Permalänk
Medlem

Jag tror största problemet är att många ser inte att det är människor som kör, utan man tänker bara att det är bilar. "Det var många bilar på vägen" eller "mycket trafik" säger man oftast. Aldrig många människor på vägarna. Om man tänker på att det är människor med och utan problem och skrikande barn, som har precis lika bråttom som dig och, likt man håller upp dörren för någon, släpper in andra och inte bara hävdar sin egen suveränitet på vägarna så skulle bilkörning vara trevligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vissa svänger förbi en trots att man åker på "90" så kör dom om en ändå och läskigast på natten och speciellt när inkommande mot dig kommer med så starka lysen också.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Själv tycker jag lastbilsförare sköter sig närmast exemplariskt i trafiken, oavsett ursprungsland. Jag antar att om man kör en mördarmaskin som har lika lång stoppsträcka som en containerfartyg så måste man lära sig trafikvett.

Utländska lastbilschaufförer går oftast efter störst går först, vill de byta fil (oftast vid Tingstadstunneln) så gör de det, är det någon bil i vägen så får den minsann flytta på sig.
När det gäller dragläge så är handbromsen ett bra tips

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

[Ove-rant]Vet ej om det har med åldern att göra, min egen alltså, men kan vi inte komma överens alla att vi bländar av i god tid? T.ex jag fick lära mig att vid möte i backkrön så bländar man av INNAN man ser bilen så slipper man bli bländad. Samt att man sätter på helljuset EFTER man har passerat bilen och inte INNAN, sjukt irriterande att få helljuset i ögonvrån[/Ove-rant]

Permalänk
Medlem

För det mesta tycker jag folk kör okej, men ibland stöter man på folk som inte borde få köra bil. De ligger för nära, och även om avståndet ökar tack vare en vägbula så kör många av dem ikapp igen för att... eh... hmm... ja du...
Det här med blinkers är en annan grej som verkar saknas på många bilar. Inte ovanligt att det är tyska bilar, eller Volvo-bilar.

Ibland har man dock turen att "råka ut" för folk som vet hur man kör, kalla dem guldkorn. De har koll på var de har sin bil, vet hur man använder blinkers och är allmänt förutseende och duktiga i trafiken. Såna förare har jag respekt för!

Hur snabbt man än kör, blir man alltid omkörd av en Volvo -Thomaseron

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@htbtoma: Den där rondellen du hade incidenten i, blinkade du höger när du skulle ut?

ja, självklart.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

[Ove-rant]Vet ej om det har med åldern att göra, min egen alltså, men kan vi inte komma överens alla att vi bländar av i god tid? T.ex jag fick lära mig att vid möte i backkrön så bländar man av INNAN man ser bilen så slipper man bli bländad. Samt att man sätter på helljuset EFTER man har passerat bilen och inte INNAN, sjukt irriterande att få helljuset i ögonvrån[/Ove-rant]

Folk som slår på helljuset tidigt, fyyyyy faaaan. Det och folk som kör in direkt efter omkörning på motorvägen (kanske ska skriva UNDER omkörning. Så jäkla tråkigt när avståndet blir 0.5 sekund plötsligt) är nog det jag stör mig på oftast när jag kör bil.

Permalänk
Skäggig legend

Jäklar vilket genomslag tråden fick, KUL!

En annan sak jag verkligen har tagit med mig från motorcykelkörningen är att jag kollar otroligt mycket vart jag har folk. Hela tiden. framför, bakom, sidospeglar, döda vinkeln - säkert var 10 sekund. Man är alltid så extremt utsatt på motorcykel så det ligger i ryggmärgen sedan dess. Det tackar jag verkligen för.

En annan grej jag blev utsatt för var rätt hemskt.

Jag åkte hem från jobbet, ligger bakom en lite äldre SUV, kanske 35-50 meter ifrån så hör jag någonting, som om någon nitar på bromsen och hjulen låser sig... Precis det hände. SUVen framför mig fick höger bakhjul låst och bromsade in kraftigt UTAN att bromslampan lös. Tillslut förstod jag vad som höll på att hända, smälla in rakt i baken på denna bil i över 100kmh. Snabbt agerade jag och kollade döda vinkeln, slängde mig till höger och missade bilen med en halvmeter, han fick sladd, jag med, vi gled båda mot väggrenen och satte hjärtat i halsgropen. Killen var väl i min ålder, 27-30 och förstod NADA vad som hade hänt, vi båda kramade om varandra över att vi klarade oss. Frågade om han ville ha hjälp med något, hålla sällskap tills att bärgare kom men han klarade sig sa han.

Kontentan av detta är att vad som helst kan hända när som helst. Agerade jag rätt? Om det var en bil till höger om mig, hade jag valt att preja bort honom/henne eller hade jag valt att smälla in i SUVen? Fy fan... vill inte tänka på det.

MEN. Hade jag inte varit allert och eller haft ögonen i en mobiltelefon hade det sannerligen smällt oavsett.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Så länge olyckor kan undvikas så tycker jag att folk kör tillräckligt bra.
Att haka upp sig på andras brister hjälper iaf inte mig att komma fram säkrare på vägarna.
Man gör tillräckligt många fel själv, men med lite hänsyn mot varandra i trafiken så går det oftast bra ändå.

Permalänk
Medlem

Det jag hatar mest är ändå när tanter ska envisas om att bromsa ned (eller i värsta fall bara släppa på gasen utan bromsljus) INNAN de blinkar att de ska svänga av. Ganska svårt för andra bakom att planera sin körning då.

Eller när samma tanter ska ligga i vänsterfilen vid rödljus, och sedan kryper iväg så att 10 människor i högerfilen hinner köra om. Blir lite tvärtemot vad vänsterfilen är till för då.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

I trafiken så gäller det bara att inte lita på någon. Ser folk som åker iväg på morgonen utan att skrapa bort frosten på framrutan, osv.

Vadå, räcker ju med en liten glugg på 3cm i diameter

Nä, seriöst, folk är dumma i huvudet. Aldrig varit med om en olycka dock, men har varit nära flera gånger på grund av den andra trafikanten. Det vanligaste jag stör mig på är rondeller, finns sjukt mycket rondeller där jag bor.

1. När man ska in i en rondell ska man BLINKA IN och sedan ska man BLINKA UT. Blir väldigt lätt att förstå vart folk ska, för att få ett flyt i trafiken, blinkar de inte ut, står man där som en idiot och väntar på att se vad de ska göra istället (Ska de fortsätta? Ska de svänga av nästa? osv...) (behöver ju inte blinka in om man ska första höger).

2. Jag blinkar alltid när jag ska vidare i en rondell och sedan blinkar jag ut när jag ska ut (med bra marginal). Tycker jag är ganska tydlig. Ändå slänger sig BMWerna ut framför mig med minsta möjliga marginal trots att jag är i rondellen långt innan dom och jag blir tvungen att tvärbromsa.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Det jag hatar mest är ändå när tanter ska envisas om att bromsa ned (eller i värsta fall bara släppa på gasen utan bromsljus) INNAN de blinkar att de ska svänga av. Ganska svårt för andra bakom att planera sin körning då.

Ecodriving? Men ja, blinka bör man göra så tidigt som möjligt.

Skrivet av Flygman:

Eller när samma tanter ska ligga i vänsterfilen vid rödljus, och sedan kryper iväg så att 10 människor i högerfilen hinner köra om. Blir lite tvärtemot vad vänsterfilen är till för då.

Vänsterfilen är väl bara till för det i 80km/h eller snabbare, inte så vanligt med trafikljus då? Man får ju exempelvis köra om i höger körfält på en 70-väg

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vadå, räcker ju med en liten glugg på 3cm i diameter

Nä, seriöst, folk är dumma i huvudet. Aldrig varit med om en olycka dock, men har varit nära flera gånger på grund av den andra trafikanten. Det vanligaste jag stör mig på är rondeller, finns sjukt mycket rondeller där jag bor.

