Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Jag tvättar nya jeans innan jag ens använder dem, de är ju hårda, luktar illa och ger ibland allergiska reaktioner om jag inte gör det... Märker inte att hållbarheten blir sämre, eller är det jag som är nöjd med för lite (4-10 år)

Jaha, för mig gör det att det lätt blir vita märken för utkanten av mobilen eller nycklar som man har i fickan.

Permalänk
Medlem

Tvätta jens? Är det nån gång jag skällt på frugan så är det när hon tvättade mina jeans. Jag har dem tills de går sönder alldeles för mycket. Sen köper jag nya.

Permalänk
Medlem

Antar att man inte behöver tvätta jeans om man aldrig svettas eller lägger några omänskliga fisar xD

Sadly, that does not apply to me...

Permalänk
Medlem

I tvättmaskinen som vilket annat plagg som helst. När de blir för slitna så antingen fortsätter jag använda dem (eftersom slitna jeans är snyggt) eller slänger/ger bort.

Hellre lägga några extra hundralappar per år än att gå runt i smutsiga kläder som någon uteliggare (inget ont sagt om uteliggare).

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

I 40grader med tvättmedel, inget sköljmedel.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

vad är det för magiskt som händer när man hänger ut jeansen till skillnad från om man hänger dem på en stol inne?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

30-40 grader fintvätt i maskin när det behövs. 2-3 omgångar direkt när de är nya för att få bort kemikalielukt och så att inte sätena i bilen och annat blir blått.

Har en rotation på flera byxor och brukar tvätta när det blir nån fläck för att jag spillt eller så eller så. Det brukar bli ganska lagom ofta för mig som spiller då och då

Vädra mellan användningarna är väl trevligt så man slipper tvätta varje dag men frysa går gränsen om det inte gäller att få bort tuggummi. Skiten är ju kvar.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

vad är det för magiskt som händer när man hänger ut jeansen till skillnad från om man hänger dem på en stol inne?

Är väl tanken som säger att dom lukta bättre typ om man hänger ut dom?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tvättar mina jeans kanske var 6 månad såvida jag inte har någon fläck eller skit på den. Vet inte vad ni gör med era för att bli skitiga och illaluktande? Jag använder kalsonger iaf.
Känns inte så miljövänligt att tvätta så ofta, släpper ut massa salt och kemikaler, använder mycket vatten och tar mycket energi.

Sen om man nu vill tvätta dem en gång i veckan gör det väl inget om de blir slitna, kan ju köpa färdigslitna idag, med hål och allt!

Skrivet av Mr_Lazy:

vad är det för magiskt som händer när man hänger ut jeansen till skillnad från om man hänger dem på en stol inne?

Blåser inte så mycket inne. Är solen ute så är den bakteridödande tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tvättar mina jeans kanske var 6 månad. Vet inte vad ni gör med era för att bli skitiga och illaluktande? Jag använder kalsonger iaf.

För mig är det slasket som är största boven nu blir ju så jäkla skitigt på nerkanten av benen precis vid skorna där.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Jag tvättar mina när de börjar lukta, oftare på sommaren än vintern förstås. Tidigare ändå om jag fått någon fläck på dom men det är sällan det händer. Vädrar så gott det går med förstås.

Ser för övrigt fram emot att värmen börjar komma, tvätt som får torka ute är underbart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tvättar mina jeans kanske var 6 månad såvida jag inte har någon fläck eller skit på den. Vet inte vad ni gör med era för att bli skitiga och illaluktande? Jag använder kalsonger iaf.

Är lite nyfiken på det här, tillämpar du samma logik för tjocktröjor som man bär med en t-shirt/skjorta under?

Jag tvättar alla mina kläder. Jeans kanske åker med hälften så ofta som allt annat dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag tvättar mina när de börjar lukta, oftare på sommaren än vintern förstås. Tidigare ändå om jag fått någon fläck på dom men det är sällan det händer. Vädrar så gott det går med förstås.

Ser för övrigt fram emot att värmen börjar komma, tvätt som får torka ute är underbart!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vet man att lukten bara når en själv, haft flera medarbetare som inte medvetet luktat illa för de känner inte det själva. Nej, ta nu och tvätta era jeans lite oftare tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Är lite nyfiken på det här, tillämpar du samma logik för tjocktröjor som man bär med en t-shirt/skjorta under?

Jag tvättar alla mina kläder. Jeans kanske åker med hälften så ofta som allt annat dock...

Japp, så länge de inte är smutsiga eller luktar illa finns det ingen som helst mening att tvätta dem. Samma sak med skjortor, men de får tyvärr tvättas oftare då jag brukar kladda ner dem.

Vet inte riktigt hur ni orkar tvätta så mycket? Tvätta är ju ibland det tråkigaste som finns, bära ner skiten, tvätta, ta ut, hänga upp, bära upp igen, vika/stryka och lägg in.

Vi har öppna garderober, stegar och mycket hängare i sovrummet där vi hänger upp använda kläder för luftning. Tycker det är lite svinigt att vika ihop använda kläder ibland rena kläder, nån måtta får det vara.

Permalänk

jag tvättar alltid mina jeans ut och in, i 30 grader och aldrig någon centrifugering

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Fick veta i butiken att man ska lägga dem i frysen i en plastpåse så att bakterierna dör och sedan vädra byxorna. I värsta fall torka bort fläckar försiktigt med en fuktig trasa.
Men hallå! Det är kläder! Jag har 3 barn. Dem blir smutsiga varje dag liksom.

Jag vänder mina jeans ut och in och tvättar dem i 40 grader, sedan torktumlar jag dem så dem blir mjuka och sköna.

