Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

GTX 1080 Ti med två trasiga fläktar

Permalänk
Medlem

GTX 1080 Ti med två trasiga fläktar

Hej!

Har ett exakt likadant kort som det här: https://www.tradera.com/item/341372/277378370/gigabyte-geforc...

Två fläktar är trasiga, beställde hem flera olika fläktar, för att sedan inse att både grafikkortet och de nya fläktarna har hane i kontakterna. Så nu säger jag bara fuck detta. Jag köper vattenkylning, frågan då är vilket passar till detta kortet för runt 700kr mer eller mindre några hundringar. kan alla GTX 1080 Ti ha samma sorts vattenkylning eller är det olika?. orkar inte chansa mer så tänkte lika bra att fråga nån expert här.

Permalänk
Medlem

@pokerproffset: Om de nya fläktarna passar i övrig så kan man kanske ta de gamla fläktarnas kontakter och sätta på de nya.
Vet inte vilka kylare som passar men de flesta är anpassade så de passar referensdesignen.

Enklast är nog att ta bort de fläktar som är trasiga och ghettomodda ditt vanliga med lite buntband, blir inte så snyggt, men funkar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:
Precis. Har man inte lödgrejor kan man väl tvinna ihop en 2cm från varje och eltejp på det haha. Ghettomodd

Permalänk
Rekordmedlem

Varför reklamerar du inte kortet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag köper nog hellre vattenkylning. Ganska dyrt grafikkort så känns säkrare.

Permalänk
Inaktiv

Tillverkargaranti 3 År, inget du ska använda?

Permalänk
Medlem

Ltt gjorde ju nån sådan mod, plockade bort hela fläktanordningen och drog på 2 st 120 mm fläktar, sänkte temp rätt bra mot originalet så ur säkerhetssynpunkt är det nog ingen större risk.

Men vill du köra vatten är det klart du ska göra det! När du hittar ett vattenblock du gillar, gå till tillverkarens hemsida och leta fram det blockets Compability list, finns ditt kort med där så passar det.

Permalänk
Medlem

@pokerproffset: Medan du väntar på vattenkylning så släng på 2 st 120 mm fläktar till cpu. EJ till chassi.
Vem vet, du kanske blir så nöjd att du skiter i vattenkylningen? :=)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@pokerproffset: Medan du väntar på vattenkylning så släng på 2 st 120 mm fläktar till cpu. EJ till chassi.
Vem vet, du kanske blir så nöjd att du skiter i vattenkylningen? :=)

Kan rekommendera detta.
Gjorde själv modden i somras för att få ner temp och ljudnivå och är mer än nöjd.
Önskar att denna kyllösning fanns att köpa direkt från tillverkare.

För inspiration så kan jag dela mitt eget resultat.
#16942826

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

@ggustavsson:
Precis. Har man inte lödgrejor kan man väl tvinna ihop en 2cm från varje och eltejp på det haha. Ghettomodd

Ghettomod och 1080ti klingar inge bra i samma mening.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Tillverkargaranti 3 År, inget du ska använda?

Och vänta i flera månader, nope.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Och vänta i flera månader, nope.

Hur vet du att det tar flera månader, pratat med återförsäljaren eller tillverkaren?

Använd garantin och passa på att öva ditt tålamod lite, det verkar onekligen som att du behöver det med den attityden som visas i tråden.

Om inte för det så för att du kommer ha svårt att hitta vattenkylning för 700 kr. Testade du ens att googla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hur vet du att det tar flera månader, pratat med återförsäljaren eller tillverkaren?

Använd garantin och passa på att öva ditt tålamod lite, det verkar onekligen som att du behöver det med den attityden som visas i tråden.

Om inte för det så för att du kommer ha svårt att hitta vattenkylning för 700 kr. Testade du ens att googla?

Min tv gick sönder i november. fick pengarna tillbaka i mars. Kan inte annat än förvänta mig samma med grafikkortet. Om vattenkylningen är dyrare så kan jag köpa ett dyrare. 1000kr lär de väl finnas för.

Permalänk
Skrivet av pokerproffset:

Min tv gick sönder i november. fick pengarna tillbaka i mars. Kan inte annat än förvänta mig samma med grafikkortet. Om vattenkylningen är dyrare så kan jag köpa ett dyrare. 1000kr lär de väl finnas för.

