Garanti på hårdvara vid upplåst bootloader

Permalänk
Medlem

Garanti på hårdvara vid upplåst bootloader

Min Moto Z Play fick missljud i samtalshögtalaren och skickades efter kontakt med butiken in till Mobylife.
Den är 4 månader gammal så jag tänkte att du inte skulle vara några problem med en garanti-reparation.

Bootloadern är upplåst vilket verkstaden högg ner på direkt.
De skriver såhär:

Det är inte garanti på enheten på grund av Telefonens bootloader är upplåst och telefonens kretskort täcks inte av garanti. Kostnadsförslaget avser Byte av kretskort och delar som krävs vid det bytet.
Reparation 2 282,-
Retur utan åtgärd 488,-

Har de rätt att neka ett ursprungligt hårdvarufel på grund av modifierad mjukvara?
Vid en sökning på ämnet så påstår många sidor att direktiv 1999/44/CE hindrar dom från att göra så.

Är verkstaden ute och cyklar eller har jag just köpt mig 488 kr i läropengar?
Någon med erfarenhet i ämnet?

Permalänk
Medlem

Garantin kan de absolut neka, däremot inte reklamationsrätten såtillvida att de inte kan visa att felet på telefonen faktiskt beror på den upplåsta bootloadern.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@SadShark: Vissa tillverkare tillåter att man låser upp bootloader andra inte, huruvida något EU direktiv hindrar tillverkaren från detta vet jag inte.
Kan vara så att du måste kunna bevisa att dina ingrepp inte har påverkat telefonens funktion.

Permalänk
Medlem

Genom att "roota" eller på något sätt ändra boot sectioner så säger du teoretiskt upp garantin.
Tror tyvärr att du har gett dig själv en slant i "läropeng".

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tyvärr tillåter inte många tillverkare att man låser upp bootloadern.
Är nog inte så mycket att göra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om det är ett fel från fabrik så ska en upplåst bootloader inte påverka.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Administrativ avgift

@SadShark: Hänvisa till EU direktivet , garantin och reklamationsrätten bryts ej av att du ändrar mjukvaran. Dock får du ingen garanti om mjukvaran dödar telefonen men är det hårdvaruproblem ska dessa avhjälpas.

Verkstaden försöker dra en fuling här.

Läs: https://fsfe.org/freesoftware/legal/flashingdevices.en.html som är en sammanfattning av http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:3199...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Inget svar på din fråga men Oneplus har tillåtit att roota när jag köpte min 3a. Vet inte om de tillåter det fortfarande, men jag skulle tro det.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan vara så att du måste kunna bevisa att dina ingrepp inte har påverkat telefonens funktion.

Hade upplåsningen inte påverkat telefonens funktion hade ingen brytt sig om att låsa upp den...
Däremot är det precis tvärtemot vad du skriver, då telefonen är under sex månader räknas felet per automatik som ursprungligt om inte säljaren kan visa att så inte är fallet. Även efter dessa sex månader blir det i praktiken säljarens ansvar att visa att felet beror på mjukvaruförändringen då bevisbördan på kunden är tämligen låg. Detta sålänge det gäller hårdvarufel, mjukvarufel blir betydligt knivigare om man som köpare ändrat denna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

@Pixeltaxen: Vissa tillverkare tillåter att man låser upp bootloader andra inte, huruvida något EU direktiv hindrar tillverkaren från detta vet jag inte.
Kan vara så att du måste kunna bevisa att dina ingrepp inte har påverkat telefonens funktion.

