig gärna om jag har fel. Men efter besök i Schweiz (cryptovalley) så är det så jag har fått det förklarat.

Ja här vill jag nog lägga in en liten invändning. Jag förstår din idé om att kursen ska hållas uppe av svårigheten på mining kombinerat med elpris och att folk investerat i miningsystem.
Men det som garanteras där är inte värde på kryptovalutan. Det som garanteras är mitivet att fortsätta minea. Alltså drar kursen ned katastrofalt lågt så kommer nästan ingen minea längre och då kommer det ju vara svinlätt att själv minea fram grejer. Så det finns motiv att börja minea igen. Yes.
Men!
Motiv att börja minea och kursvärdering är inte per definition samma sak.
Om det blir så att folk börjar få för sig att det här är på väg ut för ett stup, att värderingen är likt kejsarens nya kläder (märk väl att jag BARA pratar om värderingen och INTE tekniken eller dess lösningar) så kommer det bli panik och alla vill ut. Om alla vill ut och ingen vill köpa - vilket kan hända i precis alla marknader utan undatantag, vad är det då som gör att valutan till sist inte blir värd noll? Vi vet att några kommer sitta och fortsätta minea även om det är värt 0, men vad garanterar ett minimivärde på valutan?
Det spelar ju ingen roll vad elpriset är eller vad som investerats i miningutreustning om ingen längre tror på valutans värde. Vad spelar det för roll om man kan göra fidgetspinners svinbilligt när affärerna inte längre tar in dem för att folk inte vill veta av dem längre...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreboll647:

Att elförbrukning eller mining/majning skulle skapa ett golv blir felaktigt då detta endast är en kostnad.

Du har inte fel i det du skriver.
Ville dock citera denna delen, oavsett hur sakkunnig och påläst man är så finns det alltid saker man inte vet om, och i detta fallet håller jag inte med om det du skriver här.

Frågan blir då, "Vad händer om man stänger av elbolagen"?

Skrivet av Havreboll647:

Framställningskostnaden har inget med det underliggande värdet att göra

I detta fallet är det faktiskt så. Jag tvivlar starkt på att kommunist regimen i Kina skulle stänga av elbolagen för att det har personligt agg mot bitcoin, det handlar då isåfall om folk skulle sluta använda elbolaget i fråga och det går i konkurs. Men eftersom efterfrågan av el i kina är såpass stor och endast kommer öka i framtiden så tvivlar jag på det.
Elbolagen i sig blir då golvet.
Att golvet blir lägre än företag är dock sant eftersom det är såpass få elbolag som upprättar det här om man ser världen över, det handlar dock om miljoner men inte miljarder.

I Schweiz och Kanada finns det städer/byar som fullkomligt överlever på kryptovaluta, oavsett hur marknaden ser ut för investeraren så påverkas inte staden/byarna av det.

Är det så svårt att tänka sig att bitcoin eller andra kryptovalutor faktiskt är huvudvalutan i många områden?
Kanske för investerare som letar efter snabba pengar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja här vill jag nog lägga in en liten invändning. Jag förstår din idé om att kursen ska hållas uppe av svårigheten på mining kombinerat med elpris och att folk investerat i miningsystem.
Men det som garanteras där är inte värde på kryptovalutan. Det som garanteras är mitivet att fortsätta minea. Alltså drar kursen ned katastrofalt lågt så kommer nästan ingen minea längre och då kommer det ju vara svinlätt att själv minea fram grejer. Så det finns motiv att börja minea igen. Yes.
Men!
Motiv att börja minea och kursvärdering är inte per definition samma sak.
Om det blir så att folk börjar få för sig att det här är på väg ut för ett stup, att värderingen är likt kejsarens nya kläder (märk väl att jag BARA pratar om värderingen och INTE tekniken eller dess lösningar) så kommer det bli panik och alla vill ut. Om alla vill ut och ingen vill köpa - vilket kan hända i precis alla marknader utan undatantag, vad är det då som gör att valutan till sist inte blir värd noll? Vi vet att några kommer sitta och fortsätta minea även om det är värt 0, men vad garanterar ett minimivärde på valutan?
Det spelar ju ingen roll vad elpriset är eller vad som investerats i miningutreustning om ingen längre tror på valutans värde. Vad spelar det för roll om man kan göra fidgetspinners svinbilligt när affärerna inte längre tar in dem för att folk inte vill veta av dem längre...

Ja, per investering har du rätt. Det jag nämner handlar ju om betydelsen av vad en bubbla innebär och att majoriteten använder det som en förolämpning eller som en titel för att beskriva kryptovärlden, att du och många andra vet att det är en fas i aktiekurser är ju bra men det är inte riktigt er jag försöker nå.. ni vet ju redan hur det ligger till och är förmodligen mer insatta och pålästa än vad jag är vad gäller investeringar och börsen.

Å andra sidan är det som du skriver, det är BARA värderingen du pratar om, men då måste jag tillägga detta och varför jag är skottsäker på kryptovalutor;

Jag kan nästan garantera att det är fler som tror på själva valutan än endast investeringen och snabba pengar, det är där många tänker fel, nu blev det väldigt subjektivt dock, jag har inget white paper som bevisar det jag garanterar.
Dock handlar ju det inte bara om snabba pengar och en gamblers fallacy här, utan även städer som endast använder sig av kryptovaluta i vardagen, den delen är inte lika påverkad av hur låg eller hög dollarn ligger kontra bitcoin, i dessa fall handlar det om att det faktiskt ÄR valutan.
Det kanske är svårt att tänka sig.. inte vet jag.

Hur går det runt då kan man fråga sig?
Elbolagen och banker som använder sig av tekniken, jag kan gå in mer på djupet här men tröttheten börjar ta över

Det blir mer glasklart om man besöker sånna städer och pratar med folket som bor där, det fungerar väldigt annorlunda från Sverige som ligger 10-20år (eller mer) efter andra länder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du svarade inte på min första fråga.

Nej, det gjorde jag medvetet. Det är ganska uppenbart vilken definition jag talar om.
En fas i aktiekurser

Surfar man inte lika mycket på tuben eller läser inlägg på forum världen över som jag gör är det svårt att definiera bubblan den majoriteten menar, och det är den majoriteten jag personligen vill nå ut till.

Permalänk
Avstängd

Allt beror på om man kommer kunna köpa knark och tvätta pengar med bitcoin i framtiden.

Kan man inte det så är värdet självklart 0kr men tillåter man droghandel och penningtvätt via bitcoin så kommer priset bara gå upp.

Att en "liten" dipp på 90% eller mer skulle ta hål på bubblan tror jag inte på utan är det en bubbla som spricker kommer värdet på bitcoin vara näst intill 0kr.

Vad tror ni själva angående droghandeln med bitcoin?

Permalänk
Medlem

För andra marknader såsom bostadsmarknaden, aktiemarknaden, osv, så ska man dra öronen åt sig när alla säger att marknaden bara kan gå uppåt. När det kommer till kryptovalutor är min uppfattning att de flesta tror att det är en bubbla som snart kommer att spricka. Vad säger detta? Jo, åtminstone att det finns potentiellt mer kapital som kan flöda in till kryptovalutor. Exempelvis är ju inte direkt institutionella investerare särskilt investerade i kryptovalutor. Det totala marknadsvärdet av kryptovalutor är förhållandevis litet. Just nu är det marknadsvärdet 450 miljarder USD. Som jämförelse har Facebook ett börsvärde på 550 miljarder USD.

Vad värdet på kryptovalutor är om 5 eller 10 år återstår att se, och det kommer att bero på hur användbara vi finner dem vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixozuxiz:

I Schweiz och Kanada finns det städer/byar som fullkomligt överlever på kryptovaluta, oavsett hur marknaden ser ut för investeraren så påverkas inte staden/byarna av det.

Vilka städer?