1. När man ska in i en rondell ska man BLINKA IN och sedan ska man BLINKA UT. Blir väldigt lätt att förstå vart folk ska, för att få ett flyt i trafiken, blinkar de inte ut, står man där som en idiot och väntar på att se vad de ska göra istället (Ska de fortsätta? Ska de svänga av nästa? osv...) (behöver ju inte blinka in om man ska första höger).

2. Jag blinkar alltid när jag ska vidare i en rondell och sedan blinkar jag ut när jag ska ut (med bra marginal). Tycker jag är ganska tydlig. Ändå slänger sig BMWerna ut framför mig med minsta möjliga marginal trots att jag är i rondellen långt innan dom och jag blir tvungen att tvärbromsa.

Menar du att du först blinkar höger för att sedan blinka ut om du kör rakt i en rondell?
Håller dock med om att folk inte kan blinka i rondell. Själv tycker jag man ska blinka vänster om man ska åt "vänster" (oftast tredje avfarten). Men gör man det ska man se till att blinka ut. Tyvärr är det många som inte blinkar ut, utan bara blinkar vänster och sen kör ut. Då är det bättre att låta bli att blinka vänster över huvud taget och bara koncentrera sig på att blinka ut.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk

Jag har också kört motorcykel i flera år och har lärt mig att alltid betrakta mottrafikanter som idioter som aktivt försöker köra ihjäl mig. Åtminstone tills motsatsen bevisats. Varje gång motsatsen bevisas blir jag lite lycklig och återfår lite hopp om mänskligheten. Varje gång mottrafikanten de facto visar sig vara en rövhatt överlever jag, åtminstone hittills, tack vare min försiktighet.

Permalänk
Medlem

Ingen håller hastigheten. Jag blir omkörd av varje bil bakom mig trots att jag kör rätt hastighet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ecodriving? Men ja, blinka bör man göra så tidigt som möjligt.
Inget fel med ecodriving, menar de som släpper gasen och skiter i att trycka ned bromspedalen tillräckligt för bromsljusen ska tändas, eller att skita i att blinka. Helt omöjligt att förstå vad som händer om man ligger bakom då.

Skrivet av xcluzive:

Vänsterfilen är väl bara till för det i 80km/h eller snabbare, inte så vanligt med trafikljus då? Man får ju exempelvis köra om i höger körfält på en 70-väg

Här har du en bild på ett rödljus där detta händer alltför ofta nära mig. Två filer som går ihop efter rödljuset. Båda filerna kommer från samma påfart och är alltså en omkörningsfil, ändå vill tanter byta till vänsterfilen.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@Flygman Du menar att det där trafikljuset står på en 80-väg?
@Cooling23 Alla andra som kör lagligt hinner ju aldrig ikapp dig för att du ska märka dom bakom dig, till skillnad från de som kör för fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Jag har också kört motorcykel i flera år och har lärt mig att alltid betrakta mottrafikanter som idioter som aktivt försöker köra ihjäl mig. Åtminstone tills motsatsen bevisats. Varje gång motsatsen bevisas blir jag lite lycklig och återfår lite hopp om mänskligheten. Varje gång mottrafikanten de facto visar sig vara en rövhatt överlever jag, åtminstone hittills, tack vare min försiktighet.

Jag brukar försöka se det som att alla i trafiken är människor och gör misstag, precis som jag själv...man får vara beredd på att har marginal och parera då alla inte har full fokus på allt som händer omkring dom, och samtidigt hoppas att andra är uppmärksamma och parerar de gånger som jag gör missar. Detta gäller faktiskt oavsett om man går, cyklar eller åker bil.