Men detta är väl ändå inte sant?
E. Coli som exempelvis finns i avföring dör ju inte av kyla, den inaktiveras möjligen, men börjar i sådant fall att växa lika snabbt igen när temperaturen ökar. Så jag tycker absolut att byxor är det ytterplagg som man verkligen bör tänka på att regelbundet tvätta då plagget är åtminstone i indirekt kontakt med anus. Jag lovar er, även om bakterier i gillar jeanstyg jättemycket, så växer det där till slut om ni aldrig tvättar era kläder.
Vädring bidrar ju med en mekanisk form av rengöring, men den lär tillslut inte vara tillräcklig. Nej till slut behövs det värme, i kombination med mekanisk rengöring och helst en detergent.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

vad är det för magiskt som händer när man hänger ut jeansen till skillnad från om man hänger dem på en stol inne?

Frisk luft?

Permalänk
Medlem

Något som kan irritera mig ibland är folk som är exceptionellt noga med ett vårdat yttre, men i samma veva vägrar tvätta sina jeans. Hur får de ihop den logiken? Att allt förutom jeansen ska vara rent och fräscht?

Permalänk
Medlem

40 grader i tvättmaskinen gäller för mina, usch och fifan säger jag bara om man inte tvättar dom. Kolla gärna insidan efter en vecka eller två, precis som med långkallingar så fastnar det enormt mycket skit, hud och what not.

Mina ger oftast upp när jag väl kastar dom i sopen, då för att jag trampat sönder nederkanterna. Man vill ju inte ha alla ortens katter hängandes efter och inte heller sitta faceplantad i trottoarkanten någon solig dag. Det är väll bara att inhandla nya när de väl ger upp, det är ju inte så att dom tokslits i maskin om man tvättar ut&in, duger inte ett par år som livslängd?

Permalänk

In med dom i tvättmaskinen på kulörtvätt 40 grader bara!

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr_Lazy:

vad är det för magiskt som händer när man hänger ut jeansen till skillnad från om man hänger dem på en stol inne?

Det är ingen magi bara kemi, luftföroreningarna dödar allt skadligt som lever (även jeans)

Skrivet av crew seven:

För mig är det slasket som är största boven nu blir ju så jäkla skitigt på nerkanten av benen precis vid skorna där.

Prova att kombinera med stövlarar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

De flesta typer av bakterier dör vid nedfrysning. Det finns en del extra tåliga som kan överleva nedfrysning, men de är ovanliga och för det mesta inte farliga för människor.

Problemet med bakterier i mat är inte bara bakterierna i sig, utan diverse giftiga ämnen som de kan producera. Dessa ämnen finns kvar även efter nedfrysning.

Kallas dessa giftiga ämnen kanske doodie?

Permalänk
Medlem

Har på mig jeans kanske 1-2v innan dom tvättas. Kör oftast 40 grader men beror på hur skitiga dom blir.

På jobbet däremot så kör vi allt från 40 till 95 grader på jeans.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

In i maskin varje 2-3 veckor. Kanske kan bli 4-5 veckor om de ser rena ut.

Permalänk
Medlem

Använder dem en vecka, sen tvättas de i 3-40 grader beroende på vad mer som ska i maskinen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är väl tanken som säger att dom lukta bättre typ om man hänger ut dom?

Skrivet av Baxtex:

Tvättar mina jeans kanske var 6 månad såvida jag inte har någon fläck eller skit på den. Vet inte vad ni gör med era för att bli skitiga och illaluktande? Jag använder kalsonger iaf.
Känns inte så miljövänligt att tvätta så ofta, släpper ut massa salt och kemikaler, använder mycket vatten och tar mycket energi.

Sen om man nu vill tvätta dem en gång i veckan gör det väl inget om de blir slitna, kan ju köpa färdigslitna idag, med hål och allt!

Blåser inte så mycket inne. Är solen ute så är den bakteridödande tror jag.

Neej det dör inga bakterier i solen. Snarare är det så att solenergin hjälper till att höja den omgivande temperaturen för bakterier så främjar det tillväxten.

Skrivet av Exxovion:

Frisk luft?

Är det inte samma friska luft som du tar in i din bostad för att själv tillgodose dej av det friska?

Skrivet av mrqaffe:

Det är ingen magi bara kemi, luftföroreningarna dödar allt skadligt som lever (även jeans)

Prova att kombinera med stövlarar.

Nu vet jag inte om du är ironisk eller inte, men du rör väl dej i samma luftföroreningar på dagarna när du har jeansen på dig så det borde räcka för att döda baggarna i brallan.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag slänger dom på soffan och sen vips ligger dom hopvikta i min garderob.

Likt detta så försvinner mina kläder jag lägger ifrån mig magiskt.

Vad jag har råkat sett när jag sprungit förbi tvättstugan
(förmodligen för att hämta ny förrådsskall öl eller för att bära upp ren och vikt tvätt till den magiska sorteringsstolen) är:

Jeansen tvättas alltid vända ut å in, det var allt jag kunde bistå med tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja det blir det ju det men det sliter på jeansen och dom blir fula efter några tvättar i alla fall för mig.

Vänd ut och in på jeansen och överdoser inte tvättmedlet.

Eller så skaffar du flickvän som gör jobbet åt dig

trigger warning
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Så sällan som bara möjligt, gärna ett par-tre gånger om året. Annars hänger jag ut och vädrar dom. Varenda gång jag köpt jeans har försäljaren rekommenderat att tvätta dom så sällan det går. Vid tvätt brukar jag köra 30° och med låg centrifugering. Skippar nog sköljmedel också. I extrema fall kan man ju som nämnts frysa in dom i en påse. Har dock aldrig provat detta själv.

Permalänk
Medlem

Spottar lite lätt på jeansen.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes