Investeringstråden [Kryptovalutor]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Man kan säga att det är en liten krasch ja, eller en stor dipp. Om du skulle vara insatt i crypto skulle du veta att detta inte är så farligt Värdet kommer stiga igen.

Jojo lätt o säga, och inte lätt att veta att det 100% kommer gå upp. Sålt mina crypto nu så nej tack klar nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucaas10:

Jojo lätt o säga, och inte lätt att veta att det 100% kommer gå upp. Sålt mina crypto nu så nej tack klar nu

När sålde du? Du tror alltså att crypto är över, marknaden för den teknik som framtidens valutor kommer bestå utav. Denna dipp har vi haft under 4 år exakt samma dip...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

När sålde du? Du tror alltså att crypto är över, marknaden för den teknik som framtidens valutor kommer bestå utav. Denna dipp har vi haft under 4 år exakt samma dip...

Alltså, det är ett återkommande problem i dessa trådar att det dyker upp konstateranden som man omöjligen kan veta. Du kan inte veta att detta är det som framtidens valutor kommer att bestå av. Du kan vara mer eller mindre övertygad om det, men du kan inte veta det. Men även om framtida valutor baseras på blockchains så är det ingen garanti för att nuvarande kryptovalutor kommer att vara inblandade. Så hur ska man värdera dagen kryptovalutor? Det är det som är den springande punkten...

Sedan verkar denna nedgången vara djupare och hålla på över lägre tid än tidigare dippar? Har det tidigare tappat sådär 70% av värdet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Alltså, det är ett återkommande problem i dessa trådar att det dyker upp konstateranden som man omöjligen kan veta. Du kan inte veta att detta är det som framtidens valutor kommer att bestå av. Du kan vara mer eller mindre övertygad om det, men du kan inte veta det. Men även om framtida valutor baseras på blockchains så är det ingen garanti för att nuvarande kryptovalutor kommer att vara inblandade. Så hur ska man värdera dagen kryptovalutor? Det är det som är den springande punkten...

Sedan verkar denna nedgången vara djupare och hålla på över lägre tid än tidigare dippar? Har det tidigare tappat sådär 70% av värdet?

Du skriver bra och det är synd att du inte får svar på samma nivå. Tänkte bara säga att jag håller med dig helt med det fetstilade. Det finns ju många exempel:

Apple lanserade en av de första digitalkamerorna för konsumenter 1994. Det projektet lades ner 1997, men idag består marknaden av nästan bara digitalkameror (få analoga), dock inga Apple.

Boo.com - internetförsäljning av kläder. Gick i konkurs men se på hur stor näthandeln är idag.

Vad har vi mer, jo Altavista, sociala medier som Lunarstorm och Playahead, Neonode (tidig touch-mobil) och elbilar för den delen (fanns på 1800-talet)!

Ingen kan ju veta något om framtiden men visst, Internet var ju bara ”en fluga” så kanske är det samma med kryptovalutor

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Alltså, det är ett återkommande problem i dessa trådar att det dyker upp konstateranden som man omöjligen kan veta. Du kan inte veta att detta är det som framtidens valutor kommer att bestå av. Du kan vara mer eller mindre övertygad om det, men du kan inte veta det. Men även om framtida valutor baseras på blockchains så är det ingen garanti för att nuvarande kryptovalutor kommer att vara inblandade. Så hur ska man värdera dagen kryptovalutor? Det är det som är den springande punkten...

Sedan verkar denna nedgången vara djupare och hålla på över lägre tid än tidigare dippar? Har det tidigare tappat sådär 70% av värdet?

Jag tror att det är lättare att värdera morgondagens kryptovalutor om man har försökt värdera dagens. Att det inte finns färdiga värderingsmodeller kan man tolka på flera sätt. Ett sätt är att man ska hålla sig därifrån. Ett annat är att man kanske kan vara med i utvecklingen av hur man värderar kryptovalutor.

Jag är tekniskt intresserad av kryptovalutor och tycker det är intressant att läsa om dem. Jag tror det finns en potential i tekniken, och vi får se hur det faller ut. Dock personligen så behöver jag ha lite pengar investerat för att bry mig mer. Dvs, har jag investerat pengar så bryr jag mig ännu mer och läser ännu mer om ämnet. Jag har investerat 3-5% av mitt kapital i kryptovalutor, så i värsta fall motsvarar en total nedgång några dåliga dagar på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Du skriver bra och det är synd att du inte får svar på samma nivå. Tänkte bara säga att jag håller med dig helt med det fetstilade. Det finns ju många exempel:

Apple lanserade en av de första digitalkamerorna för konsumenter 1994. Det projektet lades ner 1997, men idag består marknaden av nästan bara digitalkameror (få analoga), dock inga Apple.

Boo.com - internetförsäljning av kläder. Gick i konkurs men se på hur stor näthandeln är idag.

Vad har vi mer, jo Altavista, sociala medier som Lunarstorm och Playahead, Neonode (tidig touch-mobil) och elbilar för den delen (fanns på 1800-talet)!

Ingen kan ju veta något om framtiden men visst, Internet var ju bara ”en fluga” så kanske är det samma med kryptovalutor

Är ganska lätt att se att dagens lösningar inte är framtiden. De uppfyller helt enkelt de krav som staten skulle ställa.

Kort lista
*veta vem som äger kontot
*Aktiv övervakning av transaktioner (motverka kapade kort exempelvis)
*möjlighet att frysa konton
*möjlighet att flytta pengar från konton efter domslut

Alla tjänster som är anonyma går direkt bort som allmänt accepterade i framtiden. Det är en trygghet att veta att om pengar stjäls från ditt konton så kan det stoppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Är ganska lätt att se att dagens lösningar inte är framtiden. De uppfyller helt enkelt de krav som staten skulle ställa.

Kort lista
*veta vem som äger kontot
*Aktiv övervakning av transaktioner (motverka kapade kort exempelvis)
*möjlighet att frysa konton
*möjlighet att flytta pengar från konton efter domslut

Alla tjänster som är anonyma går direkt bort som allmänt accepterade i framtiden. Det är en trygghet att veta att om pengar stjäls från ditt konton så kan det stoppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Tur att kontanter uppfyller de kraven...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Tur att kontanter uppfyller de kraven...

Å andra sidan är det inte självklart att du kan använda kontanter utan restriktioner idag, i varje fall inte i sverige. Att köpa en ny bil eller ett hus med kontanter är inte alltid så lätt.

Utan att veta hur stater resonerar så tror jag att det är relativt rimligt att anta att de vill att en ny valuta innebär lite mer spårbarhet än kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Å andra sidan är det inte självklart att du kan använda kontanter utan restriktioner idag, i varje fall inte i sverige. Att köpa en ny bil eller ett hus med kontanter är inte alltid så lätt.

Utan att veta hur stater resonerar så tror jag att det är relativt rimligt att anta att de vill att en ny valuta innebär lite mer spårbarhet än kontanter.

Nu är ju blockkedjan en decentraliserad databas där hela historiken sparas. Så nog finns det spårbarhet. Bitcoin är inte anonymt heller, utan pseudonymt. Som jag länkade tidigare i tråden, ordföraren på tillståndsmyndigheten för derivatinstrument menar att det finns stor potential för staten:
https://youtu.be/CcM7FkgLQe8?t=1m16s

Permalänk
Medlem

@kanskedet: Enda jag säger är att dagens blockkedjor inte är framtiden. Att en blockkedjan med annan design kan vara det är inte omöjligt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@kanskedet: Enda jag säger är att dagens blockkedjor inte är framtiden. Att en blockkedjan med annan design kan vara det är inte omöjligt.

Dagens blockkedjor? Det finns över 1000 olika kryptovalutor... svårt att hålla koll på alla?

Permalänk
Medlem

@kanskedet: De flesta är väldigt lika varandra.

Men visa mig en uppfyller följande krav.

*Verifierade konto ägare
*Konton kan frysas
*En "Trusted" entitet kan flytta pengar från konton (som ej är ägaren av kontot)

Uppfyller någon dom kraven? Sannolikt inte.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@kanskedet: De flesta är väldigt lika varandra.

Men visa mig en uppfyller följande krav.

*Verifierade konto ägare
*Konton kan frysas
*En "Trusted" entitet kan flytta pengar från konton (som ej är ägaren av kontot)

Uppfyller någon dom kraven? Sannolikt inte.

Varför ska morgondagens kryptovalutor uppfylla de kraven?

Permalänk
Medlem

@kanskedet: Finns lagar och regler för finansiella institutioner. Om en blockkedja ska blir allmänt accepterad som primär valuta så måste dom följa samma regler och lagar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Sedan verkar denna nedgången vara djupare och hålla på över lägre tid än tidigare dippar? Har det tidigare tappat sådär 70% av värdet?

Yes det har hänt flera gånger tidigare
2010 tappade den ca 95% av värdet på bara några veckor, 2011 tappade den också ca 95% av värdet (dock på några månader har jag för mig), 2013-2015 hade den en väldigt långt utdragen krasch där den tappade ca 80% av värdet på ungefär ett år. Det här har hänt många gånger tidigare, och det var även väntat att det skulle hända igen. Tror inte någon med säkerhet kunde säga exakt när kraschen skulle komma, och hur djup den skulle bli (och den behöver inte heller vara klar än, det kan säkert fortsätta ned till kanske 4000 dollar eller under). Jag sålde av kontinuerligt under uppgången (hade dock inte mycket bitcoins så har inte på något sätt blivit rik), och köpte nu tillbaks lite igår. Går den ned till 5500 dollar kommer jag köpa mer, eftersom jag tror att den kommer gå upp igen

Även om jag personligen tror att den kommer gå upp igen så varnar jag folk att lyssna blint på de som är helt kryptofrälsta, ingen vet till 100% vad som kommer hända. Det finns en chans att bitcoins går upp till nya nivåer, men man ska också vara väl medveten om att det är en investering av hög risk, och att det även finns en chans att det går ner till nästan noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@kanskedet: Finns lagar och regler för finansiella institutioner. Om en blockkedja ska blir allmänt accepterad som primär valuta så måste dom följa samma regler och lagar.

Hur menar du att kontanter uppfyller de kraven?

Permalänk
Medlem

@kanskedet: Ja :). Eller menar du att kontanter inte följer svenska lag? hahaha Detta är ju bättre än standup!

Okej mera seriöst. I crypto så blir en exchange motsvarighet till bank. Exchangen måste följa dom regler och lagar som finns. Valutan i sig behöver inte kanske göra det.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@kanskedet: Ja :). Eller menar du att kontanter inte följer svenska lag? hahaha Detta är ju bättre än standup!

Jag menar,
- var finns databasen över vem som äger vilka kontanter?
- hur låser man specifika kontanter?
- hur fryser man ett konto av kontanter?
- hur övervakas kontanttransaktioner?

Men visst, fultolka min fråga. Det säger mer om dig än mig.

Permalänk
Medlem

Känns som krypto forumet på sweclockers inte kommer bli en långlivad historia om vi inte kan hålla oss till ämnen.
Igår fick flera känna på ban knappen efter en tråd totalt spårade ur.

Om jag inte misstolkat denna tråd helt så ska det handla om investeringar i krypto och ingen diskution om kryptovalutans legitimitet.

Så för att återgå till ämnet, Vilka är era picks nu efter raset? Finns många kandidater som känns väldigt undervärderade just nu.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

Känns som krypto forumet på sweclockers inte kommer bli en långlivad historia om vi inte kan hålla oss till ämnen.
Igår fick flera känna på ban knappen efter en tråd totalt spårade ur.

Om jag inte misstolkat denna tråd helt så ska det handla om investeringar i krypto och ingen diskution om kryptovalutans legitimitet.

Så för att återgå till ämnet, Vilka är era picks nu efter raset? Finns många kandidater som känns väldigt undervärderade just nu.

Håller med. Jag vill klassa mycket av de som skrivs som FUD, massa trams.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

Känns som krypto forumet på sweclockers inte kommer bli en långlivad historia om vi inte kan hålla oss till ämnen.
Igår fick flera känna på ban knappen efter en tråd totalt spårade ur.

Om jag inte misstolkat denna tråd helt så ska det handla om investeringar i krypto och ingen diskution om kryptovalutans legitimitet.

Så för att återgå till ämnet, Vilka är era picks nu efter raset? Finns många kandidater som känns väldigt undervärderade just nu.

Skrivet av gurkburk92:

Håller med. Jag vill klassa mycket av de som skrivs som FUD, massa trams.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska man diskutera investeringar så bör man nog även diskutera riskerna med dessa investeringar. Det faktum att kryptovalutors legitimitet ifrågasätts av så många är en påtaglig riskfaktor då det innebär att värdet i sig inte är helt uppenbart. Nu kan såklart detta appliceras på alla typer av investeringar, men något som saknas när det gäller krypto är en vettig beräkningsmodell för vad de bör vara värda.

Permalänk
Medlem

Woho ligger +/- 0 igen

Hade inga investeringar innan droppen och har handlat på mig lite var dag under fallet, lyckades pricka dom bästa tillfällena ganska dåligt men idag är jag som sagt tillbaka på ruta 1.

Jag är ingen ekonomisk rådgivare men vad jag hört så kortsiktigt tror många på bitcoin och långsiktigt altcoins som t.ex NEO.

Själv hoppas jag ETH tar mark på bitcoin men ta inte det jag säger som några råd utan skaffa er en egen uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag menar,
- var finns databasen över vem som äger vilka kontanter?
- hur låser man specifika kontanter?
- hur fryser man ett konto av kontanter?
- hur övervakas kontanttransaktioner?

Men visst, fultolka min fråga. Det säger mer om dig än mig.

Nu kanske man inte nödvändigtvis bör jämföra rakt av med kontanter då de funnits under rätt lång tid innan saker blev digitala Men det finns såklart begränsningar i vad du kan göra med kontanter, åtminstone här i Sverige. Vill du sätta in ett par hundra tusen i kontanter på banken, eller köp ett lite dyrare hus med kontanter så kommer det nog att ställas lite frågor om pengatvätt osv.