Permalänk
Medlem

Sedan är det många som jämför kryptovalutor med dotcom-bubblan. Under mars månad år 2000 hade Bloomberg US Internet Index (280 bolag) ett totalt börsvärde på 2 948 miljarder USD, vilket om man inflationsjusterar blir 4 245 miljarder USD. Idag har som sagt kryptovalutorna ett marknadsvärde på runt 450 miljarder USD, vilket är långt från 4 245 miljarder USD.

http://cnnfn.cnn.com/2000/11/09/technology/overview/
https://data.bls.gov/cgi-bin/cpicalc.pl

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Sedan är det många som jämför kryptovalutor med dotcom-bubblan. Under mars månad år 2000 hade Bloomberg US Internet Index (280 bolag) ett totalt börsvärde på 2 948 miljarder USD, vilket om man inflationsjusterar blir 4 245 miljarder USD. Idag har som sagt kryptovalutorna ett marknadsvärde på runt 450 miljarder USD, vilket är långt från 4 245 miljarder USD.

http://cnnfn.cnn.com/2000/11/09/technology/overview/
https://data.bls.gov/cgi-bin/cpicalc.pl

Du kan inte riktigt jämföra ett värde för 18 år sedan med dagens värde (inräknat inflationen). Det är så mycket mer som styr. Hela it-samhället har ju exploderat enormt den tiden. Och vad har värdet med själva bubblan att göra?

Kan du visa någon fakta för att samhällen i Schweiz enbart överlever på kryptovalutor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Du kan inte riktigt jämföra ett värde för 18 år sedan med dagens värde (inräknat inflationen). Det är så mycket mer som styr. Hela it-samhället har ju exploderat enormt den tiden. Och vad har värdet med själva bubblan att göra?

Kan du visa någon fakta för att samhällen i Schweiz enbart överlever på kryptovalutor?

Alltså, det är många som gör jämförelsen med dotcom-bubblan. Jag ville bara ge några siffror för att konkretisera jämförelsen.

Permalänk
Avstängd

Jag tor inte bitcoin kommer vara största kryptovalutan i framtiden. Först är inte alltid störst. Google var inte första sökmotorn, och Facebook var inte första sociala nätverket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Ja, per investering har du rätt. Det jag nämner handlar ju om betydelsen av vad en bubbla innebär och att majoriteten använder det som en förolämpning eller som en titel för att beskriva kryptovärlden, att du och många andra vet att det är en fas i aktiekurser är ju bra men det är inte riktigt er jag försöker nå.. ni vet ju redan hur det ligger till och är förmodligen mer insatta och pålästa än vad jag är vad gäller investeringar och börsen.

Å andra sidan är det som du skriver, det är BARA värderingen du pratar om, men då måste jag tillägga detta och varför jag är skottsäker på kryptovalutor;

Det här är det viktiga jag vill svara på. Min invändning handlade om att det påstods at valutan hade säkerhet i elpriset. Något som jag vill påstå inte är sant. Detta är av relevans att förmedla till de som inte är så insatta så att den här lite falska säkerheten inte förmedlas vidare - för det är ju vad som händer annars.

Skrivet av Ixozuxiz:

Jag kan nästan garantera att det är fler som tror på själva valutan än endast investeringen och snabba pengar, det är där många tänker fel, nu blev det väldigt subjektivt dock, jag har inget white paper som bevisar det jag garanterar.

En lösning på det är att undvika att garantera saker du inte kan bevisa. Använd andra ord som bättre beskriver det hela. Som att du tror att det kommer bli si eller så. Garantier är inte rätt ordval här ;).

Skrivet av Ixozuxiz:

Dock handlar ju det inte bara om snabba pengar och en gamblers fallacy här, utan även städer som endast använder sig av kryptovaluta i vardagen, den delen är inte lika påverkad av hur låg eller hög dollarn ligger kontra bitcoin, i dessa fall handlar det om att det faktiskt ÄR valutan.
Det kanske är svårt att tänka sig.. inte vet jag.

Hur går det runt då kan man fråga sig?
Elbolagen och banker som använder sig av tekniken, jag kan gå in mer på djupet här men tröttheten börjar ta över

Det blir mer glasklart om man besöker sånna städer och pratar med folket som bor där, det fungerar väldigt annorlunda från Sverige som ligger 10-20år (eller mer) efter andra länder..

De städerna som har ersatt landets valuta med kryptovalutor och baserar sina varupriser på kryptovalutorna finns ju inte riktigt i nuläget. Att vi skulle ligga 20 år eller mer bakom andra städers implementation av kryptovalutor låter väl aningen... överdrivet va? Så gammal är inte tekniken ;). Överdrivna siffror skapar mer skepcisism.
Det vi i Sverige har är ett av världens bästa banksystem. Något många andra länder avundas. Denna säkerhet ger väl upphov till att vi inte har så mycket andra mindre säkra lösningar så som svarta marknader med telefonkort och liknande som länge använts som ersättning till vanliga banktänster där bankerna inte har bra infrastrukturtäckning i en del fattiga länder. Huruvida vi är före här eller efter är väl rätt svårt att avgöra gentligen men för framtiden kan det kanske ligga Sverige i fatet att vi har så välutbyggda banksystem då vi antagligen blir långsammare adopters om det nu kommer ersättare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Här finns en annan bubbla som man kan lyssna på.

IT Bubblan

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/93814?programid=2519

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är det viktiga jag vill svara på. Min invändning handlade om att det påstods at valutan hade säkerhet i elpriset. Något som jag vill påstå inte är sant. Detta är av relevans att förmedla till de som inte är så insatta så att den här lite falska säkerheten inte förmedlas vidare - för det är ju vad som händer annars.

Precis. Kostnaden för mining (där elpriset ingår) beror på priset på en Bitcoin, inte tvärtom. Denna koppling är tydligare när man får Bitcoin som belöning när man lyckas mine:a ett block. När miners bara belönas med transaktionskostnader så kan man fundera över hur miningkostnaden varierar med Bitcoinpriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Nej, det gjorde jag medvetet. Det är ganska uppenbart vilken definition jag talar om.
En fas i aktiekurser

Surfar man inte lika mycket på tuben eller läser inlägg på forum världen över som jag gör är det svårt att definiera bubblan den majoriteten menar, och det är den majoriteten jag personligen vill nå ut till.

Det var visst en svår fråga, men jag kan ge dig lite hjälp på traven. En bubbla är när priset överstiger det reella värdet. Du känner inte det reella värdet, alltså kan du omöjligt bedöma om kryptovalutor är en bubbla eller inte. Du skrev att "man är ignorant och okunnig om man påstår att hela kryptovärlden är en bubbla", men du har ju exakt lika lite belägg för din åsikt att bitcoin inte är en bubbla/var en bubbla som nu har spruckit. Om man är ignorant och okunnig för att man gör grundlösa påståenden gällande kryptovalutors bubblighet borde ju den stämpeln passa utmärkt även för dig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Alltså, det är många som gör jämförelsen med dotcom-bubblan. Jag ville bara ge några siffror för att konkretisera jämförelsen.

Tyvärr blir det väldigt fel.
En bubbla har inte att göra med antalet miljarder som är instoppade i den.
Det är när värdet består enbart utav spekulation, dvs. tron om att någon ska betala mer imorgon.

I vart fall jag skulle inte vilja investera så mycket mer i krypto när man ser denna bild:

En bättre stilstudie i bubbla är knappt ens möjlig.
Sen vet jag absolut inte var krypto kommer att hamna i framtiden, om det tar över som världsvaluta så kommer det öka. Men länder behöver egna valutor som rör sig i förhållande till varandra. Länder behöver ta in skatt för att dra runt den offentliga verksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Tyvärr blir det väldigt fel.
En bubbla har inte att göra med antalet miljarder som är instoppade i den.
Det är när värdet består enbart utav spekulation, dvs. tron om att någon ska betala mer imorgon.

