Permalänk
Medlem

Haft min Asus rt68 ett tag nu nöjd med den

Permalänk

Jag har en fundering, jag ska hjälpa en kompis som nyligen dragit in fiber. Han behöver ha två enheter som skickar ut WiFi då det är rätt så stort hus. Vi har tänkt att köra med en Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO som accesspunkt nr 2 och tänkte sedan ha en router med WiFi som router och accesspunkt ett för att slippa köpa tre enheter. De som jag kikat efter är om de finns någon router som kan köra bandsteering bra likt Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO gör för jag vill att de ska finnas ett SSID som skickar ut både 2,4 och 5 GHz men att APn styr vilket som är bäst för klienten? Har tidigare testa några ASUS routrar och de har inte denna funktion. Någon som har bra tips på router som jag kan köpa?

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa en bra router om man endast kör fiber med kabel? Oftast läser jag bara om hur det förbättrar wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Är det värt att köpa en bra router om man endast kör fiber med kabel? Oftast läser jag bara om hur det förbättrar wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772
Stabilt, billigt och bra, utan wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Här har du
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772
Stabilt, billigt och bra, utan wifi

Är den bättre än det genomsnittliga skräpet man får av ComHem och Bredbandsbolaget och dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Är den bättre än det genomsnittliga skräpet man får av ComHem och Bredbandsbolaget och dom?

Enormt mycket bättre

Edit: Menar inte bara att den är bra för priset, utan den är bra punkt.

Permalänk
Medlem

@ciscodisco:

Om du vill att det skall gå att roama mellan Accesspunkterna måste de vara kopplade för att klara det.
Ubiquitis prylar klarar det mellan tex Ap och AP, men inte tillammans med annan router som skickar ut wlan.

Skall du ha det riktigt bra, så skaffar du en router, ubiquitis är väldigt bra, men det fungerar också med andra. Väljer du en router med wifi funktion, stänger du av den och använder bara 2 Accesspunkter så får du roaming att fungera på bästa sätt.

Permalänk
Medlem

En snabb fråga!
Jag bor i en studentlägenhet och får internet genom ett simpelt vägguttag, dvs, jag har inget wifi. Jag vill kunna ha Wifi samt ethernet till stationära. Då undrar jag; vad är det jag ska köpa? Är det en router?

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av elkeR:

En snabb fråga!
Jag bor i en studentlägenhet och får internet genom ett simpelt vägguttag, dvs, jag har inget wifi. Jag vill kunna ha Wifi samt ethernet till stationära. Då undrar jag; vad är det jag ska köpa? Är det en router?

Antingen en router och en accesspunkt, eller en "trådlös router", dvs en router med inbyggd accesspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Antingen en router och en accesspunkt, eller en "trådlös router", dvs en router med inbyggd accesspunkt.

Kanon, tack!

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Nyligen flyttat och kommer ha en 100/100 fiber-uppkoppling så undrar nu vilken som är den billigaste routern som kommer låta en utnyttja hastigheten till fullo.

Lägenheten är väldigt liten så räckvidden för wi-fi är väldigt oviktigt. Sålänge funktionen finns med och den ger full hastighet på nära avstånd (3-5 meter) är det bra. Kommer främst använda min pc med kabeluppkoppling.

Tacksam för tips och råd!

Permalänk

Är inte världens kunnigaste men har fått fiber i min lägenhet nu och skulle behöva hjälp i router-djungeln!

Bor på 60kvm och kommer använda mig av det trådlösa till att streama på Chromecast, lira på Playstation samt ha mobil och padda uppkopplade.
Kommer köra på 100/10 (skillnaden på 10/10 var endast några få kronor)

Vad för typ av router skulle ni tipsa om?
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken router i t.ex. Netgears sortiment har liknande wifi prestanda och hastighet som Asus rt-ac68u? Skulle en R7000 nighthawk fungera bra?

Asus måste vara den routern av alla märken som av någon konstig anledning alltid lyckats strula till det vid varje firmware uppdatering, något blir alltid bättre men man kan även lita på att något annat som fugerat bra tidigare garanterat blir sämre eller slutar funka helt. Har varit tvungen att leta igenom flera firmware en bra bit bak för att hitta en som fungerar hyfsat okej med alla enheter hemma, merlin gjorde ingen skillnad direkt.