...men det är inte såklart inte alltid helt lätt när det inte krävs speciellt mycket för att underlätta för andra, typexemplet för mig är när folk inte använder blinkers vilket tenderar att stöka till det för omgivningen helt i onödan.

Permalänk
Avstängd

Jag har märkt en sak genom åren.

Desto värre vägunderlag desto värre kör folk, vissa bilister tror att de kan köra bil som en erfaren rallyförare och underskattar hur tunn tråden är mellan totalt kaos och en bra bilkörning är..ett enda litet felsteg i trafiken kan innebära död för en annan eller en själv.

Jag har inte bil eller körkort, eller kör bil..men jag går efter ''ta det lugnt i trafiken, fram kommer man tillslut ändå'' 10min hit, 10min dit..vad spelar det för roll om man mister sitt liv för 5 extra minuter.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

T.ex jag fick lära mig att vid möte i backkrön så bländar man av INNAN man ser bilen så slipper man bli bländad.

Är väl mest folk (i modernare bilar) som är för bekväma att manuellt blända av och istället låter den automatiska göra det som har en del brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vd som behövs är nån form av kompensation till den som skickar in en filmsnutt där någon kör som en idiot och kan identifieras.
Kanske en del av böterna =).

Samma tänk som gamla hederliga stasi-metoderna i forna östtyskland, där ena halvan av befolkningen spionerade på den andra halvan och angiveri var vardagsmat. Känns väl som ett tryggt och trevlig samhälle?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av svalle:

Ja de är verkligen livsfarliga. Kommer i en jävla fart och cyklar rakt över övergångsställena och tar för givet att man ska stanna, man hinner ju knappt se dem! Bah!!!

Många som inte har koll på reglerna båda vägar har själv t ex blivit påkört av en gubbe när jag låg på cykelbanan och han svängde höger precis framför mig efter legat bakom mig sen en rondell 200m bort. Han menade på att jag skulle stanna vid "övergångsstället" som är en cykelpassage och är rödmarkerad.

Samma vid tvåfilig rondell d v s 4 filer 3 står still förutom idioten som inte stannar står tre andra bilar still vid ett övergångsställe/cykelöverfart efter en rondell borde man inse att någon är på väg över.

Sen borde skyltarna ändras så man ser att det är cykelöverfart eller rent övergångsställe.

Permalänk
Medlem

Det tog en stund men har nu lyckats ta mig igenom hela tråden.

Skrivet av gonace:

Jag och två kompisar köpte en gammal Volvo 740 för någon sommar sedan, åkte runt i villaområden här i Örebro och under 2 veckors tid blev vi påkörda hela 12 gånger, tack vare tjuriga förare som inte kan högerregeln gick tre av dessa till rätten vi som (vi var olika som körde vid dessa tillfällen) körde blev friad.

Efter 12:e gången så bad polisen som tillkallades oss att snällt sluta då han tyckte att vi redan bevisat vår poäng. Samma stackare fick komma ut 6 gånger så jag förstår hans vilja att få oss att sluta

Slutsats många bör kanske inte ens ha ett körkort.

Bara för att man har företräde betyder det inte att man ska köra. Man kan ta det lugnt och göra sitt för att undvika olyckor. Speciellt om man redan varit med om flera krockar i samma område.

Skrivet av jycken:

Och vart tycker du vi yrkesförare ska ta vägen då på småvägarna? Ligga direkt ute på vägrenen så nära dikeskanten som möjligt eller? Sätt dig själv i en lastbil (kör själv ett 24m ekipage som allt som ofta väger mellan 40-60 ton) så får vi se hur snabbt du hamnar på sidan i diket om du tror vi ska slicka kanten. Tror du verkligen vägrenen pallar för våra axeltryck? Stora bilar kräver mer plats vare sig du vill det eller inte. Har man dessutom långsläp efter så behöver det "vingelmån" då dom "vandrar" av sig själv över körbanan. Jag möter dagligen personbils idioter som bara ska fram snabbt som fan även om det är ont om plats. Senast i måndags blev jag omkörd av en personbilsbilist som låg och pressade knappt 3-4 meter bakom mitt ekipage på osandad krokig och smal 70km/h landsorts väg som vars väglag mest var att jämföra med vilken hockeyrink som helst. Att jag bara kunde hålla som max 50km där det var som rakast för att inte gå av vägen kunde inte idioten bakom förstå som efter några kilometer pressade sig förbi i skymd vänsterkurva och försvann i fjärran. Känslan då jag efter ytterligare ca 3km får se bilisten stå nerkörd av vägen i en kurva och se han stå och klia sig i skallen medans jag själv lugnt passerade honom och vinkade glatt gjorde min dag vart fall. Idag på fm blev jag omkörd på 40km/h sträcka då jag höll 40km/h på farthållaren av två personbilar som inte bara passerade över en utan dubbla heldragna linjer i hastighet som säkert låg en bra bit över 60km/h, Varför? jo för att personbilsförare bara inte tål att ligga bakom en lastbil! Möter även ganska så ofta personbilar på enkelriktad gata vars förare ofta gapar och skriker att jag ska backa trots att dom kör mot färdriktningen. Jo tjena! Lär aldrig hända.

Visst! Vissa lastbilsförare kör för fort, Men den vanliga personbils bilisten kör bra mycket snabbare. Dom flesta lastbilar har 85km spärr som inte går att överskrida, med undantag av vissa fjärrbilar som går att köra lite snabbare. Då vi är hårt pressade av kör och vilotider så händer det tyvärr att man måste "stå på" lite extra där det går för att inte riskera att bli tvingade att parkera ekipaget på omlämplig plats och därmed utgöra fara för andra om vi riskerar maxtid på vad vi får köra innan vi måste ha vila. Jag skulle vilja se den personbilsförare som skulle vilja ha det så hårt hållet om dom precis som vi fick sin personbil utrustad med färdskrivare som visar precis allt då polisen kollar den.

Nä sluta gnäll på oss yrkesförare innan man som "vanlig" personbilsförare sopat rent framför sin egen dörr och lärt sig agera korrekt själv på vägarna.
För mig som yrkeschaufför är det jäkligt psykiskt påfrestande och uttröttande att förutom att hålla koll på mitt egen ekipage behöva sitta på helspänn över vad personbils bilister runt om mig tänker ta sig för. Att dessutom 95% av dom saknar blinkersspak gör inte mitt jobb på vägen lättare heller.

(Har rullat ca:130.000 mil senaste 25 åren utan att ha varit inblandad i olycka där polis "dömt" mig som vållande)
Jag är långt ifrån felfri i övriga livet, Men i trafiken måste jag vara det både för mig och för andras skull!

Jag följer en del som lägger upp dashcam videor på Youtube. Bland annat en yrkesförare med lastbil. Det är väldigt lärorikt och det borde nästan ingå att man ska få sitta med antingen som passagerare eller faktiskt i förarsätet på lastbil innan man tar körkort för att känna hur det är. Jag har fått en mycket större respekt för lastbilsförare efter att ha blivit upplyst om vardagen för dessa.

Skrivet av raGGGe:

En morgon knatade ett dum blondin stirrandes i sin telefon ut framför mig vid övergångsställe (hon hade rött) men eftersom det inte kom någon bil tyckte hon att det var ok att gick ut han bromsa lite men körde in i henne hon tyckte jag var dum i huvudet och att jag skulle se upp att jag hade grönt och att hon gick mot rött brydde hon sig inte om.

Du svängde höger/vänster antar jag? Det är fortfarande du som åker på det om det blir en olycka när den andra parten är fotgängare. Såvida det inte är speciella omständigheter.

