Permalänk
Medlem

Rackmonterad router

Jag har precis fått fiber ingrävt från IP-Only och skulle nu vilja komplettera med resterande hårdvara till mitt nätverk.
Då vi precis byggt nytt, 185 kvm enplansvilla, så har jag valt att gödsla med uttag i huset och är väl uppe i 47 st hittills med ett centralt placerad el/nätverksrum där jag skruvat upp en rackskena.

IP-only levererade en INTENO XG6846 bredbandswitch som är uppskruvad vid inkommande fiber. Vi har valt Banhof för internet samt Bredbandsbolaget för TV, där Internet går på LAN1 och TV LAN2 på swichen.

Nu skulle jag dock behöva hjälp med vilken brandvägg/router jag ska komplettera med.

Efter routern/brandväggen kommer det sitta en HP Procurve 2626 switch och samt 2 AP efter switchen. Till och börja med kör jag med mina gamla Asus routrar omkopplade till AP men i framtiden kan det bli en eller två UniFi PRO

Mina önskemål är:
Rackmonterbar
Fläktlös om det finns.
Relativt Plug and play dock skulle det vara fint om det i framtiden går att sätta upp ett VLAN.

Dom routrarna jag har kollat lite på är:
Mikrotik RB2011UiAS-RM
https://www.dustinhome.se/product/5010786288/rb2011uias-rm-10...

Ubiquiti Networks EdgeRouter 4
https://www.dustinhome.se/product/5011057959/edgerouter-er-4

Ubiquiti Unifi Usg (finns det någon rack-kit till denna?)
https://www.dustinhome.se/product/5010797842/unifi-usg

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigetl:

Jag har precis fått fiber ingrävt från IP-Only och skulle nu vilja komplettera med resterande hårdvara till mitt nätverk.
Då vi precis byggt nytt, 185 kvm enplansvilla, så har jag valt att gödsla med uttag i huset och är väl uppe i 47 st hittills med ett centralt placerad el/nätverksrum där jag skruvat upp en rackskena.

IP-only levererade en INTENO XG6846 bredbandswitch som är uppskruvad vid inkommande fiber. Vi har valt Banhof för internet samt Bredbandsbolaget för TV, där Internet går på LAN1 och TV LAN2 på swichen.

Nu skulle jag dock behöva hjälp med vilken brandvägg/router jag ska komplettera med.

Efter routern/brandväggen kommer det sitta en HP Procurve 2626 switch och samt 2 AP efter switchen. Till och börja med kör jag med mina gamla Asus routrar omkopplade till AP men i framtiden kan det bli en eller två UniFi PRO

Mina önskemål är:
Rackmonterbar
Fläktlös om det finns.
Relativt Plug and play dock skulle det vara fint om det i framtiden går att sätta upp ett VLAN.

Dom routrarna jag har kollat lite på är:
Mikrotik RB2011UiAS-RM
https://www.dustinhome.se/product/5010786288/rb2011uias-rm-10...

Ubiquiti Networks EdgeRouter 4
https://www.dustinhome.se/product/5011057959/edgerouter-er-4

Ubiquiti Unifi Usg (finns det någon rack-kit till denna?)
https://www.dustinhome.se/product/5010797842/unifi-usg

Tyvärr finns det ingen officiell rack mount till usg. Jag har sätt en del utskrivna med 3d skrivare dock. Har du en kompis med en skrivare kanske hen kan hjälpa dig?

Om du ändå ska köra unifi AP i framtiden, är det inte skönast att köra unfi på allt? Både router och switch, eller har du redan HP switchen?

Annars finns USG pro som går att montera i racks, men lite dyr kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av pigetl:

Jag har precis fått fiber ingrävt från IP-Only och skulle nu vilja komplettera med resterande hårdvara till mitt nätverk.
Då vi precis byggt nytt, 185 kvm enplansvilla, så har jag valt att gödsla med uttag i huset och är väl uppe i 47 st hittills med ett centralt placerad el/nätverksrum där jag skruvat upp en rackskena.

IP-only levererade en INTENO XG6846 bredbandswitch som är uppskruvad vid inkommande fiber. Vi har valt Banhof för internet samt Bredbandsbolaget för TV, där Internet går på LAN1 och TV LAN2 på swichen.

Nu skulle jag dock behöva hjälp med vilken brandvägg/router jag ska komplettera med.

Efter routern/brandväggen kommer det sitta en HP Procurve 2626 switch och samt 2 AP efter switchen. Till och börja med kör jag med mina gamla Asus routrar omkopplade till AP men i framtiden kan det bli en eller två UniFi PRO

Mina önskemål är:
Rackmonterbar
Fläktlös om det finns.
Relativt Plug and play dock skulle det vara fint om det i framtiden går att sätta upp ett VLAN.

Dom routrarna jag har kollat lite på är:
Mikrotik RB2011UiAS-RM
https://www.dustinhome.se/product/5010786288/rb2011uias-rm-10...

Ubiquiti Networks EdgeRouter 4
https://www.dustinhome.se/product/5011057959/edgerouter-er-4

Ubiquiti Unifi Usg (finns det någon rack-kit till denna?)
https://www.dustinhome.se/product/5010797842/unifi-usg

Finns ju hyllor att köpa till rack. Har själv den smalare 10" med hyllor också (för vissa grejer som modem/switch från leverantör kommer bara som vanlig dosa t.ex).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Om du ändå ska köra unifi AP i framtiden, är det inte skönast att köra unfi på allt? Både router och switch, eller har du redan HP switchen?

Annars finns USG pro som går att montera i racks, men lite dyr kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo har redan HP switchen så hade tänkt och klara mig med den.

Skrivet av Broken-arrow:

Finns ju hyllor att köpa till rack. Har själv den smalare 10" med hyllor också (för vissa grejer som modem/switch från leverantör kommer bara som vanlig dosa t.ex).

Det har jag koll på men ser gärna en rackmonterad lösning ändå för att få det lite prydligare.

Permalänk
Medlem

@pigetl: Har du testkört EdgeOS eller RouterOS något?
Jag tänkte ifall du kanske trivs bättre med den ena eller andra?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

En liten rackmonterad MicroATX-låda, en mATX/ITX-board med dubbla nätkort (alternativt ett Intel-nätverkskort med 2-4 portar, ett SD-kort, liten SSD eller USB-sticka och pfSense? Det är så jag körde tills jag virtualiserade pfSense i Server 2016.

En sådan lösning är ju också betydligt mer kraftfull och flexibel än en fast Mikrotik-bräda som oftast är väldigt prestandafattig såvida du inte kommer upp i riktigt dyra modeller. Här kan du byta hårdvara efter behov och plånbok genom att uppgradera moderkortet eller nätverkskorten, eller byta OS om du vill köra nåt annat än pfSense. Tror t.om du kan köra Mikrotiks mjukvara på valfri x86-konfig men har aldrig provat det då pfSense funkat ypperligt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte stirra mig blind på om routern är rackmonteringsbar eller inte. Det känns som det finns andra aspekter på krav som en router skall uppfylla.

Av de som du som alternativ så skulle jag köra på EdgeRoutern. Den klarar VLAN samt är fläktlös och är kapabel att trycka mycket data.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Permalänk
Medlem

All respekt för att man vill att det ser snyggt och städa ut i racket, men de allra flesta hemnätverk klarar sig bra med en ganska enkel router, typ Edgerouter X (SFP). Beroende på hur det ser ut hos dig kanske till och med en av de routers du använder som AP. Beror på hur mycket pengar du vill lägga.

Om du ska uppgradera med Unifi AP i framtiden är det rätt skönt med poe så du slipper sladdar. Jag tror du får ut mer av en enkel router och spara pengarna till en switch som har poe eller köpa en router som har det och koppla in AP i den direkt (inte lika snyggt, men det går). Poe adapters som hänger och dinglar är något man stör sig mer på än att routern ligger på en hylla.