Dock när den fungerar som den ska i bland ger den ju mycket bra farter på 5ghz bandet, men tålamodet är slut snart.

Permalänk
Skrivet av discot:

Vilken router i t.ex. Netgears sortiment har liknande wifi prestanda och hastighet som Asus rt-ac68u? Skulle en R7000 nighthawk fungera bra?

Asus måste vara den routern av alla märken som av någon konstig anledning alltid lyckats strula till det vid varje firmware uppdatering, något blir alltid bättre men man kan även lita på att något annat som fugerat bra tidigare garanterat blir sämre eller slutar funka helt. Har varit tvungen att leta igenom flera firmware en bra bit bak för att hitta en som fungerar hyfsat okej med alla enheter hemma, merlin gjorde ingen skillnad direkt.

Dock när den fungerar som den ska i bland ger den ju mycket bra farter på 5ghz bandet, men tålamodet är slut snart.

R7000 är ren konkurrent till den du har nu. Kör själv original FW och den har inte strulat med Wifi.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har OWNIT 1000/1000 hemma (1:a) . Jag skulle vilja ha kabel till datorn för att fortsatt faktiskt ha 600-1000 i den. Skulle sedan vilja ha Wifi för mobilen och lite små smarta apparater hemma och ps4:an (kanske framtida smart TV också men det är inget jag har nu.)

Har haft lite dålig erfarenhet av Asus-modeller som drog ner hastigheten rejält även när jag körde kabel.

Vad skall jag köpa ? Uppskattar åsikter

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om en router som inte har detta farliga "fel"

Avast wifi kollen: DnsMasq heap buffer overflow vulnerability. ja det är bbb djävla skitrouter.

Vill köpa en som inte har detta "fel".

Visa signatur

XripperX

Permalänk

Hej.

Har fått i uppgift att välja en router åt min mor. Hon bor i tvåvåningsvilla och har 1000/1000. Det är viktigare att wifi-täckningen är bra än hastighen. Tidigare hade hon en WRT1900ACS som fungerade bra tills att den gick sönder.

Vad är det bästa i prisklassen 2000 kr?

Billig router + tex 1 eller 2 acesspunkter eller en dyrare router (tror alternativ 2 uppskattas mer)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kangarooster:

Hej.

Har fått i uppgift att välja en router åt min mor. Hon bor i tvåvåningsvilla och har 1000/1000. Det är viktigare att wifi-täckningen är bra än hastighen. Tidigare hade hon en WRT1900ACS som fungerade bra tills att den gick sönder.

Vad är det bästa i prisklassen 2000 kr?

Billig router + tex 1 eller 2 acesspunkter eller en dyrare router (tror alternativ 2 uppskattas mer)?

Skickades från m.sweclockers.com

Köp en ny WRT1900ACS?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Sitter på en ASUS RT-N66U. Köpt vid inflytt för 5 år sedan. Powerknappen la av förra sommaren, så måste ha en tandpetare intryckt i powerknappen för att den ska vara igång.

Tycker WIFI:t har blivit segt, sambon kollar oftast på Youtube, Alla dessa play kanaler, streamar Netflix,Viaplay och Plex och sedan har hon sin telefon uppkopplad och div andra enheter till nätverket.

Funderar på en ny router, dels för den senaste Wifi standarden. Min nuvarande har inte ac, bara 802.11n.

Vore det på sin plats att uppgradera?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fue:

Sitter på en ASUS RT-N66U. Köpt vid inflytt för 5 år sedan. Powerknappen la av förra sommaren, så måste ha en tandpetare intryckt i powerknappen för att den ska vara igång.

Tycker WIFI:t har blivit segt, sambon kollar oftast på Youtube, Alla dessa play kanaler, streamar Netflix,Viaplay och Plex och sedan har hon sin telefon uppkopplad och div andra enheter till nätverket.

Funderar på en ny router, dels för den senaste Wifi standarden. Min nuvarande har inte ac, bara 802.11n.

Vore det på sin plats att uppgradera?

Kör ni många enheter trådlöst bör ni uppgradera till en router med åtminstone AC standarden.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Kör ni många enheter trådlöst bör ni uppgradera till en router med åtminstone AC standarden.

En 68U tex? Eller vilken rekommenderas?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fue:

En 68U tex? Eller vilken rekommenderas?