Inom sex månader från köp så behöver säljaren kunna bevisa att du varit oaktsam med produkten, och eftersom TS lämnar in telefonen inom fyra månader så behöver således säljaren åtminstone göra det troligt att ingreppet åsamkar felet. Det räcker inte med att säga att man inte tillåter den formen av användning. Det kan man möjligtvis hävda efter sex månader, men innan sex månader är det säljaren som ska bevisa att felet skapats av användaren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hade upplåsningen inte påverkat telefonens funktion hade ingen brytt sig om att låsa upp den...
Däremot är det precis tvärtemot vad du skriver, då telefonen är under sex månader räknas felet per automatik som ursprungligt om inte säljaren kan visa att så inte är fallet. Även efter dessa sex månader blir det i praktiken säljarens ansvar att visa att felet beror på mjukvaruförändringen då bevisbördan på kunden är tämligen låg. Detta sålänge det gäller hårdvarufel, mjukvarufel blir betydligt knivigare om man som köpare ändrat denna.

Skrivet av giplet:

Inom sex månader från köp så behöver säljaren kunna bevisa att du varit oaktsam med produkten, och eftersom TS lämnar in telefonen inom fyra månader så behöver således säljaren åtminstone göra det troligt att ingreppet åsamkar felet. Det räcker inte med att säga att man inte tillåter den formen av användning. Det kan man möjligtvis hävda efter sex månader, men innan sex månader är det säljaren som ska bevisa att felet skapats av användaren.

Jo jag är väl medveten om hur det normalt fungerar, men jag vet också att många tillverkare inte tillåter att man låser upp bootloadern och att om man gör så försvinner garantin.
Garanti är ingen rättighet och när den lämnas förverkas den lätt i detta fallet eftersom att låsa upp bootloadern räknar dom som "onormalt användande".

Dock är det rätt att man kan använda reklamationsrätten i detta fallet (missade att den var under 6 månader) och denna skall inte påverkas av att bootloadern är upplåst.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar.
Jag kontaktade butiken som gav mig 3 alternativ.

"1. Vi skickar reklamationsförfråga vidare för en bedömning (reklamation - ursprungsfel) direkt till tillverkaren och ser vilket svar vi får av dem.

2. Vi kan hjälpa dig att anmäla ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning fån en helt oberoende part varpå vi självklart respekterar och följer ARNs beslut.

3. Alternativt delar vi 50/50 på kostnaden för reparationen. Samtidigt som vi tillsammans också får vara uppmärksamma om på att enhetens garanti faktiskt är förbrukad och att eventuella framtida fel som i så fall skulle uppkomma inom den ursprungliga garantitiden troligtvis inte kommer att gälla som garantifel. "

Jag är inte intresserad av ens halva reparationskostnaden så alternativ 3 går bort.

Permalänk
Medlem

@SadShark: Eftersom dom säger att dom skall respektera ARN, fråga då varför dom inte respekterar konsumentköplagen.
Enligt den är det upp till säljaren/tillverkaren att bevisa att felet inte fanns där från början, när det är mindre än 6 månader sen du köpte den.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Permalänk
Medlem

@SadShark:
Det är väl alternativ 1 som är det du ville göra. Reklamera.

Permalänk

Jag tycker själv att de borde få svårt att kunna säga att garantin är förbrukad bara för man låser upp något. En dator kan ju inte garantin gå ut på bara för man formaterad den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är nog något av en gråzon och tvivlar på att någon på ARN fattar vad det innebär att låsa upp en bootloader. Iaf rent teoretiskt är det möjligt att felakig mjukvara på "låg nivå" faktiskt kan leda till hårdvarufel (komponenter stressas mer än tänkt osv). Sen handlar det väl om vad som är "normal användning", t.ex. om en fåraherde köpet en vanlig rakapparat på Elgiganten och sen använder den för att klippa sina 30 får så lär det blir svårt att hävda att det är fel på produkten när den sen havererar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är orimligt att TS ska betala en undersöknings-/hanterings-/straff-/whateveravgift för att lämna in en telefon med bruten garanti på ett garantiärende. ÅF/verkstad har gjort arbete i onödan eftersom de enligt TS önskemål hanterat det som ett garantiärende istället för det mer passande alternativet reklamationsärende. Då är det väl rimligt att TS debiteras för detta arbete? Få jobbar gratis.

