Permalänk
Medlem

Kylpasta med lim eller tejp?

Hej,

Jag ska montera en kylfläns på en Realtek RTD1186 krets. Moderkortet sitter upp & ner i chassit vilket innebär att jag behöver en kylplasta med limegenskaper alternativt dubbelhäftande värmeledande tejp.

Hur är kylegenskaperna på värmeledande dubbelhäftande tejp som säljs tex på Inet?
https://www.inet.se/produkt/5322227/alphacool-varmeledande-du...

Hur varm blir en RTD1186? Den sitter i en mediabox och är CPU, GPU, NIC, decoder etc.

Permalänk
Medlem

@stekan:
Ditt ända alternativ är ju att köra på tejp eller lim så pröva.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag har limmat kylflänsar med vanligt superlim på en del kretsar utan bekymmer.

Gör rent noga och se till att du har tillräckligt med lim så det täcker ytan, en superlim är nästan som vatten och ger väldigt liten spalt när du sammanpressar fogen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag har limmat kylflänsar med vanligt superlim på en del kretsar utan bekymmer.

Gör rent noga och se till att du har tillräckligt med lim så det täcker ytan, en superlim är nästan som vatten och ger väldigt liten spalt när du sammanpressar fogen.

Typiskt...
Jag som köpte svindyrt tvåkomponentslim...
Bra att veta att det finns alternativ!
Tackar för det

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5321165/arctic-silver-thermal-adh...

Detta har jag använt tidigare, fungerade prim.

Det har tyvärr utgått, men bör finnas liknande.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Klarar inte vanlig kylpasta hålla kvar i mindre kylflänsar? Antar att det är en liten kylfläns på några gram du ska sätta fast och inte någon bjässe?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag har limmat kylflänsar med vanligt superlim på en del kretsar utan bekymmer.

Gör rent noga och se till att du har tillräckligt med lim så det täcker ytan, en superlim är nästan som vatten och ger väldigt liten spalt när du sammanpressar fogen.

Jag har gjort liknande som detta också, men med ett steg till.
Både kylpasta och superlim.

Du behöver en stabil kylpasta, som inte behöver härdning och håller länge... Lägg en väldigt liten klick kylpasta i mitten efter du rengjort mm, sen med typ tops eller liknande lägger du superlim runt om en liten bit utanför kylpastan, när du pressar ihop så puttas kylpastan ut, och limmet fäster i hörnen.

De värmekuddarna som Inet har är dock bättre ledande än superlimmet, även om båda räcker väldigt långt för enkla användningar. Fördelen med tejpen är dock att den går att ta av...

@Dew87 Problemet är om det är uppochner/i sidan, är att det inte blir något tryck. Utan tryck så kommer kylpastan nästan isolera istället för att leda. Det som gör att den fungerar bra är att det är extremt tunt lager, när det pressas ihop. För större avstånd fungerar kylpasta ofta riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Dew87 Problemet är om det är uppochner/i sidan, är att det inte blir något tryck. Utan tryck så kommer kylpastan nästan isolera istället för att leda. Det som gör att den fungerar bra är att det är extremt tunt lager, när det pressas ihop. För större avstånd fungerar kylpasta ofta riktigt dåligt.

Ok jag tänkte inte på den biten.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag har limmat kylflänsar med vanligt superlim på en del kretsar utan bekymmer.

Gör rent noga och se till att du har tillräckligt med lim så det täcker ytan, en superlim är nästan som vatten och ger väldigt liten spalt när du sammanpressar fogen.

Detta funkar bra. Man bör väl dock nämna att det också är att betrakta som permanent. Det är få lösningsmedel som rår på superlim, annat än klorerade kolväten, som inte gemene man kan få tag på hur som helst.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Klarar inte vanlig kylpasta hålla kvar i mindre kylflänsar? Antar att det är en liten kylfläns på några gram du ska sätta fast och inte någon bjässe?

Och så skakar man till datorn och flänsen trillar av och kortsluter något så det säger poff.
Kan det hända brukar det hända.