Skrivet av Krimsarn:

Folk kör generellt ganska bra tycker jag, jag kör inte särskilt bra dock!
Kör sällan för fort, blinkar alltid dit jag ska svänga och håller allt som oftast goda avstånd. Men jag blir snabbt osäker när det händer något oväntat plötsligt vilket leder till märkliga handlingar av mig.

Jag skulle köra om en bil som pendlade mellan 70 och 90 på en 90-väg härom dagen, såg ingen i mötande fil så jag påbörjade min omkörning. Från ingenstans började ett par helljus blinka, det var visst en bil i mötande fil, men han hade inga ljus fram på bilen och i Sverige är det mörkt nästan hela tiden såhär års. Jag blev såklart jättestressad och bromsade lite för hårt för att snabbt komma in bakom den bil jag höll på att köra om vilket slutade med att jag blev påkörd i baken av en annan bil som också gjorde en omkörning samtidigt som mig. Jag vet att han låg bakom mig, men stressen tog över vilket ju såklart är mycket dåligt av mig.

Ingen blev skadad och föraren utan ljusen tog fullt ansvar, efter en stund. Men nu väntar jag på polisen och försäkringsbolagens beslut.

Tänk vad ett sådant "litet" misstag som att inte sätta på ljusen kan innebära. Eller så var det jag som var lite för snabb på omkörningen, men det känns verkligen inte som mitt fel.

Här låter det ju som att du gjorde precis det du kunde göra. Det såg ledigt ut och du påbörjade en omkörning. Det visade sig att det låg någon osynlig i mötande trafik som plötsligt gjorde sig synlig (Tack för det. Kunde slutat illa annars). Du bromsade för att återgå till ditt eget körfält snabbast möjligt. Att det ligger en för nära bakom som inte hinner med är inte ditt fel. Denne bakomvarande bil borde ha tagit det mer försiktigt men hur kunde hen veta att det helt plötsligt skulle dyka upp en bil framför dig.

Under omständigheterna låter det som att det gick så bra det kunde i princip.

Skrivet av Cooling23:

Ingen håller hastigheten. Jag blir omkörd av varje bil bakom mig trots att jag kör rätt hastighet.

Tänk på att hastighetsmätare i bilar inte alltid visar samma värden i alla bilar och ofta visar högre hastighet än den du faktiskt kör i. Så om du ligger i 110 km/h enligt din bil så kanske du egentligen bara kör i 100-105 km/h. Kommer det någon som antingen har bättre kalibrerad mätare eller som "vet" att den visar fel så ligger de nog gärna i högre hastighet än vad du gör.

Skrivet av Bellerefon:

Mitt största gissel är egentligen rondeller, och då tvåfiliga sådana.
Som någon som ska in har man väjningsplikt mot båda filer, men var går gränsdragningen?
Om högerfilen är tom, och det ligger någon i vänsterfilen som inte blinkar ut, är inte högerfilen ledig då?

Är absolut med på att man kan vänta, men härikring finns det flera tvåfiliga rondeller med konstant trafik, att kunna ta sig in i det högra fältet även fast det vänstra är "upptaget" är en nödvändighet.
Problematiken ligger i de som inte blinkar i rondellerna utan glider över från vänstra till högra filen utan att blinka.
Rimligtvis borde ju den som glider över utan att blinka till en tidigare tom fil men som nu är tagen vara den vållande.

Vad jag lärt mig och läst ska man ge företräde till båda (alla) filer i en rondell innan man kör in. Man ska med andra ord inte lägga sig jämsides med den som eventuellt är i vänster fält ifall denne ska ut snart vilket är högst troligt.

Missade ett citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Samma tänk som gamla hederliga stasi-metoderna i forna östtyskland, där ena halvan av befolkningen spionerade på den andra halvan och angiveri var vardagsmat. Känns väl som ett tryggt och trevlig samhälle?

