Lämna ut kontonr till främling som vill skicka pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Varpå man svarar "Nej".

Och svaret på det är ju naturligtvis "Jag har inte ansökt om något lån hos er."

Även om du säkert skulle gå fri från räntor etc. kan du nog knappast ha rätt till de pengar som felaktigt förts över till ditt konto. D.v.s. kreditgivaren vill så klart ha tillbaka sina pengar och då är det ju lite snopet för dig ifall du "givit" bort dem redan

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem

Som flera andra sagt. Skapa ett nytt konto och ge det nummret till honom.
Trillar det in pengar är det bara tacka o ta emot.
Du har inget att förlora på det iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik_T:

Varpå man svarar "Nej".

Och svaret på det är ju naturligtvis "Jag har inte ansökt om något lån hos er."

Svar på ovan: När du väl fått brevet så är ju pengarna redan inbetalade. Skuldebrev brukar lite seriösare bolag skicka. Snackar vi kassa bolag som bara tar SMS lån t ex skickar sällan skuldebrev. Man signerar digitalt.

Det gäller ju att förstå hur tillvägagångssättet är här. Jag kan bena ut det stegvis.

Exempel:

1. Bedragare scoutar efter kontoinnehavare på olika sätt. Kan ha utfört ett mindre köp eller dylikt och sparat kontonumret.
2. Kontoinnehavare är raggad
3. Bedragare tar phishar fram personuppgifter (inte svårt, ratsit)
4. Tar ett lån på kontoinnehavarens namn och anger kontonummer för utbetalning
5. Kontaktar kontoinnehavaren och meddelar att man råkat föra över X summa (samma man lånat) och kräver tillbaka dem.

Människans naturliga respons är ju "Oj shit, ja visst här är dem" till större delen av fallen. En bevandrad människa (jag) hade väntat 2-3 veckor eller ringt till UC, soliditet m fl finansbolag för att se om man fått en slagning på sig.

Obs ovan exempel är grovt förenklat. Vi har en bedrägeriavdening på vår arbetsplats och detta är ett av dem vanligaste bedrägerierna när det avser fokus på bankkonto.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grazzt:

Som flera andra sagt. Skapa ett nytt konto och ge det nummret till honom.
Trillar det in pengar är det bara tacka o ta emot.
Du har inget att förlora på det iaf.

Sluta uppmana folk till att bli potentiellt bedragna på flera tusen kronor. Vet du ingenting om detta så är det ju ett ypperligt läge att kanske avstå från att skriva. Det är lika korkat som att skicka in pengar till någon prins i Hattamanistanien för att sedan få flera miljoner utbetalade.

Permalänk
Medlem

PayPal.

.. och så visar det sig att pengarna kommer från drogförsäljning, blir spårade till ett konto du skapat, och så får vi här i forumet något att slå oss på pannan för.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Med ett kontonummer kan han inte göra ett skit.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Alla som säger att man inte ska lämna ut konto nummer, varför?
Det enda dom kan göra är att föra över pengar till dig.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garderoben:

Alla som säger att man inte ska lämna ut konto nummer, varför?
Det enda dom kan göra är att föra över pengar till dig.

Ja och det är just det vi berört. Vems pengar flyttas över?

Permalänk
Medlem

Han vill "bara snacka".

Visst.

Börja ta emot pengar från gubben så får du nog se. De är duktiga på att lirka och övertala. Kanske erbjuder han mer och mer, kanske försöker han få dig att få dåligt samvete eftersom han redan har betalat dig.

Och går du med på det han vill (naket alltså, det är vad alla vill förr eller senare) kan han använda det han fått för att utpressa dig.

Det KAN vara så. Behöver inte vara så, men det KAN bli så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solemn:

Han vill "bara snacka".

Visst.

Börja ta emot pengar från gubben så får du nog se. De är duktiga på att lirka och övertala. Kanske erbjuder han mer och mer, kanske försöker han få dig att få dåligt samvete eftersom han redan har betalat dig.

Och går du med på det han vill (naket alltså, det är vad alla vill förr eller senare) kan han använda det han fått för att utpressa dig.

Det KAN vara så. Behöver inte vara så, men det KAN bli så.

Eller så har det redan hänt men utelämnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prinsessemla:

Har en udda fråga. Hur moraliskt och etiskt försvarbart det är låter vi vara osagt.
Jag har fått kontakt med en man på nätet som påstår sig komma från USA. Han vill skicka pengar till mig och bli ”sugar daddy”. Inga nakenbilder eller sextröffar eller nått utan bara att jag ska finnas där och snacka. Jag är totalt ointresserad av att ha någon sugar daddy att vara psykolog åt men lite pengar tar jag gärna. Han vill föra över via bankkonto. Hur säkert är det? Kan han på något sätt komma åt att ta pengar från mitt konto? Så jag blir bedragen sas.