Skrivet av Paddanx:

Jag har gjort liknande som detta också, men med ett steg till.
Både kylpasta och superlim.

Du behöver en stabil kylpasta, som inte behöver härdning och håller länge... Lägg en väldigt liten klick kylpasta i mitten efter du rengjort mm, sen med typ tops eller liknande lägger du superlim runt om en liten bit utanför kylpastan, när du pressar ihop så puttas kylpastan ut, och limmet fäster i hörnen.

De värmekuddarna som Inet har är dock bättre ledande än superlimmet, även om båda räcker väldigt långt för enkla användningar. Fördelen med tejpen är dock att den går att ta av...

@Dew87 Problemet är om det är uppochner/i sidan, är att det inte blir något tryck. Utan tryck så kommer kylpastan nästan isolera istället för att leda. Det som gör att den fungerar bra är att det är extremt tunt lager, när det pressas ihop. För större avstånd fungerar kylpasta ofta riktigt dåligt.

Jag laborerade också med kylpasta och lim i hörnen metoden för säkert 15år sen men tyckte risken var för stor att antingen få för lite pasta (limmet håller flänsen ifrån och ger dålig kontakt, svårt o få dit mer pasta efteråt) eller att man får lite lite kylpasta under limmet, vilket fäster dåligt då det är fett.
Kört med superlim enbart och tycker det fungerat tillräckligt bra. En väldigt tunt lager loctite är nog bättre än ett för tjockt lager pasta i överföring också. Limmade en CPU kylare i en socket 7 maskin när snäppet på sockeln gått av, höll många år..

Skrivet av kaput:

Detta funkar bra. Man bör väl dock nämna att det också är att betrakta som permanent. Det är få lösningsmedel som rår på superlim, annat än klorerade kolväten, som inte gemene man kan få tag på hur som helst.

Yes, limma är inte för en velig fegis, bara för män som bestämt sig och tar konsekvensen

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Jag har limmat kylflänsar med vanligt superlim på en del kretsar utan bekymmer.

Gör rent noga och se till att du har tillräckligt med lim så det täcker ytan, en superlim är nästan som vatten och ger väldigt liten spalt när du sammanpressar fogen.

nackdelen är väl med "superlimet" du snackar cyanoacrylate adhesive är vad jag vet inte värmetåligt och har en tendens att bli som skit om de blir för varmt så inget man ska rekommendera till sånt men visst de lilla chippet borde inte bli mer än max 50°c eller nått utan kylning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:

Jag har faktiskt aldrig varit med om att det skulle vara ett problem.

Men visst, har man en krets som blir glödhet så kanske man skall välja annan metod, dock bör en krets som blir så varm redan ha en lösning för kylningen.
(Glödhet med fingrarna är väl typ 50-60 grader för de flesta, vilket inte är så hemskt mycket egentligen.)

Limmade CPU kylaren på en Cyrix 6x86 och den satt många år, trotts den lilla skit fläkten som alltid vibrerade i datorerna på den tiden

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Kan det hända brukar det hända.
Jag laborerade också med kylpasta och lim i hörnen metoden för säkert 15år sen men tyckte risken var för stor att antingen få för lite pasta (limmet håller flänsen ifrån och ger dålig kontakt, svårt o få dit mer pasta efteråt) eller att man får lite lite kylpasta under limmet, vilket fäster dåligt då det är fett.
Kört med superlim enbart och tycker det fungerat tillräckligt bra. En väldigt tunt lager loctite är nog bättre än ett för tjockt lager pasta i överföring också. Limmade en CPU kylare i en socket 7 maskin när snäppet på sockeln gått av, höll många år..

Du behöver ju inte ha perfekt kontakt, utan ytterst lite pasta. bara precis så där i mitten blir en liten kontaktyta.

Limfogen blir lite svagare ja, men å andra sidan är det inget negativt, då om den sitter för hårt kommer kretsen att gå sönder om den får en kraftig nog smäll istället för att fogen släpper. Det gör det också lättare att lösa upp limmet i hörnorna om man mot förmodan måste skifta den.