Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Telia öppen fiber i kåken, vill ha flera uttag?!?

Permalänk
Medlem

Telia öppen fiber i kåken, vill ha flera uttag?!?

Kommer få Telia öppen fiber installerad i Augusti och funderar lite över hur installationen går till? Informationen från Telia har inte varit kristallklar direkt utan de säger att man får göra upp med installatören på plats? Någon som har erfarenhet av hur de drar in det hela? Jag vill gärna få fast lina draget till flera rum. Någon som har en aning om hur mkt. extra de tar för en dylik operation?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Det får du fixa själv / ta in en elektriker för.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

De sätter fiberomvandlaren innanför närmsta vägg eller max 10ish meter därifrån. Resten får du fixa på annat sätt. Vad det kostar är inte lätt att veta. Men ringer du någon firma så kommer de säkert hem o kollar o kan ge dig en offert på kostnad.

Permalänk

Tänkte precis skriva det. Dom fixar in fiber och svetsar och klämmer på en konverterare. Sedan få den leverantör du skaffar stoppa dit sin box, och efter det så en router och switch, och från switch så drar en elektriker uttag dit du vill ha dom.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Rekordmedlem

De brukar sätta upp en kombinerad fiberomvandlare/switch från inteno (tjänstefördelare) och efter den får du sjläv sköta om att bygga ett lan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ragnvlad:

Kommer få Telia öppen fiber installerad i Augusti och funderar lite över hur installationen går till? Informationen från Telia har inte varit kristallklar direkt utan de säger att man får göra upp med installatören på plats? Någon som har erfarenhet av hur de drar in det hela? Jag vill gärna få fast lina draget till flera rum. Någon som har en aning om hur mkt. extra de tar för en dylik operation?

Du vill förmodligen dra in fibern till ett ställe som passar som knutpunkt i huset. Vid knutpunkten ska du ha plats till en router, en switch samt en patchpanel. Jag har satt upp ett sånt här skåp, så får du kanske en liten bild av storleken som krävs. 6U varianten skulle väl också funka.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Översta hyllan i en garderob kan också funka osv.

Från din patchpanel låter du någon dra kablar ut till varje rum där du vill ha nätverk och sätter upp minst ett enkelt uttag. Sedan kopplar du ihop uttagen i patchpanelen med switchen.

Kan du inte få fibern hela vägen fram till knutpunkten så underlättar det ju om det är enkel kabeldragning från fiberomkopplaren till knutpunkten. Du kan ju tex sätta upp ett särskilt uttag för det, eller ser du till att få dem nära varandra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Låter som du inte riktigt har koll på vad som ingår i öppen fiber. Det handlar alltså om fiberaccess inklusive en mediaomvandlare som är husets gemensamma knutpunkt för WAN data/tv/telefoni.
Det är detta som öppen fiber installerar. De har några villkor på hur långt in i huset det installerar mediaomvandlaren och vill du ha den längre bort så kostar det extra. Men det är alltid bara EN.

Sedan får du köpa tjänster för att få något ut ur mediaomvandlaren och sedan en router för att skapa ett LAN utfrån WANet i mediaomvandlaren där du kan få flera fasta/trådlösa enheter. Router ingår normalt från den du köper tjänster eller så kan man ofta ha en egen.
Men sedan måste du själv dra själva LANet från Routern...och där är inte öppen fiber inblandade på något sätt.

Så helt enkelt till att få mediaomvandlaren installerade på ett bra ställe där du även kan ha router och där det är bra att utgå från att dra kabel till övriga uttag (tänk på att man drar en sladd till varje uttag , man kan inte seriekoppla - om man inte skaffar massa switchar)

Permalänk
Medlem

Bygga nät hemma får du själv göra, ta kontakt med en firma som bygger nätverk om du inte vill bygga själv. Telia ger dig bara en överlämningspunkt där du får access.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Nu börjar det dra ihop sig då de kommer nästa vecka å gräver samt drar in grejerna efter det. Funderar på att teckna ett avtal på Telias 250/100 bredband de skickar med en router. Då är frågan, är det nåt att ha eller ska jag köpa en egen?

Sen undrar jag vad jag mer behöver köpa? En Switch skall jag efter vad jag har förstått skaffa? Jag har tre fasta gamingdatorer på övervåningen som alla ska ha en trådad anslutning. Måste man dra tre separat kablage från switchen upp till övervåningen? Dumma frågor kanske men jag har aldrig satt mig in i detta förut.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Nu börjar det dra ihop sig då de kommer nästa vecka å gräver samt drar in grejerna efter det. Funderar på att teckna ett avtal på Telias 250/100 bredband de skickar med en router. Då är frågan, är det nåt att ha eller ska jag köpa en egen?

Den duger för de allra flesta.

Skrivet av Ragnvlad:

Sen undrar jag vad jag mer behöver köpa? En Switch skall jag efter vad jag har förstått skaffa?

Routern har 4 LAN-portar. Ska du ansluta flera än 4 enheter med kabel behöver du skaffa en switch.

Skrivet av Ragnvlad:

Sen undrar jag vad jag mer behöver köpa? En Switch skall jag efter vad jag har förstått skaffa? Jag har tre fasta gamingdatorer på övervåningen som alla ska ha en trådad anslutning. Måste man dra tre separat kablage från switchen upp till övervåningen? Dumma frågor kanske men jag har aldrig satt mig in i detta förut.

Nej du kan lika gärna dra en kabel till övervåningen och sätta en switch där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Den duger för de allra flesta.

Routern har 4 LAN-portar. Ska du ansluta flera än 4 enheter med kabel behöver du skaffa en switch.

Nej du kan lika gärna dra en kabel till övervåningen och sätta en switch där.

Stort tack för svar och klargörande!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE