Köpt stor skärm, vill göra mindre med svart runt. I nedre högra hörnet.

Permalänk
Medlem

Köpt stor skärm, vill göra mindre med svart runt. I nedre högra hörnet.

Jag köpte en 43" och sitter en meter ifrån och allt blir stort. Detta är bra när jag redigerar film eller musik.

MEN, när jag tittar på netflix eller annan film så skulle jag vilja ha en mindre "skärm". Jag vill ha detta i nedre högra hörnet. Alltså, som att göra om 43" till ca 30. Då vill jag bara se själva filmen och inte resten av fönstret.
Hur kan jag göra?

Om jag drar ner på upplösningen utan att skala så får jag allt i mitten. Detta är inte heller bra för att jag dessutom vill ha kvar alla andra program samtidigt.

Det går att göra fönstret mindre och dra det till nedre högra hörnet, ha en helt svart bakgrund och gömma aktivitetsfältet men då ser jag ändå utkanten av fönstret. I vlc ser jag menyerna och i firefox flikarna och annat.

Jag vill även att det ska gå snabbt, bara ett knapptryck för att komma tillbaka till det vanliga, stora.

Permalänk
Medlem

Det är krångligt att få exakt så som du beskriver, det är mer en önskelista och kanske inte speciellt realistiskt.

Här är PiP: http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-3386853/picture-picture-...
Om du kollar lite under inställningar i ex. VLC så hittar du hur du döljer menyrader osv (bara kolla runt, det är inte speciellt krångligt) - en variant är minimalt gränssnitt (CTRL+H)

Annars låter det exakt som den bästa lösningen för dig är en liten skärm till, tveklöst.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Permalänk

Jag sitter på en 48" och använder gridmove (tror jag, är inte hemma nu)
men hittade också
http://windowgrid.net/
som verkar vara rätt intressant

De flesta såna program låter dig fördefiniera områden för appar, med snabbknappar och minne för att kunna återställa till rätt storlek etc

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Har för mig att mediaplayer classic har en sån funktion att du kan köra maximerat fönster och sedan en nedskalad bild ruta som man kan ställa in var i fönstret videon ska vara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag är tacksam för svaren, kommer en bit på vägen iallafall.

Permalänk
Medlem

Lite omständigt men du kan alltid virtualisera en maskin och sedan ansluta med Remote Desktop. Kör filmen i fullskärmsläge på din virtualiserade burk men kör fönstret i remote desktop i önskvärd storlek. Funkar fint och Remote Desktop kommer ihåg dina inställningar