Kraftiga ljudstörningar vid försök till inkoppling av Dragonfly DAC eller vinylspelare till förstärkaren

Permalänk

Kraftiga ljudstörningar vid försök till inkoppling av Dragonfly DAC eller vinylspelare till förstärkaren

Hej

Jag har en Onkyo A-9211 förstärkare som beter sig konstigt. Jag har en Dragonfly dac i datorn och när jag kopplar in den på line in via 3,5mm till rca så får jag extrema störningar ibland, det låter stundtals som det är fel på uppspelningen och ljudet blir lägre för att i nästa stund bli extremt kraftfulla skrapande störningar. Jag tänkte att det kanske uppstår något jordfel och att kablarna var dåliga men när jag idag försöker koppla in en vinylspelare (Onkyo CP-1200A) på phono-ingången så har jag även där ett väldigt kraftfullt brummande ljud. Det ljudet kommer bara när den röda hanen är ikopplad, ingenting när den vita kopplas in. När båda rca-hanarna är ikopplade i förstärkaren så kan jag förändra störningarna genom att röra kabeln från vinylspelaren runt litegrann och ljudet kan då ändras från lågt brummande till väldigt högt. Samma fenomen är det med kabeln till dac om jag rör runt den. Högtalarna skulle troligtvis gå sönder om jag hade förstärkaren på halva ljudvolymen, så starkt låter det. Jag har provat att jorda på olika sätt och försökt ta bort statisk elektricitet men ingenting hjälper.

Vad tror ni, är det någon som känner igen problemet? Jag lutar åt att det är något fel i förstärkaren men innan jag byter ut den så vill jag kolla här så jag inte står där med en ny förstärkare men med samma problem. Kan tillägga att jag för en längre tid sedan hade ett åsknedslag där bla en utgång på tvn förstördes som är inkopplad på samma vägguttag och system, om det kan ha hänt något då.

Mycket tacksam om någon känner igen problemet. Mvh / Magnus

Permalänk
Medlem

Har du testat att byta kablar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar vara kabelproblem i bägge fallen.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Verkar vara kabelproblem i bägge fallen.

Hej. Jag har testat med bättre kablar men det är iaf något som händer när jag kopplar in den röda rca kontakten. Samtidigt kan jag inte helt komma ifrån att det verkar ha något med någon spänning att göra för jag har analyserat problemet ytterligare och det är så att det i början av att jag slår igång allt kan funka och sen byggs det liksom på en spänning som bara blir värre och värre. Nog därför jag först tänkte statisk elektricitet men då jag har det på både line utgången och phono och jordning inte gör någon skillnad alls så var jag inne på att det var något i förstärkaren?

Skickades från m.sweclockers.com