I andra länder har man kameror vid rödljus och ägaren till bilen får fint hem en bot.
Det är otroligt mycket rödkörningar inne i stan (Stockholm) vilket ofta leder till att korsningar blockas. T o m när det sitter skyltar som säger blockera ej korsningen vid kö så stannar inte idioter vid stopplinjen utan åker ut dessa personer ska ha 4000:- böter inte vi som kör 100 på Nynäsvägen kl 23

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

ja, självklart.

Ok, det är annars nåt som jag tycker ofta missas i just de rondellerna där filen lämnar rondellen och man bara följer filen ut s.a.s.

Skrivet av Cooling23:

Ingen håller hastigheten. Jag blir omkörd av varje bil bakom mig trots att jag kör rätt hastighet.

Har du kollat att din hastighetsmätare visar rätt? Jag har kört bil där den visade 15-20 km/h för mycket och då tyckte man att alla körde som vettvillingar.

Skrivet av raGGGe:

Sen borde skyltarna ändras så man ser att det är cykelöverfart eller rent övergångsställe.

Jag tror du tänker på cykelpassager. Är det inte speciellt utmärkt och med "farthinder" så är det inte en cykelöverfart.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Hörde en tänkvärd sak för några år sedan. En person berättade om en annan som fixat taxikörkort och fick de slutgiltiga orden från sin lärare:
"ni har nu två val, antingen tänker ni att alla som kör som dårar har en anledning eller så får ni hjärtattack ofrivilligt". Mycket riktigt så var det en person som körde som en riktig "dåre" varpå denna person med taxikortet ser detta och blir fly förbannad. För att sedan bevittna att den som körde faktiskt var på väg till sin familj som varit med om en olycka någon kilometer därifrån. Men jag håller med ändå, så svårt att hänga upp sådana situationer på detta varje gång en ser en trafikförseelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tror du tänker på cykelpassager. Är det inte speciellt utmärkt och med "farthinder" så är det inte en cykelöverfart.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Tror han menar att man som cyklist har väldigt svårt att veta om det är en cykelöverfart eller en cykelpassage man cyklar över...bilisterna vet vad det är då det skyltas klart och tydligt, men de som cyklar måste då titta på eventuell skyltning som sitter på bilvägen, alternativt se om det finns "hajtänder" vid sockerbitarna som markerar var överfarten/passagen är.

Permalänk
Medlem

@Frispel: Ah, ja, det är nog logiskt. Jag kollade lite och det verkar ju faktiskt inte finnas någon märkning riktad mot cyklisterna.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Frispel: Ah, ja, det är nog logiskt. Jag kollade lite och det verkar ju faktiskt inte finnas någon märkning riktad mot cyklisterna.

Intressant nog så lägger man ner en hel del kraft på att hastighetssäkra och skylta cykelöverfarter, men man glömmer bort att se till att cyklisterna själva kan särskilja mellan passage och överfart...att vara tydlig (och logisk) med vad som gäller är inte något som är högprioriterat när det gäller cykelinfrastruktur. Själv blev jag jätteglad när man i närheten av där jag bor faktiskt satt upp en "lämna företräde" skylt riktad mot cyklisterna i samma veva som man gjorde om ett övergångsställe till cykelpassage, helt plötsligt slapp jag fundera på vad som gäller när jag cyklar där

Samtidigt finns det också cykelpassager som är hastighetssäkrade (tydligt upphöjda) och markerade med sockerbitar...men då saknar hajtänder vilket innebär att det INTE är en överfart där korsande biltrafik ska lämna företräde. Det finns en påtaglig risk för obehagliga missförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Samma tänk som gamla hederliga stasi-metoderna i forna östtyskland, där ena halvan av befolkningen spionerade på den andra halvan och angiveri var vardagsmat. Känns väl som ett tryggt och trevlig samhälle?

Du kan redan idag förse en myndighet med info om lagbrott.
Om dom gör nånting med informationen eller bara fikar vidare är en annan sak.
Då polisen inte klarar av det så måste ju vanliga medborgare reagera och försöka göra nånting åt det gigantiska problem vi faktiskt har idag.