Allt är relativt till budget, men för under 1500kr så hade jag nog kollat på en Netgear Nighthawk R7000 istället båda enheterna är ifrån 2013. ASUS routrar verkar ha en tendens att bli överhettade.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Sitter på en ASUS RT-N66U. Köpt vid inflytt för 5 år sedan. Powerknappen la av förra sommaren, så måste ha en tandpetare intryckt i powerknappen för att den ska vara igång.

Tycker WIFI:t har blivit segt, sambon kollar oftast på Youtube, Alla dessa play kanaler, streamar Netflix,Viaplay och Plex och sedan har hon sin telefon uppkopplad och div andra enheter till nätverket.

Funderar på en ny router, dels för den senaste Wifi standarden. Min nuvarande har inte ac, bara 802.11n.

Vore det på sin plats att uppgradera?

Har själv den lite enklare N56U och uppgraderade genom att skaffa en separat Acces Point för WiFi:t (Ubiquiti AP AC Lite).
Tycker mottagningen blev klart bättre och hittills har det fungerat helt felfritt i några månader.
Valde den lösningen för att i framtiden enklare kunna bygga ut med en till AP vid behov och kunna få smidig roaming mellan dom.

Permalänk
Medlem

@mudde: Tack för input, bor dock bara i en tvåa och nårbarheten är inte ett problem, snarare farten. Alla våra trådlösa enheter har stöd för AC-standarden, så det är också routern som flaskar iom det. Ska fundera.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

Hej,

Har idag en Asus n56u och funderar på att byta till en Asus ac68. Kör idag wifi via två strong 1600 så wifidelen kommer ej användas.

Tycker ibland att det tar tid att ladda sidor via wifi, har testat olika dns-servrar men ingen större skillnad. Har kompisar som har wifi via strong och dom har inga problem.

Kör fiber 100/10 förtillfället.

Är det någon idé att köpa en ac 68? Min n56 är säkert 8-10år

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Medlem

@natal:
Har svårt att tro att n56 kan begränsa en 100/10-lina om du inte satt den på en massa samtida specialuppgifter.

Kör själv n56 med Unifi-AP och den begränsar mig inte (just gått från ComHem 250/30 till fiber 100/10, fick alltid full hastighet). Har du inga andra specifika krav mer än routrandet så byt bara om den börjar kännas otillförlitlig (börjar ge problem / behöva startas om regelbundet).

Skulle jag få för mig att byta hade jag själv kikat på en ren router utan wifi, som t.ex. Ubiquitis Edgerouters (eller i mitt fall kanske USG då jag ändå har unifi-AP:s.)

Permalänk
Medlem

Syrran behöver en budgetrouter för streaming och sedvanlig surf. Enda kravet är 5Ghz WiFi med måttlig täckning (~30kvm lägenhet), okej throughput och att den kostar under 800kr. Hon kommer sitta på en 100/10 lina.

Några tips?
Såg denna på Prisjakt, men den tycks ha fått lite ljumma recensioner på NetOnNet: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3825777

Tacksam för svar!
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tänkte byta ut min gamla router en ASUS-N66U till något nyare och fräschare.

Kraven är egentligen bara bra räckvidd till ca 160 kvm (säg 200 kvm för att täcka lite trädgård med). Placeringen är ungefär mitt i huset på 1 plan. Kan jag skippa sätta upp accesspunkt(er) vore det toppen.

Budget runt 1000-1700:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vajjan:

Tänkte byta ut min gamla router en ASUS-N66U till något nyare och fräschare.

Kraven är egentligen bara bra räckvidd till ca 160 kvm (säg 200 kvm för att täcka lite trädgård med). Placeringen är ungefär mitt i huset på 1 plan. Kan jag skippa sätta upp accesspunkt(er) vore det toppen.

Budget runt 1000-1700:-

Netgear Nighthawk R7000 eller ASUS RT-AC68U.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Står i groparna att uppgradera min Netgear R7000 Nighthawk.
Jag saknar inte täckning innomhus eller hastighet, det jag är ute efter är räckwidd.
Kör 250/250 fr bredbandsbolaget och får ut det inne.
Vill få ut wifi till uteplatsen, där klarar inte min router ngt. vidare.

Tittar på Linksys EA9500 den har fått bra utmärkelser.

https://new.webhallen.com/se/product/243060-Linksys-EA9500-AC...

Vad tycker ni?