Skrivet av MacAllan:

@Pixeltaxen: Eftersom dom säger att dom skall respektera ARN, fråga då varför dom inte respekterar konsumentköplagen.
Enligt den är det upp till säljaren/tillverkaren att bevisa att felet inte fanns där från början, när det är mindre än 6 månader sen du köpte den.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Inget i tråden antyder att ÅF har agerat i strid mot KKL. TS lämnade in telefonen på ett garantiärende, inte ett reklamationsärende, varvid inga av bestämmelserna för hur reklamationsärenden ska hanteras är tillämpbara.

Skrivet av Yberhydro:

Jag tycker själv att de borde få svårt att kunna säga att garantin är förbrukad bara för man låser upp något. En dator kan ju inte garantin gå ut på bara för man formaterad den.

Det är fritt fram att sätta upp villkor för när garantin slutar gälla. Ett annat exempel är "Warranty void if removed"-klisterlappar. Reklamationsrätten däremot påverkas varken av upplåst bootloader eller borttagna klisterlappar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag tycker inte det är orimligt att TS ska betala en undersöknings-/hanterings-/straff-/whateveravgift för att lämna in en telefon med bruten garanti på ett garantiärende. ÅF/verkstad har gjort arbete i onödan eftersom de enligt TS önskemål hanterat det som ett garantiärende istället för det mer passande alternativet reklamationsärende. Då är det väl rimligt att TS debiteras för detta arbete? Få jobbar gratis.

Inget i tråden antyder att ÅF har agerat i strid mot KKL. TS lämnade in telefonen på ett garantiärende, inte ett reklamationsärende, varvid inga av bestämmelserna för hur reklamationsärenden ska hanteras är tillämpbara.

Det är fritt fram att sätta upp villkor för när garantin slutar gälla. Ett annat exempel är "Warranty void if removed"-klisterlappar. Reklamationsrätten däremot påverkas varken av upplåst bootloader eller borttagna klisterlappar.

Nu är det jag som skriver fel, självklart menar jag reklamationsrätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LemonIllusion:

Inget i tråden antyder att ÅF har agerat i strid mot KKL. TS lämnade in telefonen på ett garantiärende, inte ett reklamationsärende, varvid inga av bestämmelserna för hur reklamationsärenden ska hanteras är tillämpbara.

Just att ÅF spelar dum när det gäller garanti kontra reklamation är inte i enlighet med KKL, eller i alla fall inte i enlighet med förarbeten och rekommendationer kring lagen. Kunden ska inte behöva använda det magiska ordet reklamation för att det ska bli rätt. Kunden har påtalat fel på produkten och då förväntas ÅF ha koll på vad som gäller och hjälpa.

Reklamation är ett begrepp som betyder innebär att en kund vänder sig till sin leverantör med en trasig produkt som kunden tycker har gått sönder fast den borde hålla. Hur dumt blir det när en kund kommer in till ÅF med en trasig produkt och ÅF vägrar ta i den förrän kunden säger ett specifikt ord?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Pixeltaxen: Eftersom dom säger att dom skall respektera ARN, fråga då varför dom inte respekterar konsumentköplagen.
Enligt den är det upp till säljaren/tillverkaren att bevisa att felet inte fanns där från början, när det är mindre än 6 månader sen du köpte den.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

I en del av mailet som jag inte kopierade in skrev dom att dom själva inte har expertis att bedöma om upplåsning kan ha påverkat högtalaren. Dom vill skicka den till någon som kan. Jag har skickat en motfråga om detta skulle medföra ytterligare undersökningsavgift ifall vi landar i att jag tar tillbaka telefonen olagad.

Skrivet av LemonIllusion:

Inget i tråden antyder att ÅF har agerat i strid mot KKL. TS lämnade in telefonen på ett garantiärende, inte ett reklamationsärende, varvid inga av bestämmelserna för hur reklamationsärenden ska hanteras är tillämpbara.

