Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hårddisk som arbetar 100%

Permalänk

Hårddisk som arbetar 100%

Hej!
Jag har haft lite problem med min dator genom att min disk:C (Vanlig hårddisk på 1TB) har strulat och arbetar på 100% konstant utan att jag några program uppe. Windows var en installerad på en SSD med 120 GB. Till slut fick jag nog och köpte en ny disk i hopp att de skulle försvinna. En vanlig hårddisk från seagate på 4TB. Men efter en hel del strul med installeringen av disken så har jag fått det att fungera. Men tyvärr så verkar även denna disken arbeta på ungefär 100% precis som den förre. Men nu undantaget att Windows är installerad på den nya disken

Den nya hårddisken:
Seagate Barracuda ST4000DM004 256MB 4TB

Har även några Screenshots från Resursövervakningen:
https://www.dropbox.com/sh/zoiol4ho5d8diuy/AACHUbJNQxKeS8Daae...

Finns det något sätt att fixa detta på?

Permalänk
Vila i frid

Låt datorn stå påslagen längre tid än 10 minuter, typ över natten. Lägg på alla windows updates utan dröjsmål, flera gånger i rad tills den säger "inga nya uppdateringar funna".

Permalänk
Medlem

Kort sagt. Är Windows 10 på en HDD, kommer den jobba 100% väldigt länge, väldigt ofta. Windows på en HDD idag är... en mindre katastrof pga flera anledningar. Är något otroligt med bakgrunds jobb som kör på detta OS så man undrar om man hyr ut beräkningskraft till MS. Och tyvärr inte så mycket man kan göra åt det, utom att hålla Windows på en SSD som hinner med lasten.

Enligt grafen du tittar på där så ser det fullt normalt ut dock, då du har en HDD som C:, dvs din bov är Windows 10.

Om det hade varit så att den är på 100%, men ingen data läses/skrives och du även hör konstiga "klick, klick" ljud med ca 1 sek mellanrum, kan det mycket väl vara så att den har skadade sektorer och problem att läsa. Detta verkar inte fara fallet här dock.

Permalänk

@hasenfrasen: Tack för svaret. Detta har jag försökt att göra men nu blev det tyvärr bara ännu värre. Stängde av datorn igår när jag skulle gå och lägga mig. Då installerades någonting på windows . men nu när jag startar datorn vill den ej fungera. Jag kommer göra en ny tråd med bättre förklaring på problemet om du är intresserad av att hjälpa till mera

Permalänk

@Paddanx: Har inte windows 10 utan windows 8.1 . Det konstiga var att innan hade jag windows installerad på en SSD på 120GB vilket fungerade bra men då arbetade den disken med 1TB på hundra procent utan att något var igång. Vilket kände skumt. Kommer som sagt skriva en ny tråd med bättre förklaring och ett nytt problem som har uppstått ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle alb:

@Paddanx: Har inte windows 10 utan windows 8.1 . Det konstiga var att innan hade jag windows installerad på en SSD på 120GB vilket fungerade bra men då arbetade den disken med 1TB på hundra procent utan att något var igång. Vilket kände skumt. Kommer som sagt skriva en ny tråd med bättre förklaring och ett nytt problem som har uppstått ...

Hmm... visserligen gör även 8.1 och 7an lite sånt, direkt efter nyinstall.
Men det känns som att ditt problem är lite mysko, ja.

Man får ju hitta den gemensamma nämnaren.
Du kan ju börja med att öppna Resursövervakaren, och lista upp de program och filer det är som jobbar. Sortera på total bytes med högsta längst upp.

Av det du länkat i bilderna är det ju Windows systemdelar iaf. svchost tex är systemresurser. MSmpEng är antiviruset, RadeonSettings är AMDs mjukvara.
Just CBS.log som den jobbar mot är Windows update. Denna kommer ju köra rätt mycket tills systemet är uppdaterat. Software distribution\Download är ju nerladdnings mappen för Windows update.

EDIT:
Ett tips jag kan ge dig ang Windows update.
Ta hem WSUS offline
Packa upp den i en mapp om du kan på SSDn så länge. (Går snabbare så)
Starta Update Generator
Välj det Windows du har (8.1 64-bit antar jag) Och om du vill ha extra saker (som .net, C++ tex).
Sen tryck "Start".

Den kommer då ladda ner alla uppdateringar för den plattformen.
När den är klar, kan du gå in i client mappen och köra updateInstaller välj det som ska installeras och tryck "Start".

Denna kan då direkt uppdatera ditt Windows, med alla patcher. Kan behöva köra updateinstaller flera gånger med omstarter, då vissa patcher måste ha uppstarter mellan sig. Men detta går ofta mycket snabbare än att låta Windows själv göra det. (Finns en bock som startar om dator automatiskt också du kan välja)

Och sen kan du ta hela mappen, med detta, och lägga på ett USB minne (8GB brukar räcka för en Windows version), och använda den igen... och igen... Spara mycket tid när man ska installera om maskiner och uppdatera dem.

Permalänk
Medlem

Nu har vi ju ingen vidare info att gå på så vi kan nog enbart spekulera här i tråden.
Med tanke på att felet uppträdde både före och efter byte av HDD så har det troligtvis inte med själva hårddisken som enhet att göra.
Det kan vara så att moderkortet skulle må bra av en BIOS uppdatering men framförallt bör du använda SSD:n som Windows disk och göra den till C: (-Växla kablaget mellan HDD/SSD om så skulle behövas.)

Har också varit ute för skum hårddiskaktivitet när någon SATA-kabel varit risig eller skadats på något vis.
Kan vara läge att byta den med om så bara för att testa om det förbättrar den nu konstanta I/O jobbet till hårddisken.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

@krigelkorren: Tror att de kan vara en bra ide att testa några nya kablar också. Även fast de är intakta. Har skapat en ny tråd där de står bättre information hur problemet uppkom om de skulle hjälpa med något.

Permalänk

Tack för all hjälp jag får!

Permalänk
Medlem

@Uncle alb: Kolla med Resursövervakaren och disk så ser du exakt vad som använder disken, det du visar är aktivetetshanteraren. där ser man inte sånt, men även med en HDD så ska det efter en stund lugna ner sig, men varje gång du startar datorn eller väcker den så kommer nog disken gå för fullt några minuter.

Sen är det starkt rekommenderat att du använder en SSD som Windowsdisk, det kommer hjälpa mest.

Kolla också vad som startar med auto, brukar vara en massa trams som man inte behöver, men som belastar disken i onödan, tex jag har 18 program i autostart, men bara 5 som är nödvändiga aktiverade..

EDIT: OK såg nu att du hade en bild på Resursövervakaren....

Låt Windows update arbeta klart som även tidigare skrivits, sen kan du kolla igen, och kanske visa ny bild.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300