I vart fall jag skulle inte vilja investera så mycket mer i krypto när man ser denna bild:
https://4.bp.blogspot.com/-9WL1O6UnuaQ/WnRhKdRl6lI/AAAAAAAAwVs/1_Fr3NSyIb86XAchBaDzJK3toaFGZDfBwCLcBGAs/s1600/hoppla.png

En bättre stilstudie i bubbla är knappt ens möjlig.
Sen vet jag absolut inte var krypto kommer att hamna i framtiden, om det tar över som världsvaluta så kommer det öka. Men länder behöver egna valutor som rör sig i förhållande till varandra. Länder behöver ta in skatt för att dra runt den offentliga verksamheten.

Saken med en bubbla är att ingen vet att det är en bubbla innan den spricker. IT-bubblan, finanskrisen osv.

Stockholms bostadsmarknad har kallats en bubbla i 20 år. Det är ingen bubbla.

Bitcoin och andra kryptovalutor har kallats bubbla i ett halvt år nu. Om det är en bubbla får framtiden utvisa. Jag tror inte det. Alldeles för många som konstaterar att det är ju en bubbla, talar snarare för motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Tyvärr blir det väldigt fel.
En bubbla har inte att göra med antalet miljarder som är instoppade i den.
Det är när värdet består enbart utav spekulation, dvs. tron om att någon ska betala mer imorgon.

I vart fall jag skulle inte vilja investera så mycket mer i krypto när man ser denna bild:
https://4.bp.blogspot.com/-9WL1O6UnuaQ/WnRhKdRl6lI/AAAAAAAAwVs/1_Fr3NSyIb86XAchBaDzJK3toaFGZDfBwCLcBGAs/s1600/hoppla.png

En bättre stilstudie i bubbla är knappt ens möjlig.
Sen vet jag absolut inte var krypto kommer att hamna i framtiden, om det tar över som världsvaluta så kommer det öka. Men länder behöver egna valutor som rör sig i förhållande till varandra. Länder behöver ta in skatt för att dra runt den offentliga verksamheten.

Enligt den bilden så var det länge sedan "smart money" och institutioner investerade, och att allmänheten investerade nyligen. Min uppfattningen är dock att det är ganska få ur allmänheten som har investerat i kryptovalutor, och att väldigt få institutioner har investerat i kryptovalutor. De flesta säger att kryptovalutor är en bubbla... som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Saken med en bubbla är att ingen vet att det är en bubbla innan den spricker. IT-bubblan, finanskrisen osv.

Stockholms bostadsmarknad har kallats en bubbla i 20 år. Det är ingen bubbla.

Bitcoin och andra kryptovalutor har kallats bubbla i ett halvt år nu. Om det är en bubbla får framtiden utvisa. Jag tror inte det. Alldeles för många som konstaterar att det är ju en bubbla, talar snarare för motsatsen.

Jag håller med om det mesta. Jag tycker heller inte att Stockholms bostadsmarknad är en bubbla, men det är höga riskpremier som betalas.

Skrivet av kanskedet:

Enligt den bilden så var det länge sedan "smart money" och institutioner investerade, och att allmänheten investerade nyligen. Min uppfattningen är dock att det är ganska få ur allmänheten som har investerat i kryptovalutor, och att väldigt få institutioner har investerat i kryptovalutor. De flesta säger att kryptovalutor är en bubbla... som sagt.

Nu är det väl lite knepigt med krypto, och det håller jag med om, för det kan fortsätta stiga, ska det på sikt ersätta vanliga valutor så har det en bit kvar. ~70 000 miljoner $ (bitcoin) vs 10 000 000 miljoner $ (dollar), då kan bitcoin öka 142 ggr till om det ska ersätta dollarn. (med reservation för felaktigheter i mitt googlande).

Jag säger inte nödvändigtvis att det är en bubbla, men den uppvisar många tecken som har funnits i tidigare bubblor.