Behöver du mycket kraft i routern för t.ex. VPN så är @mrpijey förslag ett roligare alternativ, även om det kräver lite mer av dig.

Permalänk
Medlem

Köp en usg och ställ ovanpå switchen. Du behöver inte montera allt med skruv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@pigetl: usg pro4 kör jag med i 19" rack, riktigt trevlig router som aldrig strular efter det blivit installerad

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tänk också på att rackmonterad utrustning som inte är passivt kyld (utan fläktkyld alltså) i allmänhet låter ganska mycket.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem

Du nämner Mikrotik och EdgeRouter, men ingen av dessa är "plug n play". Har satt upp en USG en gång och vill påstå att den inte matchar konsumentroutrar som är gjorda för att vara enkla att sätta upp. Självklart har Mikrotik och Ubiquiti fördelar, men det kräver också en viss teknisk kompetens och intresse för att underhålla och konfigurera.

Kör själv pfsense på en 1U-box i mitt rack och är nöjd med det, det är minst lika enkelt att sätta upp som en EdgeRouter plus att du har oändliga möjligheter med konfigurering som du inte har på en stängd router.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

@Kr^PacMan:
Vad kör du för 1U server? Jag är också inne på att införskaffa en 1U rack istället för edgerouter. Just för man kan göra så mycket mer. Även om jag gillar edgeroutrarna så är pfsense mer "allt-i-ett", DPI, proxys och openvpn stöd som är enklare än koka makaroner. Men alla modeller jag kollat på kostar typ 5k +. Känns lite mycket.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragwolf:

@Kr^PacMan:
Vad kör du för 1U server? Jag är också inne på att införskaffa en 1U rack istället för edgerouter. Just för man kan göra så mycket mer. Även om jag gillar edgeroutrarna så är pfsense mer "allt-i-ett", DPI, proxys och openvpn stöd som är enklare än koka makaroner. Men alla modeller jag kollat på kostar typ 5k +. Känns lite mycket.

Kör en gammal ZXTM Zeus 2000LB lastbalanserare. Har kört den i typ 3-4 år nu och det är dags att byta. Jobbar just nu på att få pfsense att lira på en Cisco IronPort C160, men det är såklart inte så lätt som jag trott. Så här ser nuvarande appliance ut:

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

@Kr^PacMan:
Okej tackar för infon. Förstår inte att det är så svårt att få tag på något "vettigt" som inte kostar multum :/

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Vad är "vettigt" enligt dig och vad har du för krav på hårdvaran?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@fragwolf: Vad är "vettigt" enligt dig och vad har du för krav på hårdvaran?

En beggad 1U server med i3/xeon, 4-8 GB ram 2 diskar. Kanske 3-5 år gammal 2000-2500 kr. Lite grovt. Nu är det ju nya servrar jag kollatpå och de ligger på runt 6k kr som man ska konfa med diskar/ram etc.
Kan även tänka mig en beggad med P4 < 1k. Det är just 1U servrar som inte jag hittar så många av beggade, några i sthlm, för långt att åka och man kan inte skicka dem heller direkt.
Tittat lite på bygga eget men bara racket kostar 800 kr ibland utan nätdel.
Jag vill köra pfsense på den så minst 2 nics gärna fler eller expansionsmöjligheter. Har du nått tips så är jag öppen.

Edit: inga jättekrav men ska klara pfsense med DPI/proxy/IDS. 250 mbit internet typ. Jag kan ta vad som helst nästan med 1U. Men det känns som det är brist på dem, säljs väl antagligen inte så många heller.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Jag köpte min Dell R210 II för ca 2200:- inkl frakt ifrån Ebay (UK).
Den innehöll Xeon E3-1240, 8GB ECC, och två gamla mekaniska diskar som nu är utbytta mot SSDer.
Just dessa modeller finns det ju en hel del att välja ibland om man inte har för bråttom och tar första man ser.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag kör med Edgerouter 6P med kitet som går att beställa vid sidan om. Funkar kalas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Kör ER8-Pro, kunde inte varit mer nöjd. Hade jag köpt idag så hade jag nog tagit en ER4 med rack-kittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@fragwolf: Jag köpte min Dell R210 II för ca 2200:- inkl frakt ifrån Ebay (UK).
Den innehöll Xeon E3-1240, 8GB ECC, och två gamla mekaniska diskar som nu är utbytta mot SSDer.
Just dessa modeller finns det ju en hel del att välja ibland om man inte har för bråttom och tar första man ser.

Hur är det med tull/moms etc därifrån nu? Har kollat lite på ebay men inte hittat nått i den prisklassen

Skrivet av IceKey:

Jag kör med Edgerouter 6P med kitet som går att beställa vid sidan om. Funkar kalas.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en ER-3, men jag vill gärna ha mer än bara en router/brandvägg. Pfsense är så mycket mer, samt den hanterar openvpn som vatten ur en kran Förstår inte varför inte ubiquitis prylar har officiellt/bra stöd. När det är typ standard med openvpn. De jobbar på DPI så det kan bli aktuellt senare.

Skrivet av LemurenSwe:

Kör ER8-Pro, kunde inte varit mer nöjd. Hade jag köpt idag så hade jag nog tagit en ER4 med rack-kittet.

Edit: kollade precis, hittade par stycken som jag är intresserad av. Bara man slipper extra avgifter så är det givet köp.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: https://www.ebay.com/itm/DELL-SERVER-R210-II-POWEREDGE-E10S-1...

Dock var frakten från den säljaren ganska hög men tittar man på vad för hårdvara man får så tycker iallafall jag, att det inte är så farligt.
Men har du lite tålamod så kommer du finna bra och kanske ännu bättre erbjudanden.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1509994-hur-lange-kan-...
Ovanstående är bara en tråd och du bör nog ta reda på exakt hur det ligger till om du är det minsta osäker.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Jag kör med Edgerouter 6P med kitet som går att beställa vid sidan om. Funkar kalas.

Skickades från m.sweclockers.com

Mm men de har inte dpi/proxys etc, än på G dock hörde ja. Sen kostar den mer än en 1U server här i sverige. I Us ligger de på 250 usd typ Här är det 1500+ mer

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Mm men de har inte dpi/proxys etc, än på G dock hörde ja. Sen kostar den mer än en 1U server här i sverige. I Us ligger de på 250 usd typ Här är det 1500+ mer

Har dem tagit bort DPI på den?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har gjort mig av med mitt rack men kör en enkel mATX-kärra i ett 1U-chassi som router. Kör OpenBSD på den.. funkar fint.

i3:a low voltage, PicoPSU, Kingston SSD, några gigabitar minne och ett dual port Intel-kort.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är HP 2626 bara 10/100Mbit?! Det duger ju inte

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Har dem tagit bort DPI på den?

IPS/IDS var det jag syftade på bokstavsfel där De släppte IPS/IDS stöd i Beta precis nu i veckan. Så det finns hopp. Dessvärre krävs den största modellen för att kunna driva 250+ wan. Vilket kostar Multum. Det köper jag hellre en "pc" i ett rack för samma pengar med mera funktioner.

https://www.youtube.com/watch?v=tETEhrMvDUY&t=1210s

Edit:

Skrivet av PointMan:

Vad jag vet så är HP 2626 bara 10/100Mbit?! Det duger ju inte

??

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@pigetl Din switch är som sagt en fastethernet-switch, 100Mbps port-speed. Om du köper en ERx/Erpro/bygger eget kommer inte spela så stor roll innan du uppgraderar den.

Eftersom du kommer vilja ha en större switch efter (47 portar minst \o/ ) så skulle jag, för bäst plug-n-play kompatibilitet köpa USG med en Unifi-switch. Det kommer kosta lite mer, men i slutändan kommer du slippa mycket strul.

Annars är jag väldigt glaf för egenbyggt typ Pf/opnsense, men om jag hade byggt ett nytt nät i ett hus hade jag gått på Unifi.

(eller, jag hade haft unifi, sen firewall, sen switch ... )

Visa signatur

En server här, några servrar där.