Köpte ett defekt 1070 hos Dustin och fick ett nytt innan jag ens hade skickat in det trasiga. Visst ett billigare kort men jag hade i alla fall hört med ÅF/Tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonastjenix:

Köpte ett defekt 1070 hos Dustin och fick ett nytt innan jag ens hade skickat in det trasiga. Visst ett billigare kort men jag hade i alla fall hört med ÅF/Tillverkare.

Japp men köpte både tvn och grafikkortet på CDON, och efter den erfarenheten så förväntar jag mig minst två månader innan nåt händer. så då fixar jag det själv hellre.

Permalänk
Skrivet av pokerproffset:

Japp men köpte både tvn och grafikkortet på CDON, och efter den erfarenheten så förväntar jag mig minst två månader innan nåt händer. så då fixar jag det själv hellre.

Just därför ska du ta kontakt med tillverkaren av kortet, inte återförsäljaren som du köpte kortet av.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pokerproffset:

Och vänta i flera månader, nope.

Jag fick mitt nya innan jag behövde skicka tillbaka mitt trasiga så jag vet inte vad du får allt ifrån?.

Dock behövde de låsa pengar på kontot som de släppte sen när de fick det trasiga.
Tog det via tillverkaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Min tv gick sönder i november. fick pengarna tillbaka i mars. Kan inte annat än förvänta mig samma med grafikkortet. Om vattenkylningen är dyrare så kan jag köpa ett dyrare. 1000kr lär de väl finnas för.

Så det du säger är att du är för lat att skicka iväg ett mail till försäljaren och tillverkaren.

Då är det väl inte heller så förvånande att du inte ens verkar ha försökt att googla svaret på din fråga.

Hint: Lycka till att hitta någon vattenkylning för den pengen (men motbevisa mig gärna). Du har störst chans på begagnadmarknaden.

Edit: Sen kan du passa på att ta lärdom av fläktköpet. Undersök vad det är du köper i förväg. Men men, den tabben har vi nog alla gjort

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive

Permalänk
Medlem

Vattenblock + radiator + pump + fittings + batterivatten + slang är inte gratis. Tror inte 1000kr räcker långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vattenblock + radiator + pump + fittings + batterivatten + slang är inte gratis. Tror inte 1000kr räcker långt.

Skickades från m.sweclockers.com

har öppnat upp grafikkortet nu. får se om jag fixar de me sladdarna

Permalänk
Medlem

Funkar denna? läste en med founders edition som satte på det.
https://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-x...

Har beställt den, har bra reviews och ska passa mitt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Funkar denna? läste en med founders edition som satte på det.
https://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-x...

Har beställt den, har bra reviews och ska passa mitt grafikkort.

Så du beställer innan du vet ifall den passar? Vissa lär av sina misstag medan andra inte gör det.

Men ja, det verkar som att det ska passa till FE, det som verkar kunna ställa till med problem om om nätkontakterna står ovanpå varandra istället för bredvid.

Men allt det vet du nog redan eftersom det på produktsidan står "För fullständig och uppdaterad kompatibilitetslista se tillverkarens hemsida." och sedan en länk till https://www.arctic.ac/eu_en/accelero-xtreme-iv.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Så du beställer innan du vet ifall den passar? Vissa lär av sina misstag medan andra inte gör det.

Men ja, det verkar som att det ska passa till FE, det som verkar kunna ställa till med problem om om nätkontakterna står ovanpå varandra istället för bredvid.

Men allt det vet du nog redan eftersom det på produktsidan står "För fullständig och uppdaterad kompatibilitetslista se tillverkarens hemsida." och sedan en länk till https://www.arctic.ac/eu_en/accelero-xtreme-iv.html

nätkontakterna står bredvid varandra på denna. alltså längsmed grafikkortet. Det var ju tur.
Japp läste där att det stod GTX 1080 TI stöd.
Om någon här funderar på köpa ett sånt här kort så gör inte det, detta gigabyte kortet går fläktarna sönder på, har haft 5 stycken, 3 stycken har haft problem med att fläktarna slits ut.
Har haft nästan varenda form av detta kortet och ingen annan har haft problem med fläktarna.
värsta skitkvaliten till fläktar.