I min första kontakt med butiken meddelade jag att produkten har ett fel. Inget annat.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de ändå blåser ur mjukvaran på telefonen under reparationen så kan man ju undra varför man ens tar upp det här då felet är helt orelaterat?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadShark:

I min första kontakt med butiken meddelade jag att produkten har ett fel. Inget annat.

Då var det fult agerat av ÅF att försöka ta ut en avgift. Tolkade "tänkte att du inte skulle vara några problem med en garanti-reparation" som att du framfört det som ett garantiärende till ÅF, men om så inte var fallet har de inte mycket att säga till om. Du ska få telefonen ersatt eller reparerad utan någon extra kostnad.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag tycker inte det är orimligt att TS ska betala en undersöknings-/hanterings-/straff-/whateveravgift för att lämna in en telefon med bruten garanti på ett garantiärende. ÅF/verkstad har gjort arbete i onödan eftersom de enligt TS önskemål hanterat det som ett garantiärende istället för det mer passande alternativet reklamationsärende.

Skrivet av LemonIllusion:

Tolkade "tänkte att du inte skulle vara några problem med en garanti-reparation" som att du framfört det som ett garantiärende till ÅF, men om så inte var fallet har de inte mycket att säga till om.

Som redan påpekats spelar det ingen roll huruvida TS använt ordet "garanti" eller inte i sin dialog med säljaren. En reklamation påbörjas inte när köparen yttrar rätt ord utan när köparen för säljaren påtalar att varan är felaktig på ett eller annat sätt, är försenad eller har andra reklamerbara brister.

Därtill finns det för säljaren ingen praktisk skillnad, förutom de fall där garantin täcker sådant reklamationsrätten inte gör, mellan ett garantiärende och ett reklamationsärende. Det är samma interna system, samma verkstäder, samma transportvägar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

"Idag har jag haft ett samtal med Motorola och dom menar att eftersom produkten är förändrad är också reklamationsrätten förbrukad. Vi på Cyberphoto är lyckligtvis inte av samma åsikt, så vi har tagit ett beslut om att ersätta dig med en ny telefon! Då modellen du hade köpt har utgått så kommer vi att erbjuda Motorola Moto Z2 som ersättare."

Det blir en nedgradering i batteritid men istället en nyare telefon. Jag har accepterat detta.

Permalänk
Medlem

@SadShark: Det där är RIKTIGT bra kundservice

Permalänk
Medlem

@SadShark:

Sjuk bra! Ska handla mer där

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadShark:

Uppdatering:

"Idag har jag haft ett samtal med Motorola och dom menar att eftersom produkten är förändrad är också reklamationsrätten förbrukad. Vi på Cyberphoto är lyckligtvis inte av samma åsikt, så vi har tagit ett beslut om att ersätta dig med en ny telefon! Då modellen du hade köpt har utgått så kommer vi att erbjuda Motorola Moto Z2 som ersättare."

Det blir en nedgradering i batteritid men istället en nyare telefon. Jag har accepterat detta.

Väldigt lustigt hur Motorola kunde neka till din lagstadgad reklamtionsrätt lol..Om det inte skett ett missförstånd mellan dom och Cyberphoto så vet iallafall jag vilken tillverkare jag kommer undvika i framtiden. Hur som helst snyggt skött av Cyberphoto!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Snällt av ÅF, men inte säker på om jag tycker det var rätt egentligen.
Att låsa upp ändra mjukvara borde innebära att man brukar en produkt på annat sätt än tänkt.

Eller menar ni att man kan trycka upp sin 8700K till 6GHz, se den smälta och ta ut en ny på reklamenationen då man ”bara ändrat mjukvaran”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Snällt av ÅF, men inte säker på om jag tycker det var rätt egentligen.
Att låsa upp ändra mjukvara borde innebära att man brukar en produkt på annat sätt än tänkt.

Eller menar ni att man kan trycka upp sin 8700K till 6GHz, se den smälta och ta ut en ny på reklamenationen då man ”bara ändrat mjukvaran”?

Nej, har den smält har man ju ändrat på hårdvaran.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.