Men egentligen så bör man nog jämföra mot de tillgångar som lagras elektroniskt. För att några kryptovalutor ska kunna bli allmänt accepterade så skulle jag tro att de behöver uppfylla samma krav som ställs på nuvarande system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu kanske man inte nödvändigtvis bör jämföra rakt av med kontanter då de funnits under rätt lång tid innan saker blev digitala Men det finns såklart begränsningar i vad du kan göra med kontanter, åtminstone här i Sverige. Vill du sätta in ett par hundra tusen i kontanter på banken, eller köp ett lite dyrare hus med kontanter så kommer det nog att ställas lite frågor om pengatvätt osv.

Men egentligen så bör man nog jämföra mot de tillgångar som lagras elektroniskt. För att några kryptovalutor ska kunna bli allmänt accepterade så skulle jag tro att de behöver uppfylla samma krav som ställs på nuvarande system.

Min underliggande poäng var nog att det inte är uppenbart hur man ska reglera kryptovalutor (varken för oss eller för staterna). Det finns ingen naturlag som säger att dagens regler för tillgångar som lagras digitalt är morgondagens regler för kryptovalutor. Exempelvis är det alltså inte uppenbart att man vill spara alla transaktioner eller föra bok över vem som äger vad, och jag tog kontanter som exempel på detta. Kontanter har ju fungerat väl ett tag nu.

Det är uppenbart att det finns problem som man vill lösa, exempelvis, penningtvätt, bedrägerier, terroriststöd, osv. Men det är inte säkert att man löser de problemen på samma sätt som man gör idag. Ser man på utfrågningen som jag länkade till tidigare så är det uppenbart att myndigheterna i USA inte vet hur de ska hantera kryptovalutor. Till exempel om nuvarande lagstiftning räcker eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Woho ligger +/- 0 igen

Hade inga investeringar innan droppen och har handlat på mig lite var dag under fallet, lyckades pricka dom bästa tillfällena ganska dåligt men idag är jag som sagt tillbaka på ruta 1.

Jag är ingen ekonomisk rådgivare men vad jag hört så kortsiktigt tror många på bitcoin och långsiktigt altcoins som t.ex NEO.

Själv hoppas jag ETH tar mark på bitcoin men ta inte det jag säger som några råd utan skaffa er en egen uppfattning.

Jag måste fråga här, Varför tror du att kryptovalutor ska gå upp i värde? Jag har läst en hel del mer eller mindre verklighetsbaserade visioner, men är alltid nyfiken på att få fler infallsvinklar!

Permalänk
Medlem

@Cadtekniker:
Jag skulle också säga att bitcoin är #1 pick just nu. Det är nog det säkraste du kan lägga i just nu. Kanske ETH är stabilare.

Sjukt skönt och se dubbla gröna siffror idag, Om vi får dubbla gröna siffror imorgon så tror jag "bubblan" är över och vi går långsamt mot AHT igen.
Önskar jag hade mer FIAT så jag kunde hjälpa till

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jag måste fråga här, Varför tror du att kryptovalutor ska gå upp i värde? Jag har läst en hel del mer eller mindre verklighetsbaserade visioner, men är alltid nyfiken på att få fler infallsvinklar!

SECen ifrån igår. USA säger att de inte vill försvåra för krypto men vill främja det istället. Antagligen den störta anledningen till att vi ser 10-60% gains på det mesta idag. Dock förtidigt för att säga att den nyheten ska lyckas hålla priset uppe under en längre tid. Ser vi 10-20% gains imorgon på bitcoin så är de dags och öppna upp plånboken IMO.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

@Frispel:
Jag mer chansar och spekulerar med mina pengar.
Det finns ju inget säkert som säger att det kommer stiga bara spekulationer om det
Men jag köper bland annat argumentet att många nybörjare och oerfarna som köpte under rushen nu dragit sig ur och kvar är de seriösa som nu vill köpa crypto till rabbaterat pris.
Men det finns ju INGEN som säkert kan säga att det inte går ner i botten igen.

Permalänk
Medlem

Så många tjommar som pratat om 4000 på fredag för Bitcoin, om inte ännu lägre. Vissa slänger ur sig "2000 USD!! Det är det sanna priset"

Särskilt I grupper på Facebook.

Ser ut att gå raka motsatsen, rean verkar slut för denna gång.

Permalänk
Medlem

@eucalyptus: Det finns många som gapar det ena och det andra.
Men tyvärr luras väll oinsatta till dåliga snabba beslut.
8494 USD för en bitcoin i skrivande stund hade jag inte trott igår eller i måndags.