Han vet i princip bara mitt förnamn, en bild på ansiktet samt att jag bor i Sverige. Har läst lite på internet och det står att man ska vara försiktig att få pengar och sen blocka fel person bara. Hur vet man om det är fel person? Dumma frågor jag vet men vill kunna fortsätta leva i säkerhet efteråt bara.

Är du dum eller? Ursäkta den frågan men den frågan kom bara spontant rätt ut.
Du SKALL ju bli lockad av möjligheten att få lite pengar så du går på detta.

Ge ALDRIG ut kontonummer, lösenord, koder, ditt riktiga namn och adress, personnummer, bild till någon som försöker be dig om ditt kontonummer. Iaf inte innan du vet ALLT om honom och verifierat det.

Gör inte bort dig nu, snälla.
Den här mannen kommer att blåsa dig 100%

Att han vet att du bor i Sverige och har din bild räcker nog för att bli lite skakis. Var inte NAIV.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om han går till sin bank och säger att han blivit blåst på pengar så delar vissa utländska banker med sig av infon som de kan få fram.

Andra banker kan inte få fram information på ett konto som inte tillhör dom. När banken skickar pengar till andra konton, så skickas det enbart information om belopp, meddelande och kontonummer. Så det är ren BS. Sådan information är konfidentiell. Andra banker KAN göra förfrågningar mot andra banker, men det gäller till stor del bara företagskonto man kan få ut den informationen från och det ska krävas skälig grund för det.
Kontoinformation är konfidentiell och lämnas enbart ut till Polisen vid anmälan. Har själv jobbat på bank i 6år.

Permalänk
Medlem

Man tycker att endast magkänslan som gjorde att topicstartaren skrev frågan skulle varit svaret.
Tycker man någontig verkar för bra och enkelt...är det garanterat så. Speciellt när det gäller att "få" pengar utan att göra något.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Man tycker att endast magkänslan som gjorde att topicstartaren skrev frågan skulle varit svaret.
Tycker man någontig verkar för bra och enkelt...är det garanterat så. Speciellt när det gäller att "få" pengar utan att göra något.

Du överdrive ju lite, han ska ju faktiskt göra något för honom. Sedan kan man inte gör något med någon kontonummer förutom att skicka pengar, behöver ju kanske bara honoms

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Sluta uppmana folk till att bli potentiellt bedragna på flera tusen kronor. Vet du ingenting om detta så är det ju ett ypperligt läge att kanske avstå från att skriva. Det är lika korkat som att skicka in pengar till någon prins i Hattamanistanien för att sedan få flera miljoner utbetalade.

Vet inte vad du snackar om, kanske läsa om första posten. Slutat låtsas vara bror duktig när du inte fattar vad detta handlar om.
OP snackar om att få pengar för att finnas till hands för samtal, inget annat.

Så att ge ut ett "nytt" kontonummer (tomt på pengar) är inget problem.
Sedan är det bara att kolla om det kommer in några pengar, betala aldrig tillbaks något om han börjar säga att han överfört för mkt pengar eller nått.

Permalänk
Medlem

Skapa PayPal konto och be honom överföra som gåva. Det går Inte att ta tillbaka.

Jag vet.... för jag råkade köpa en var en gång på det viset och blev blåst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grazzt:

Som flera andra sagt. Skapa ett nytt konto och ge det nummret till honom.
Trillar det in pengar är det bara tacka o ta emot.
Du har inget att förlora på det iaf.

Denna idé är idiotisk.
Trillar det in pengar och om de kommer från personer som han blåst så har man ändå problem.

Permalänk

Satt och tänkte på en grej nu ikväll,
Fick en värdeavi från CSN för jag glömt ange kontonr, då kunde jag fylla i mina personuppgifter och namnteckning , alltså hela personnr,hela kontonr och min signatur och sedan lämna in detta till låtsäga någon på coop? så får jag pengarna tilll mitt konto nästa gång (beloppet är för högt men man kanske inte vet eller om man tillochmed har belopp under gränsen).

Då kan ju vilken tattare som helst på coops payroll få tag i dina uppgifter samt signatur?

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem

Ni som föreslår att man skapar ett nytt konto, samma "problem" med penningtvätt/falska lån existerar där, så det ändrar inte på något. Men hur medverkar man till penningtvätt om man aldrig ger tillbaka pengarna till någon? Man bara behåller allt man får.

Detta med falska lån som tas i ens namn... Nu vet jag inte exakt hur det skulle gå till, men kan man inte då ta kontakt med den som gett ut lånet att det skett ett misstag, och återlämnar det man "lånat"? Eller är det detta som riskerar räknas som penningtvätt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

Ni som föreslår att man skapar ett nytt konto, samma "problem" med penningtvätt/falska lån existerar där, så det ändrar inte på något. Men hur medverkar man till penningtvätt om man aldrig ger tillbaka pengarna till någon? Man bara behåller allt man får.

Detta med falska lån som tas i ens namn... Nu vet jag inte exakt hur det skulle gå till, men kan man inte då ta kontakt med den som gett ut lånet att det skett ett misstag, och återlämnar det man "lånat"? Eller är det detta som riskerar räknas som penningtvätt?

Det finns oseriösa aktörer som använder sig av små bolag som gör s.k "rating" checks för betalförmåga. Det slås alltså inga UC uppgifter. Man går på inkomstår osv för att se om förmågan finns (det är sämst).

Sedan hittar man en skitkass SMS lån sida som inte skickar skuldebrev utan har "mina sidor" lösningar. Det kryllar av sådana sketna bolag överallt. Och vips, pengar kommer in till en intet ont anande människa som vill hjälpa till och skicka tillbaka pengarna.

Oldest trick in the book. Till den som inte är bevandrad - Så åker man på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ni som föreslår att man skapar ett nytt konto, samma "problem" med penningtvätt/falska lån existerar där, så det ändrar inte på något. Men hur medverkar man till penningtvätt om man aldrig ger tillbaka pengarna till någon? Man bara behåller allt man får.

Detta med falska lån som tas i ens namn... Nu vet jag inte exakt hur det skulle gå till, men kan man inte då ta kontakt med den som gett ut lånet att det skett ett misstag, och återlämnar det man "lånat"? Eller är det detta som riskerar räknas som penningtvätt?

Det som nämnts här i tråden är alltså flera olika, mindre trevliga scenarior, som i värsta fall skulle kunna ske.

Det med "blufflånet" handlar ju om att få kontoinnehavaren att föra "tillbaka" pengarna till den som säger sig ha skickat pengarna fel. Dock så är det inte den personen som skickat pengarna, det är ett lån som denna person tagit i kontoinnehavarens namn. Så när du får betalningskravet, så har ju pengarna redan skickats vidare och kontoinnehavaren får i värsta fall stå med mössan i hand.

Andra saker som nämns är att man eventuellt kan bli någon slags målvakt, där pengar från kriminell verksamhet landar på ens konto. Om polisen sedan gör en utredning så skulle det vara nog så tråkigt att tvingas sitta igenom olika förhör, även om det senare skulle komma fram att man är oskyldig, så är det ju knappast värt risken.

Den spontana tanken är ju att om man skulle gå med på denne okända personens förslag, så ska transaktionen ske helt anonymt, så att denna person omöjligt kan komma fram till vem man är. För även om inget av ovan skulle inträffa, så är det inte allt för roligt om denne person visar sig vara någon slags stalker, som genom transaktionen (och kanske annan information), lyckas ta reda på TS riktiga identitet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det med "blufflånet" handlar ju om att få kontoinnehavaren att föra "tillbaka" pengarna till den som säger sig ha skickat pengarna fel. Dock så är det inte den personen som skickat pengarna, det är ett lån som denna person tagit i kontoinnehavarens namn. Så när du får betalningskravet, så har ju pengarna redan skickats vidare och kontoinnehavaren får i värsta fall stå med mössan i hand.

Men som sagt, om man inte skickar tillbaka några pengar? Du har väl ingen skyldighet att skicka några pengar till någon random människa som påstod att det skett ett misstag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Men som sagt, om man inte skickar tillbaka några pengar? Du har väl ingen skyldighet att skicka några pengar till någon random människa som påstod att det skett ett misstag?

Absolut är det ju en klar fördel att man har pengarna kvar. Du är ju inte skyldig att skicka pengar till första bästa person som säger att det är dennes. Men du får inte ta pengarna som dina egna, även om det alltså rör sig om ett äkta fall av pengar som skickats fel. Men det betyder ju egentligen bara att du har klarat dig ur ett av de flertalet potentiella scenariorna som kan tänkas ske.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajp_anton:

Men som sagt, om man inte skickar tillbaka några pengar? Du har väl ingen skyldighet att skicka några pengar till någon random människa som påstod att det skett ett misstag?

Sätter någon in pengar och du tar ut dem eller spenderar dem kan nog banken kräva dig på de pengarna.

Permalänk
Sötast

Det är knappast ovanligt att ensamma personer med pengar betalar andra för sitt sällskap.

Finns ingen som kan göra något elakt med ditt kontonummer.

Have fun getting free money.

Permalänk
Avstängd

Man kan inte göra någonting med bara ett kontonummer (mer än att ta emot pengar) så du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Det som nämnts här i tråden är alltså flera olika, mindre trevliga scenarior, som i värsta fall skulle kunna ske.

Det med "blufflånet" handlar ju om att få kontoinnehavaren att föra "tillbaka" pengarna till den som säger sig ha skickat pengarna fel. Dock så är det inte den personen som skickat pengarna, det är ett lån som denna person tagit i kontoinnehavarens namn. Så när du får betalningskravet, så har ju pengarna redan skickats vidare och kontoinnehavaren får i värsta fall stå med mössan i hand.

Andra saker som nämns är att man eventuellt kan bli någon slags målvakt, där pengar från kriminell verksamhet landar på ens konto. Om polisen sedan gör en utredning så skulle det vara nog så tråkigt att tvingas sitta igenom olika förhör, även om det senare skulle komma fram att man är oskyldig, så är det ju knappast värt risken.

Den spontana tanken är ju att om man skulle gå med på denne okända personens förslag, så ska transaktionen ske helt anonymt, så att denna person omöjligt kan komma fram till vem man är. För även om inget av ovan skulle inträffa, så är det inte allt för roligt om denne person visar sig vara någon slags stalker, som genom transaktionen (och kanske annan information), lyckas ta reda på TS riktiga identitet...

Förklara gärna hur det här går till, det finns nämligen inte en enda bank i hela Sverige som skulle låna ut pengar till något random kontonummer bara sådär, desamma gäller alla snabblåns-bolag. Dom är väldigt strikta både med kreditundersökningar och identifiering. Skulle någon i Sverige försöka göra detta så krävs det alltså bank id alternativt kort/bankdosa och samtidigt har jag väldigt svårt och se att en utrikes motsvarighet skulle bevilja lån till en svensk som inte kan identifiera sig och skulle någon utländsk aktör mot all förmodan göra det så kan du som offer för detta knappast bli skyldig då banken eller vad det nu är har seriösa säkerhetsbrister och bör således få skylla sig själva. Ingen domstol i världen skulle fälla den utsatta i ett sånt här scenario. Du skulle snarare kunna stämma skiten ur banken i det här fallet som beviljar ett lån i ditt namn utan att ha genomgått en seriös identifieringsprocess.

För 5+ år sedan hade jag köpt detta men idag när allt drivs med bank-id så är det nästintill omöjligt att ta lån i någon annans namn (vad jag vet iallafall), förr i tiden räckte det med att man snodde någons telefon.

Permalänk
Inaktiv

Man har visst något att förlora om man tar emot pengar, om det hela är bedrägerihärva/pengar erhållna ifrån illegal verksamhet så kommer man snällt få förklara sig för farbror blå, samt banken kommer antagligen kasta ut dig som kund.

Det går inte att vara blåögd när det gäller att ta emot pengar, det om något slås det ner hårt på. Du finns sällan oskyldig, då du de facto tog emot pengar som du inte visste alls vartifrån de kom, det räcker i Sverige.

Permalänk
Medlem

Så här går scammet till:
Amerikanen är troligen svensk. Efter att du har lämnat ut ditt kontonumer kommer bedragaren att ta ett lån i ditt namn, tex 300.000kr. Lånebolaget gör precis som vanligt, kontollerar att kontonumret stämmer med ditt namn. Du får ut lånebeloppet 300.000 kr på ditt konto som du tror är från Sugar daddy. Sugar daddy, bedragaren, kontaktar dig och är glad för att han fixar cash till dig. Du tycker sugar daddy är en schysst snubbe.

Samma dag eller dagen efter ringer han igen och säger att hans mamma har dött eller att huset har brunnit ner. Han gråter och säger att han verkligen behöver ha tillbaka pengarna, men eftersom Sugar daddy är en schyssy kille, säger han att det räcker du skickar honom 150.000 kr. Du swishar honom 150000 kr. Du tycker han är en schysst kille, eftersom du får behålla hälften.

Dagen efter får du hem brev med vanlig post från lånebolaget med välkomstbrev och ett skuldebrev på 300000 kr och kvitto på insättningen på ditt konto.

Du ringer genast till Sugar daddy men han svarar inte.

Permalänk
Medlem

Fattar inte med allt daltande av sugar daddy, heter det inte helt enkelt prostitution?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.